Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
styczeń 1999
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
14 stycznia 2023, sobota | 10:00
Cicha noc
Koncert kolęd

Strefa I – 40 zł
Strefa II – 30 zł
Strefa III – 20 zł

Chór i Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru

Magdalena Drozd – sopran
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Cicha noc – koncert kolęd na chór i orkiestrę smyczkową w opracowaniu Macieja Małeckiego

W 2006 roku z inspiracji Jana Łukaszewskiego – dyrektora Polskiego Chóru Kameralnego dokonałem twórczego opracowania kolęd i rzecz nazwałem Cicha Noc – koncert kolęd na chór i kameralną orkiestrę smyczkową. (Pierwotnie była to mała obsada smyczków).

Zadanie było niełatwe, istnieją bowiem dziesiątki różnych opracowań i trudno coś oryginalnego dodać od siebie, by nie zatracić ducha pięknych polskich śpiewów bożonarodzeniowych.

Cicha noc nie jest wprawdzie polską kolędą, ale na tyle wrosła w naszą tradycję, że bez obaw można było zamieścić ją w programie, a także posłużyć się jej tytułem i nadać go całemu koncertowi. Ów tytuł to również pomysł Jana Łukaszewskiego. Aby zróżnicować i wzbogacić dzieło dodałem swoją pastorałkę ze słowami Elżbiety Szeptyńskiej Niemowlątko na słomie na chór a cappella (I nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Kolędę lub Pastorałkę – Będzin 1996), a Hej, w Dzień Narodzenia potraktowałem jako utwór wyłącznie instrumentalny wplatając weń tematy innych kolęd.

W kolędzie Gdy śliczna Panna odwróciłem role powierzając orkiestrze dość swobodnie potraktowaną melodię, a chórowi akompaniament. W wielu utworach rozwinąłem wstępy i zakończenia, a w ostatnich taktach kolędy Anioł pasterzom mówił pozwoliłem sobie na dopisanie nieistniejącego w oryginale słowa Gloria.

W 2008 roku niemieckie wydawnictwo Carus-Verlag wydało płytę z Koncertem. Nagrania dokonał Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis wraz z Polską Filharmonią Kameralną – Sopot.  Cicha Noc była dotychczas wielokrotnie wykonywana przez polskie chóry i orkiestry. Fragmenty  doczekały się też wykonania w USA, a całość w Niemczech, w tłumaczeniu na język niemiecki.

Na prośbę dyrygenta chóru Filharmonii Narodowej – profesora Henryka Wojnarowskiego – dopisałem do zbioru kolędę Przybieżeli do Betlejem oraz dodałem własną Dziś z żywota Panieńskiego. Autorem słów tej ostatniej kolędy jest Stanisław Herakliusz Lubomirski (1642-1702).

Maciej Małecki

 

fot. Agnieszka Monasterska

Magdalena Drozd – sopran

W 2019 roku ukończyła Akademie Muzyczną w Krakowie w klasie śpiewu solowego Agnieszki Monasterskiej.
Ponadto kształciła i rozwijała swój głos na licznych kursach mistrzowskich pod kierunkiem Mariusza Kwietnia, Ryszarda Karczykowskiego, Iwony Sobotki, Jolanty Janucik, Włodzimierza Zalewskiego.
Podczas studiów wykazywała zainteresowanie zarówno muzyką operową co zaowocowało jej debiutem w 2019 roku partią Sekstusa w operze G.H. Händla Juliusz Cezar, wystawionej przez Akademie Muzyczną w Krakowie, pod batutą Paula Esswooda w reżyserii Błażeja Peszka; jak i kameralną czego efektem jest III miejsce w Międzyuczelnianym Konkursie Duetów wywalczony w duecie z pianistką Dominiką Grzybacz w 2016 roku.
Dwukrotna stypendystka Fundacji Pro Musica Bona.
W jej dorobku artystycznym ważne miejsce odgrywa również muzyka rozrywkowa. Współpraca z wybitnym kompozytorem Andrzejem Zaryckim, umożliwiła artystce udział, wspólnie z wybitnymi artystami Polskiej Sceny Muzycznej, w nagraniu Jubileuszowej płyty Andrzeja Zaryckiego – Krajobraz Rzeczy Pięknych w 2013 roku oraz kilkukrotny udział w charakterze gościa w koncertach Zaczarowane Radio Kraków organizowanych przez Fundacji Anny Dymnej Mimo Wszystko.
Obecnie na stałe związana jest z Chórem Filharmonii Krakowskiej oraz z Chórem Polskiego Radia, z którymi uczestniczy w wielu prestiżowych festiwalach, takich jak m.in. Opera Rara, Sacrum Profanum, Warszawska Jesień.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi

Jest ich mnóstwo, zatem każde w którym czuję się szczęśliwa.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym

Zapewne z racji planów lekarzem, z racji drugiego wykształcenia fizjoterapeutką, a z racji zamiłowania być może sportowcem, z dużym naciskiem na taniec.

Za największy sukces artystyczny w życiu uważam

Myślę, że jeszcze jest przede mną.

Człowiek, którego podziwiam

Jest ich bardzo wielu – staram się odnajdywać w każdej nowo poznanej osobie coś, czym mogę się zainspirować.

Co lubię czytać

Biografie, powieści inspirowane lub oparte na prawdziwych wydarzeniach.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

Niezmiennie od I roku szkoły średniej – Pieśń S. Rachmaninova op. 21 nr 7 Здесь хорошо.

Projekt i realizacja: netkoncept.com