Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
maj 2035
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
17 stycznia 2025, piątek | 19:00
Gala Noworoczna pod Batutą Krzesimira Dębskiego

Strefa I – 125 zł
Strefa II – 115 zł
Strefa III – 105 zł

*Przy jednoczesnym zakupie biletu na Wiedeńską Galę Noworoczną oraz na Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej, łączna cena za oba bilety wynosi 230 zł.
Promocja wyłącznie w kasie biletowej.

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Krzesimir Dębski – dyrygent, skrzypek, gospodarz wieczoru.

Serdecznie zapraszamy na Niezapomnianą Galę Noworoczną – wyjątkowy koncert, który wypełni sale muzyką klasyczną, filmową, jazzową oraz folkową. Wystąpi Orkiestra Filharmonii Opolskiej pod batutą jednego z najwybitniejszych polskich artystów – prof. dr hab. Krzesimira Dębskiego.
To niezwykle wydarzenie, jakiego Opole jeszcze nie widziało! Maestro Krzesimir Dębski nie tylko poprowadzi orkiestrę, ale również oczaruje publiczność swoją grą na skrzypcach oraz wyjątkowym talentem oratorskim.

Zapraszamy na to jedyne w swoim rodzaju wydarzenie, które zapadnie na długo w Państwa pamięci!

fot. Szcześniak Szymon

Krzesimir Dębski – dyrygent, skrzypek, gospodarz wieczoru.
Wybitny polski kompozytor, uznany dyrygent orkiestrowy a także wirtuoz jazzowych skrzypiec i pianista. Poruszający się równie swobodnie w świecie jazzu, jak i muzyki klasycznej. Pracował niemal we wszystkich dziedzinach świata muzyki. Znany jest przede wszystkim z licznych i cieszących się dużą popularnością kompozycji muzyki filmowej. Sam artysta przekonuje, że muzyka klasyczna jest jego właściwą domeną. Prof. dr hab. Krzesimir Dębski jest wykładowcą kompozycji i aranżacji na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.

Początki kariery.

Urodził się 26 października  1953 r. w Wałbrzychu w rodzinie uchodźców z Wołynia.
Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 6 lat w Kielcach w szkole muzycznej, której dyrektorem był jego ojciec. Liceum Muzyczne ukończył w Lublinie w klasie fortepianu z Koncertem fortepianowym nr 1 L. v. Beethovena i klasie skrzypiec z Koncertem e-moll F. Mendelssohna w 1972 roku. Następnie studiował kompozycję w Poznańskiej Akademii Muzycznej u Andrzeja Koszewskiego oraz dyrygenturę u Witolda Krzemieńskiego. Śpiewał w Poznańskich Madrygalistach. Grał, komponował i aranżował dla Orkiestry Polskiego Radia w Poznaniu. Jako muzyk uwielbianego przez publiczność Kabaretu Tey zagrał w prawie siedmiuset przedstawieniach. Młode lata zaczęły owocować licznymi sukcesami w jazzie i muzyce popularnej.

Twórczość kompozytorska.

80% swojego czasu poświęca na twórczość, która jest polistylistyczną próbą syntezy szeroko pojętej muzyki współczesnej. Komponowanie to dla Krzesimira Dębskiego najważniejszy aspekt kariery muzycznej.

Ma na koncie ponad 70 utworów symfonicznych i kameralnych. Napisał 4 koncerty fortepianowe i 3 skrzypcowe. Jego utwory były wykonywane na najpoważniejszych festiwalach muzycznych, co najważniejsze  poświęconych nie tylko muzyce współczesnej, jak Luzern Festival czy Piano Spheres w Los Angeles, na festiwalach w Malmo, Brukseli i w Pasandenie, ale także w tak egzotycznych krajach, jak Meksyk, Indie, Korea. Należy podkreślić, że wykonywali je wielcy wykonawcy, którzy nie często dają się namówić na wykonawstwo nowej muzyki: Vadim Riepin, Jose Cura, Susan Svrcek, Daniel Stabrawa – wykonawca II Koncertu skrzypcowego, Gilad Atzmon, Cello Ansamble Filharmoników Berlińskich oraz Solvguttene Chor z Oslo i wykonawca  III Koncertu skrzypcowego Konstanty Andrzej Kulka. Dębski jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich, m.in.: Konkursu z okazji 25-lecia Festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna i nagrody Premiera za Twórczość dla Dzieci.

Skomponował także muzykę do ponad 100 filmów fabularnych i dokumentalnych m.in.: Medium, Thomas FalconerKingsajz, Ogniem i mieczem, W Pustyni i w Puszczy, Tam i z powrotem, Stara Baśń, 1920 Bitwa Warszawska, Wojna światów (2020) i seriali telewizyjnych (Klan, Złotopolscy, Na dobre i na złe, Czułość i kłamstwa, Sfora, Na Wspólnej, Matki żony i kochanki, Ranczo). W roku 2000 otrzymał nagrodę Fryderyk w kategorii „Kompozytor Roku” oraz nagrodę Międzynarodowej Akademii Filmowej Philip Award za muzykę do filmu Ogniem i Mieczem. W 2001 na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Pyrgos (Grecja) otrzymał nagrodę za muzykę do filmu W Pustyni i w Puszczy. Muzyka do filmu Stara Baśń została wyróżniona nagrodą czytelników czasopisma FILM Złota Kaczka 2003. W 2007 w USA serial TVP Andrzeja Maleszki Magiczne drzewo z muzyką Krzesimira Dębskiego otrzymał Emmy Award 2007 w kategorii filmów telewizyjnych i programów dla dzieci. Serial ten nagrodzony został także na Festiwalu Artiek (Ukraina).

W 2005 roku Krzesimir Dębski otrzymał zamówienie od hollywoodzkiej wytwórni LimeLight Films na skomponowanie nowej muzyki do 16 niemych filmów Charlie Chaplina z lat 1914–1917.

Wykładał kompozycję na warsztatach w Bilkent, Darmstadt, Salzau i San Diego.

Działalność dyrygencka.

Prowadził, komponował i aranżował koncerty z udziałem takich międzynarodowych gwiazd jak: Jose Carreras, Luciano Pavarotti, Placido Domingo, Jose Cura, Adam Makowicz, Canadian Brass, Vadim Riepin, Jean-Luc Ponty, Mark O’Connor, Regina Carter, John Blake i Nigel Kennedy, Brandford Marsalis, UB40, Cris DeBurgh, Garou, Keb ’Mo’.

Dyrygował niemal wszystkimi orkiestrami polskimi na czele z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Filharmonią Narodową i NOSPR, a także Irish BBC Orchestra, Moscow Symphony, Guadalajara Symphony Orchestra (Meksyk), Orchestra Teatro Municipal Rio de Janeiro, Cyprus National Orchestra Leopolis Chamber Orchestra i Wind Orchestra Los Angeles oraz Sud-Westfunk Orchester, Novi Sad Radio Orkiestra, Santiago de Chile National Orchestra. Dyrygował muzyką dawną, klasyką (IX Symfonia L.V. Beethovena), Symfonie W.A. Mozarta, wielką symfoniką romantyczną, ale i muzyką baletową i operową. Dokonał też prawykonań i nagrań utworów m.in. L. Fossa, V. Krause, Oralndo Garcii oraz dokonał wielu nagrań muzyki filmowej zarówno własnej, a także innych kompozytorów – Jana A.P. Kaczmarka, St. Syrewicza, M. Lorenca i Alberto Iglesiasa.

Jazz i skrzypce.

Ogromna popularność zespołu String Connection na początku lat osiemdziesiątych sprawiła, że jako lider i solista zagrał blisko 1000 koncertów jazzowych w Europie i Ameryce.

Już na młodego jazzmana sypały się liczne wyróżnienia: na festiwalu Jazz nad Odrą, Nagroda im. Komedy, Medal Młodej Sztuki. Nagrywał swoje pierwsze płyty z Kwintetem K. Jonkisza i zespołem Nasza Basia Kochana. Po występie na Jazz Jamboree 80 został po raz pierwszy zaproszony przez słynnego promotora J. E. Berendta do udziału w festiwalu New Jazz Meeting w Baden-Baden. Tam też nagrał pierwszą płytę w międzynarodowej, gwiazdorskiej obsadzie, między innymi z Wolfgangiem Daunerem, Didierem Lockwoodem, Trilokiem Gurtu i Charlie Mariano. Laureat I Nagrody Europejskiego Konkursu Jazzowego w Hoeilaart w Belgii (1983) oraz Nagrody im. St. Wyspiańskiego (1985). W latach osiemdziesiątych w ankietach magazynu „Jazz Forum” wielokrotnie zdobywał tytuł „Najlepszego Muzyka”, „Najlepszego Kompozytora” oraz „Najlepszego Aranżera Roku”. W roku 1985 znalazł się na liście dziesięciu najlepszych skrzypków jazzowych amerykańskiego pisma „Down Beat”. Grał z czołowymi muzykami jazzowymi w Polsce i na świecie. Uczestniczył m.in. w festiwalach w Reno (USA), Getxo (Hiszpania), Paryżu, Helsinkach, Montrealu, Kongsbergu, Hamburgu, Baden-Baden, Budapeszcie, Leverkusen, Sibiu, Debreczynie, Bratysławie, Berlinie, Norymberdze, Hadze, Pradze, Kopenhadze, Le Mans, Londynie, Rio de Janeiro, Chicago, NY, (Carnegie Hall), Kairze, Moskwie. Nagrał ponad 60 albumów ze swoimi kompozycjami dla wielu wytwórni płytowych.

Projekt i realizacja: netkoncept.com