Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
sierpień 2029
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
27 sierpnia 2021, piątek | 19:00
Na szlaku kompozytorów polskich: MARKOWICZ/KARŁOWICZ

Bilety 20 zł

Koncert pn. “Na szlaku kompozytorów polskich: MARKOWICZ/KARŁOWICZ”.
W kreacji artystycznej Michaela Maciaszczyka jako dyrygenta oraz Marcina Markowicza jako solisty – skrzypka z udziałem Polish Art Philharmonic.

W programie:
Marcin Markowicz – Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową
Mieczysław Karłowicz – Serenada op. 2 na orkiestrę smyczkową

Prosimy o zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas koncertu, zgodnie z zalecaniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dostępnymi w Regulaminie Bezpieczeństwa na stronie internetowej www.filharmonia.opole.pl/regulaminy.

 

M. Makowicz
fot. Marek Szczepański

Marcin Markowicz
skrzypek, i kompozytor, od 2019 roku koncertmistrz Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie. Założyciel i drugi skrzypek działającego od 2006 Lutosławski Quartet, od 2005 roku dyrektor artystyczny Festiwalu Ensemble na Zamku Książ. Wykładowca Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie. Jest również skrzypkiem w Jazz Band Młynarski-Masecki. W latach 2006 – 2019 koncertmistrz NFM Filharmonii Wrocławskiej. Studiował grę na skrzypcach w Lubece (Christiane Edinger), Warszawie (Krzysztof Jakowicz i Roman Lasocki) oraz Bostonie (Roman Totenberg).
Jako solista i kameralista koncertował w obu Amerykach, Azji, Afryce i większości krajów Europy. Marcinowi Markowiczowi dedykowany jest Koncert skrzypcowy Pawła Mykietyna oraz „Loophole” na skrzypce i orkiestrę Jana Duszyńskiego. Koncertował w większości krajów Europy, w USA, RPA, Chinach, Japonii, Singapurze, Hong Kongu, Korei Południowej i Brazylii.
Jako kompozytor w 1999 roku otrzymał wyróżnienie w Konkursie Kompozytorskim im. A. Panufnika w Krakowie. Jego kompozycje wykonywane były na takich festiwalach jak m.in. Menuhin Festival, Gstaad (Szwajcaria), Hongkong Arts Festival, Kneisel Hall Festival (USA), Klara Festival (Bruksela), Tong Yeong Festival (Korea Płd.), Wratislavia Cantans, „Łańcuch“ oraz w ważnych salach koncertowych w wielu krajach Europy, Azji i obu Ameryk, m.in.: Konzerthaus (Berlin), Lincoln Center (Nowy Jork), Bozar (Bruksela), Megaron (Ateny), Megaron (Saloniki), MDR Studio (Lipsk), Kioi Hall (Tokio), Forbidden City Concert Hall (Pekin), G. Solti Hall (Budapeszt), Narodowe Forum Muzyki (Wrocław), NOSPR (Katowice), Filharmonia Narodowa (Warszawa), Studio S1 W. Lutosławskiego (Warszawa).
Wykonawcami jego utworów są między innymi Patricia Kopatchinskaja, Sol Gabetta, Kwartet Śląski, Lutosławski Quartet, Szymanowski Quartet, Polish Cello Quartet, Agata Szymczewska, Maria Sławek, Jakub Jakowicz, Janusz Wawrowski, Paul Gulda, Mats Lidström, Alexander Gebert.
Utwory Marcina Markowicza nagrywane są przez CD Accord, NFM i Polskie Radio.
W 2014 otrzymał Nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego “Wena” – za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury, a w 2019 został laureatem Nagrody Muzycznej Wrocławia.

 

fot. Archiwum artysty

Michael Maciaszczyk
Skrzypek i dyrygent znany ze swoich inspirujących interpretacji i wyjątkowej wrażliwości na barwę dźwięku. Jak sam mówi: “Sztuka nie idzie na kompromis, może być albo dobra, albo zła. Nie istnieje nic interesującego pomiędzy. Jako artyści ponosimy pełną odpowiedzialność za to, co w sztuce jest dobre i złe, jeśli w ogóle możemy określić czym ona jest. Dla mnie sztuka jest konsekwencją poszukiwań i pragnienia przekraczania granic, znalezienia nowego horyzontu.”

Artysta nigdy nie ograniczał swojej pracy do jednego gatunku lub muzyki samej w sobie. Tworzenie pomostów łączących różne formy aktywności artystycznej było zawsze w kręgu jego muzycznych zainteresowań. Swoje inspiracje czerpie z malarstwa, rzeźby, teatru, literatury i poezji. Rezultatem jest tworzenie, jak zwykł mówić: “oryginalnego języka muzycznej ekspresji”. Maluje on obraz poprzez muzykę, jednocześnie opowiadając “historię”, która oczekuje na interpretację ze strony publiczności. Rozpoczęcie kariery dyrygenta było naturalną konsekwencją jego artystycznych poszukiwań.

Ogromny wpływ na rozwój jego muzycznej kariery miała współpraca z Wiener Kammerorchester (jako koncertmistrz) oraz innymi zespołami i orkiestrami, m.in. Wiener Staatsoper, Wiener Philharmoniker, GoldbergTrioWien, Toyota Master Players, Ensemble Wiener Collage, także kontakt z wieloma autorytetami świata muzycznego.

Artysta, na stałe mieszkający w Wiedniu, występuje na całym świecie jako skrzypek i dyrygent. Współpracował m.in. z Wiener Kammerorchester, Württembergische Philharmonie Reutlingen, Niederösterreichische Tonkünstler Orchester, Bilkent Symphony Orchestra, Orchestra Filarmonica Marchigiana, Orchestra Sinfonica di Lecce, Nagoya Philharmonic Orchestra, Zapado Cesky Symfonicky Orchestr, Wiener Klassik Orchester, Beijing CCM Symphony Orchestra.

Michael Maciaszczyk jest dyrektorem artystycznym Polish Art Philharmonic. Jest również profesorem wizytującym w Central Conservatory of Music w Pekinie.

Materiały własne artysty.

 

fot. Böttger Management

POLISH ART PHILHARMONIC

Orkiestra oraz Maestro Michael Maciaszczyk oczarowali publiczność (…). Imponujący dla melomanów był sposób w jaki Maestro Maciaszczyk porozumiewał się z orkiestrą (…). Każdy najmniejszy ruch batutą malował piękny obraz, który w znakomity sposób odzwierciedlała w brzmieniu orkiestra (…).”

Mitteldeutsche Zeitung

Polish Art Philharmonic (wcześniej działająca pod nazwą Myślenicka Orkiestra Kameralna „Concertino”) zainaugurowała swoją działalność w 2010r., powołana do istnienia przez Jolantę i Łukasza Antkiewiczów – czynnych muzyków orkiestry.

Polish Art Philharmonic to młody, energiczny zespół, którego Dyrektorem Artystycznym od 2014 roku jest Maestro Michael Maciaszczyk. Siedzibą orkiestry jest Myślenicki Ośrodek Kultury i Sportu. Orkiestrę tworzą wykwalifikowani muzycy, dla których bardzo istotną sprawą jest zarówno wysoki poziom artystyczny jak i więź emocjonalna gwarantująca wyjątkową atmosferę pracy. Zespół ten stale się rozwija i jest rozpoznawalną marką nie tylko w Polsce, ale również poza jej granicami. Dowodem tego są znakomite recenzje krytyków muzycznych ukazujące się po każdym koncercie orkiestry.

Polish Art Philharmonic koncertuje w swojej siedzibie oraz w wielu innych miejscach w całej Polsce. W ciągu ostatnich lat występowała m.in. w Filharmonii Lubelskiej w Lublinie, Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie, Auli UAM w Poznaniu, Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Teatrze Stanisławowskim w Warszawie, Filharmonii Szczecińskiej oraz Filharmonii Opolskiej. Polish Art Philharmonic jest zapraszana na szereg imprez oraz festiwali o randze międzynarodowej, m.in. Muzyczny Festiwal w Łańcucie, Festival dell’Arte w Wojanowie, Lubomirski Festival. Orkiestra cyklicznie koncertuje także za granicą: w Niemczech (Nikolaisaal Potsdam, Kulturpalast Dresden, Laeiszhalle Hamburg oraz wiele innych), Austrii (jest stałym gościem Wiedeńskiego Musikverein) oraz Chinach.

W roku 2016 ukazała się pierwsza płyta z udziałem orkiestry – „4 Works 4 Orchestra” zawierająca utwory symfoniczne Włodka Pawlika.
Dwa lata później ukazała się druga płyta orkiestry – „Cztery pory roku” Antonio Vivaldiego w mistrzowskim wykonaniu Michaela Maciaszczyka i Polish Art Philharmonic. Szatę graficzną krążka zdobią obrazy jednego z najwybitniejszych artystów – malarzy XX wieku – Edwarda Dwurnika, które powstały specjalnie na tę okazję. W roku 2019 powstał reportaż o orkiestrze Polish Art Philharmonic, który wykonała niemiecka telewizja RBB.

Istotnym elementem pracy orkiestry jest dbałość o kulturę dźwięku oraz – tak istotną dla muzyki – dykcję różnorodnych języków światowej literatury muzycznej. Bardzo intensywna praca i zaangażowanie orkiestry przynoszą wyśmienite rezultaty artystyczne przyjmowane z wielkim entuzjazmem przez publiczność w wypełnionych salach koncertowych. Kreowanie nowatorskich projektów, związanych z interdyscyplinarnym podejściem do sztuki, pozwala na poszukiwanie nowych wartości artystycznych z wybitnymi twórcami.

Materiały własne artystów.

Projekt i realizacja: netkoncept.com