Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
listopad 2027
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
23 lutego 2018, piątek | 19:00
Koncert symfoniczny Jakub Chrenowicz – dyrygent Łukasz Trepczyński – fortepian

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Jakub Chrenowicz
– dyrygent
Łukasz Trepczyński – fortepian

Program:
Xaver Scharwenka – Uwertura do opery Mataswintha
Witold Maliszewski – Koncert fortepianowy b-moll
Johannes Brahms – Uwertura akademicka e-moll op. 80
Edward Elgar – In the South (Alassio) op. 50

Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

 

 

 

Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera uczestniczy w programie filharmonia/ostrożnie, wciąga!!! organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.

 

 

 

 

Czy muzyka ma narodowość? Niejednokrotnie tak. Często jednak oddaje swoim charakterem wszelkie rozterki, które w aspekcie poczucia narodowej przynależności targały jej autorem.

Teofil Franciszek Ksawery Scharwenka urodził się na przykład w Szamotułach, w Wielkopolsce. Jego ojciec miał czeskie korzenie, matka była Polką, a Scharwenka najbardziej czuł się chyba… Niemcem. Czy jego muzyka jest zatem kosmopolityczna? O skomponowanej przez niego w 1893 roku (w oparciu o tekst powieści Walka o Rzym Felixa Dahna) operze Mataswintha  mówi się, że przypomina język muzyczny Ryszarda Wagnera. Mimo iż dzieło wydane zostało przez prestiżowe wydawnictwo Breitkopf und Härtel, doczekało się zaledwie czterech pełnych wykonań. Może powodem zapomnienia twórczości Franza Xavera Scharwenki jest więc jego nie do końca jasna przynależność narodowa? Koncertowe wykonanie Uwertury do opery Mataswintha ma szansę rzucić nieco światła na tę sprawę.

Inaczej było z Witoldem Maliszewskim. Urodzony w Mohylowie Podolskim kompozytor (dziś miasto to leży w pobliżu granicy ukraińsko-mołdawskiej!) kształcił się w Petersburgu, później pracował w Odessie, a dopiero w 1921 roku – już po odzyskaniu przez Polskę niepodległości i zmianie kształtu jej granic – przybył do Warszawy. Nigdy nie kwestionował swojej polskości, a ojczyźnie przysłużył się nie tylko swoją twóczością ale także pełniąc funkcję kierownika spraw muzycznych w Departamencie Sztuki Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Koncert fortepianowy b-moll napisał Maliszewski już w Warszawie, w 1938 roku. Kompozycja składa się z trzech części (Moderato – Andante cantabile – Allegro animato) i zaskakuje od pierwszych, solowych akordów fortepianu, których ciężki wyraz łagodzi dołączająca się po chwili orkiestra. Dalsza część utworu to dość pokaźny zestaw brzmień, zawsze podszytych niebanalną harmonią. Uwagę zwrócić warto szczególnie na finałowe Allegro – prawdziwy pokaz wirtuozerii w rytmie neurotycznego mazura. W pierwszym opolskim wykonaniu Koncertu soliście – Łukaszowi Trepczyńskiemu – towarzyszyć będą Filharmonicy Opolscy prowadzeni przez Jakuba Chrenowicza.

Drugą część koncertu rozpocznie Uwertura akademicka Johannesa Brahmsa – arcydzieło dobrze znane melomanom, skomponowane w ramach podziękowania Uniwesytetowi Wrocławskiemu za przyznany mu tytuł doktora honoris causa.

Mniej popularny utwór – In the South Edwarda Elgara – zamknie wieczór pełen różnorodnej muzyki.  Autor słynnej Enigmy skomponował owo dzieło podczas wakacyjnego pobytu z rodziną we włoskim miasteczku Alassio. In the South jest nieco zbyt obszerne, by nazwać je uwerturą ale i za mało treściwe, by otrzymać miano poematu symfonicznego. Mimo wyraźnie charakterystycznego, angielskiego stylu Elgara zawiera fragmenty, w których usłyszeć można opowieść o krajobrazach u wybrzeży Morza Liguryjskiego widzianych jego oczami.

 

 

 

 

 

 

Łukasz Trepczyński ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w 2009 roku, w klasie fortepianu prof. Andrzeja Jasińskiego oraz w klasie kameralistyki prof. Reginy Strokosz-Michalak. Absolwent Państwowego Liceum Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi w klasie Barbary Talma–Sutt.
Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez Krystiana Zimermana, Johna O’Conora, Vladimira Kraineva, Jacquesa Rouvier, Lee Kum Singa, Jeana Claude’a Vanden Eyndena, Dang Thai Sona.
Wielokrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w latach 2003-2009, Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci w 2003 i 2004 roku, Fundacji Inicjatyw Kulturalnych w Radomsku w latach 2001-2009, Funduszu Pomocy Młodym Talentom Jolanty i Aleksandra Kwaśniewskich w 2000 roku oraz Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce.
Brał udział w wielu festiwalach pianistycznych, m.in. Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Młoda Praga (2010), Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Mariańskich Łaźniach (2009 i 2010), 41. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (2007), Warszawskim Festiwalu Chopinowskim Filharmonii Narodowej (2005), Międzynarodowym Festiwalu Jeunesses Musicales w Kielcach (1998 i 2002). W 2016 roku wspólnie z Trio im. Wiłkomirskich brał udział w 4. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Emanacje organizowanym przez Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.
Koncertował w Niemczech, Francji, Belgii, Szwajcarii, Czechach, Włoszech, Rosji, Rumunii i na Litwie. W Polsce w Filharmonii Narodowej, Bałtyckiej, Częstochowskiej, Łódzkiej, Podlaskiej, Śląskiej, Świętokrzyskiej, Podkarpackiej. Znaczną część dorobku artystycznego stanowią koncerty symfoniczne z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrą Filharmonii Praskiej, Moskiewską Orkiestrą Pory roku, a także koncerty kameralne z Kwartetem Śląskim. W 2009 roku wraz z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej nagrał płytę w ramach projektu Fryderyk Chopin – Młode Interpretacje 2009.
Jest laureatem nagród na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach pianistycznych, w tym: II nagrody na VII Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Mariańskich Łaźniach (Czechy, 2008), II nagrody na Konkursie Pianistycznym o Stypendium YAMAHA (Gdańsk, 2008), II nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina (Warszawa, 2006), Nagrody dla najlepszego polskiego uczestnika na VII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. I.J. Paderewskiego (Bydgoszcz, 2007), V nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina dla Kandydatów do XV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina (Warszawa, 2005), I nagrody na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Szkół Muzycznych II stopnia (Kraków, 2004), II nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. W. Kędry (Łódź, 2002), IV nagrody na III Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym EPTA (Kraków, 2000), II nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym w Żaganiu (1999).
Od marca 2015 roku jest członkiem Tria im. Wiłkomirskich wraz ze skrzypaczką Celiną Kotz i wiolonczelistą Maciejem Kułakowskim, z którymi w 2016 roku nagrał płytę z twórczością Antona Areńskiego dla wytwórni DUX.
Jest asystentem w Katedrze Fortepianu Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fot. Justyna Andrzejewska

JAKUB CHRENOWICZ
W latach 2010-2012 pełnił funkcję asystenta dyrektora Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Stanowisko to objął zaraz po ukończeniu z wyróżnieniem Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej Jerzego Salwarowskiego. W ramach programu LLP-Erasmus kształcił się także w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie n/Menem oraz był stypendystą Accademia Musicale Chigiana, gdzie studiował pod kierunkiem Gianluigiego Gelmettiego. W 2016 roku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie otrzymał tytuł doktora, promotorem doktoratu był prof. Antoni Wit.
Jakub Chrenowicz jest adiunktem w Katedrze Dyrygentury Symfoniczno – Operowejoraz kierownikiem Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.
W roku 2016 otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy Dyrygent.
Artysta koncertował z takimi zespołami, jak Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Polska Orkiestra Radiowa,  Orkiestra Gran Teatre del Liceu, Kammerorchester Berlin, Sinfonietta Cracovia, orkiestry Filharmonii Poznańskiej, Łódzkiej, Pomorskiej, Krakowskiej, Polskiej Filharmonii Bałtyckiej i innymi. W sezonie artystycznym 2012/2013 pełnił funkcję pierwszego dyrygenta Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.
W sezonie artystycznym 2011/2012 Jakub Chrenowicz zadebiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, gdzie powierzono mu kierownictwo muzyczne premiery Polskiego Baletu Narodowego Opowieści biblijne. W kolejnych sezonach prowadził szereg przedstawień operowych (Straszny Dwór Stanisława Moniuszki) i baletowych (m.in. Święto Wiosny Igora Strawińskiego).
W październiku 2013 zadebiutował z orkiestrą i chórem Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, podczas przedstawień Polskiego Baletu Narodowego w tym słynnym teatrze.
W maju 2015 roku objął kierownictwo muzyczne spektaklu Casanova w Warszawie w choreografii Krzysztofa Pastora; był również autorem koncepcji muzycznej tego przedstawienia.
Prowadził również przedstawienia baletowe w Teatrze Wielkim w Łodzi (m.in. Święto wiosny, Krzesany) oraz w Operze Wrocławskiej (Coppelia Leo Delibes’a).
Występował ze znakomitymi solistami, m.in. z  Alexandrem Gavrylyukiem, Daniilem Trifonovem, Julianną Awdiejewą, Soyoung Yoon, Dang Thai Sonem, Piotrem Palecznym, Peterem Jablonskim, Kają Danczowską, Jadwigą Rappé, Olgą Pasiecznik, Krzysztofem Jakowiczem, Konstantym Andrzejem Kulką,, Tomaszem Strahlem, Bartłomiejem Niziołem, Jakubem Jakowiczem, Łukaszem Długoszem, Leszkiem Możdżerem, Davidem Krakauerem.
Od sezonu artystycznego 2017/2018 Jakub Chrenowicz  pełni funkcję Pierwszego Dyrygenta  Filharmonii im. Stanisława Moniuszki w Koszalinie.

 

Materiały: źródło własne artystów

Projekt i realizacja: netkoncept.com