Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
czerwiec 2002
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
21 stycznia 2024, niedziela | 12:00
Organy w samo południe

Bilety: 20 zł

Tomasz Głuchowski – organy
Martyna Klupś-Radny – flet

W programie:
Feliks Nowowiejski – Fantazja polska Pasterka na Wawelu op. 9 nr 1
Mieczysław Surzyński – Elegia fis-moll op. 30
Karol Szymanowski – Etiuda b-moll op. 4 nr 3
Kazimierz WiłkomirskiAria
Tadeusz PaciorkiewiczToccata
Krzysztof GrzeszczakMiędzy… / prawykonanie
Adam PorębskiT-rains / prawykonanie

Historia filharmonicznych organów VEB Frankfurter Orgelbau Sauer to nie tylko materiał na interesujący artykuł – to przede wszystkim realny i trwały symbol zaangażowania lokalnej społeczności w tworzenie dziedzictwa kulturalnego regionu. Instrument został zakupiony i dostarczony do Opola na przełomie lat 1979/80, ale w związku z przedłużającą się rozbudową sali koncertowej nie mógł zostać złożony. Sytuacja zmieniła się dopiero po dekadzie; wtedy jednak problemem okazał się bardzo wysoki koszt instalacji organów w niedawno wykończonej sali. A gdyby tak piszczałki organów sprzedawać, sztuka po sztuce, jako cegiełki? – to rozwiązanie zaproponowała pani Urszula Spyrkowa, a w ślad za jej pomysłem powstał w 1994 roku Społeczny Komitet Budowy Organów. Gdyby nie hojność mieszkańców Opolszczyzny, nie doszłoby do inauguracji instrumentu 20 września 1996 roku.

Organy Sauer znacząco ucierpiały podczas powodzi z 1997 roku, po roku zostały zrekonstruowane. Dwie rozbudowy Filharmonii (2005-06 oraz 2011-12) wraz z typowym dla tego stanu nieporządkiem, kurzem i zmiennymi temperaturami po raz kolejny uszkodziły cenny instrument. W 2016 roku udało się go podreperować w stopniu umożliwiającym użytkowanie, ale jasne stało się, że organy wymagają gruntownego remontu. Remont ów przeprowadzony latem 2023 roku przez renomowaną firmę organmistrzowską Wiesława Jelenia przywrócił im blask, stabilny strój i pełną funkcjonalność.

3526 piszczałek i 48 głosów – pełnię brzmienia majestatycznego instrumentu VEB Frankfurter Orgelbau Sauer zaprezentują wybitni organiści Polski i świata podczas dziewięciu niedzielnych koncertów Organy w samo południe. Każdy z recitali poprzedzi krótka projekcja mappingowa z organami w roli głównej.

 

 

Tomasz Głuchowski – organy

Absolwent kaliskich szkół średnich: Technikum Budowy Fortepianów oraz Państwowej Szkoły Muzycznej II st. (klasa organów Kazimierza Madziały). W latach 1996–2004 studiował grę na organach (Klemens Johannes Kaminski) i klawesynie (Marta Czarny-Kaczmarska) we wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego (AMKL). Oprócz studiów i licznych kursów mistrzowskich istotny wpływ na jego osobowość artystyczną wywarły liczne wyjazdy naukowe do Holandii (2008–2010), gdzie kształcił się w zakresie gry na historycznych instrumentach klawiszowych pod okiem Petera van Dijka z Utrechtu. Po ukończeniu studiów doktoranckich w AMKL (Andrzej Chorosiński, Magdalena Czajka) w maju 2011 roku uzyskał stopień doktora sztuki, a w listopadzie 2019 r. w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu – stopień doktora habilitowanego. Jako absolwent Podyplomowych Studiów Monodii Liturgicznej na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie (2016–2018), rozwija również swoje zainteresowanie chorałem gregoriańskim.Tytularny organista wrocławskiego kościoła Dominikanów (pw. św. Wojciecha). Adiunkt na macierzystej uczelni (Katedra Muzyki Kościelnej), nauczyciel dyplomowany klawesynu i organów we wrocławskiej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. Prowadzi także kursy improwizacji i interpretacji muzyki organowej w kraju i za granicą oraz wykłady z zakresu muzyki organowej, organologii i śpiewu gregoriańskiego. Konsultant Centrum Edukacji Artystycznej. Juror krajowych konkursów organowych i pianistycznych. Konsultant ds. projektów renowacji i rewitalizacji organów. Uznany specjalista w zakresie strojenia i temperacji historycznych. Stały współpracownik NFM Filharmonii Wrocławskiej i innych zespołów Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Współzałożyciel i kierownik artystyczny wrocławskiego zespołu muzyki dawnej Ars Concordiae, członek Sanssouci – zespołu barokowego Filharmonii Opolskiej. Koncertuje jako solista (organista, klawesynista) i kameralista w kraju i za granicą. Ma w swoim dorobku kilkanaście płyt CD z muzyką organową i kameralną (realizacja basso continuo na klawesynie), z których ostatnia Marcel Dupré in memoriam otrzymała w 2023 r. nominację do jednego z najbardziej prestiżowych wyróżnień w świecie muzyki klasycznej Opus Klassik. Kurator organów oraz dyrektor programowy koncertów organowych w NFM, a także koordynator cyklu Wieczory Czesławowe w kościele Dominikanów we Wrocławiu. Dyrektor artystyczny Festiwalu Lato Organowe w Krotoszyńskiej Bazylice. Ambasador Fundacji inCanto, członek stowarzyszeń: Verein zur Erforschung und Erhaltung schlesischer Orgeln e.V., Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych, Towarzystwa Miłośników i Badaczy Ziemi Krotoszyńskiej. Odznaczony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Brązowym Krzyżem Zasługi oraz przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W roku 2022 nominowany do Wrocławskiej Nagrody Artystycznej, nagradzany także jako pedagog akademicki (nagroda Rektora AMKL) oraz szkolnictwa muzycznego (dyplomy CEA, nagrody dyrektorskie).

fot. Marcin Tokarczyk

Martyna Klupś-Radny – flet

Ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fletu prof. dr hab. Zbigniewa Kamionki. W 2018r. ukończyła Staż Artystyczny w UMFC w klasie dr hab. Urszuli Janik w Warszawie, a w 2020 Studia Doktoranckie w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fletu prof. dr hab. Zbigniewa Kamionki i uzyskała tytuł doktora sztuki. Umiejętności instrumentalne doskonaliła podczas współpracy m.in. z prof. Barbarą Świątek-Żelazny, prof. Jerzym Mrozikiem, prof. Wally Hasse, i prof. Janosem Balintem. Brała także udział w mistrzowskich kursach kameralnych prowadzonych przez prof. Marię Szwajger-Kułakowską. Martyna Klupś-Radny jest laureatką konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, m. in.: III nagroda – Ogólnopolski Konkurs Fletowy im. M. Katarzyńskiego w Sosnowcu (2008 r.), I miejsce – Ogólnopolski Festiwal Fletowy w Sochaczewie (2008 r.), I miejsce – Ogólnopolskie Przesłuchania Uczniów Klas Instrumentów Dętych Drewnianych w Bydgoszczy (2008 r.), I nagroda – Międzynarodowy Konkurs Instrumentów Dętych w Belgradzie (2009 r.), I nagroda – Ogólnopolski Konkurs Interpretacji Muzycznej w Krasiczynie (2011 r.), II nagroda – XI Europejski Konkurs Mendelssohn Cup we Włoszech (2011 r.), I nagroda – IV  Międzynarodowy Konkurs Giovanni Musicisti w Treviso (2012 r.), II nagroda – VII  Ogólnopolski Konkurs Fletowy we Wrocławiu (2013r.), I nagroda – Międzynarodowy Konkurs Muzyczny w Sztokholmie (2014 r.), finalistka (III etap) – Międzynarodowy  Konkurs Fletowy w Bukareszcie (2014 r.), Najważniejsze osiągnięcia w muzyce kameralnej: finał  I Ogólnopolskiego Konkursu Duetów z fortepianem w Warszawie (2012 r.), I nagroda w kategorii zespołów kameralnych trio – XII Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Juliusza Zarębskiego w Warszawie (2013 r.), finał I Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. M. Moniuszki w Rzeszowie (2019 r.) Za swoje dokonania artystyczne Martyna Klupś-Radny została nagrodzona stypendiami: stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne w latach 2007–2008, stypendium programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” (2010 r.), stypendium niemieckiej fundacji Jütting (2011 r.), stypendium Rektora Akademii Muzycznej w Krakowie (2011 r., 2012 r.), stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2012 r.), Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla studentów uczelni artystycznych (2013 r.), Stypendium twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2018 r.), Stypendium Rektora Akademii Muzycznej dla najlepszych doktorantów (2018 r.), Nagroda – Dyplom Srebrny na I Międzynarodowym Konkursie „Muzyczne Orły” za wybitne osiągnięcie w dyscyplinie artystycznej: sztuki muzyczne, zrealizowane w roku 2020. (2021 r.), Stypendium Twórcze Miasta Krakowa (2022 r.), Stypendium Marszałka Województwa Wielkopolskiego w Dziedzinie Kultury (2023 r.)

Flecistka wykonała liczne recitale solowe w kraju i  za  granicą, występując także na różnych Festiwalach (Włochy, Węgry, Holandia, Niemcy, Czechy, Rumunia, Francja).  W 2014 roku dokonała nagrania wraz z pianistką dr Iwoną Popławską-Zimowską płyty CD pt. Sonaty Fletowe. W 2021 r. nakładem wydawnictwa Polihymnia została wydana jej publikacja naukowa. Flecistka poszukuje nieznanych, polskich kompozycji i je intepretuje oraz propaguje muzykę polską. Martyna Klupś-Radny występowała solo m.in. z  Filharmonią Opolską  oraz Filharmonią w Sibiu (Rumunia), współpracuje z Operą Krakowską, a także z orkiestrą CORda Cracovia. Współzałożycielka i wiceprezes stowarszyszenia ArtMusicArtist. Flecistka prowadzi klasę fletu w Zespole Szkół Muzycznych im. M. Karłowicza w Krakowie, a Od 2017. r jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie.

Projekt i realizacja: netkoncept.com