Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
maj 2023
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
1
2
3
4
6
8
9
10
11
15
16
17
18
22
23
24
25
27
29
30
31
1
2
3
4
Kociuban-Maximov Duo
05.05.2023    
19:00 - 20:30
Kociuban-Maximov Duo Julia Kociuban-Maximov – fortepian Ilya Maximov – fortepian Program: Wolfgang Amadeus Mozart – Sonata C-dur na fortepian na cztery ręce KV 521 Claude [...]
Proste historyjki o muzyce
07.05.2023    
10:30 - 11:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu   W 71. sezonie artystycznym nadal będziemy opowiadać bajki. A właściwie nie tyle [...]
Proste historyjki o muzyce
07.05.2023    
12:30 - 13:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu   W 71. sezonie artystycznym nadal będziemy opowiadać bajki. A właściwie nie tyle [...]
Otwarta próba generalna
12.05.2023    
10:30 - 12:00
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: O [...]
Podróż wyobraźni
12.05.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Aleksandra Świgut – fortepian Alexander Humala – dyrygent W programie: Carl Nielsen – Rhapsody Overture An Imaginary Trip to the Faroe Islands (10') [...]
Gra miejska: Przystanek Europa II
13.05.2023    
10:00 - 13:00
         OTWARTE DNI FUNDUSZY EUROPEJSKICH   13 maja ZAPRASZAMY w ramach obchodów DNIA EUROPY na Grę Miejską: PRZYSTANEK EUROPA II! Tematyka gry nawiązuje do [...]
Bernard Maseli & DJ Eprom – Jazz w wolnej chwili
13.05.2023    
19:00 - 21:00
Bernard Maseli – wibrafon DJ Eprom – gramofony, instrumenty elektroniczne W programie: w pełni autorski program, który swym zasięgiem obejmie brzmienia zarówno elektroniczne jak i [...]
Z książką na pulpicie
czytają: Kinga Jerczyńska | Stefania Kazana-Burczyk | Maciej Kinder Oliwia Kraft | Agnieszka Nalewajko | Magdalena Sadowska Ewelina Szendzielorz | Katarzyna Wybraniec organy: Jakub Głombik [...]
Otwarta próba generalna
19.05.2023    
10:30 - 12:00
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: O [...]
Po wiedeńsku
19.05.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Robert Kowalski – skrzypce Krzysztof Karpeta – wiolonczela Michał Rot – fortepian Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Wolfgang Amadeus Mozart – [...]
Michał Bober w utworach  Zbigniewa Wodeckiego
20.05.2023    
19:00 - 21:00
Michał Bober – wokal Monika Wiśniowska-Basel – wokal | gościnnie Dominik Gawroński – trąbka Tomasz Jędrzejewski – piano Michał Wilczyński – gitara Piotr Sypień – [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
21.05.2023    
09:30 - 10:30
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
21.05.2023    
11:00 - 12:00
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Rafał Blechacz. Recital
21.05.2023    
18:00 - 20:00
Rafał Blechacz – fortepian Jan Popis – słowo wprowadzające W programie: Johann Sebastian Bach – II Partita fortepianowa c-moll BMV 826 Ludwig van Beethoven – [...]
Otwarta próba generalna
26.05.2023    
10:30 - 12:00
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: O [...]
Dyrygentka – rezydentka: odcinek finałowy
26.05.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Michał Balas – wiolonczela Hanna Hurkot – dyrygent W programie: Stanisław Moniuszko – Uwertura fantastyczna Bajka (13') Carl Philipp Emanuel Bach – Koncert [...]
Warsztaty Gospel. Koncert finałowy
28.05.2023    
18:00 - 20:00
Ruth Waldron Anna Madej Chór Warsztatów Gospel & Gospel Kids Serdecznie zapraszamy na Warsztaty Gospel & Gospel Kids, które odbędą się 27 i 28 maja [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu, koncert dla dzieci
01.06.2023    
16:00 - 17:00
Uczestnicy warsztatów wokalnych Śpiewaj z Ms. Gugu Więcej informacji o warsztatach.   Serdecznie zapraszamy wszystkie dzieci z rodzinami na wspólne świętowanie w Filharmonii Opolskiej. Koncert [...]
Zapisane w gwiazdach
02.06.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Chór Misericordias ks. Mateusz Mandalka – przygotowanie chóru Marta Huptas – sopran Jakub Montewka – dyrygent [...]
Atlas Mitów. Multimedialny koncert dla dzieci.
03.06.2023    
17:00 - 19:00
Dziecięcy Zespół Wokalny Miasta Opola Zespół muzyczny PSP 20 w Opolu Dobre Dźwięki Zespół Taneczny ADENA Patrycja Okoń, Małgorzata Marciniszyn-Szuba, Aleksandra Krzesaj – choreografie i [...]
Z książką na pulpicie
Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, że wszystkie wejściówki na to wydarzenie zostały już wydane. Impreza towarzysząca – 7. Festiwal Książki Opole 2023 Zapraszamy na spotkanie z [...]
29 października 2021, piątek | 19:00
Symfoniczne kontrasty

Bilety:
Strefa I – 39 zł, 29 zł
Strefa II – 29 zł, 22 zł
Strefa III – 19 zł, 15 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Aleksander Kobus – trąbka
Paweł Przytocki – dyrygent

W programie:
Maurice Ravel – Suite Ma mère l’Oye (Moja matka gęś) (17’)
Alexander Arutiunian – Koncert As-dur na trąbkę i orkiestrę (15’)
Piotr Czajkowski – VI Symfonia h-moll Patetyczna op. 74 (47’)

Prosimy o zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas koncertu, zgodnie z zalecaniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dostępnymi w Regulaminie Bezpieczeństwa na stronie internetowej: https://filharmonia.opole.pl/2020/08/18/regulamin-bezpieczenstwa/

O repertuarze:
Pięcioczęściowa suita orkiestrowa Ravela stanowi muzyczną ilustrację znanych baśni Charles’a Perraulta. Ilustracyjny, impresjonistyczny, łagodny klimat utworu mocno kontrastuje z pozostałymi kompozycjami tego koncertu. Koncert trąbkowy As-dur to najsłynniejsze dzieło zmarłego w 2012 roku ormiańskiego kompozytora, Alexandra Arutiuniana. Składa się z czterech, płynnie po sobie następujących części. Trochę w nim klimatu westernu, więcej symfonicznego jazzu, do tego odrobina psychodelizmu w stylu Szostakowicza. A po przerwie? „Powolny finał – zdumiewający prostotą wyraz rozpaczy – to genialne posunięcie, które rozwiązuje wszelkie problemy natury artystycznej, stojące na drodze większości symfoników po Beethovenie”. Tak o ostatniej części (Adagio lamentoso) VI Symfonii Czajkowskiego pisał Donald Tovey, angielski kompozytor i publicysta muzyczny. Współcześni Piotrowi Iliczowi twórcy rosyjscy z Potężnej Gromadki zarzucali mu kosmopolityzm, a dzisiejsi artyści bywają niechętni wobec jego nie dość subtelnej, ekstrawertycznej ekspresji. Finałem Patetycznej (a tym samym swojej twórczości w ogóle) Czajkowski jednak nie tylko zamknął usta krytykom, ale pokazał nowy sposób postrzegania symfonii kolejnym pokoleniom kompozytorów.

A to ciekawostka!
Cykl pięciu miniaturowych baśni muzycznych Ma Mère l’Oye (czyli Moja matka gęś) Ravel pierwotnie skomponował w układzie na fortepian na cztery ręce. Ta wersja utworu ma powiązanie z Polską: autor słynnego Bolera zadedykował go Mimi i Jeanowi – wnukom polskiego rzeźbiarza, Cypriana Godebskiego. Godebski jest autorem między innymi pomnika Adama Mickiewicza, usytuowanego na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie.

 

fot. Wojciech Nekanda-Trepka

Aleksander Kobus – trąbka

Aleksander Kobus urodził się w 1991 roku. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 10 lat w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Oskara Kolberga w Warszawie w klasie trąbki Stanisława Przybyszewskiego. Następnie kontynuował naukę w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu pod kierunkiem prof. Igora Cecocho, gdzie w 2019 roku uzyskał stopień doktora.

Zdobył ponad 30 nagród i wyróżnień na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach. Choć lista osiągnięć artysty jest długa, jego największymi sukcesami jest Nagroda Specjalna na 67 Międzynarodowym Konkursie ARD w Monachium oraz II miejsce w Korei Południowej na 14 International Jeju Brass Competition. Do jego najnowszych sukcesów należy zdobycie Grand Prix na Daniel Patrylak Memorial Trumpet Competition w Stanach Zjednoczonych (2021). Zdobył również I miejsce w X Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej, II nagrodę na International Music Competition Grand Prize Virtuoso w Londynie, I miejsce w XIV International Chieri Competition we Włoszech czy I miejsce na The North International Music Competition w Sztokholmie.

Kariera trębacza wiąże się również z intensywną działalnością koncertową, w kraju i zagranicą. Jako solista występował między innymi z Orkiestrą Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia NOSPR, Münchener Kammerorchester czy Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus w Warszawie, z którą dokonał nagrania płyty wraz z maestro Krzysztofem Pendereckim. Album z nagraniem Koncertu na trąbkę i orkiestrę autorstwa Pendereckiego został nominowany do jednej z najważniejszych nagród polskiej sceny muzycznej – „Fryderyki 2018”.

Nagradzany był wieloma prestiżowymi stypendiami, w tym: „Młoda Polska”, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Prezydenta Miasta Wrocławia oraz Yamaha Music Foundation for Europe. Został także nagrodzony przez Lower Silesia Capital Club za wybitny sukces artystyczny. Obecnie zajmuje stanowisko pierwszego trębacza – solisty NFM Filharmonii Wrocławskiej, jest wykładowcą na swojej  macierzystej uczelni oraz współpracuje z wrocławskim Teatrem Capitol.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Wrocław – moje miejsce zamieszkania, życia oraz pracy.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
Muzyka od zawsze jest moją największą pasją. Już jako dziecko śpiewałem solowe partie operowe w Teatrze Wielkim w Warszawie.  Jednak jeżeli nie zostałbym muzykiem myślę, że byłbym lekarzem lub naukowcem bo chciałbym pomagać ludziom.

Za największy sukces artystyczny uważam
We wrześniu tego roku zdobyłem I miejsce na międzynarodowym konkursie International Trumpet Guild – ITG. Jest to największy i najbardziej prestiżowy konkurs dla trębaczy w Stanach Zjednoczonych. Do moich największych osiągnięć zaliczyłbym też nagrodę specjalną na konkursie ARD w Monachium oraz nagranie płyty z Krzysztofem Pendereckim.

Człowiek, którego podziwiam
Zawsze szczególnie podziwiałem trębacza Wyntona Marsalisa. Jeden z największych autorytetów zarówno w dziedzinie muzyki klasycznej, jak i jazzu.

Co lubię czytać
Literaturę fantastyczno-naukową i popularno-naukową.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Taka nad którą aktualnie pracuję. 29 października będzie to na pewno koncert Arutuniana na trąbkę.

 

fot. Ireneusz Skąpski

Paweł Przytocki – dyrygent

Paweł Przytocki urodził się w Krośnie. Ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w 1985 r. w klasie Dyrygentury prof. Jerzego Katlewicza. Swoje umiejętności doskonalił na kursach dyrygenckich u Petera Eötvösa. W latach 1986-1987 był również stypendystą Bachakademie Stuttgart, uczestnicząc w kursach mistrzowskich prof. Helmutha Rillinga.
Od 1988 r. do 1991 r. był dyrygentem, a także dyrektorem artystycznym Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. W roku 1990 debiutował w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W latach 1995 do 1997 był dyrektorem artystycznym Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi. Od roku 2005 do 2009 Przytocki był dyrygentem Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. W sezonie 2005/2006 przygotował premierę Spartakus Chaczaturiana oraz prowadził spektakle Oniegin Czajkowskiego, Traviatę Verdiego, a także La Boheme Pucciniego. W sezonie 2006/2007 dyrygował premierą baletu Oniegin w choreografii Johna Cranko. W latach 2008-2012 Paweł Przytocki był Dyrektorem Naczelnym i Artystycznym Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie.
Przytocki współpracuje z większością orkiestr filharmonicznych w Polsce, a także z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi za granicą: m.in. z Budapest Concert Orchestra, Orchestra Sinfonika de Xalapa, Real Filharmonia de Galicia, Capella Istropolitana w Bratysławie, Neue Philharmonie Westfalen, Philharmonisches Staatsorchester Halle, Bilkent Symphony Orchestra w Ankarze, Filharmonia im. Janacka w Ostrawie, Filharmonia Słowacka w Bratysławie, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Ukrainy w Kijowie, Filharmonia Narodowa w Santiago, Filharmonia Narodowa w Zagrzebiu, New Haifa Symphony Orchestra, Buffalo Philharmonic Orchestra, Orquesta Filarmonica de Bogota, Jerusalem Symphony Orchestra, Staatsorchester Rheinische Philharmonie Koblenz, Jenaer Philharmonie. Przytocki występował z polskimi orkiestrami wielokrotnie w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Belgii, Holandii, Francji i Hiszpanii. Uczestniczy regularnie w międzynarodowych festiwalach muzycznych: Athens Festival/1987, Musikfest Stuttgart/1988, Flanders Festival /1989, La Chaise-Dieu Festival/ 1996, Kissinger Sommer/1998, Bratislava Musik Festival/1999, Augsburger Mozartsommer /2000, Prague Spring/2001,Wratislavia Cantans/2005.
Artysta występował również w wielu prestiżowych ośrodkach muzycznych Europy ,takich jak: Wiedeń (Musikverein), Berlin ( Konzerthaus), Bruksela (Palais des Beaux-Arts), Santiago (Teatro Municipal) Paryż (Théâtre du Châtelet), Hamburg (Musikhalle), oraz Bonn (Beethovenhalle).
Dokonał on również nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji oraz nagrań płytowych dla wytwórni DUX, Aurophon i Point Classics. Jego nagranie I Symfonii Rachmaninowa zostało wyróżnione przez amerykański magazyn muzyczny La folia (obok takich kreacji, jak V Symfonia Beethovena pod batutą Carlosa Kleibera oraz Appasionata 1960 Światosława Richtera) jako przykład rzadko spotykanej intensywności i zaangażowania w muzyce.
Od roku 2008 Paweł Przytocki jest związany z Katedrą Dyrygentury Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie prowadzi swoją klasę Dyrygentury.
We wrześniu 2017 objął funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina w Łodzi.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
las.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
podróżnikiem.

Za największy sukces artystyczny uważam
Beethoven, Symfonia nr 9 w Musikverein w Wiedniu  26 września  2010 roku.

Człowiek, którego podziwiam to
Artur Rubinstein

Co lubię czytać
ostatnio Uwodziciel Danuty Gwizdalanki.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Bruckner, Symfonia nr 8.

 

Materiały własne artystów

Projekt i realizacja: netkoncept.com