MENU

REPERTUAR
Zobacz repertuar
1 lutego środa 2017

18:30
Johannes Brahms (1833-1897)
Kronika serca w muzyce, malarstwie i pamiątkach

Bezpłatne zaproszenia do odbioru w kasie biletowej Filharmonii Opolskiej
w dniu koncertu od godz. 18:00

 

Ewa Andruszkiewicz - skrzypce
Piotr Kupka - fortepian

Anna Tarach - malarstwo

Wojewódzka Biblioteka Publiczna - ekspozycja

Program
Johannes Brahms:
Sonata fortepianowa f-moll op. 5, nr 3
Sonata d-moll na skrzypce i fortepian op. 108, nr 3
Scherzo c-moll z Sonaty F-A-E na skrzypce i fortepian

Miejsce: Sala koncertowa

EWA ANDRUSZKIEWICZ – skrzypce

Ukończyła Akademię Muzyczną im. I. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Jadwigi Kaliszewskiej, Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Heidelberg-Mannheim w klasie solowej prof. Wandy Wiłkomirskiej oraz Johannes Gutenberg -Universität Mainz w solowej klasie prof. Anne Shih. Była stypendystką międzynarodowych kursów muzycznych w Polsce i Niemczech. Prowadziła koncerty ,,Pro Symfonika,, Filharmonii Poznańskiej.
Jako solistka i koncertmistrz Heidelberger Kammerorchester i Kammerensamble aus Köln, odbywała wielokrotnie trasy koncertowe po niemal wszystkich krajach Europy. Współpracowała z wieloma orkiestrami symfonicznymi w Niemczech i Polsce jak National Theater Mannheim, Theater Heidelberg, Hofer Sympfoniker, Goettinger Sympfoniker, Filharmonia Opolska, koncertując również jako solistka w Europie, USA i Ameryce Południowej. Z pasją zajmuje się kameralistyką, koncertując jako lider zespołów kameralnych w kraju i za granicą.
Występwała również z recitalami na Fesiwalach Muzycznych m. in. : H. Wieniawskiego w Szczawnie-Zdroju, Kwitnących Azalii w Mosznej, Heidelberger Frühling/ Niemcy, La Fete du Jasmin w Grasse /Francja
Z pasją poświęca się różnym gatunkom muzyki i sztuki. Prowadziła Orkiestrę Gutingi Tango/Niemcy, oraz organizowała koncerty łączące sztukę malarstwa, muzyki, tańca i aktorstwa wspierając renowację zabytków landu Niedersachsen / Niemcy.
Od 2008 roku jest koncertmistrzem i solistką Filharmonii Opolskiej i gościnnym koncertmistrzem Philharmonisches Kammerorchester Wernigerode/Niemcy oraz pedagogiem PSM w Opolu.
Zajmuje się również promowaniem młodych artystów współpracując z instytucjami kultury Województwa Opolskiego i organizując koncerty.
W 2012 roku otrzymała honorową odznaką Marszałka za zasługi dla Województwa Opolskiego.

 

Piotr Kupka - fortepian

Wychowanek Państwowej Szkoły Muzycznej w Opolu w klasie pani Teresy Grin i mgr Celiny Hellerowej.
Odbył studia pianistyczne na Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Józefa Stompla, ukonczone w 1999 roku z wyróznieniem.
Od 1996 do 2000 roku kontynuacja studiów w Wyzszej Szkole Muzyki i Teatru w Hanowerze u prof. Bernda Goetzke (ucznia Artura Benedetti-Michelangeli) a od 2000 do 2002 r. studia podyplomowe w Wyzszej Szkole Muzycznej w Lubece u amerykanskiego pianisty Jamesa Tocco ( ucznia Claudio Arrau).
Laureat nagród na miedzynarodowych konkursach pianistycznych m.in. „Maria Canals” w Barcelonie, w San Sebastian (Hiszpania), w Senigalii, w Genui (Włochy), w Markopoulon (Grecja), w Goettingen i konkursu muzyki kameralnej w Bremen (Niemcy).
Wystepuje jako solista w wielu krajach europejskich i azjatyckich, jednoczesnie prowadzi ożywioną dzialalność kameralistyczną.
W latach 2003-2006 odbył studia dyrygenckie u Prof. Eiji Oue (naczelny dyrygent orkiestr symfonicznych w Hanowerze, Barcelonie i w Osace, uczen Leonarda Bernsteina) i brał udział w mistrzowskich kursach dyrygenckich Bernarda Heitinka, Romana Kofmana i Jonathana Bretta.
W latach 1998-2003 był wykladowcą w Wyzszej Szkole Sztuki (HdK) Bremen.
Od  2006-2008 roku pełnił funkcję repetytora solowego i dyrygenta opery w Hagen (Niemcy).
W latach 2008-2014 był asystentem chórmistrza i pianistą Państwowej Opery Niemieckiej w Berlinie. Prace pod kierunkiem jej szefa, maestra Daniela Barenboima, wywarła najbardziej znaczacy wpływ na rozwój pianistyczny i dyrygencki artysty.
Jako dyrygent współpracował m.in. z następującymi orkiestrami: Symfoniczna Orkiestra Radiowa Sankt-Petersburg (Rosja), Bochumer Symphoniker, Hanowerska Orkiestra Symfoniczna, Bergische Symphoniker (Niemcy), Państwowa Orkiestra Symfoniczna Taiyuan (Chiny), Camerata Madri (Korea Południowa), Radomska Orkiestra Kameralna.
Od 2014 roku jest profesorem Collaborative Piano Department na renomowanym Uniwersytecie Ewha Womans w Seulu (Korea Południowa). Oprócz pracy z pianistami prowadzi tam również uczelnianą orkiestrę kameralną.

 

Anna Tarach urodzona w 1980 roku w Opolu, gdzie najpierw uczęszczała do Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im Jana Cybisa. w 2007 roku obroniła dyplom na wydziale druku katedry Tkaniny i Ubioru Łódzkiej Akademii Sztuk pięknych im. Władysława Strzemińskiego, pod kierunkiem Prof.Krystyny Jaguczanskiej - Sliwinskiej.
Powstałe prace dyplomowe to kolekcja tkanin drukowanych pod tytułem “Ornament i jego pochodzenie”.
Od 2008 roku Artystka pracuje Getyndze/Niemcy we własnym atelier Tkaniny Unikatowej i Malarstwa.
Od 2009 roku liczne wystawy na terenie Niemiec oraz stała współpraca z teatrem w Getyndze, również stale zmieniająca się ekspozycja w Atelier artystki są częścią jej codziennej pracy.
Prezentowane obrazy, wykonane są na tkaninach unikatowych które powstały w studiu Artystki.
Anna Tarach w swoich pracach skłania się Technice Sitodruku połączonej z elementami rysunku i malarstwa na tkaninie uprzednio wybielanej lub farbowanej. Używa pigmentów i farb akrylowych. Jej obrazy to powierzchnie o różnej teksturze, graficzne motywy nawiązują do portretów, pejzaży i widoków miast.
Z wzorzystej masy wyłaniają się rozpoznawalne elementy: budynki, drzewa, sylwetki.
Artystka czerpie motywy z wyobraźni, tworzy wyimaginowane światy, pełne dziwnych roślin i nierealnych horyzontów.
Charakterystyczne dla Artystki jest malowanie na styku abstrakcji i figuracji, w obrazach przedstawia pozornie chaotyczny mikrokosmos pełen ornamentalnej flory, i nawet jeśli rozpoznajemy [w obrazach] horyzont , łąkę czy drzewo to jednocześnie widzimy strukturę i powtarzający się rytmicznie ornament niejednokrotnie z elementami folkowej grafiki. Często tłem jest raster oraz struktury i wypukłe wzory w przeróżnej kolorystyce.
Związek pomiędzy rytmem który często występuje w powtarzającym się rastrze i rzeczywistym rytmem w muzyce staje się wyraźniejszy śledząc, doszukujemy się wątków rytmicznych symbolizowanych przez powtarzające się wzory i fragmenty roślin na różnych wysokościach powierzchni płótna.
Elementem spajającym realizacje w różnych mediach jest tu abstrakcja, która posłużyła do wykreowania spersonalizowanej, subiektywnej przestrzeni pejzażu. Element nieprzewidywalności motywów malarskich, przypominających czasami powierzchnię kałuży to charakter obrazów które, powstały za pomocą farbowania tkaniny i przypadkowego wylania barwnika na powierzchnię.

Materiały: Źródła własne artystów