Filharmonia Opolska
72. Sezon Artystyczny
2023/2024
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
lipiec 2022
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
28
29
30
1
2
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
KONCERT MUZYKI FILMOWEJ w Amfiteatrze
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Olga Szomańska – wokal Marcin Januszkiewicz – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
10 października 2021, niedziela | 18:00
Karolina Cicha & Spółka
Muzyka Świata / Opolskie ma głos
Miejsce: Klub muzyczny

Bilet: 40 zł

Karolina Cicha – wokal, akordeon, bas
Patrycja Betley – etniczne instrumenty perkusyjne
Karolina Matuszkiewicz – kemancze, kobyz, fidel płocka

Prosimy o zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas koncertu, zgodnie z zalecaniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dostępnymi w Regulaminie Bezpieczeństwa na stronie internetowej www.filharmonia.opole.pl/regulaminy.

O repertuarze:

Muzyka Karaimów jest bardzo ważną częścią wielowiekowej świeckiej kultury najmniejszej mniejszości w Polsce. W poszukiwaniu źródeł i świadectw praktyki muzycznej wśród społeczności karaimskiej trzeba sięgnąć do historii Krymu, Wielkiego Księstwa Litewskiego, Wileńszczyzny oraz Polski XIX i XX w. Dziś pieśni pozostają w ulotnej pamięci najstarszych Karaimów zamieszkałych w rozproszeniu oraz w nielicznych świadectwach materialnych – archiwalnych nagraniach zachowanych w karaimskich kolekcjach prywatnych.
„Najmniejsza mniejszość” mówi się o Karaimach, bo rzeczywiście ich liczba w Polsce może sięgać najwyżej 200 osób. Ze względu na kosmopolityczny charakter społeczności karaimskiej w odkrywaniu ich tożsamości, historii i – w końcu – kultury niezbędna jest mapa. Warszawa, Łuck, Troki, Halicz, Wilno, Kijów czy miasta Krymu – pieśni tak, jak twórcy czy późniejsi wykonawcy, wiążą się z miejscami, których historię współtworzyła karaimska mniejszość. Znalazły się one na karaimskiej mapie w sieci. Do nich też nawiązują utwory w interpretacji Karoliny Cichej oraz wykonaniu samych Karaimów.
Muzyka Karaimów czerpie inspiracje z litewskich i krymskich tradycji muzycznych, słychać też wpływy ukraińskie, rosyjskie czy polskie.
Karolina Cicha jest już specjalistką w odkrywaniu dźwiękowego i tekstowego bogactwa kultur mniejszości. To też ona przywraca ducha tych pieśni, w twórczy sposób integruje karaimską, orientalną tradycję ludową ze swoją współczesną wrażliwością. “Diwa polskiego folku”, jak czytamy o niej w mediach, była nominowana z zespołem do Fryderyka 2021 w kategorii Muzyka Świata. Jest wokalistką, kompozytorką i multiinstrumentalistką, zafascynowaną tradycyjną muzyką mniejszości północno-wschodniej Polski. Od lat podąża w kierunku muzyki tradycyjnej i etnicznej – wydała kilka płyt, m.in. Wieloma językami (2013) poświęconą językom mniejszości narodowych województwa podlaskiego czy Jidyszland (2015) opartą na twórczości poetów żydowskich. W płycie Jeden – wiele (2018) Cicha postanowiła spenetrować sakralne dziedzictwo swojego rodzinnego Podlasia, natomiast w nominowanych do nagrody Fryderyka Tanach (2020) – taneczne dziedzictwo swego regionu. Z kolei w projekcie online Karaimska Mapa Muzyczna (2020/2021) przedstawiła pierwszą monografię najmniej licznej mniejszości narodowej w Polsce. Cicha ze swą muzyką odwiedziła festiwale w Europie, Azji i Ameryce.
Patrycja Betley – perkusjonistka współtworząca zespoły, takie jak Kayah&Transoriental Orchestra, Shannon, Same Suki czy Cicha&Spółka poza grą na niezliczonej ilości instrumentów perkusyjnych (m.in. bodhranie, cajonie, bębnach obręczowych, darabuce, djembe) jest także arteterapeutką, muzykoterapeutką oraz pedagogiem.
Karolina Matuszkiewicz – multiinstrumentalistka w zakresie instrumentów smyczkowych i wokalistka, specjalizuje się w grze na fideli płockiej, suce biłgorajskiej, kobyzie, kemancze i na skrzypcach. Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec oraz Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fideli kolanowych. Współpracuje z Kapelą ze wsi Warszawa, Marią Pomianowską, Nikolą Kołodziejczykiem i Karoliną Cichą.

A to ciekawostka!
Czym różni się perkusista lub perkusistka od perkusjonisty i perkusjonistki? Otóż perkusista zwany również bębniarzem to muzyk grający na tak zwanym zestawie perkusyjnym. Jest sercem sekcji rytmicznej większości bandów. Nazwa perkusista może być również rozumiana w sensie klasycznym, wówczas oznacza muzyka grającego solo lub w orkiestrach na wielu rodzajach instrumentów perkusyjnych, takich jak kotły, talerze, trójkąt, werbel, marimba, ksylofon czy dzwonki. Z kolei perkusjonista to muzyk dopełniający sekcję rytmiczną, grający na innego rodzaju instrumentach perkusyjnych, takich jak: conga, bongosy, djembe, darabuka, cajon, tamburyn, shaker, chimes i wielu innych. W zależności od stylu muzycznego rola perkusjonisty jest różna. Czasem wymaga umiejętności dyskretnego wypełnienia przestrzeni między zestawem perkusyjnym, a gitarą basową. Jednak innym razem
to perkusjoniści tworzą samodzielną sekcję bez wsparcia muzyka grającego na zestawie perkusyjnym, a nawet bez gitarzysty basowego.

fot. Michał Heller

Projekt i realizacja: netkoncept.com