Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
październik 2051
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
15 czerwca 2017, czwartek | 19:00
KONCERT SYMFONICZNY

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Chór Filharmonii Opolskiej
Męski Zespół Wokalny I Signori

Paulina Boreczko-Wilczyńska – sopran
Marta Motkowicz – alt
Przemysław Borys – tenor
Jerzy Butryn – bas

Izabela Polakowska-Rybska – dyrygent

Program:
Wolfgang Amadeus Mozart – Uwertura do opery Czarodziejski flet KV 620
Wolfgang Amadeus Mozart – Symfonia D-dur Haffnerowska KV 385
Wolfgang Amadeus Mozart – Msza C-dur Koronacyjna KV 317

Miejsce: Sala koncertowa

 

Abonamenty

 

 

 

 

 

 

 

 

Paulina Boreczko-Wilczyńska – sopran

Swoją edukację muzyczną i zarazem wielką przygodę z muzyką rozpoczęła nauką w Państwowej Szkole Muzycznej I i II Stopnia im. I. J. Paderewskiego w Białymstoku w klasie wokalistyki Prof. Violetty Bieleckiej.

Następnie kształcenie kontynuowała na Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie otrzymała tytuł licencjata. W 2011 roku ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie w Musikhochschule und Theater w Hannoverze w klasie Prof. Richardson-Smith.

W trakcie studiów otrzymała dwukrotnie niemieckie stypendium Musik braucht Freudeoraz Stypendium Marszałka Województwa Podlaskiego.

Jest laureatką wielu konkursów m.in. III nagroda w Ogólnopolskim Przesłuchaniu Wokalistów w Olsztynie (2003), I miejsce w Konkursie Moniuszkowskim Podlasia (2004), wyróżnienie w Konkursie im. H. Halskiej- Fijałkowskiej we Wrocławiu (2007), I miejsce w VII Konkursie Pieśń wieczorna im. St. Moniuszki w Białymstoku (2007).

Paulina Boreczko-Wilczyńska współpracowała z Jerzym Maksymiukiem, wykonując jego pieśni z cyklu Czerwony księżyc z Orkiestrą Filharmonii Podlaskiej. Dwukrotnie została zaproszona przez kompozytora i dyrygenta Miłosza Bembinowa do prawykonania utworów: Res Tua – Rozważania o miłości i nienawiści w Filharmonii Podlaskiej oraz Amor vincit w roku 2012 w ramach Festiwalu Universitat Cantat w Poznaniu.

Dokonała nagrań płyt CD z jej solowym udziałem m.in. St. Moryto – Msza Legnicka, I, II, III, IV Litania Ostrobramska St. Moinuszki oraz M. Bembinow – Res Tua – Rozważania o miłości i nienawiści oraz C.Saint-Saens – Oratorium na Boże Narodzenie.

W 2011 roku rozpoczęła współpracę z Chórem Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, z którym koncertuje w ramach prestiżowych festiwali BBC Proms w Londynie, Schleswig-Holstein Music Festival, Varazdinskie Barokne Veceri w Chorwacji, Międzynarodowy Festival Wratisalvia Cantans, Tansman Festival w Łodzi. Uczestniczyła w nagraniach płyt z muzyką chóralną i wielkimi dziełami wokalno-instrumentalnymi, m.in. Grande Messe des Morts H. Berlioza pod batutą Paula McCreesh’a (CD uhonorowana została prestiżową nagrodą BBC Music Magazine w kategorii Technical Excellence). Nagrana wspólnie z Chórem Narodowego Forum Muzyki i Gabrieli Consort & Players płyta zawierająca oratorium Eliasz F. Mendelsohna otrzymała w 2013 roku jedną z najbardziej prestiżowych nagród muzycznych Diapason D’Or.

W lutym 2015 roku wystąpiła w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu pod batutą Christopha Poppena, wykonując partię solową w Symfonii Lobgesang F. Mendelssohna-Bartholdy oraz kreując arie koncertowe Mozarta.

Ogromnym wyróżnieniem dla artystki było zaproszenie do wykonania VIII Symfonii Tysiąca Mahlera wśród międzynarodowej, solowej obsady w ramach finału jubileuszowej, 50. Wratislavii Cantans we Wrocławiu we wrześniu 2015 roku pod batutą Jacka Kaspszyka, Dyrektora Artystycznego Filharmonii Narodowej.

W 2016 roku wykonała partię solową w finałowym multiwidowisku Flow we Wrocławiu w ramach Europejskiej Stolicy Kultury 2016 pod batutą Maestro Alana Urbanka oraz reżyserii Chrisa Baldwina.

W 2017 roku wykonała partię solową w Pasji św. Mateusza J. S. Bacha w Filharmonii Lubelskiej pod dyrekcją Dawida Jarząba.

W grudniu 2017 otrzymała zaproszenie do wykonania Stworzenia świata J. Haydna pod batutą Andrzeja Kosendiaka w Filharmonii Krakowskiej, wykonując partię sopranową.

 

 

 

 

 

 

 

Marta Motkowicz – alt

Absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie śpiewu prof. Agaty Młynarskiej-Klonowskiej (dyplom z wyróżnieniem) oraz Wydziału Filologii Słowiańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. W latach 2013-2015 była uczestniczką Programu Kształcenia Młodych Talentów – Akademia Operowa w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.
Laureatka Konkursu Impressio Art w Sopocie (Grand Prix i nagroda specjalna za najlepsze wykonanie arii oratoryjnej), Konkursu w Dusznikach-Zdroju (I miejsce i nagroda specjalna za wyróżniające się wykonanie pieśni F. Chopina) oraz Akademickiego Konkursu Interpretacji Pieśni F. Chopina i R. Schumanna (Nagroda Dyrektora Wydziału Kultury Jarosława Brody).
W 2014 roku zadebiutowała w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Lohengrinie R. Wagnera pod batutą Stefana Soltesza. Rok później zaśpiewała partię Doroty w spektaklu Cud albo Krakowiaki i Górale Wojciecha Bogusławskiego do muzyki Jana Stefaniego, wystawionego z okazji obchodów 250-lecia Teatru Narodowego w Warszawie. Brała udział w licznych koncertach i festiwalach, m.in. w: XXI Międzynarodowym Festiwalu Maj z muzyką dawną, podczas którego kreowała rolę Ottona w Koronacji Poppei C. Monteverdiego, III Operowym Forum Młodych w Operze Nova w Bydgoszczy, gdzie wykonała partię Frau Reich w spektaklu Wesołe Kumoszki z Windsoru Otto Nicolaia, w II Letnim Festiwalu im. J. Waldorffa w Radziejowicach oraz Międzynarodowym Festiwalu Moniuszkowskim w Kudowie Zdroju. Występowała m.in. z: Kwartetem Prima Vista, Symfonią Iuventus, Orkiestrą Filharmonii Częstochowskiej, Koszalińskiej, Dolnośląskiej, Zielonogórskiej oraz Toruńską Orkiestrą Symfoniczną. Uczestniczyła w kursach wokalnych prowadzonych min. przez Ewę Podleś, Eytana Pessena, Matthiasa Rexrotha, Izabelę Kłosińską, Carl Richardson, Andreasa Baumanna, Stefanię Kałużę oraz w kursach mistrzowskich Maestry Teresy Żylis-Gara w Radziejowicach.

 

 

 

 

 

Przemysław Borys – tenor 

Absolwent Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu (klasa śpiewu solowego prof. B. Makala) oraz Masterstudium Universität Mozarteum w Salzburgu (klasa prof. E. Wilke). Stypendysta programu Erasmus w Hochschule für Musik w Dreźnie. Absolwent studiów doktoranckich, na Wydziale Wokalnym wrocławskiej Akademii Muzycznej, w klasie prof. B. Makala. Jest zdobywcą wielu prestiżowych nagród (m.in. Grand Prix w III Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Śpiewaków w Kownie, Nagroda Specjalna w Konkursie Wokalnym im. J.E. i J. Reszków w Częstochowie, zdobywcą bursztynowej struny na I Festiwalu Włoskiej Muzyki Operowej we Włocławku Belcanto per sempre) oraz finalistą licznych konkursów (m.in. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Martinelli-Pertile Montagnana w Padwie czy Międzynarodowego Konkursu Wokalnego L’Orfeo di Claudio Monteverdi w Weronie). Współpracował ze znakomitymi dyrygentami, koncertując w kraju i za granicą m.in. w Niemczech, Austrii, Holandii, Włoszech, Rumunii i Chinach.
Od sześciu lat jako solista współpracuje z Operą i Filharmonii  Podlaską występuje w następujących produkcjach operowych, operetkowych i musicalowych: G. Bizet Carmen w reż. Beaty Redo-Dobber W. A. Mozart Czarodziejski Flet w reż. Jarka Marszewskiego, J. Strauss Zemsta nietoperza w reż. Andrzeja Bubienia G. Verdi Traviata, S. Moniuszko Straszny dwór, Ch. Williamsa Korczak, J. Brocka Skrzypek na dachu w reż. Roberto Skolmowskiego. oraz musicalu Upiór w Operze A. L. Webbera w reżyserii Wojciecha Kępczyńskiego.

 

 

 

 

 

 

 

Jerzy Butryn – bas-baryton

Absolwent wydziału wokalnego PSM IIst. we Wrocławiu oraz Akademii Muzycznej im. K.Lipioskiego we Wrocławiu na wydziale wokalnym w klasie śpiewu prof. Bogdana Makala (dyplom z wyróżnieniem). Stypendysta programu Erasmus w Hochschule für Musik Detmold w klasie śpiewu prof. Larsa Woldta. Obecnie doktorant na wydziale wokalnym Akademii Muzycznej we Wrocławiu.
Laureat I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Franciszki Platówny we Wrocławiu, II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Kijowie (Ukraina), II nagrody na Ogólnopolskim Konkursie im. K.Kurpioskiego we Włoszakowicach, III nagrody i nagrody specjalnej na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Kownie (Litwa), Nagrody Wydziału Kultury na Akademickim Konkursie Interpretacji Pieśni F.Chopina i R. Schumanna we Wrocławiu, finalista I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Andrzeja Hiolskiego w Kudowie Zdrój. Uczestniczył w kursach wokalnych w Dusznikach Zdrój, Kursie Interpretacji Muzyki Kantatowej i Oratoryjnej w ramach Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, w Kursie Mistrzowskim u prof. Teresy Żylis-Gara, Eytana Pessena, Andrzeja Dobbera, prof. Anity Garanca, prof. Valeryego Buymistra, prof. Sabiny Martinaityte i prof. Zdzisława Krzywickiego. Uczestnik Programu Kształcenia Młodych Talentów – Akademia Operowa w ramach European Network of Opera Academies w Teatrze Wielkim w Warszawie.
Występował w salach filharmonii w Kieler Schloss, Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Krakowie, Jeleniej Górze, Rzeszowie, Częstochowie i Kaliszu, w ramach Festiwalu BBC Proms (Royal Albert Hall) w Londynie, Schleswig-Holstein Musik Festiwal w Kiel, Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, Wielkanocnego Festiwalu L.van Beethovena w Warszawie, Leo Festiwal we Wrocławiu oraz Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie Zdrój. Współpracował z Paulem McCreesh’em, Łukaszem Borowiczem, Amosem Talmonem, Rubenem Silvą, Tadeuszem Wojciechowskim, Benjaminem Bayl’em, Stanisławem Gałooskim, Jerzym Salwarowskim, Włodzimierzem Szymaoskim, Przemysławem Stanisławskim, Roberto Skolmowskim, Ernstem Kovacicem. Od samego początku powstania współtworzył zespół Collegium Zieleoski, z którym to nagrał Offertoria i Communiones (Opera Omnia) Mikołaja Zieleoskiego (nagrodzone Złotym Orfeuszem Academie du Disque Lyrique we Francji i Fryderykiem w kategorii Muzyka Dawna). Współpracuje także z zespołem muzyki dawnej Capella CracoviensisCapella ViridimontanaCollegio di Musica Sacra, Teatrem Lalek we Wrocławiu oraz Chórem Narodowego Forum Muzyki, z którym odbył wiele koncertów w kraju i za granicą, a także brał udział w nagraniu H.Berlioz – Grande Messe des Morts, F. Mendelssohn-Bartholdy – Eliasz (nagroda Diapason d’Or de l’Année), oraz B.Britten – War Requiem(Nagroda BBC Music Magazine w kategorii muzyka chóralna roku) .
Ma na swoim koncie wiele koncertów w kraju i zagranicą zarówno z repertuarem oratoryjnym, operowym, pieśniarskim jak i również muzyki cerkiewnej. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydenta Miasta Wrocławia.

fot. Łukasz Raichert

 

 

 

 

 

 

Izabela Polakowska-Rybska
Ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II st. im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu w klasie skrzypiec. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu: Wydziału Edukacji Muzycznej w klasie dyrygowania dr hab. Agnieszki Franków-Żelazny oraz Wy-działu Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w klasie dyrygentury prof. Alana Urbanka. Swoje umiejętności rozwija uczestnicząc w licznych kursach dla dyrygentów chóralnych i orkiestrowych. Miała okazję pracować pod dyrekcją J. Łukaszewskiego, K. Szydzisza, A. Franków-Żelazny, J. Kasprzyka, Ł. Borowicza, R. Hollingwortha, S. Laytona, B. Chilcotta, P. McCreesha.

W latach 2007-2012 pełniła funkcję asystenta w Chórze Medici Cantantes Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu. W 2010 r. założyła Chór przy Zespole Szkół nr 14 we Wrocławiu. W 2012 r. była Dy-rygentem i Opiekunem Artystycznym Chóru Dziecięcego Opery Wrocławskiej. Od 2013 r. gościnnie pełni funkcję dyrygenta-asystenta w Polskim Narodowym Chórze Młodzieżowym. W latach 2013-2015 pełniła obowiązki Dyrektora Artystycznego Chóru Polskiego Radia. W lutym 2016 r. została Dyrygentem i Kierownikiem Artystycznym Chóru Filharmonii Opolskiej.

Mimo młodego wieku w swoim dorobku posiada różne nagrody i osiągnięcia: III miejsce na I Choj-nowskim Festiwalu Chórów Młodzieżowych, I miejsce na X Dolnośląskim Przeglądzie Chórów Szkolnych, I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Wokalnych Stonavská Barborka, Wyróżnienie oraz Nagrodę Dla Najlepszego Polskiego Uczestnika Turnieju podczas V Międzynaro-dowego Turnieju Dyrygentury Chóralnej W STRONĘ POLIFONII, III Nagrodę, Nagrodę Specjalną za Wyróżniającą się Interpretację Muzyki Współczesnej ufundowaną i przyznaną przez Katedrę Chó-ralistyki i Prowadzenia Zespołów Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Na-grodę Specjalną ufundowaną i przyznaną przez Katedrę Dyrygentury Chóralnej oraz Członków Chó-ru Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach podczas VII Międzynarodowe-go Turnieju Dyrygentury Chóralnej W STRONĘ POLIFONII.

Wraz z Chórem Polskiego Radia gościła m.in. na: Gali Finałowej Koryfeusz Muzyki Polskiej, Festi-walu Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Festiwalu Witolda Lutosławskiego Łańcuch, Wielka-nocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, Edinburgh International Festival. Przygo-towała zespół do nagrań trzech płyt z muzyką polskich kompozytorów: Krzysztof Penderecki. Utwory Chóralne, Próg nadziei – W hołdzie Janowi Pawłowi II, Litanie Ostrobramskie – S. Moniuszki.

Jest osobą pełną pasji i zaangażowania. Swoją energią potrafi dzielić się ze śpiewakami zarówno w chórze dziecięcym, młodzieżowym, akademickim, jak i zawodowym.

Materiały: Źródła własne artystów

Projekt i realizacja: netkoncept.com