Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących

XXXI Opolskie Dni Oratoryjne

 

 

 

 

 

 

 

2014-10-19, godz. 18:00
Koncert w ramach XXXI Opolskich Dni Oratoryjnych

Orkiestra Kameralna Filharmonii Opolskiej
Julita Mirosławska – sopran
Marek Toporowski – klawesyn

Program:
Muzyka barokowa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Julita Mirosławska – śpiewaczka operowa, sopran koloraturowy

Julita Mirosławska edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 6 lat od nauki gry na fortepianie. Ukończyła z wyróżnieniem Państwowe Liceum Muzyczne w Białymstoku w dwóch specjalnościach: rytmiki i śpiewu solowego w klasie prof. Violetty Bieleckiej oraz Wydział Wokalny AMFC w klasie prof. Jadwigi Rappé. Kontynuuje swój rozwój wokalny pod opieką Jagny Sokorskiej-Kwika.
Brała udział w wielu kursach mistrzowskich i konkursach wokalnych m.in. uczestniczyła w XXI Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Belvedere” w Wiedniu, gdzie otrzymała wyróżnienie – udział w nagraniu płyty.
Jej umiejętności operowania głosem pozwalają na wykonywanie szerokiego repertuaru z różnych epok, od późnego renesansu przez barok, klasykę, romantyzm, aż po współczesność (m.in. podczas festiwalu „Oda do Europy” w obecności kompozytora, wykonywała nieznany dotąd w Polsce cykl pieśni maltańskich „Songs of an Infant Species” Charlesa Camillieri) oraz piosenkę i musical.
Jeszcze jako studentka została solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie zadebiutowała w trzech czołowych rolach m.in. jako Królowa Nocy w operze „Czarodziejski flet”. Od dziesięciu lat bierze aktywny udział w corocznym Festiwalu Mozartowskim oraz prowadzi działalność, koncertową, występując z wieloma orkiestrami w kraju i za granicą. Współpracuje z filharmoniami w całej Polsce, a także z zespołami muzyki dawnej m.in. z zespołem instrumentalno-wokalnym La Tempesta koncertuje od 2001 roku. W listopadzie 2011 roku została solistką Królewskiej Orkiestry Symfonicznej przy Pałacu w Wilanowie.
Występowała m.in. w Filharmonii Narodowej, Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Śląskiej oraz w Filharmonii Opolskiej, na Zamku Królewskim w Warszawie, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia oraz w Polskiej Ambasadzie w Paryżu.
Ma na swoim koncie 13 partii m.in. w operach Händla, Mozarta, Webera, Rossiniego, które wykonywała wielokrotnie nie tylko w Polsce, ale również podczas tournee we wszystkich większych miastach Hiszpanii i Japonii.
Występowała na scenie Teatru Śląskiego oraz Teatru Polskiego. Miała zaszczyt towarzyszyć takim muzykom jak Vadim Brodski, Olga Pasiecznik, Jadwiga Rappe, Artur Ruciński. Stale współpracuje z lutnistą i gitarzystą Jerzym Żakiem.
W 2012 roku, wraz z Jakubem Burzyńskim, zainicjowała warszawski festiwal muzyki dawnej Barok w Radości.
Nagrała 11 albumów CD i DVD, m.in. z muzyką S. S. Szarzyńskiego, A. Ivancica, G. Paisiella, J. S. Bacha, W.Lutosławskiego wydanych przez firmę Arts, Dux, Musicon i Fundację Pro Musica Camerata.

 

MAREK TOPOROWSKI harmonijnie łączy w swojej działalności różne, często pozornie odległe obszary muzyki. Jest solistą – klawesynistą i organistą ; jego zainteresowania klawiszowe wciąż poszerzają się o nowe obszary – koncerty na klawikordzie, historycznych fortepianach, ostatnio interesuje się możliwościami klawiszowych analogowych instrumentów elektronicznych. Uważa, że łączenie różnych źródeł inspiracji i umiejętność gry na wielu instrumentach jest niezbędnym warunkiem kompetentnej interpretacji klawiszowej. Za każdym razem stara się jednak o głębokie wniknięcie w styl wykonywanych utworów i specyfikę instrumentu.
Już podczas studiów ceniony był jednak nie tylko jako solista, ale również jako wszechstronny kameralista, przede wszystkim akompaniator muzyki wokalnej. Ta działalność doprowadziła go do utworzenia w 1991 roku zespołu Concerto Polacco, z którym przeszedł długą drogę rozwoju od dawnej muzyki kameralnej w małych składach poprzez orkiestrową aż po wielkie dzieła oratoryjne. Obecnie, jako dyrygent, współpracuje często z różnymi zespołami popularyzując wprowadzanie elementów stylowego wykonawstwa wśród muzyków grających na instrumentach współczesnych.
Utworzona przez niego w 2008 roku Akademicka Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej w Katowicach – to kolejne działanie mające na celu propagowanie ideałów wykonawczych świadomego historycznie wykonawstwa w Polsce.
Wybór drogi klasycznego muzyka zawdzięcza pierwszej nauczycielce organów – Marietcie Kruzel. Studia ukończył w Akademii Muzycznej w Warszawie (organy – Józef Serafin, klawesyn – Leszek Kędracki). Następnie doskonalił swe umiejętności we Francji (Strasbourg), Niemczech (Saarbrücken), i Holandii (Amsterdam) pracując pod kierunkiem Aline Zylberajch i Boba van Asperena (klawesyn) oraz Daniela Rotha (organy). Otrzymał Pierwsze Nagrody Konserwatorium w Strasbourgu w dziedzinie organów i klawesynu oraz Dyplom Koncertowy Musikhochschule des Saarlandes (organy).
Wiele zawdzięcza również kontaktowi ze znakomitym pianistą – Kajetanem Mochtakiem.
Jest laureatem I nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (1985).
Zainicjował w Warszawie regularny cykl koncertów muzyki oratoryjnej wykonywanej zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą. Wiele utworów muzyki staropolskiej zostało po raz pierwszy wykonanych bądź nagranych pod jego batutą (opera „Agatka” J.D.Hollanda, oratorium „Christiani poenitentes ad sepulchrum Domini” J.T.Żebrowskiego , utwory Wronowicza, Cichoszewskiego i in.). Czterokrotnie otrzymywał Nagrodę Fryderyka, a wiele innych płyt otrzymywało nominacje do tej nagrody.
Od wielu lat współorganizuje letni Kurs Interpretacji Muzyki Organowej w Koszalinie. Jest regularnie zapraszany jako wykładowca kursów muzycznych; w szczególności organowych, klawesynowych i fortepianowych. Zajmuje się również popularyzacją muzyki organizując cykle koncertowe takie jak łączące różne gatunki muzyki Koncerty Lunchowe na organach Hammond Commodore w Muzeum Śląskim w Katowicach oraz spotkania z muzyką dawną w klubie Jazzarium w Warszawie.
Koncertuje w Polsce i za granicą, dokonał kilkunastu nagrań płytowych w Polsce, Niemczech i we Francji.
Jako profesor prowadzi klasy klawesynu i historycznych praktyk wykonawczych w Akademii Muzycznej w Katowicach.

 

Miejsce: Sala koncertowa

 


2014-10-18, godz. 18:00
Recital fortepianowy  towarzyszący  XXXI Opolskim Dniom Oratoryjnym

Joanna Trzeciak (Belgia, Polska)

W programie: Fryderyk Chopin

 

 

 

 

Joanna Trzeciak urodziła się w Krakowie. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku lat siedmiu. W Liceum Muzycznym była najmłodszą uczennica prof. Zbigniewa Drzewieckiego. Studia kontynuowała w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie prof. Jana Ekiera .Podczas studiów była stypendystką Towarzystwa Chopina.
W latach 1977-78 otrzymała stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki na studia w Konserwatorium Moskiewskim w klasie prof. Lwa Wlasenko. Ogromny wpływ na kształtowanie jej sylwetki artystycznej miała wieloletnia współpraca i przyjaźń z prof. Irina Rumiancewa.
W roku 1980 została laureatka Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku.
W 1987 debiutowała w South Bank w Londynie.
W 1988 grała po raz pierwszy w USA, gdzie od tego czasu regularnie występuje.
Wielokrotnie prowadziła wykłady na amerykańskich uniwersytetach, m. in. na temat wszystkich utworów fortepianowych Karola Szymanowskiego.
Występowała w większości krajów europejskich, w Kanadzie, Argentynie, Brazylii, Urugwaju, Izraelu, Egipcie, Kazachstanie, Azerbejdżanie, Turcji i Libanie ,w recitalach i koncertach z orkiestra.
Brała udział w wielu międzynarodowych festiwalach: m. in. w Festiwalu w Echternach, Festiwalu Flandryjskim, Emilia Romagna Festival, Festiwalu w Nohant, Festiwalu w Ljubljanie, Maggio dei Monumenti w Neapolu, Jeux d’Art a Villa d’Este w Tivoli, Festiwalu nad Jeziorem Bodeńskim, Nancyphonie, Sounding Jerusalem, Chopiniana w Buenos Aires, Shabyt w Astanie, w Toledo, Bergamo, Alghero, Antoninie, Toruniu, Busku.
Grała w wielu prestiżowych salach koncertowych m. in. Auditorium Verdi w Mediolanie, Rudolfinum w Pradze, Oratorio di Gonfalone w Rzymie, de Singel w Antwerpii, Monastyrly Palace w Kairze, Yamaha Hall i Steinway Hall w Nowym Jorku, Palacio Bolsa w Porto, Teatro Solis w Montevideo, Gateway Theatre Vancouver, Teatro Sao Pedro Porto Alegre, Teatro Diana w Neapolu, Teatro Juan Bravo Segowia.
Jako kameralistka pracowała m.in. z Phillippe Hirshhornem, Lola Bobesco, Jadwiga Gadulanka, Anatolim Krastewem, Virtuosi di Praga, Kwartetem Panocha, Kwartetem Rimski-Korsakov, Urszula Kryger.
W 1990 roku ukazała się pierwsza płyta kompaktowa Joanny Trzeciak, nagrana dla “Pavane” z muzyką Karola Szymanowskiego. Kolejne nagranie z 1993 zawiera 4 Ronda i I Sonatę Chopina.
W następnych latach pianistka poświęciła wiele czasu na odkrywanie muzyki fortepianowej J. N. Hummel’a, czego owocem jest nagranie 2 CD’s z programem “world premiere recording”. Nagrania te otrzymały entuzjastyczne krytyki m.in. 5 diapasons.
W roku 2006 Joanna Trzeciak zarejestrowała recital z 5 Polonezami Chopina i 5 Etudes-tableaux op.39 Rachmaninowa dla KNS Classical.
W roku chopinowskim 2010 była obecna z muzyka jubilata na wielu estradach europejskich.
W październiku 2010 została udekorowana przez Ministra Kultury odznaka “Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Joanna Trzeciak jest dyrektorem artystycznym “Chopin Associatie Vlaanderen” i festiwalu “Pianotune”.

 

Źródło: www.joannatrzeciak.com

 

Miejsce: Sala koncertowa

 


2014-10-17, godz. 19:00
XXXI Opolskie Dni Oratoryjne

Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Opolskiej
Bartosz Żurakowski – dyrygent
Boris Kraljević (Czanogóra) – fortepian

Program:
Ludwig van Beethoven – Uwertura Poświęcenie domu
Ludwig van Beethoven – Fantazja c-moll na fortepian, chór i orkiestrę
Wojciech Kilar – Exodus

 

 

Boris Kraljević
Ukończył studia muzyczne w Herceg Novi w Czarnogórze oraz studia podyplomowe w Państwowym Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie (Rosja) w klasie prof. Lwa Naumowa. W czasie studiów muzycznych trzykrotnie został zwycięzcą  Narodowego Konkursu Pianistycznego w byłej Jugosławii oraz laureatem międzynarodowych konkursów muzycznych. Występował (zarówno recitale, jak i koncerty) z wybitnymi artystami i zespołami w prestiżowych salach koncertowych m.in. Musikverein w Wiedniu (Austria), Sala Koncertowa Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie (Rosja), Pałac Narodów Zjednoczonych w Genewie (Szwajcaria), Cairo Opera House (Egipt), Teatro Solis w Montevideo (Urugwaj), Centrum Kultury w Buenos Aires (Argentyna), Rudolfinum Concert Hall – Dvorak Hall w Pradze (Czechy), Filharmonia Słowacka, Opera House w Ho Chi Minh City (Wietnam), Centrum Sztuki w Seulu i KUMHO Concert Hall (Korea Południowa), a także w Kioi Concert Hall w Tokio (Japonia). Boris Kraljević prowadzi również kursy mistrzowskie na całym świecie. Jest profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Nanyang, Akademii Muzycznej w Sarajewie oraz Akademii Sztuk Pięknych w Belgradzie. Jest Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowego  Festiwalu Dni Muzyki w Herceg Novi (Czarnogóra) i Dyrektorem Artystycznym Konkursu Chopinowskiego w Singapurze.

 

Miejsce: Sala koncertowa

Projekt i realizacja: netkoncept.com