Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
październik 2021
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
28
29
30
3
4
6
7
9
11
12
14
16
17
11:00 AM - KONCERT RODZINNY
18
19
20
21
25
26
27
28
30
31
Otwarta Próba Generalna
01.10.2021    
10:30 - 11:30
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
Inauguracja 70. Sezonu Artystycznego
01.10.2021    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Charles Richard-Hamelin – fortepian Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Józef Elsner – Uwertura do opery Echo w lesie (6') Fryderyk Chopin [...]
Weekendu seniora z kulturą
02.10.2021    
12:00 - 14:00
Zapraszamy wszystkich seniorów na spotkanie w Filharmonii Opolskiej w ramach Weekendu seniora z kulturą. W programie spotkania odbędzie się zwiedzanie instytucji oraz prezentacja multimedialna dorobku [...]
Dorota i Henryk Miśkiewicz – Nasza miłość
02.10.2021    
19:00 - 21:00
Dorota Miśkiewicz – śpiew Henryk Miśkiewicz – saksofon Piotr Orzechowski Pianohooligan – fortepian Sławomir Kurkiewicz – kontrabas Michał Miśkiewicz – perkusja W programie: Utwory z najnowszej [...]
Koncert Galowy z okazji 20-lecia
05.10.2021    
18:00 - 20:00
Już w najbliższy wtorek 5 października zapraszamy Państwa na wyjątkowy koncert z okazji 20-lecia współpracy międzyregionalnej pomiędzy Województwem Opolskim i Obwodem Iwano-Frankiwskim Zaprasza Marszałek Województwa [...]
XVIII Dni Kultury Niemieckiej na Śląsku Opolskim
08.10.2021    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Aleksandra Rojek – obój Yaroslav Shemet – dyrygent W programie: Felix Mendelssohn Bartholdy – Uwertura koncertowa Das Märchen von der schönen Melusine [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
10.10.2021    
10:00 - 11:00
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Zajęcia muzyczne dla dzieci
10.10.2021    
11:30 - 12:30
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Karolina Cicha & Spółka
10.10.2021    
18:00
Karolina Cicha – wokal, akordeon, bas Patrycja Betley – etniczne instrumenty perkusyjne Karolina Matuszkiewicz – kemancze, kobyz, fidel płocka Prosimy o zapoznanie się z zasadami [...]
Koncert Orkiestry Filharmonii Narodowej
Orkiestra Filharmonii Narodowej Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce Andrzej Boreyko – dyrygent W programie: Paweł Klecki – Konzertmusik op. 25 (21’) Mieczysław Karłowicz – Koncert [...]
Karłowicz inaczej
15.10.2021    
19:00 - 21:00
Paweł Jabłczyński – kontrabas Justyna Skoczek – fortepian Bartosz Porczyk – recytacja tekstów W programie: Mieczysław Karłowicz – Pieśni Prosimy o zapoznanie się z zasadami [...]
KONCERT RODZINNY
17.10.2021    
11:00 - 12:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Przemysław Neumann – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie Po pierwsze: Koncerty rodzinne Filharmonii Opolskiej wracają po rocznej przerwie! Po drugie: Nutka i [...]
Otwarta Próba Generalna
22.10.2021    
10:30 - 12:00
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
Zaskakująca piosenka
22.10.2021    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Krzysztof Książek – fortepian Antoni Wit – dyrygent W programie: Gioacchino Rossini – Uwertura do opery Wilhelm Tell (12') Ernst von Dohnányi [...]
Zielono mi – urodzinowy koncert Agnieszki Osieckiej
23.10.2021    
19:00 - 20:00
Szanowni Państwo! W związku z dużym zainteresowaniem koncert został przeniesiony do Sali koncertowej. Uwaga! Miejsca pozostają nienumerowane.   Michał Hadasik – piano Dalia Plewa-Sneka – wokal [...]
Współczesna dla dzieci – PAN DŹWIĘK
24.10.2021    
10:00 - 11:00
Być może o dźwięku powinni wypowiadać się tylko fizycy, którzy opisują jego własności jasno i konkretnie. Dla nas, muzyków, dźwięk to… hm… no właśnie… coś [...]
Współczesna dla dzieci – PAN DŹWIĘK 2
24.10.2021    
11:30 - 12:30
Być może o dźwięku powinni wypowiadać się tylko fizycy, którzy opisują jego własności jasno i konkretnie. Dla nas, muzyków, dźwięk to… hm… no właśnie… coś [...]
Otwarta Próba Generalna
29.10.2021    
10:30 - 12:00
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
Symfoniczne kontrasty
29.10.2021    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Aleksander Kobus – trąbka Paweł Przytocki – dyrygent W programie: Maurice Ravel – Suite Ma mère l’Oye (Moja matka gęś) (17’) Alexander [...]
Wydarzenia w dniu 17.10.2021
11 listopada 2023, sobota | 18:00
Uroczysty koncert z okazji Narodowego Święta Niepodległości

Bilety:
Strefa I – 50 zł, 40 zł
Strefa II – 40 zł, 33 zł
Strefa III – 30 zł, 25 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Marcin Koziak – fortepian
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Witold Maliszewski – Koncert fortepianowy b-moll op. 27 (32’)
Edward Elgar – Preludium symfoniczne Polonia op. 76 (14’)

W lipcu 2023 roku minęło dokładnie 150 lat od narodzin Witolda Maliszewskiego, którego twórczość jest w Filharmonii Opolskiej, choćby przez nagrania, szczegółowo przypominana. Dorastał on z dala od ziem polskich (na ukraińskim dziś Podolu, w stolicy Gruzji i wreszcie w Petersburgu) i choć – gdyby nie wojna polsko-bolszewicka – prawdopodobnie nie zamieszkałby w granicach niepodległej już Rzeczypospolitej, nigdy swojej polskości nie negował, raczej zdawał się jej poszukiwać i ją oswajać. Jedno z ostatnich dzieł w dorobku tego kompozytora – Koncert fortepianowy b-moll – napisany został 1938 roku. Rok później, 18 lipca 1939 roku Maliszewski umiera, a 1 września rozpoczyna się tragiczny czas dla Polski i Europy – II wojna światowa. Dzień 11. listopada w tym dramatycznym okresie dawał Polakom siłę i wiarę w zwycięstwo.

Kolejny z koncertów upamiętniających wydarzenia z 1918 roku przywodzi na myśl słowa Jana Pawła II: „Wiadomo, że naród polski przeszedł ciężką próbę utraty niepodległości, która trwała z górą sto lat, a mimo to pośród tej próby pozostał sobą. Pozostał duchowo niepodległy, ponieważ miał swoją kulturę”. Jednym z miejsc, gdzie Polacy ową kulturę mogli tworzyć i jej doświadczać była powołana do działania w 1901 roku Filharmonia Warszawska (obecnie Narodowa). Jej mury pachniały Polską, we wnętrzu wciąż dało się słyszeć echa pierwszego koncertu, w którym jeden z ojców niepodległości – Ignacy Jan Paderewski – grał własny Koncert fortepianowy i utwory Fryderyka Chopina. Orkiestrą dyrygował ówczesny dyrektor i współzałożyciel instytucji, Emil Młynarski. To właśnie on, kilka lat później poprosił brytyjskiego kompozytora Edwarda Elgara, by ten napisał utwór poświęcony Polsce. Tak powstało zadedykowane Paderewskiemu Preludium symfoniczne Polonia, w którym melodie Mazurka Dąbrowskiego, pieśni Z dymem pożarów, Nokturnu g-moll Chopina oraz Fantazji polskiej Paderewskiego przeplatają się z głównym motywem zaczerpniętym z Warszawianki 1905. Podczas premiery (6 lipca 1915) zbierano fundusze na rzecz Szwajcarskiego Komitetu Generalnego Pomocy Ofiarom Wojny w Polsce, założonego przez Henryka Sienkiewicza i Ignacego Jana Paderewskiego.

 

fot. Piotr Markowski

Marcin Koziak – fortepian

„..a real artist, who I look forward to hearing again” New York Concert Review Inc.

 Marcin Koziak urodził się w 1989 roku w Krakowie, w rodzinie o muzycznych tradycjach. W wieku dziesięciu lat wygrał swój pierwszy ogólnopolski konkurs pianistyczny, a rok później debiutował z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej.

Mimo młodego wieku, koncerty zaprowadziły go już do 22 krajów Europy, Azji i Ameryki Północnej; występuje w Niemczech, Francji, Włoszech, Szwajcarii, Austrii, Wielkiej Brytanii, Rosji, Izraelu, USA, Japonii, Chinach, Szwecji, Norwegii, Islandii, Estonii, Rumunii, Chorwacji, Gruzji, na Wyspach Kanaryjskich, Ukrainie i na Węgrzech w renomowanych salach takich jak Tokyo International Forum, Forbidden City Concert Hall (Pekin), National Centre for the Performing Arts (Pekin), Art Center of Kobe (Kobe, Japonia), Bass Performance Hall (Fort Worth, USA), Peabody Auditorium (Daytona Beach, USA), Ferguson Center for the Arts (Newport News, USA), Detroit Music Hall, Mechanics Hall (Worcester, USA), The Palladium (Carmel, USA), C.Y. Stephens Auditorium (Ames, USA), Renée and Henry Segerstrom Concert Hall (Costa Mesa, USA), Lehman Center for the Performing Arts (Nowy Jork), Cadogan Hall (Londyn), Salle Cortot (Paryż), Filharmonii Narodowej i Operze Narodowej w Warszawie, nowej Sali Koncertowej NOSPR w Katowicach, Auditorium di Milano, Wielkiej Sali Konserwatorium Genewskiego, Verdi Hall w Mediolanie, Auditorio Alfredo Kraus (Las Palmas) czy Vatroslav Lisinski Concert Hall w Zagrzebiu.

Miał zaszczyt współpracować z Alexandrem Lazarevem, Antonim Witem, George’m Tchitchinadze, Jerzym Maksymiukiem, Xieyang Chen, Maximiano Valdésem, Yip Wing-sie, Charles’em Olivieri-Munroe, Markiem Pijarowskim, Massimiliano Caldim, Stanisławem Krawczyńskim, Michałem Dworzyńskim, Bogusławem Dawidowem, José Maria Florêncio, Ernstem van Tielem występując z wieloma znanymi orkiestrami : China National Symphony Orchestra, Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Royal Philharmonic Concert Orchestra, Sinfonia Varsovia, Hong Kong Sinfonietta, Sinfonietta Cracovia, Zagreb Philharmonic Orchestra, Orquestra Filarmonica de Gran Canaria, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Polską Orkiestra Sinfonia Iuventus, orkiestrami Filharmonii Krakowskiej, Bałtyckiej, Poznańskiej, Łódzkiej, Pomorskiej…

Oprócz solowych recitali oraz koncertów symfonicznych Marcin Koziak ma również przyjemność występować na recitalach kameralnych z Aleksandrą Kuls, Magdaleną Bojanowicz, Bartoszem Koziakiem, Martą Gidaszewską, Robertem Łaguniakiem oraz Agatą Szymczewską.

Pianista koncertował na wielu znaczących festiwalach oraz cyklach koncertowych : La Roque d’Anthéron International Piano Festival, Chopin i jego Europa, Rubinstein Piano Festival, La Folle Journée au Japon, La Folle Journée au Varsovie, ASEM Culture and Arts Festival, Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju, Kiev Summer Music Evenings oraz na wielu innych, zapraszany do Genewy, Paryża, Aix-en-Provence, Mediolanu, Warszawy, Krakowa, Łodzi, Katowic…

W 2016 roku wyjechał na tournée po Stanach Zjednoczonych, podczas którego zagrał 33 koncerty z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Bałtyckiej. Wykonując koncerty Beethovena, Chopina oraz Czajkowskiego wystąpił m.in. w Nowym Jorku, Detroit, Las Vegas, Costa Mesa (Kalifornia), Fairfax (Wirginia), Daytona Beach (Floryda) i wielu innych.

1 marca 2010 roku artysta wystąpił na Gali Otwarcia Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie w dniu 200. rocznicy urodzin kompozytora, a 1 lipca 2011 roku na galowym koncercie w Termach Karakalli w Rzymie, zorganizowanym z okazji inauguracji Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej. 4 maja 2011 roku miał zaszczyt wystąpić dla Jej Wysokości Królowej Szwecji Sylwii i Pierwszej Damy Rzeczpospolitej Polskiej Anny Komorowskiej podczas oficjalnej wizyty JW w Polsce.

Jego koncerty były transmitowane przez japońskie radio Ottava, radio France Musique, Polskie Radio i Telewizję Polską. Posiada w swoim w dorobku dwie płyty z muzyką Fryderyka Chopina.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to

Zależy od potrzeby chwili… gdy potrzebuję ciszy – pusty szlak górski; pokój w domu, gdzie wszyscy śpią; albo pusty kościół. Gdy ćwiczę na fortepianie – dobry instrument w zamkniętej przestrzeni. Gdy idę na randkę z moją Żoną – knajpka z klimatem. Bardzo zależy.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym

„Nawet ja nie wiem, co by było, gdyby….” powiedział Aslan do Łucji.

Za największy sukces artystyczny uważam

Podchodzę do mojej artystyczno-zawodowej sfery życia jako do procesu, drogi, a nie jak do różnych punktów w czasie. Robić swoje, jak najlepiej, jak najpiękniej – to był od wielu lat główny opis i pewnego rodzaju wyznacznik mojego spędzania czasu z muzyką. Tak więc całość mojej drogi uważam za mój prywatny sukces: około 400 występów w 23 krajach, koncerty solowe, z orkiestrami i kameralne, opinie wybitnych muzyków takich jak Sergei Babayan czy Yoheved Kaplinsky na temat moich występów, jak również radość i wzruszenia wielu osób z publiczności.

I oprócz powyższego: uważam też za sukces, to, że cały czas naprawdę staram się rozwijać, grać lepiej, piękniej niż wcześniej.

Człowiek, którego podziwiam

Jest wielu ludzi, którym zawdzięczam to, kim jestem. Podziwiam ich za jakieś konkretne cechy, konkretne zachowania, działania albo za całokształt.

W sferze prywatnej: na pewno moja Żona, Aleksandra Kuls. Choćby za to, jak świetnie łączy życie prywatne, bycie Żoną, Mamą naszej czwórki dzieci, ogarnianie domu, ze sferą zawodową na najwyższym poziomie (jest skrzypaczką – solistką, kameralistką i wykłada w Katedrze Skrzypiec w Krakowie).

Na pewno Profesor Tamas Ungar, mój profesor z USA, gdzie studiowałem. Pokazał mi, że zdecydowanie jest możliwe łączenie profesjonalizmu na najwyższym poziomie z byciem wspaniałym, ciepłym i uważnym człowiekiem. To przykład dla mnie, chciałbym i chcę tak realizować moje „życie muzyczne”.

A wśród ludzi, których każdy zna: bardzo podziwiam profesjonalizm i podejście do każdego występu (ale tym razem… sportowego ) Roberta Lewandowskiego i Igi Świątek. Myślę, że to pewnego rodzaju zawodowe przykłady dla wielu ludzi, nie tylko w naszym kraju, jak można profesjonalnie i z wielką odpowiedzialnością podchodzić do swojej pracy.

Co lubię czytać

Zmieniało się to na przestrzeni lat. Gdy człowiek studiuje, ma więcej czasu, więc wtedy pochłaniałem duużo książek. Np. chrześcijańskie (m.in. C.S. Lewisa, kard. Rysia, T. Mertona). Natomiast ostatnio czytałem Pamiętniki Paderewskiego, świetne! Bardzo polecam. Ale w życiu czytałem bardzo różne książki: m.in. o tematyce górskiej, o tematyce muzycznej, o rodzicielstwie, jak również kryminały.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

Obecnie: Koncert Witolda Maliszewskiego. Jest to wielkie odkrycie dla mnie. Są czasem takie górnolotne, różne słowa rzucane na wiatr w przestrzeni medialnej, ale tym razem naprawdę chciałbym coś takiego, „poważnie brzmiącego” powiedzieć z pełnym przekonaniem i odpowiedzialnością: myślę, że jest to T E N brakujący koncert fortepianowy w polskiej literaturze fortepianowej.

Późnoromantyczny, wielki koncert fortepianowy polskiego kompozytora. Po Chopinie mamy np. koncert Paderewskiego, ale jednak ma zupełnie inną intensywność. Symfonia koncertująca Szymanowskiego to również inny kaliber utworu. Koncerty Bacewicz, Lutosławskiego, Pendereckiego to oczywiście zupełnie inny język. Są oczywiście jeszcze inne polskie koncerty romantyczne i późnoromantyczne, ale myślę, że nie takiej jakości. (Ale może…może kiedyś uznam, że w tym ostatnim zdaniu się myliłem i są jeszcze inne świetne polskie koncerty późnoromantyczne, zobaczymy…)

A Koncert Maliszewskiego? Jest bardzo wymagający, ale piękny. Pisząc te słowa, ćwiczę go teraz codziennie i jestem pod wrażeniem tego utworu. Wspaniale, że będziemy go grać i nagrywać!

Projekt i realizacja: netkoncept.com