Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
luty 2018
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
29
30
31
1
5
6
7
8
10
11
12
13
14
15
17
18
19
20
21
22
24
25
26
27
28
1
2
3
4
Koncert Muzyki Filmowej
02.02.2018    
19:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska - prowadząca W programie m.in. muzyka z filmów: Ogniem i mieczem, Pan Tadeusz, Bandyta, Czas [...]
Koncert Muzyki Filmowej
03.02.2018    
18:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska - prowadząca W programie m.in. muzyka z filmów: Ogniem i mieczem, Pan Tadeusz, Bandyta, Czas [...]
Koncert Muzyki Filmowej
04.02.2018    
18:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska - prowadząca W programie m.in. muzyka z filmów: Ogniem i mieczem, Pan Tadeusz, Bandyta, Czas [...]
Koncert Muzyki Filmowej
09.02.2018    
19:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska - prowadząca W programie m.in. muzyka z filmów: Ogniem i mieczem, Pan Tadeusz, Bandyta, Czas [...]
Koncert symfoniczny        Jan Stanienda – dyrygent Michał Szymała – obój Paweł Knebel – fagot
16.02.2018    
19:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Jan Stanienda – dyrygent Michał Szymała – obój Paweł Knebel – fagot Program: Joseph Haydn – 49. Symfonia f-moll La Passione [...]
Koncert symfoniczny Jakub Chrenowicz – dyrygent Łukasz Trepczyński – fortepian
23.02.2018    
19:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Jakub Chrenowicz – dyrygent Łukasz Trepczyński – fortepian Program: Xaver Scharwenka – Uwertura do opery Mataswintha Witold Maliszewski – Koncert fortepianowy [...]
KONCERT SYMFONICZNY  BAR AVNI – DYRYGENT (LAUREATKA X MIĘDZYNARODOWEGO KONKURSU DYRYGENTÓW IM. GRZEGORZA FITELBERGA)  ANDRZEJ KRAWIEC – SKRZYPCE
02.03.2018    
19:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Bar Avni – dyrygent Laureatka X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga Andrzej Krawiec – skrzypce Program: Michaił Glinka – Uwertura [...]
Wydarzenia w dniu 02.02.2018
Wydarzenia w dniu 03.02.2018
Wydarzenia w dniu 04.02.2018
Wydarzenia w dniu 09.02.2018
6 czerwca 2024, czwartek | 19:30
Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Leoša Janáčka w Ostrawie

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Karel Košárek – fortepian
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
George Gershwin – Uwertura kubańska (12′)
George Gershwin – Błękitna rapsodia (1924 r.) (16′)
George Gershwin – II Rapsodia (1931 r.)  (15′)
George Gershwin – Amerykanin w Paryżu (18′)

George Gershwin początkowo komponował do tekstów swojego brata lekkie piosenki, które cieszyły się dużą popularnością. Marzył jednak o tworzeniu muzyki obrazującej Amerykę – łączącej elementy jazzu z symfoniką. Sukces przyszedł szybko; już w wieku 22 lat Gershwin miał świat u swoich stóp. Trzy lata później (w niespełna trzy tygodnie!) ukończył jedno ze swoich najsłynniejszych dzieł, Błękitną Rapsodię. O popularności utworu przeznaczonego na fortepian i orkiestrę świadczy fakt, iż do końca życia Gershwina sprzedano ponad milion płyt z jej nagraniem.

Gershwin nie odebrał jednak jako dziecko i nastolatek formalnego wykształcenia muzycznego (z tego powodu w kontekście instrumentacyjnym Rapsodię zredagował Ferde Grofe), a owe braki w edukacji zaczęły być dla twórcy ograniczające i dokuczliwe. Rozpoczął więc studia, które pod koniec lat 20. XX wieku pragnął kontynuować u Ravela w Paryżu. Ten jednak odrzekł wymijająco: ,,Dlaczego chce pan być czwartorzędnym Ravelem, będąc już pierwszorzędnym Gershwinem?” Z taką samą prośbą zwrócił się Gershwin do Strawińskiego, który początkowo chciał przyjąć Georga do swojej klasy. Dowiedziawszy się jednak, że Gershwinowi własne kompozycje przynoszą rocznie sto tysięcy dolarów, wykrzyknął: ,,drogi przyjacielu, to raczej ja powinienem brać lekcje u Pana!”

Kolejne dzieła umocniły pozycję Gershwina – nie tylko w Stanach Zjednoczonych.
W latach 1931–32 powstała II Rapsodia na fortepian i orkiestrę oraz Uwertura kubańska. Kompozycja, która początkowo nosiła tytuł Rumba, to dźwiękowa pocztówka z wakacji na Kubie. Dzieło zrodzone z inspiracji i zachwytu tym państwem, przyciąga uwagę słuchaczy poprzez taneczne karaibskie rytmy, a kubańskiego charakteru dodaje mu brzmienie marakasów, bongosów, klawesów i guiro.

 

 

 

fot. Petra Hajská

Karel Košárek – fortepian

Ukończył konserwatorium w Kroměřížu i Akademię Sztuk Scenicznych w Pradze. Jest również absolwentem studiów w USA (SMU Dallas), gdzie uzyskał tytuł magistra muzyki.

Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów, m.in. Konkursu im. Waltera Naumburga w Nowym Jorku (1997).

Recitale oraz koncerty w Europie, USA i Japonii dokumentują jego szeroką międzynarodową działalność artystyczną. Występował na najważniejszych międzynarodowych festiwalach muzycznych i współpracował z czołowymi orkiestrami na całym świecie.

Nagrania artysty ukazały się w wytwórniach Hyperion, Etcetera, Naxos, Navona Records, Radioservis i Supraphon, dla których w 2005 roku nagrał m.in. Cygańskie melodie Dvořáka wraz z czeskim barytonem Romanem Janálem.

W jego szerokim repertuarze ważną rolę odgrywa twórczość Bohuslava Martinů, którego utwory prezentuje zarówno podczas koncertów, jak i na nagraniach.

Do jego bogatej krajowej działalności koncertowej należy wymienić chociażby wykonanie Kwintetu fortepianowego g-moll Szostakowicza z kwartetem Škamp Quartet podczas Praskiej Wiosny, gościnny występ z Soňą Červeną na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. Leoša Janáčka w Ostrawie oraz występy jako solista na koncertach abonamentowych Filharmonii Czeskiej. Dziś Karel Košárek należy do najwybitniejszych osobistości czeskiej sceny pianistycznej.

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com