Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
sierpień 2025
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
20 stycznia 2023, piątek | 19:00
Najlepszy Polak na Wieniawskim
Koncert kameralny

Normalny – 40 zł
Ulgowy – 30 zł

Wojciech Niedziółka – skrzypce
Michał Francuz – fortepian

W programie:
Ludwig van Beethoven – Sonata nr 7 c-moll op. 30
Henryk Wieniawski – Legenda op. 17
Karol Szymanowski – Źródło Aretuzy z cyklu Mity op. 30 nr 1
Henryk Wieniawski – Fantazja brillante na tematy z opery Faust Ch. Gounoda op. 20

Ostatnie lata pokazały, że w Opolu znajduje się całkiem pokaźna grupa słuchaczy szczególnie dojrzałych w swoich muzycznych wyborach. To między innymi dla nich, w zgoła innym od orkiestrowego anturażu, prezentowana jest muzyka kameralna: delikatniejsza od symfoniki – ale często jednocześnie bardziej angażująca, dotykająca z bliska, intymna.

W czwartej już odsłonie cyklu FO Kameralnie po raz pierwszy zabrzmi saksofon (a właściwie saksofony), usłyszymy muzykę patrona Filharmonii – Józefa Elsnera, podziwiać będziemy najlepszego reprezentanta Polski na 16. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego, spróbujemy rozstrzygnąć pojedynek barokowych mistrzów kompozycji oraz w pomnikowym dziele Oliviera Messiaena pochylimy się nad trudną rocznicą wybuchu wojny w Ukrainie. Nie zabraknie również kwartetowej klasyki i potęgi fortepianowego brzmienia. Crème de la crème sezonu zaś będzie koncert finałowy, podczas którego – ramię w ramię z wybitnymi polskimi kameralistami – wystąpią artyści naszej Orkiestry.

 

Wojciech Niedziółka jest 19-letnim skrzypkiem, studentem I roku Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, w klasie skrzypiec prof. Łukasza Błaszczyka. W 2016 roku ukończył Państwową Szkołę Muzyczną im. Karola Kurpińskiego w Warszawie w klasie skrzypiec prof. Anny Rzymyszkiewicz, a w 2022 roku został absolwentem Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Karola Szymanowskiego w Warszawie, pod kierunkiem prof. Łukasza Błaszczyka. Jest laureatem wielu prestiżowych konkursów muzycznych organizowanych w kraju i zagranicą. Należą do nich między innymi: I miejsce w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Georga Philippa Telemanna w Poznaniu, I miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym im. Rodziny Grobliczów w Krakowie, II nagroda Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego im. Zdzisława Jahnkego w Poznaniu, I nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym Pamięci Aleksandry Januszaitis w Gdańsku czy Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego „Young Paganini” w Legnicy. Jest także półfinalistą oraz najwyżej sklasyfikowanym Polakiem XVI Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, a także finalistą konkursu skrzypcowego „International LOUIS SPOHR Competition for Young Violinists” w Weimarze.

Występował jako solista z towarzyszeniem takich orkiestr, jak Slovak Sinfonietta, Orkiestra Filharmonii Łódzkiej, Sinfonia Iuventus, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, Orchestra Hochschule für Musik Franz Liszt, Polish Camerata, czy Sinfonia Baltica. Współpracuje z Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach jako solista w ramach programu „Prezentacje” oraz jako koncertmistrz „Penderecki Youth Orchestra”. Uczestniczył w prestiżowych programach Morningside Music Bridge oraz Luzerne Music Center w Stanach Zjednoczonych. Jest także laureatem programu stypendialnego Narodowego Centrum Kultury – „Młoda Polska”.

Ankieta:

Moje miejsce na ziemi to

Jest kilka – szczególnie związany jestem z Warszawą, gdzie kształciłem się przez ostatnie 12 lat. Wychowałem się i dorastałem w Górze Kalwarii, a obecnie mieszkam i studiuję w Łodzi. W mojej muzycznym życiu szczególną rolę odegrało też Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, do którego jeżdżę regularnie od 2015 roku i które często nazywam moim muzycznym domem.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym

Maszynistą pociągu, ewentualnie dyspozytorem ruchu kolejowego.

Za swój największy sukces artystyczny uważam

Każdy występ, którym zainspiruję słuchaczy i sprawię im radość muzyką.

Lubię czytać

Artykuły kolejowe i urbanistyczne.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna to

Wymienię kilka. Koncert e-moll Mendelssohna (sentyment – mój pierwszy poważny koncert i debiut z towarzyszeniem orkiestry), Koncert d-moll J. Sibeliusa (mój ulubiony koncert skrzypcowy), Symfonia d-moll nr. 5 D. Szostakowicza (moja ulubiona symfonia), Fantazja na tematy z opery Faust Gounoda op. 20 H. Wieniawskiego.

Jeśli chodzi o muzykę „rozrywkową” to wyróżniłbym Shine on you crazy diamond zespołu Pink Floyd.

Mógłbym wymieniać jeszcze bardzo długo…

 

 

 

 

 

Michał Francuz ma opinię jednego z najciekawszych i najbardziej kreatywnych polskich pianistów. Jego pianistyka wyróżnia się nienagannym warsztatem, zaś same już interpretacje wykonywanych utworów – dużą wyobraźnią dźwiękową, pełnią życia i wyrazu, a także siłą ekspresji.

Pianista urodził się w 1980 roku w Szczecinie. Jest absolwentem Państwowego Liceum Muzycznego im. Feliksa Nowowiejskiego w Szczecinie, w klasie fortepianu dra Mikołaja Szczęsnego. Obecnie jako absolwent Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, gdzie studiował pod kierunkiem wybitnego pedagoga, profesora Waldemara Andrzejewskiego, jest jej pracownikiem i aktywnie uczestniczy w akademickiej działalności koncertowej.

Rozwijając swoje zdolności muzyczne, pracował z wieloma znamienitymi osobistościami świata pianistyki m.in. prof. Haliną Czerny-Stefańską, prof. Waldemarem Wojtalem, prof. Wiktorem Mierżanowem, prof. Kevinem Kennerem, prof. Irmą Hoffmeister oraz prof. Vierą Nossiną.

Michał Francuz prowadzi czynne życie koncertowe zarówno jako muzyk solowy, jak i kameralista zdobywając uznanie publiczności i krytyki. Jako solista z orkiestrą debiutował na deskach filhahmonii Stuttgardzkiej w wieku lat dziesięciu i od tego czasu współpracuje z orkiestrami w Polsce i za granicą. Znany jest publiczności Polski, Niemiec, Szwajcarii, Hiszpanii, Portugalii, Włoch, Danii, Francji, Holandii, Wielkiej Brytanii, Rosji, Czech, Algierii, Arabii Saudyjskiej i Stanów Zjednoczonych.

Pianista regularnie współpracuje z Filharmonią Poznańską, Filharmonią Szczecińską, Orkiestrą Feelharmony, Orkiestrą Colegium F, Orkiestrą Kameralną l’Autunno, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Teatrem Muzycznym w Poznaniu, Teatrem Polskim w Szczecinie, Teatrem Kameralnym w Szczecinie, Operą Bałtycką, Towarzystwem Muzycznym im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.

Artysta zapraszany jest do udziału w prestiżowych imprezach muzycznych. Inaugurował recitalem fortepianowym Międzynarodowy Konkurs Chopinowski w Antoninie, wielokrotnie koncertował w Dworku Chopina w Żelazowej Woli oraz w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Brał udział w Międzynarodowym Festiwalu Sacrum non Profanum w Trzęsaczu, wykonując dzieła Fryderyka Chopina z towarzyszeniem orkiestry Academia. Wystąpił z recitalami chopinowskimi na Międzynarodowym Festiwalu Les Folles Journes Chopin – Chopin Open w Warszawie, we wrześniu 2013 roku wystąpił podczas Cinquieme Festiwal Culturel Intermational de Musique Symphonique w Algierii. W 2014 roku na zaproszenie Ambasady Polskiej w Arabii Saudyjskiej wraz ze skrzypkiem Maciejem Strzeleckim wykonał recital uświetniający Narodowe Święto Niepodległości. W tym samym roku inaugurował razem z wybitnym skrzypkiem Jarosławem Nadrzyckim Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych Animator. W maju 2015 roku debiutował nowojorskiej Carnegie Hall. W dniach 22 – 23 lutego 2020 roku zrealizował projekt Francuz gra Beethovena, podczas którego wykonał 5 Koncertów Fortepianowych Ludwiga van Beethovena z towarzyszeniem Poznańskiej Orkiestry Symfonicznej. Projekt ten odniósł duży sukces i znalazł uznanie zarówno wśród melomanów jak i krytyków. W czerwcu 2020 roku, w związku z obchodami 75. rocznicy śmierci Ignacego Jana Paderewskiego, brawurowo wykonał Koncert a-moll tegoż kompozytora, z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Jeleniogórskiej pod batutą Adama Banaszaka.

W latach 2016 i 2022 był oficjalnym pianistą XV i XVI Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.

Jako kameralista współpracuje z wieloma wybitnymi muzykami.
Występował m.in. z takimi artystami jak Iwona Sobotka, Stefan Dohr, Agata Zubel, Emanuel Salvador, Baltic Neopolis Quartet, Jarosław Nadrzycki, Radosław Pujanek, Łukasz Błaszczyk, Szymon Krzeszowiec, Pierro Massa, Jean – Marc Fessard, Matjaz Derevensek, Jan Schulte – Bunert, Gro Sandvik, Moshe Aron Espstein, Ashildur Haraldsdottir, Adam Zdunikowski, Marcin Suszycki, Jakub Haufa, Jose Sibaja, Maciej Pietraszko, Tae-Jin Park, Jakub Drygas, Maciej Pabich, Szymon Guzowski, Arkadiusz Adamczyk, Tomasz Zagórski, Zdzisław Stolarczyk, Rafał Górzyński, Tomasz Daroch, Seiji Okamoto.

Zrealizował wiele nagrań muzyki teatralnej, w tym swoich własnych kompozycji oraz aranżacji, a także nagrań dla Polskiego Radia.

Repertuar pianisty obejmuje dzieła od baroku po muzykę XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości polskich kompozytorów oraz dzieł Ludwiga van Beethovena, Ferenca Liszta, Sergieja Rachmaninowa, Maurice Ravela, Claude Debussy’ego. Składają się nań liczne kompozycje na fortepian solo, około 60 utworów na fortepian z orkiestrą oraz ponad 350 pozycji z szerokiego repertuaru muzyki kameralnej.

Wraz ze światowej sławy skrzypkiem, Bartłomiejem Niziołem (m.in. laureatem I nagrody na Miedzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego w Poznaniu), realizuje projekt Sonaty Polskie, obejmujący nagranie wszystkich sonat polskich kompozytorów na skrzypce i fortepian. Część tego projektu jest już udostępniona na stronie internetowej www.sonaty.pl

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to

Wszędzie tam gdzie jest moja rodzina.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym

Kucharzem.

Za największy sukces artystyczny uważam

Możliwość realizowania się nie tylko jako solista ale również kameralista.

Człowiek, którego podziwiam

Mój Tata.

Co lubię czytać

Literaturę faktu i twórczość S. Kinga.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

Ciężko mi wskazać jedną kompozycję, ale myślę, że jest to III koncert Rachmaninowa d-moll.

 

 

Partner cyklu:

Projekt i realizacja: netkoncept.com