MENU

REPERTUAR
Zobacz repertuar
26 maja piątek 2017

19:00
Koncert symfoniczny
Marszałek Województwa Opolskiego – Andrzej Buła oraz Dyrektor Filharmonii Opolskiej – Przemysław Neumann zapraszają na koncert symfoniczny finalizujący kolejny etap warsztatów ekologiczno-artystycznych.

Bezpłatne zaproszenia do obioru w kasie biletowej
Filharmonii Opolskiej w dniu koncertu od godz. 18:30.
Ilość miejsc ograniczona ze względu na pierwszeństwo uczestnictwa
w koncercie dla osób biorących udział w warsztatach w ramach projektu.

Filharmonicy Opolscy
Wojciech Rodek – dyrygent
Adam Wodnicki – fortepian

Program:
Zygmunt Noskowski – Uwertura Morskie Oko op. 19
Karol Szymanowski – IV Symfonia koncertująca (80 lat od śmierci kompozytora)
Dymitr Szostakowicz – VI Symfonia h-moll op. 54

Miejsce: Sala koncertowa

Polska kontra Rosja? Brzmi jak zapowiedź meczu piłkarskiego, ale repertuar koncertu symfonicznego finalizującego kolejny etap warsztatów ekologiczno-artystycznych, który odbędzie się już 26 maja w Filharmonii Opolskiej aż prosi się o tak przewrotne określenie. Pozostając w sportowej nomenklaturze należałoby jednak dodać, że będzie to raczej spotkanie towarzyskie.

Pierwsza część wieczoru – jako się rzekło – należeć będzie do Polaków. Zygmunt Noskowski, choć określany mianem unsung composer (terminu tego używa się w odniesieniu do zapomnianych niesłusznie kompozytorów), w Opolu sukcesywnie jest przypominany i grany. Po Stepie i Symfoniach (II i III) przyszedł czas na uwerturę koncertową Morskie Oko. Utwór ten stanowi reminiscencje tatrzańskich wypraw Noskowskiego i zawiera w sobie wszystko to, co dobra muzyka programowo-ilustracyjna powinna mieć.  

Góralski folklor dobrze znany był też mieszkającemu wiele lat u podnóża Tatr Karolowi Szymanowskiemu. Kompozytor, od śmierci którego pod koniec marca tego roku minęło dokładnie 80 lat, stworzył cztery symfonie. Teoretycznie – bo ostatnia, Czwarta jest w zasadzie koncertem fortepianowym. Sam kompozytor określał ją tak zresztą w listach z okresu pracy nad dziełem. Wiele wyjaśnia fakt, iż pisał utwór z myślą o wykonywaniu partii fortepianu osobiście, a zawodowym pianistą nie był. Stąd pełna blasku, bardzo rozbudowana warstwa orkiestrowa i dzisiejszy kompromis nazewniczy. Symfonia koncertująca – bo pod takim właśnie tytułem funkcjonuje na estradach całego świata – to prawdziwe arcydzieło. Trzy części ukazują słuchaczowi baśniową wręcz różnorodność muzycznych motywów: od kawiarnianej melodii, poprzez długie romantyczne frazy jak ze starych filmów, aż po ekscytującą eksplozję rytmu i góralskie zaśpiewy! Nieprawdopodobną atrakcyjność Symfonii Filharmonicy Opolscy wydobywać będą razem z pianistą, Adamem Wodnickim i pod batutą Wojciecha Rodka.  
Po przerwie stery przejmie muzyka rosyjska. Powstałą w 1939 roku VI Symfonię h-moll Dymitra Szostakowicza radzieccy krytycy okrzyknęli „tułowiem bez głowy”. Niepokojący podtytuł ukuty został prawdopodobnie ze względu na trzyczęściową konstrukcję dzieła (podczas gdy klasyczna budowa symfonii to części cztery). Pierwsza część to znakomity trening uważności – Largo toczy się swobodnie, bez dramatycznych spiętrzeń i kulminacji, ale niepozbawione jest wymownych emocjonalnie epizodów. Allegro, środkowe ogniwo symfonii, nasuwa nieco skojarzenie z muzyką baletową. Charakterystyczne motywy podczas słuchania zdają się przybierać kształt żywych postaci z pełnym wachlarzem ludzkich cech i zachowań. Żywiołowy finał – Presto – rozpoczyna się rytmem przywodzącym na myśl galop ze słynnej uwertury do opery Wilhelm Tell Rossiniego. To zresztą nie jedyny znajomo brzmiący temat w tej części dzieła – ale o tym, co jeszcze Szostakowicz wplótł w partyturę VI Symfonii najlepiej przekonać się, słuchając jej osobiście.

 

Wojciech Rodek
Urodził się w 1977 roku w Brzegu. Gry na fortepianie uczył się od 8 roku życia w PSM I st. w Namysłowie i w PSM II st. we Wrocławiu u Jacka Gębskiego i Krystyny Puchały-Kajdasz. W latach 1998-2003 studiował dyrygenturę w klasie prof. Marka Pijarowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie debiutował w 2000 roku z Orkiestrą Symfoniczną AM. Ukończył również Filologię Słowiańską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz w Instytucie Języka Rosyjskiego im. Puszkina w Moskwie. Po zdobyciu w 2003 roku II nagrody na III Przeglądzie Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku rozpoczął współpracę z orkiestrami symfonicznymi w Polsce. W 2005 roku wygrał konkurs na stanowisko asystenta-dyrygenta w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Od tego czasu współpracuje z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, orkiestrą Sinfonia Varsovia.
Ważne miejsce w jego repertuarze zajmuje muzyka operowa. Przygotowywał premiery m.in. dla Theatre Montansier w Wersalu - Apollo i Hiacynt Mozarta, dla Xanten Sommerfestspiele - Czarodziejski flet Mozarta, dla Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu - My Fair Lady Loewego i Zemstę Nietoperza Straussa, dla festiwalu Wratislavia Cantans - Małego Kominiarczyka Brittena. Regularnie gości z zespołem Opera Polska w najważniejszych salach koncertowych Europy, m.in. w Bazylei, Bernie (Casino), St. Gallen (Tonhalle), Dreźnie (Kulturpalast), Hamburgu (Musikhalle), Monachium (Philharmonie am Gasteig), Salzburgu (Grosses Festspielhaus), Stuttgarcie (Beethovensaal), Wiedniu (Konzerthaus), Zurichu (Tonhalle).
Dyskografia Wojciecha Rodka zawiera nagrania muzyki i filmowej i symfonicznej, m.in. VII Symfonia Angela Illaramendiego dla wytwórni Karonte z udziałem Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie. W jego najbliższych planach znajdują się liczne nagrania z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Polską Orkiestrą Radiową, orkiestrą Sinfonia Varsovia i The Film Harmony Orchestra.
Wojciech Rodek jest pracownikiem Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Posiada tytuł doktora sztuki.

Źródło własne artysty

 

Adam Wodnicki
Nazwany przez krytyków „fenomenalnym pianistą” i „muzyczną gwiazdą”  Adam Wodnicki koncertował jako solista na pięciu kontynentach. W ostatnich kilku sezonach występował m.in. w Hiszpanii, Portugalii, Francji, Czechach, Bułgarii, Niemczech, Włoszech, Ukrainie, Chinach, Korei, Kolumbii, Argentynie, zraelu, Republice Południowej Afryki, USA, Kanadzie i wielokrotnie w Polsce. Wodnicki brał udział w wielu znanych międzynarodowych festiwalach muzycznych, jak Arundel Festival w Anglii, Les Rencontres Internationales Frederic Chopin w Nohant, Nancyphonies in Nancy, w Festiwalu Chopinowskim w Marianskich Łaźniach, Festiwalu Pianistycznym w Szenyang.

Adam WodnickiPianista dokonał licznych nagrań płytowych dla firm Muza, Folkways, Wergo, Klavier, Centaur , Altarusi Dux, które spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem krytyki.  Wydane przez Altarus kompakty z muzyką Ignacego Jana Paderewskiego zostały ocenione jako „nagrania mistrza fortepianu”; płyta firmy Centaur (z wiolonczelistą Carterem Enyeartem) uznana była przez Chicago Tribune jako „jedno z najlepszych nagrań współczesnej muzyki kameralnej roku”; z kolei krytyk Fanfare umieścił wydaną w 2003 r. płytę z Triami Fortepianowymi Roberta Muczynskiego na tak zwanej „Want List 2004”. Wydana w 2008 roku przez Dux płyta z koncertami fortepianowymi Serockiego, Bairda i Krenza otrzymała nominację Polskiej Akademii Fonograficznej do Fryderyka 2009. Wodnicki wielokrotnie nagrywał dla radia i telewizji w różnych krajach, m.in. w Japonii, USA, Finlandii, Polsce; z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach nagrał  koncerty fortepianowe Serockiego, Bairda, Krenza oraz oba koncerty  i Rapsodię Symfoniczną  Zygmunta Stojowskiego.

Pianista uzyskał dyplom w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie profesora Jana Hoffmana (który to w młodości studiował u uczennicy księżnej Marceliny Czartoryskiej, ulubionej uczennicy Fryderyka Chopina, a później był studentem i asystentem Egona Petriego); studiował również u Guido Agostiego w Sienie oraz u Gyorgy Seboka w Indiana University w Bloomington, łącząc elementy tradycji Chopina, Liszta i Busoniego. Był trzykrotnie nagradzany na krajowych konkursach Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie; otrzymał także trzy nagrody na VIII Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku.

W latach 1973-1977 był asystentem, a później adiunktem w Akademii Muzycznej w Krakowie. W 1979 r., na zaproszenie University of Texas w Austin, uczył w tamtejszej School of Music. Od 1980 r. wykłada w University of North Texas College of Music w Denton, gdzie jest profesorem fortepianu. Do grona jego studentów zalicza sie szereg laureatów międzynarodowych konkursów pianistycznych. Z międzynarodową działalnością koncertową Adama Wodnickiego łączą się liczne kursy mistrzowskie (zajęcia prowadził m.in. w Central Conservatory w Pekinie i University of Pretoria w Republice Południowej Afryki); od kilku lat jest dyrektorem Międzynarodowego Kursu Pianistycznego w Warnie; był również jurorem międzynarodowych konkursów pianistycznych w Hong Kongu, USA, Kolumbii, Portugalii, Czechach i na Taiwanie. Adam Wodnicki jest redaktorem wykonawczym pierwszego wydania Dzieł wszystkich Paderewskiego, wydanego przez Musica Iagellonica w Krakowie.  Zredagował także utwory fortepianowe Piotra Perkowskiego, Stanisława Niewiadomskiego i Tadeusza Joteyki (Wydawnictwo Eufonium). Jego artykuł o Chopinie ukazał się w The European Journal for Pianists and Teachers. W 2014 roku Adam Wodnicki został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. W 2015 został laureatem nagrody Złote Sowy Polonii w dziedzinie muzyki, przyznawanej przez redakcje czasopisma Jupiter we Wiedniu.

Źródło: www.adamwodnicki.com