MENU

REPERTUAR
Zobacz repertuar
2 czerwca piątek 2017

19:00
Koncert symfoniczny

Bilety 30 zł
Bilety ulgowe 15 zł

Filharmonicy Opolscy
Ewa Strusińska – dyrygent
Paweł Kowalski – fortepian

Program:
Ludwig van Beethoven – Uwertura Twory Prometeusza op. 43
Wolfgang Amadeusz Mozart – Symfonia C-dur KV 551 Jowiszowa
Aleksander Skriabin – Prometeusz: Poemat ognia op. 60

Miejsce: Sala koncertowa

Zwykle opisując koncert używa się możliwie najprostszych słów – ale tym razem nie będzie przesadą stwierdzenie, że 2 czerwca publiczność koncertu symfonicznego Filharmoników Opolskich weźmie udział w trzyczęściowym, kosmogonicznym misterium.
Wieczór rozpocznie się tradycyjnie – uwerturą, i to klasyczną. Twory Prometeusza to balet heroiczno-alegoryczny Ludwiga van Beethovena, a orkiestrowy wstęp do dzieła właściwie od chwili jego powstania żyje własnym, koncertowym życiem.
Trzy ostatnie symfonie Wolfgana Amadeusza Mozarta, skomponowane latem 1788 roku historia zwykła mianować tryptykiem i traktować jako spójną całość. Podczas piątkowego koncertu Ewa Strusińska poprowadzi orkiestrę symfoniczną FO w Symfonii C-dur KV 551 nazywanej Jowiszową, która tym razem stanie się środkowym ogniwem kosmogonicznego misterium. Do dziś bowiem nie wiadomo, czy określenie Jowiszowa odnosi się do największej planety Układu Słonecznego, czy też mitologicznego Jowisza – rzymskiego alter ego Zeusa.
Powszechnie znana jest za to historia waśni Zeusa z Prometeuszem. Opowieść o greckim tytanie, który z gliny wymieszanej ze łzami ulepił człowieka, a później otoczył go opieką i przekazał skradziony z Olimpu ogień, rozpalała wyobraźnię wielu twórców – jak choćby wspomnianego wcześniej Beethovena. Zamysł Aleksandra Skriabina, ekspresjonistycznego kompozytora przełomu XIX i XX wieku, był jednak naprawdę odważny – chciał on poprzez swoją muzykę dać odbiorcom coś więcej niż tylko przyjemność jej słuchania. Za cel postawił sobie wprowadzenie słuchaczy w ekstatyczny trans. Środkiem do jego osiągnięcia miało być wykorzystanie specjalnie skonstruowanego instrumentu – clavier à lumiére, fortepianu, którego klawisze uruchamiały na specjalnym ekranie kolorowe, świetlne projekcje. Tak zaprojektowane dzieło: Prometeusz: Poemat ognia na wzór synestezji łączy w sobie zmysłowe doznania, zwiększając tym samym sugestywność muzyki. Paweł Kowalski, który stanie się częścią opolskiego wykonania Poematu ognia nie będzie miał co prawda do dyspozycji unikatowego clavier à lumiére, ale o wizualną stronę przedsięwzięcia i realizację skriabinowskiej wizji zadba Wacław Czarnecki – prawdziwy wirtuoz światła.    

 

Ewa Strusińska – polska dyrygentka symfoniczno-operowa. Finalistka i laureatka prestiżowego II Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Gustawa Mahlera w Bambergu. Pierwsza dyrygent i kierownik muzyczny Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Szczecińskiej. W latach 2008-2010 dyrygent asystent Hallé Orchestra w Manchesterze. Pierwsza kobieta w historii Wielkiej Brytanii piastująca takie stanowisko.

Urodzona w Stalowej Woli artystka ukończyła studia na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina, prowadząc koncert dyplomowy z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie. W tym samym roku wygrała konkurs na asystenta dyrygenta Filharmonii Częstochowskiej, a wkrótce potem na stanowisko Junior Fellow in Conducting w Royal Northern College of Music w Manchesterze – instytucji, z którą nieprzerwanie współpracuje od 2006 roku.

Od tego czasu Ewa Strusińska mieszka w Wielkiej Brytanii. W 2008 roku obejmuję posadę dyrygenta asystenta Hallé Orchestra (najstarszej profesjonalnej orkiestry w tym kraju), której dyrektorem artystycznym jest Sir Marka Elder CBE. Takie stanowisko pełni jako pierwsza kobieta w historii Wielkiej Brytanii, a fakt ten zostaje szeroko odnotowany przez prasę angielską (The Times, Guardian, The Independent, BBC Music Magazine, Gramophone) oraz przez polskie media (Wprost, Przekrój, TVN).

W swojej międzynarodowej karierze Ewa Strusińska pracowała z wieloma czołowymi orkiestrami na świecie, takimi jak Northern Sinfonia, BBC National Orchestra of Wales, The Hallé Orchestra, Bamberger Symphoniker, Hofer Symphoniker, Sinfonietta Baden, Uppsala Chamber Orchestra, Johannesburg Philharmonic Orchestra, Gävle Symfoniorkester, Norrlands Opera Symphony Orchestra czy Slovak Sinfonietta; a także w Polsce, m.in. orkiestrami Filharmonii Narodowej, Teatru Wielkiego, NOSPR-u, Filharmonii Rzeszowskiej, Filharmonii Koszalińskiej, Filharmonii Opolskiej, Filharmonii Olsztyńskiej, Filharmonii Szczecińskiej, Radomską Orkiestrą Kameralną, Sinfonią Iuventus oraz Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.

Artystka brała udział w licznych kursach dyrygenckich prowadzonych m.in. przez Antoniego Wita, Gabriela Chmurę, Jerzego Salwarowskiego, Bruno Weila, Marka Stringera, Kurta Masura. W 2008 roku została wybrana przez London Symphony Orchestra jako jeden z trzech uczestników kursu mistrzowskiego prowadzonego przez Valerego Gergieva, a w 2010 roku współpracowała z Royal Ballet w Covent Garden.

Ewa Strusińska posiada w repertuarze wiele dzieł operowych, które wykonywała m.in. na Buxton Opera Festival, w Royal Northern College of Music oraz w Teatrze Wielkim w Warszawie, z którym w latach 2011-2013 współpracowała w charakterze dyrygenta asystenta Opery Narodowej oraz Polskiego Baletu Narodowego.

W uznaniu dorobku zawodowego artystka otrzymała tytuł Ambasadora Stalowej Woli.

Od sezonu artystycznego 2013/14 Ewa Strusińska pełni funkcję pierwszego dyrygenta i kierownika muzycznego Filharmonii Szczecińskiej im. Mieczysława Karłowicza.

Źródło: www.ewastrusinska.com

Paweł Kowalski jest jednym z najbardziej wszechstronnych polskich muzyków wykonującym ponad czterdzieści utworów na fortepian i orkiestrę od Mozarta i Chopina, do Panufnika, Kilara i Góreckiego, recitale, muzykę kameralną, filmową oraz jazz. Pianista był pierwszym po Krystianie Zimermanie wykonawcą Koncertu fortepianowego Witolda Lutosławskiego, który zagrał w Warszawie pod dyrekcją kompozytora.

Paweł Kowalski studiował w Kolonii, w Warszawie oraz w Vancouver – dzięki stypendium Witolda Lutosławskiego. Pianista występował w 40 krajach na 4 kontynentach, we wszystkich polskich filharmoniach oraz w Salle Pleyel w Paryżu, Konzerthaus w Berlinie, Tonhalle w Zurychu, Konserwatorium Kólewskim w Brukseli, Conservatori Superior w Palma de Mallorca, Auditorio Mozart w Saragossie, Palau de la Musica w Walencji, Estonia Concert Hall w Tallinie, Narodowej Sali Koncertowej im.Bartoka w Budapeszcie, Filharmonii George Enescu w Bukareszcie, Casa de la Cultura w Buenos Aires oraz z Orquesta Sinfonica de Chile w Santiago; brał udział w festiwalach: BBC Polish Season w Londynie, Europalia International Arts Festival w Brukseli, Klavierfestival Ruhr, Carinthischer Sommer, Festiwal Wiosenny w Budapeszcie, Concentus Moravie, w Międzynarodowych Festiwalach Chopinowskich w Warszawie, Dusznikach Zdroju, Antoninie, Mariańskich Łaźniach i Gaming, Festiwalach Mozartowskich w Warszawie i Gdańsku, Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Muzyczny Festiwal w Łańcucie, Bydgoski Festiwal Muzyczny, Kwartet Śląski i Jego Goście i innych.

Paweł Kowalski koncertował z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod dyrekcja Yehudi Menuhina, z orkiestrami radiowymi w Berlinie, Oslo, Zagrzebiu, Katowicach i Warszawie oraz z orkiestrami filharmonicznymi w Europie; dokonał nagrań dla radia i telewizji w wielu krajach Europy oraz nagrał płyty z utworami Chopina, Beethovena, Brahmsa, Zarębskiego i Panufnika. Paweł Kowalski był jurorem sześciu międzynarodowych konkursów pianistycznych.

"... w p. Kowalskim znalazłem świetnego wykonawcę mego Koncertu. Jest on wybitnie utalentowanym pianistą i wysoce inteligentnym muzykiem..."

Witold Lutosławski

"Panu Pawłowi Kowalskiemu z wdzięcznością za piękne i tak bardzo "moje" wykonanie tego Koncertu ..."

Wojciech Kilar

"Jestem pod silnym wrażeniem jego gry, która charakteryzuje się wielką muzykalnością, wrażliwością i doskonałością techniczną"

Andrzej Panufnik

Źródło: www.pawelkowalski.art.pl