MENU

REPERTUAR
Zobacz repertuar
20 stycznia piątek 2017

19:00
KONCERT SYMFONICZNY

Bilety 30 zł, ulgowe 15 zł

 

Szanowni Państwo, informujemy iż z przyczyn niezależnych od Filharmonii Opolskiej nastąpiła zmiana w programie koncertu.

Filharmonicy Opolscy
José Maria Florêncio – dyrygent
Maciej Frąckiewicz – akordeon

Program:
Astor Piazzolla – Libertango
Astor Piazzolla – Aconcagua - koncert na akordeon i orkiestrę
Hector Villa-Lobos – Bachianas Brasileiras nr 4
Hector Villa-Lobos – Toccata z Bachianas Brasileiras nr 2

Miejsce: Sala koncertowa

 

 


fot. TM Poznań
 

JOSÉ MARIA FLORÊNCIO

Dyrygent rodem z Brazylii, za miejsce swego stałego pobytu wybrał Polskę, gdzie mieszka od 30 lat; od niemal piętnastu szczyci się polskim obywatelstwem.
Edukację muzyczną José Maria Florêncio rozpoczął w swoim rodzinnym mieście Fortaleza a kontynuował na Uniwersytecie Minas Gerais w Belo Horizonte w klasie dyrygentury prof. Davida Machado. Doskonalił swe umiejętności w ramach wielu kursów mistrzowskich w Brazylii, a następnie w Juilliard School of Music w Nowym Jorku (Vincent la Selva), Musikhochschule w Wiedniu (C. Kalmar), a także w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (H. Czyż, dyplom z wyróżnieniem).
Niemal natychmiast po przyjeździe do Polski (1985) artysta rozpoczął aktywną działalność dyrygencką. Poprowadził gościnnie wiele koncertów symfonicznych i kameralnych, a także przedstawień operowych i baletowych w niemal wszystkich ośrodkach muzycznych kraju, a następnie – w ramach tournée – w centrach muzycznych Europy, obu Ameryk i Azji. Jego występy spotykały się zawsze z wielkim uznaniem zarówno ze strony publiczności, jak i krytyki, która w wielu krajach nie wahała się go nazwać „jednym z najlepszych dyrygentów swego pokolenia”.
W swojej dotychczasowej karierze sprawował funkcję Pierwszego dyrygenta Teatru Wielkiego w Łodzi, Pierwszego dyrygenta Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, Dyrektora Muzycznego Państwowej Opery we Wrocławiu, Dyrektora Muzycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu, Dyrektora Muzycznego Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Dyrektora Naczelnego i Artystycznego Orkiestry i Chóru PRiTV w Krakowie, Dyrektora Naczelnego i Artystycznego Filharmonii Poznańskiej, Maestro Titular Orquestra Sinfônica do Theatro Municipal de São Paulo, oraz szefa-dyrygenta Capelli Bydgostiensis (Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy).
O najwyższej jakości jego pracy zawodowej niech świadczą m.in. efekty kilkuletniej pracy z Operą Bałtycką – rejestracja i realizacja telewizyjna przez znany francuski kanał telewizyjny Mezzo dwóch przygotowanych pod jego batutą spektakli: Ariadne auf Naxos i The Rape of Lucretia (pierwsze takie wyróżnienie dla polskiej instytucji muzycznej), a następnie prezentacja tego teatru w programie telewizji BBC The Best European Operas, obok takich scen, jak m.in. Liceo w Barcelonie, Covent Garden w Londynie, teatry w Amsterdamie i Brukseli. Dyrygent został ponadto uhonorowany w tym czasie licznymi lokalnymi nagrodami za najlepsze spektakle.
Wśród licznych dokonań artystycznych José Marii Florêncio znajduje się wiele prawykonań oraz nagrań utworów współczesnych, w tym m.in. światowe premiery oper Elektra Mikisa Theodorakisa i Olga Jorge Antunesa, kantaty Holocaust Marty Ptaszyńskiej, a także osobiście dedykowanych artyście utworów kompozytorów polskich, francuskich, izraelskich i brazylijskich. Płyta z muzyką kompozytorów francuskich (Henri Tomasi i Jacques Bondon) została wyróżniona pięcioma gwiazdkami Diapason d’Or. Wśród najnowszych zrealizowanych pod batutą artysty nagrań na szczególną uwagę zasługują: płyta z utworami Hectora Villi-Lobosa (ze słynną Academy of Saint Martin In the Fields, Orpheus Music) oraz nowe nagranie III Symfonii Noskowskiego (z NOSPR w Katowicach); w najbliższych planach jest nagranie muzyki polskiej na orkiestrę kameralną (z Capellą Bydgostiensis).
José Maria Florêncio jest laureatem wielu nagród i odznaczeń, m.in. w ostatnim czasie otrzymał nadany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Spośród ważnych wydarzeń ostatnich lat w życiu artystycznym dyrygenta należy z pewnością wymienić pobyt w Konserwatorium Moskiewskim, gdzie jako pierwszy dyrygent zaproszony z Polski (również jako pierwszy Brazylijczyk) w 160-letniej historii tej instytucji poprowadził dyrygenckie kursy mistrzowskie oraz uroczysty koncert; znalazł się tym samym na krótkiej liście wybitnych osobistości, obok Sir Georga Soltiego czy Mścisława Rostropowicza.
José Maria Florêncio prowadził koncerty w Japonii, Rosji, Ukrainie. Polsce, Finlandii, Niemczech, Francji, Anglii, Hiszpanii, Portugalii, Czechach, Słowacji, Włoszech, Egipcie, Izraelu, Brazylii, Urugwaju, Argentynie, Bułgarii, Szwajcarii… gdzie poprowadził wieloma z najważniejszych zespołów świata.
Odrębną, ale niezwykle ważną ścieżką działań artysty jest jego zaangażowanie w szeroko pojętą promocję, zarówno muzyki, jak i działań kulturalnych, co znajduje wyraz m.in. w promowaniu młodych polskich artystów, a także muzyki polskiej (w tym współczesnej) za granicą, a także w inspirowaniu sponsorów do angażowania się w prestiżowe imprezy muzyczne (m.in. ufundowana podczas dwóch kolejnych edycji nagroda na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego w Poznaniu), wspieraniu różnych inicjatyw międzynarodowych, w organizowaniu festiwali filmowych i teatralnych, licznych spotkań z młodzieżą.
José Maria Florêncio pełni funkcję Konsula Honorowego Republiki Federalnej Brazylii w Polsce.

Materiały: Źródło własne artysty


fot. L. Tomaszewski

Maciej Frąckiewicz jest zwycięzcą jednego z najbardziej prestiżowych konkursów akordeonowych na świecie – XX Międzynarodowego Konkursu „Arrasate Hiria” w Hiszpanii (2012). W 2013 roku otrzymał PASZPORT POLITYKI „za bardzo dojrzał i wyraziste interpretacje muzyki współczesnej, i nie tylko. Za odwagę, ryzyko i konsekwencję. Za budowanie repertuaru. Za koncertowe kreacje, pobudzanie naszej wyobraźni i siłę przekonywania.
Ponadto jest laureatem prestiżowych międzynarodowych konkursów akordeonowych w Polsce, Niemczech, Słowacji, Włoszech i Hiszpanii. Spośród  jego sukcesów konkursowych wymienić można takie nagrody jak: II nagroda na XLII Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Klingenthal (Niemcy (2008) Nagroda Główna w VIII Konkursie Muzyki XX i XXI wieku dla młodych wykonawców w Radziejowicach (2009 I nagroda oraz dwie nagrody pozaregulaminowe na III Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. M. Spisaka w Dąbrowie Górniczej (2009) I nagroda na XIII Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym „Carlo Civardi” w Val Tidone (Włochy) (2010) Nagroda specjalna na XIV Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2010) I nagroda na III Międzynarodowym    Konkursie  Akordeonowym im.  A. Krzanowskiego w Czechowicach – Dziedzicach (2010 Nagroda Główna na Międzynarodowy Konkursie Multiinstrumentalny GWK w Münster (Niemcy) 2015. W 2008 roku był jednym z 7 finalistów Krajowych Eliminacji do Konkursu Eurowizji dla młodych muzyków.
W 2010 roku reprezentował Polskie Radio na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców organizowanym przez Europejską Unię Radiową (EBU) – „New Talent”.
Studiował na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (u Klaudiusza Barana), HFM w Detmold (u Grzegorza Stopy), ESMUC w Barcelonie  (u Inaki’ego Alberdi’ego), UdK w Essen (u Mie Miki) i uczestniczył w kursach mistrzowskich w Paolo Pandolfo i Krystiana Bezeindehouta, w MUK w Wiedniu (u Teodoro Anzellotti), w Landesakademiie Ottweiler (u Stefan’a Hussong’a, i Geir’a Draugsvoll’a) oraz w Mozarteum w Salzbugu (u Julius’a Berger’a).
Ważną częścią jego działalności artystycznej jest ścisła współpraca z kompozytorami, takimi jak m.in: Krzysztof Penderecki (którego utwór na akordeon prawykonał i przygotował do druku w SCHOTT), Zygmunt Krauze, Dariusz Przybylski, Wojciech Blecharz, Jagoda Szmytka, Piotr Tabakiernik; prawykonał ponad 70 utworów, z czego większość jemu jest dedykowana.
W 2012 roku został laureatem nagrody DAAD dla najlepszego zagranicznego studenta w HFM Detmold. Otrzymał szereg stypendiów; w tym prestiżowe stypendium Ministra Kultury „Młoda Polska” na nagranie płyty z polską muzyką współczesną (w duecie z Magdaleną Bojanowicz). Płyta wydana przez Sarton była nominowana do Fryderyka w dwóch kategoriach: Album Roku – Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. W 2014 ukazała się jego debiutancka płyta solowa (DUX) zawierająca utwory Bacha, Gubaiduliny, Francka,  Tuchowskiego  oraz  premierowe  nagranie  Sinfonietty na akordeon
 
Krzysztofa Pendereckiego, która została nominowana do Fryderyka 2015 w kategorii Recital Solowy. W czerwcu 2012 wystąpił jako pierwszy akordeonista w historii jako solista z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej (koncert dyplomowy UMFC). Występował również z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych (m.in. NOSPR) pod batutą m.in. Łukasza Borowicza, Jose Maria Florencio, Jacka Kaspszyka, Michała Klauzy, Marka Mosia, Renato Rivolty, Rubena Silvy, Lukasa Visa czy Young Chill Lee. Regularnie występuje na festiwalach w Polsce i za granicą (m.in. Warszawska Jesień, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Festiwal Muzyczny w Łańcucie, La Folle Journee, Neue Horizonten w Hanowerze, Dwa dni i dwie noce nowej muzyki w Odessie, Kontrasty we Lwowie, Farinelli Festival w Andrii (Włochy), Musique au Leman w Thonon Les Bains (Francja), Latvian New Music Days w Rydze (Łotwa) Folefest w Lizbonie (Portugalia)). Ostatnio występował między innymi z recitalami podczas Daegu Contemporary Music Festiwal (Korea), Moskiewskiej Jesieni (Rosja) czy Cleveland Classics (USA). Oprócz regularnych występów w Europie, odbywa międzynarodowe  tournee, m.in po Azji i USA (również w projektach kameralnych, m.in z gitarzystą Łukaszem Kuropaczewskim czy wiolonczelistką Magdaleną Bojanowicz jako TWOgether Duo). Podczas trasy koncertowej w Chinach w 2016 roku wystąpił na takich salach koncertowych jak: Qintai Concert Hall in Wuhan, Changsha Concert Hall, Forbidden City Concert Hall in Beijing, Beijing Children’s Palace,  Harbin Grand Theatre oraz Harbin Music Hall
Jest zapraszany jako juror podczas konkursów akordeonowych; w Castelfidardo we Włoszech, w Lizbonie w Portugalii oraz w Harbin w Chinach.
Maciej Frąckiewicz gra na instrumencie PIGINI NOVA uważanym za najekskluzywniejszy na świecie.


Materiały: Źródło własne artysty