MENU

REPERTUAR
Zobacz repertuar
25 listopada piątek 2016

19:00
KONCERT SYMFONICZNY FINALIZUJĄCY KOLEJNY ETAP WARSZTATÓW EKOLOGICZNO-ARTYSTYCZNYCH
Marszałek Województwa Opolskiego – Andrzej Buła oraz Dyrektor Filharmonii Opolskiej – Przemysław Neumann zapraszają na koncert symfoniczny finalizujący kolejny etap warsztatów ekologiczno-artystycznych.

 

Bezpłatne zaproszenia do odbioru w kasie biletowej Filharmonii Opolskiej
w dniu koncertu od godz. 18:30. Ilość miejsc ograniczona ze względu na pierwszeństwo uczestnictwa w koncercie dla osób biorących udział w warsztatach w ramach projektu.

 

Studium różnorodności – taki podtytuł mógłby nosić koncert symfoniczny finalizujący kolejny etap warsztatów artystyczno-ekologicznych. Wszechstronność Dvořáka, schizofreniczna groteska i realny ból Szostakowicza czy eklektyzm Saint-Saënsa? Wyjątkowość muzyki, ludzi czy miejsca? Czynników zabiegających o skupienie na sobie uwagi odbiorcy będzie tym razem naprawdę dużo.

Koncert rozpocznie się jedną z ciekawszych propozycji w muzycznym bio-repertuarze: uwerturą W przyrodzie Antonina Dvořáka. Barwny i zgrabnie napisany utwór jest w zasadzie częścią tryptyku, a jego pozostałe części opowiadają o życiu (Karnawał) i miłości (Otello). Można pokusić się o określenie kompozycji „Dvořákiem skondensowanym”, w niespełna czternaście minut ukazuje ona bowiem cały przekrój charakterystycznych cech autora – od dostojnego brzmienia orkiestry symfonicznej przez wyraźne akcenty narodowe, aż po obiektywnie odbierane i odzwierciedlane w dźwiękach piękno natury.

Kolejna pozycja w repertuarze przyniesie zgoła inny nastrój. Czteroczęściowy Koncert skrzypcowy a-moll op.77 Dymitra Szostakowicza otwiera poetycka wizja nocy. Szostakowiczowski Nokturn to jednak nie zjawisko naturalne; to gęsta i ciemna noc wewnętrzna człowieka snującego swoją historię. Prawdziwie zawrócić w głowie może Scherzo, swoją demoniczną groteskowością przywodzące na myśl cyrk oglądany w gabinecie krzywych luster. Passacaglia i finałowa Burleska, choć silnie kontrastujące charakterem, łączą się ze sobą nierozerwalnie za sprawą niezwykłej kadencji. Jeden z najwybitniejszych interpretatorów tego dzieła w historii – Dawid Ojstrach – nazwał partię solową „rolą prawdziwie szekspirowską”. Na scenie Filharmonii Opolskiej zmierzy się z nią skrzypaczka-objawienie, laureatka II nagrody w XV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu: Bomsori Kim.

Drugą część wieczoru wypełni III Symfonia Camilla Saint-Saënsa. Dzieło wymagające i bezkompromisowe. Nie każda instytucja muzyczna może sobie pozwolić na umieszczenie go w repertuarze! Dlaczego? Kompozytor włączył w tej partyturze do orkiestry dwa niecodzienne instrumenty – fortepian i organy. Ten drugi nie jest standardowym wyposażeniem wszystkich sal koncertowych. W 1886 roku było to rozwiązanie ogromnie zaskakujące i choć sam Saint-Saëns zanotował tylko, że Symfonia jest avec orgue czyli z organami, to monumentalny instrument szybko stał się jej głównym bohaterem. Tym sposobem Symfonia zapisała się w historii muzyki jako Organowa. Filharmonia Opolska, w której dumnie prezentują się piszczałki VEB Frankfurter Orgelbau Sauer zaprosiła do współpracy pochodzącego z Opolszczyzny Krzysztofa Odoja. Czy organista wraz z Orkiestrą Symfoniczną FO pod batutą Jakuba Chrenowicza sprawią, że niezwykła wizja kompozytorska Saint-Saënsa po raz kolejny ożyje? Z pewnością. Czy zadrżą mury i serca słuchaczy? Warto przekonać się osobiście.

 

Filharmonicy Opolscy
Jakub Chrenowicz - dyrygent 
Bomsori Kim - skrzypce (Laureatka II nagrody  w 15. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego)
Krzysztof Odoj - organy 

 

Program:

Antonín Dvořák – Uwertura W przyrodzie
Dymitr Szostakowicz I Koncert skrzypcowy a-moll op. 77
Camille Saint-Saëns – III Symfonia c-moll Organowa

 

Miejsce: Sala koncertowa 

 

fot. Justyna Andrzejewska

 

JAKUB CHRENOWICZ

W latach 2010-2012 pełnił funkcję asystenta dyrektora Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Stanowisko to objął zaraz po ukończeniu z wyróżnieniem Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej Jerzego Salwarowskiego. W ramach programu LLP-Erasmus kształcił się także w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie n/Menem oraz był stypendystą Accademia Musicale Chigiana, gdzie studiował pod kierunkiem Gianluigiego Gelmettiego. 
Obecnie pracuje na stanowisku asystenta na macierzystej uczelni.

Artysta koncertował z takimi orkiestrami, jak Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Polska Orkiestra Radiowa, Kammerorchester Berlin, Orkiestra Gran Teatre del Liceu, orkiestry Filharmonii Poznańskiej, Łódzkiej, Pomorskiej, Krakowskiej, Polskiej Filharmonii Bałtyckiej i innymi.   W sezonie artystycznym 2012/2013 pełnił funkcję pierwszego dyrygenta Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. 
W sezonie artystycznym 2011/2012 Jakub Chrenowicz zadebiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, gdzie powierzono mu kierownictwo muzyczne premiery Polskiego Baletu Narodowego Opowieści biblijne. W kolejnych sezonach prowadził szereg przedstawień operowych (Straszny Dwór Stanisława Moniuszki) i baletowych (m.in. Święto Wiosny Igora Strawińskiego).
W październiku 2013 zadebiutował z orkiestrą i chórem Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, podczas przedstawień Polskiego Baletu Narodowego w tym słynnym teatrze (Tańczmy Bacha).
W maju 2015 roku objął kierownictwo muzyczne spektaklu Casanova w Warszawie w choreografii Krzysztofa Pastora; był również autorem koncepcji muzycznej tego przedstawienia.
Występował ze znakomitymi solistami, m.in. z  Alexandrem Gavrylyukiem, Daniilem Trifonovem, Peterem Jablonskim, Kają Danczowską,  Krzysztofem Jakowiczem, Konstantym Andrzejem Kulką, Bartłomiejem Niziołem, Łukaszem Długoszem, Leszkiem Możdżerem, Piotrem Palecznym.

 

fot.  Kyutai Shim

 

Bomsori Kim jest laureatką drugiej nagrody 15. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.
Ukończyła Seoul National University, gdzie studiowała pod kierunkiem Y.U. Kim. Obecnie studiuje w nowojorskiej Juilliard School w klasie S. Rosenberg i R. Copesa.  Odnosiła sukcesy w znaczących konkursach międzynarodowych, m.in. w 15. Międzynarodowym Konkursie im. P. Czajkowskiego (V nagroda), Konkursie im. Królowej Elżbiety (laureatka), w 2013 r. wygrała 62. Międzynarodowy Konkurs Muzyczny ARD w Monachium, a w 2012 r. została laureatką hanowerskiego Konkursu Skrzypcowego im. J. Joachima. Występowała w prestiżowych salach koncertowych u boku wybitnych artystów takich jak: Andrey Boreyko, Marin Alsop, Hannu Lintu, Christopher Lee, i  inni.

Bomsori Kim występowała w  Wiedeńskim Musikverein, Sali im. Czajkowskiego w Moskwie, Filharmonii w  St. Petersburgu,  Radio Concert Hall w Bratysławie, Finlandia Hall w Helsinkach, w  Herkulessaal i  Prinzregententheater w  Monachium, Berlińskiej Filharmonii, Seoul Arts Center.
Koncertowała z orkiestrami Bayerischer Rundfunk,  Moscow Symphony Orchestra,  Narodowej Orkiestrze Belgijskiej,  NDR Radiophilharmonie Hannover,   Helsinki Philharmonic Orchestra, Royal Chamber Orchestra of Wallonia, Münchener Kammerorchester,  Sendai Philharmonic Orchestra,  Kobe City Chamber Orchestra,  Qingdao Symphony Orchestra,  Xiaman Philharmonic Orchestra,  Beijing Broadcasting Symphony Orchestra, KBS Symphony Orchestra, Buchon Philharmonic Orchestra,  Busan Philharmonic Orchestra, Incheon Philharmonic Orchestra, Montreal Symphony Orchestra.

Gra na skrzypcach Joannesa Baptisty Guadagniniego, Turyn 1774, wypożyczonych przez azjatycki Bank Instrumentów Kumho.

 

Materiały: źródła własne artystów