Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
sierpień 2043
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
27 października 2017, piątek | 19:00
Koncert symfoniczny Przemysław Neumann – dyrygent Yulianna Avdeeva /Rosja/ – fortepian

Marszałek Województwa Opolskiego – Andrzej Buła oraz Dyrektor Filharmonii Opolskiej – Przemysław Neumann zapraszają na koncert symfoniczny finalizujący kolejny etap warsztatów ekologiczno-artystycznych.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Przemysław Neumann – dyrygent
Yulianna Avdeeva /Rosja/ – fortepian
(Laureatka I nagrody XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie)

W programie:
Mikołaj Rimski-Korsakow – Lot trzmiela z opery Baśń o carze Sałtanie
Piotr Czajkowski – I Koncert fortepianowy b-moll op. 23
Piotr Czajkowski – Suita z baletu Jezioro łabędzie op. 20a

 

Przez ostatnie dwa lata korytarze Filharmonii Opolskiej wypełniała nie tylko muzyka, ale także radosne głosy najmłodszych mieszkańców Opolszczyzny. Projekt Ochrona trzmiela i siedlisk z nim związanych oraz promowanie postaw społecznych sprzyjających ochronie bioróżnorodności w Województwie Opolskim stał się niezwykłym narzędziem, dzięki któremu – z nieodzowną pomocą muzyki – uczestnicy uzyskali spore pokłady ekologicznej wiedzy i ogólnej wrażliwości.

Podczas koncertu symfonicznego finalizującego projekt nie mogłoby oczywiście zabraknąć jego swoistego hymnu – Lotu trzmiela z opery Baśń o Carze Sałtanie Mikołaja Rimskiego-Korsakowa. Pozostała część repertuaru również oparta została na wielkich tradycjach rosyjskiej symfoniki.

Centralną częścią wieczoru będzie pianistyczna kreacja wyjątkowego gościa: zwyciężczyni XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, Yulianna Avdeeva, z towarzyszeniem Filharmoników Opolskich i Przemysława Neumanna wykona I Koncert fortepianowy b-moll Piotra Czajkowskiego. Ów Koncert to dziś kompozycja sztandarowa w repertuarze wielkich pianistów i uwielbiana przez publiczność na całym świecie. Jak to jednak często bywa w przypadku arcydzieł, wnoszących w historię muzyki coś nowego – nie od razu spotkał się z życzliwym przyjęciem. „Jest to utwór bezwartościowy i niewykonalny. Banalny. Napisany tak źle i nieudolnie, że ręce opadają. Po prostu beznadziejny. Może ze dwie, trzy strony warto by zachować, reszta nadaje się do kosza albo do całkowitego przerobienia.” – to słowa Mikołaja Rubinsteina, któremu Czajkowski pierwotnie zadedykował Koncert. Kompozytor zacietrzewił się, partyturę ofiarował Hansowi von Bülowowi i tym sposobem utwór po raz pierwszy wykonany został w Bostonie, prawie dokładnie 142 lata temu – 25 października 1875 roku.

I choć nazwisko Bülowa pozostało już na kartach partytury – zarówno Czajkowski jak i Rubinstein z czasem spokornieli. Piotr Ilicz dwukrotnie poprawiał słynny Koncert, a Mikołaj wielokrotnie go później wykonywał.

Wielki finał koncertu – i całego, dwuletniego eksplorowania bioróżnorodności – w metaforyczny sposób dotknie naturalnego piękna. Jezioro łabędzie Piotra Czajkowskiego (w formie autorskiej suity Przemysława Neumanna) to magiczna opowieść o dobru, złu, różnorodności kultur i największej sile, wypływającej z prawd rządzących światem.

fot. Christine Schneider

Yulianna Avdeeva – fortepian

Yulianna Avdeeva zyskała sławę zdobywając I nagrodę XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Od tego momentu rozpoczęła się jej światowa kariera, która dzięki rzetelnej pracy szybko zapewniła jej miejsce wśród najznakomitszych artystów młodego pokolenia.  Financial Times określa artystkę jako tę, która „potrafi oddychać muzyką”.

Po spektakularnym występie na festiwalu w Salzburgu w 2017 roku, Yulianna Avdeeva rozpoczęła nowy sezon artystyczny 2017/2018 we współpracy z Orkiestrami symfonicznymi z Montrealu i Pittsburgha, a także podczas festiwalu w Lucernie. Kolejne plany obejmują koncerty z symfonikami z Bamberg, Stavanger oraz Orkiestrą Symfoniczną Akademii w Moskwie. Artystka regularnie występuje w całej Azji, w poprzednim sezonie koncertowała z Orkiestrą Symfoniczną w Hong Kongu, a w najbliższym czasie pojawi się również w Sydney debiutując recitalem w Sydney Opera House.

W poprzednim sezonie Yulianna Avdeeva wystąpiła podczas koncertu inaugurującego senon artystyczny Orkiestry w Macao. W kalendarzu koncertowym znalały się również występy z orkiestrami New Japan Philharmonic, NHK Symphony Orchestra oraz Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, tournée po Niemczech z orkiestrą Academy of St. Martin in the Filds, kontrakty koncertowe z Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Royal Stockholm Philharmonic, Finnish Radio Symphony, London Philharmonic Orchestra, Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Tchaikovsky Symphony Orchestra of Moscow Radio and Orchestre National de Lyon.

Jako kameralistka, Artystka współpracowała z Kremerata Baltica oraz muzykami Berliner Philharmoniker. W 2018 roku, Yulianna Avdeeva będzie koncertować po Europie wraz ze skrzypaczką Julią Fisher; artystki wystąpią m.in.: w Festspielhaus Baden-Baden, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Smetana Hall w Pradze, Teatro Principal de Alicante oraz  Sociedad Filarmonica de Bilbao i wielu innych salach koncertowych. Pianistka występowała z recitalami w London’s International Piano Series and the Wigmore Hall, Moscow’s International House of Music, Rheingau Musik Festival, Barcelona’s Palau de la Música Catalana, Liederhalle Stuttgart and Philharmonie Essen.

Interpretacje utworów Fryderyka Chopina przyniosły Yuliannie Avdeevej ogromne uznanie publiczności, stawiając ją w gronie czołowych interpretatorów jego muzyki. Współpraca z Instytutem im. Fryderyka Chopina w Warszawie przyniosła jej rzeszę wielbicieli. W sezonie artystycznym 2017/2018 Yulianna Avdeeva będzie koncertowała z Orkiestrą Filharmonii Narodowej oraz Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia.

Na najnowsze nagranie, będące trzecim solowym albumem artystki, składają się dzieła Jana Sebastiana Bacha. W 2015 roku, Artystka dokonała nagrań koncertów Fryderyka Chopina z Orchestra of the Eighteenth Century oraz Fransem Brüggenem. Jako zwyciężczyni Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, utwory w jej wykonaniu zamieszczone zostały również na płytach kolekcji Deutsche Grammophon dedykowanych zwycięzcom Konkursu Chopinowskiego w latach 1927 – 2010.

Yulianna Avdeeva rozpoczęła swoją edukację muzyczną w wieku 5 lat w klasie fortepianu Eleny Ivanovej w Gnessin Special School of Music w Moskwie. Naukę kontynuowała w klasie Konstantyna Scherbakowa oraz Władimira Troppa. Podczas studiów na International Piano Academy Lake Como współpracowała m.in. z Williamem Grantem Naboré, Dmitriem Bashkirovem oraz Fou Ts’ongiem. Do osiągnięć artystycznych Yulianny Avdeevy, obok I nagrody na Konkursie Chopinowskim, należy wymienić sukcesy podczas Bremen Piano Contest w 2003 roku, Concours de Genève w 2006 roku oraz Międzynarodowym Mistrzowskim Konkursie Pianistycznym im. Artura Rubinsteina w Polsce.

fot. Fundacja 2.8

Przemysław Neumann
Dyrektor Filharmonii Opolskiej

Urodził się w 1979 roku w Poznaniu. Jest absolwentem Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego oraz Szkoły Muzycznej II stopnia w Poznaniu w klasie śpiewu. Ukończył studia na Akademii Muzycznej w Poznaniu – dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie prof. Jerzego Salwarowskiego oraz prof. Antoniego Grefa.

Jest laureatem I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach w 1999 roku. W 2002 roku na III Przeglądzie Młodych Dyrygentów w Białymstoku zajął III miejsce.

Jako dyrygent prowadził orkiestrę Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz orkiestry: Filharmonii Białostockiej, Częstochowskiej, Lubelskiej, Krakowskiej, Szczecińskiej, Śląskiej w Katowicach, Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Świętokrzyskiej w Kielcach, Opery Bałtyckiej oraz Toruńską Orkiestrę Symfoniczną.

Już podczas studiów nawiązał współpracę z poznańskim Teatrem Muzycznym, do roku 2013 będąc jego etatowym dyrygentem i kierownikiem orkiestry. Przez 9 sezonów artystycznych przygotował kilka premier oraz poprowadził kilkaset spektakli i koncertów. Od 2010 roku współpracuje z Gliwickim Teatrem Muzycznym, od 2013 z Teatrem Wielkim w Poznaniu.

Po obronie doktoratu w roku 2009 podjął pracę naukową w katedrze dyrygentury poznańskiej Akademii Muzycznej.

1 września 2015 roku został dyrektorem Filharmonii Opolskiej.

Projekt i realizacja: netkoncept.com