Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
lipiec 2019
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
24 lutego 2023, piątek | 19:00
Kwartet na koniec czasu
ROK OD WYBUCHU WOJNY NA UKRAINIE

Normalny – 40 zł
Ulgowy – 30 zł

Waldemar Żarów – klarnet
Dominik Kossakowski – skrzypce
Zuzanna Sosnowska – wiolonczela
Maciej Słapiński – fortepian

W programie:
Olivier MessiaenKwartet na koniec czasu

 

Ostatnie lata pokazały, że w Opolu znajduje się całkiem pokaźna grupa słuchaczy szczególnie dojrzałych w swoich muzycznych wyborach. To między innymi dla nich, w zgoła innym od orkiestrowego anturażu, prezentowana jest muzyka kameralna: delikatniejsza od symfoniki – ale często jednocześnie bardziej angażująca, dotykająca z bliska, intymna.

W czwartej już odsłonie cyklu FO Kameralnie po raz pierwszy zabrzmi saksofon (a właściwie saksofony), usłyszymy muzykę patrona Filharmonii – Józefa Elsnera, podziwiać będziemy najlepszego reprezentanta Polski na 16. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego, spróbujemy rozstrzygnąć pojedynek barokowych mistrzów kompozycji oraz w pomnikowym dziele Oliviera Messiaena pochylimy się nad trudną rocznicą wybuchu wojny w Ukrainie. Nie zabraknie również kwartetowej klasyki i potęgi fortepianowego brzmienia. Crème de la crème sezonu zaś będzie koncert finałowy, podczas którego – ramię w ramię z wybitnymi polskimi kameralistami – wystąpią artyści naszej Orkiestry.

 

Waldemar Żarów – klarnet

I klarnecista Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie.

Absolwent Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. zw. Andrzeja Janickiego.

Swoje umiejętności doskonalił również w ramach licznych kursów mistrzowskich u takich artystów jak: Giora Feidman, Christoph Hartmann, Michel Arrignon, Arnaud Leroy, Diethelm Jonas oraz Nuno Pinto.

Pod koniec studiów objął posadę muzyka solisty w nowo powstałej Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus w Warszawie, skupiającej najzdolniejszych absolwentów polskich uczelni muzycznych, od 2011 do 2017 roku związany był jako pierwszy klarnecista z Filharmonią Gorzowską. W kwietniu 2017 roku wygrał przesłuchanie na stanowisko pierwszego klarnecisty w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, które piastuje do dziś.

Laureat nagrody specjalnej na International Jewish Music Competition w Amsterdamie, II nagrody Le 8ème Concours International de Quintette à vent „Henri Tomasi” w Marsylii oraz większości polskich konkursów i festiwali.

Na stałe współpracuje z czołowymi polskimi orkiestrami takimi jak: Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy oraz NFM Leopoldinum, z którymi miał przyjemność koncertować na najważniejszych scenach muzycznych niemalże wszystkich krajów europejskich, Azji oraz Ameryki Południowej.

Jako muzyk orkiestrowy wziął udział w kilkudziesięciu nagraniach płytowych dla wytwórni DUX, CD Accord, Albany Records, Sony Classical. W 2009 dokonał nagrania Première Rhapsodie C. Debussy’ego, Tema con Variazioni J. Françaix oraz Duett Concertino na klarnet i fagot R. Straussa z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Gabriela Chmury.

Współtworzy zespół Dance of Fire – pierwszy w Polsce kwartet klarnetowy specjalizujący się w muzyce folkowej.

 

Dominik Kossakowski – skrzypce

Studia w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach zakończone otrzymaniem tytułu doktora w grudniu 2022. Laureat nagród w konkursach solowych (m. in. Wenecja, Barletta) i kameralnych (m. in. Bydgoszcz, Gdańsk) oraz stypendysta m. in. Marszałka Województwa Śląskiego. Swoje umiejętności doskonalił pod okiem takich pedagogów, jak Janusz Skramlik, Gil Shaham, Ivry Gitlis czy Alena Baeva, a w ramach programu „Erasmus+” odbył studia u Ericha Höbartha w Hochschule für Musik und Theater w Lipsku. Aktywność orkiestrowa i kameralna pozwoliła artyście wystąpić w wielu salach koncertowych – Shanghai Symphony Hall, Teatro Mayor Julio Mario Santo Domingo Bogotá, National Arts Centre w Ottawie czy Catedral de San Cristobal w Hawanie oraz wziąć udział międzynarodowych festiwalach (dwumiesięczna rezydencja w Tanglewood Music Center, Festiwal Kameralistyki ENSEMBLE na zamku Książ i MUSETHICA). Był uczestnikiem Akademii Sinfonia Varsovia. W latach 2019-2021 członek European Union Youth Orchestra. Współpracuje z Haydn Philharmonie, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO oraz Orkiestrą Muzyki Nowej. W latach 2018-2022 pełnił funkcję koncertmistrza Filharmonii Kaliskiej, a aktualnie jest zatrudniony w Filharmonii Śląskiej, w bieżącym sezonie artystycznym pełniąc obowiązki koncertmistrza.
Skrzypek gra na skrzypcach F. Simeoniego, pozyskanych dzięki stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowego Centrum Kultury „Młoda Polska”.

 

 

fot. Florencia Godoy

Zuzanna Sosnowska – wiolonczela

Zuzanna Sosnowska to aktywna solistka, kameralistka i pedagog. Jest zwyciężczynią (I nagroda ex aequo) X Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego oraz laureatką ponad 20 nagród na konkursach międzynarodowych. Regularnie koncertuje w Sosnowska-Garcías Duo oraz jako członek Tansman Trio i Ensemble Esperanza w Polsce, Niemczech, Szwajcarii, Austrii, Norwegii, Holandii, Szwecji, Hiszpanii, Włoszech i Namibii. Jako solistka występuje z czołowymi polskimi i zagranicznymi orkiestrami jakimi jak Orkiestra Filharmonii Narodowej, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej, AUKSO, Orquestra Cambra de Mallorca, Orchestra Nazionale de la RAI w Turynie, Metamorphosen Berlin pod batutą m.in. A. Wita, T. Strugały, M. Mosia, M. Klauzy, A. Humali, M. J. Błaszczyka, J. M. Zarzyckiego czy A. Klocka.

Jej koncerty transmitowane były w Programie 2 Polskiego Radia, Norddeutsche Rundfunk, Radio Nacional España, na platformie Idagio i Telewizji Allegro.HD.

Zuzanna Sosnowska z wyróżnieniem ukończyła studia w Hochschule für Musik w Weimarze w klasie prof. W.E. Schimdta i w Escuela Superior de Música Reina Sofia w Madrycie u J.P. Maintza. Obecnie kończy studia podyplomowe w Musikhochschule w Lubece u prof. T. Svane. W 2019 i 2020r. otrzymała nagrodę specjalną Królowej Sofii. Aktywność koncertową łączy z pracą jako docentka Hochschule für Musik und Tanz Köln i profesor gościnny Conservatorio Superior de les Illes Balears w Palma de Mallorca.

Ankieta

Moje miejsce na ziemi to
Aktualnie walizka.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym
tłumaczem, instruktorką yogi lub/ i właścicielką kawiarnio-cukierni – uwielbiam piec słodkości!

Za swój największy sukces artystyczny uważam
wygraną w Międzynarodowym Konkursie im. W. Lutosławskiego  (I miejsce ex aequo) w 2015r. a przede wszystkim wyżyny determinacji, motywacji i  ciężkiej pracy, na jakie się wspięłam, żeby to osiągnąć.

Lubię czytać
dzieła Noblistów, powieści W. Myśliwskiego i literaturę związaną z psychologią i rozwojem osobistym.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
mam swoją ulubioną pozycję w każdym gatunku! Kwartet smyczkowy – C. Debussiego, Symfonia – Tytan Mahlera, Koncert solowy – Koncert na wiolonczelę i orkiestrę Lutosławskiego, Sonata – skrzypcowa Es-dur op. 18 R. Straussa… Długo by wymieniać.

 

Maciej Słapiński – fortepian

Maciej Słapiński ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu Anny Góreckiej i Szczepana Kończala oraz w klasie kameralistyki Marii Szwajger-Kułakowskiej. W 2016 roku dzięki programowi Erasmus, realizował studia na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu, w klasie Claudiusa Tanskiego. Obecnie pracuje na macierzystej uczelni.

Maciej jest laureatem wielu konkursów solowych i kameralnych w kraju i za granicą (Rosja, Hiszpania, Włochy, Cypr, Niemcy), z których największym osiągnieciem jest druga nagroda (pierwszej i trzeciej nie przyznano) oraz nagroda specjalna za najlepsze wykonanie Preludiów i Fug na 9. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. J. S. Bacha w Würzburgu.

Brał udział w wielu kursach i lekcjach mistrzowskich m.in. na Academia Musicale Chigiana w Sienie (Włochy) oraz Tanglewood Music Center (Stany Zjednoczone) gdzie pracował m.in. z Lilią Zilberstein, Yo-Yo Ma, Marc-André Hamelinem, Emanuelem Axem i Kiriłem Gersteinem.  Pianista regularnie współpracuje z Orkiestrą Muzyki Nowej jako muzyk orkiestrowy.

Ankieta

Moje miejsce na ziemi to
góry zimą.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
pilotem samolotów.

Za swój największy sukces artystyczny uważam
trudno powiedzieć, nie mam jednego szczególnego.

Lubię czytać
książki Ericha Marii Remarque’a.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna to
Suity orkiestrowe J. S. Bacha.

 

Partner cyklu:

Projekt i realizacja: netkoncept.com