Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Szymon Makowski – dyrygent
Katarzyna Raczkowska – flet
Program:
Jean Sibelius – Poemat symfoniczny Tapiola op. 112
Carl Nielsen – Koncert na flet i orkiestrę FS119
Johannes Brahms / Arnold Schönberg – Kwartet fortepianowy g-moll op. 25
Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera uczestniczy w programie filharmonia/ostrożnie, wciąga!!! organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.
Program tego koncertu został zaprojektowany z symetryczną precyzją. W pierwszej części zabrzmi niesztampowa symfonika północy dwóch kompozytorów – rówieśników, w drugiej zaś – jedno dzieło, autorstwo którego przypisać należy dwóm obywatelom tego samego miasta, Wiednia.
Carl Nielsen (Duńczyk) i Jean Sibelius (Fin) urodzili się w odstępie sześciu miesięcy 1865 roku. Obaj określani są mianem twórców skandynawskiej szkoły narodowej, choć niejeden geograf mógłby się takiemu nazewnictwu sprzeciwić. W ich muzyce słychać jednak niejasne pokrewieństwo – nordyckie partytury, pomimo niewątpliwej gęstości materiału, mają w sobie szczególną przestrzeń.
Tapiola op. 112 to ostatnie w pełni symfoniczne dzieło Sibeliusa. Poemat symfoniczny oparty na fińskiej mitologii, w której bóg Tapio jest Władcą lasu, napisał w 1926 roku. Dziś – dokładnie 60 lat po śmierci autora Finlandii i słynnego Koncertu skrzypcowego – śmiało możemy Tapiolę zdefiniować jako podsumowanie jego olbrzymiego wkładu w rozwój i popularność tej formy muzycznej.
Koncert fletowy FS 119 Carl Nielsen komponował dokładnie w tym samym czasie (kolejna symetria!), co Sibelius swoją Tapiolę. Dedykowany Holbertowi Gilbertowi-Jespersenowi utwór składa się z dwóch części: Allegro moderato i Allegretto. Ciężkie, przytłaczające niekiedy brzmienie orkiestry kontrastuje tu z klarownym, nieraz wręcz tanecznym w charakterze dźwiękiem fletu. Chwilami orkiestra podejmuje (w nieco ironiczny sposób) dworską estetykę, by zaraz znów wprowadzić nastrój grozy. Zdarzają się też w Koncercie przeprowadzenia i progresje, które kojarzyć się mogą ze stylistyką współczesnej muzyki filmowej. Finał kompozycji zaskakuje zaś humorem – jak w dziecięcej baśni, gdzie mimo burz i piorunów po drodze, wszystko dobrze się kończy.
Partię solową Koncertu fletowego wykona Katarzyna Raczkowska, na co dzień artystka Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej.
W drugiej części wieczoru Filharmonicy Opolscy pod batutą Szymona Makowskiego zmierzą się z Kwartetem fortepianowym op. 25 Johannesa Brahmsa, któremu pełen podziwu przyszły twórca dodekafonii, Arnold Schönberg, nadał kształt symfonicznej perły. Gdy wielki Brahms umierał 120 lat temu w Wiedniu – 23-letni Schönberg uczył się harmonii i kontrapunktu u Alexandra Zemlinsky’ego. Zemlinsky zresztą pokazał Brahmsowi szkice Kwartetu smyczkowego swojego podopiecznego, a praca młodziutkiego kompozytora wywarła na Johannesie duże wrażenie.
Czy Schönbergowi zależało na tym by Brahms ocenił jego wysiłki, czy też uwielbienie dla niemieckiego romantyka zrodziło się za sprawą owej przychylnej opinii? Tego się już pewnie nie dowiemy. Słuchając jednak zorkiestrowanej wersji Kwartetu fortepianowego odpowiedź wydaje się zupełnie nieistotna. Najważniejsza jest piękna muzyka.
Szymon Makowski – dyrygent.
Absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu. Już w trakcie studiów uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich w Polsce i Europie, prowadzonych przez wybitnych profesorów takich jak Jose Miguel Rodilla Tortajada (Murcia), Gabriel Chmura (Kraków) czy Alexander Polishchuck (Faro). Dodatkowo ukończył czteroletni kurs dyrygencki w Accademia Chigiana (Siena) pod kierunkiem Gianluigi Gelmettiego, trzykrotnie uzyskując „Diploma di Merito” oraz stypendia akademii.
Potwierdzeniem nabytych umiejętności był udział w prestiżowych międzynarodowych konkursach dyrygenckich – w Atenach (2010, Konkurs im. Dmitri Mitropoulosa), w 53. Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Dyrygentów w Besançon (2013, gdzie dotarł do półfinału) oraz w konkursie im. G. Soltiego we Frankfurcie nad Menem (2015, gdzie również doszedł do etapu półfinałowego).
W pierwszej połowie roku 2011 był asystentem maestro Waltera E. Gugerbauera w Operze Wrocławskiej, współpracując przy przedstawieniu Parsifal Richarda Wagnera. W tym samym roku poprowadził orkiestrę Filharmonii Poznańskiej podczas swojego koncertu dyplomowego, dyrygował także Orchestra Sinfonica di Sanremo na koncercie upamiętniającym setną rocznicę urodzin Franco Ferrary.
Wśród orkiestr, z jakimi pracował samodzielnie, należy wymienić koncerty z Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Muzyki Nowej w Katowicach, orkiestrę Filharmonii Sudeckiej, Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Krakowskiej. Szymon Makowski pracował w charakterze dyrygenta gościnnego w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Teatrze Muzycznym w Lublinie, Teatrze Muzycznym w Poznaniu oraz Gliwickim Teatrze Muzycznym. Spośród zagranicznych orkiestr pracował z Orchestre Philharmonique Monte Carlo, Frankfurt Radio Symphony Orchestra, Orchestre National de Lorraine, Orchestre Victor Hugo Franche-Comte, Orquesta do Algarve, Sofia Festival Orchestra, Regensburg Theater oraz Orchestra della Fondazione Bulgaria Classic. We wrześniu 2016 roku zadebiutował z Orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze podczas festiwalu im. Ludomira Różyckiego we Lwowie, wykonując między innymi V symfonię cis-moll Gustava Mahlera i od tego momentu pełni funkcję dyrygenta tej orkiestry.
Źródło własne artysty
Katarzyna Raczkowska – flet
Katarzyna Raczkowska ukończyła Akademię Muzyczną im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie fletu prof. Jerzego Mrozika oraz fletu traverso dr Magdaleny Pilch.
Swoje umiejętności i wiedzę na temat gry pogłębiała uczestnicząc w wielu kursach mistrzowskich u wybitnych flecistów i pedagogów takich jak: Peter – Lukas Graf, Philippe Bernold, Linde Brunmayr – Tutz, Barthold Kuijken, Jana Semerádová, Gertraud Wimmer – Zottl oraz Peter Holtslag.
Jest laureatką III nagrody w Konkursie Małych Form Instrumentalnych we Wrocławiu (2002), V miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Fletowym w Warszawie (2001), półfinalistką III Międzynarodowego Konkursu Fletowego w Krakowie (2005), laureatką IV nagrody w Ogólnopolskich Przesłuchaniach Klas Instrumentów Dętych Drewnianych w Olsztynie (1998) oraz wyróżnienia w V Przeglądzie Zespołów Kameralnych w Jaworze (1999).
Flecistka współpracowała z licznymi zespołami i orkiestrami takimi jak: Sinfonietta Cracovia, Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie, Polska Orkiestra Radiowa w Warszawie, Filharmonia Wrocławska, Filharmonia Kaliska, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Wrocławska Orkiestra Barokowa, zespołami muzyki dawnej Christophorus, Harmonologia oraz Kapela Jasnogórska, gdzie miała przyjemność realizowania swojej pasji gry na instrumentach historycznych.
Od 2007 roku pełni funkcję flecistki Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej.
Źródło własne artysty