Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
marzec 2000
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
28
29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
16 maja 2025, piątek | 19:00
Ramię w ramię – arcydzieła kameralistyki

Normalny – 50 zł
Ulgowy – 40 zł

Daniel Stabrawa – skrzypce
Arkadiusz Adamski – klarnet

Muzycy Filharmonii Opolskiej:
Jan Turkiewicz – skrzypce II
Agata Serafin – altówka
Agnieszka Płoszejowska-Skubisz – wiolonczela I
Gabriela Karpiesiuk – wiolonczela II
Aniela Stoch – kontrabas
Magdalena Balcarek – flet
Antoni Popowicz – obój
Paweł Szklarski – fagot
Szymon Krupa – waltornia

Jakub Karmelita – prowadzenie koncertu

W programie:
Ignacy Feliks Dobrzyński – Sekstet smyczkowy Es-dur op. 39
Darius Milhaud – La cheminée du roi René op. 205
Wojciech Kilar – Kwintet na instrumenty dęte

 

fot. Maria Jarzyna

Arkadiusz Adamski – klarnet

Solista – pierwszy klarnecista w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach
im. Karola Szymanowskiego, klasy klarnetu prof. A. Janickiego. Podczas studiów umiejętności swe doskonalił pod okiem prof. J. Schou, jako stypendysta rządu polskiego (Dania). Jako solista i kameralista występował z zespołami krajowymi i zagranicznymi, m.in. Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, The Hilliard Ensemble, Sinfoniattą Cracovia, Kwartetem Śląskim, Polską Filharmonią Kameralną, Warszawską Operą Kameralną, Białoruską Filharmonią Narodową i wieloma innymi. Jest również członkiem zespołu The New Art Ensemble. Dokonał wielu nagrań dla polskich i zagranicznych rozgłośni radiowych i telewizyjnych w tym dla BBC. W 2007 roku wystąpił z recitalem na Światowym Sympozjum Klarnetowym Clarinetfest w Vancouver. Na tym samym Kongresie organizowanym w 2009r. w Porto wystąpił jako solista. Prowadził tam również Klasę Mistrzowską. W 2011 roku płyta z nagraniem Kwartetu Klarnetowego Krzysztofa Pendereckiego wykonywanym przez Arkadiusza Adamskiego i Kwartet Dafo otrzymała nagrodę Excellentia & Supersonic Awards przyznaną przez czasopismo muzyczne Pizzicato’s z Luxemburga. W tym samym roku płyta ta została zaliczona do najlepszych publikacji światowych i nominowana do prestiżowej edycji International Classical Music Awards (kontynuacja Midem Classical Awards) w kategorii Muzyka Kameralna. Podobnej nominacji ICMA tylko, że w kategorii Muzyka Współczesna doczekała się płyta z cyklu Koncerty na instrumenty dęte i orkiestrę, na której Arkadiusz Adamski wykonuje z towarzyszeniem Orkiestry Sinfonia Iuventus Sinfoniettę nr 2 na klarnet Krzysztofa Pendereckiego. Z tą samą orkiestrą nagrał wraz ze swoimi utytułowanymi absolwentami Concerto Grosso nr 2 na trzy klarnety i dwa rożki basetowe K. Pendereckiego. Była to pierwsza rejestracja fonograficzna tego dzieła na świecie, która również została nominowana do nagród ICMA 2020 jak i Nagród Muzycznych Fryderyki 2020. Do ważnych publikacji należy także zaliczyć płytę
z utworami J. Brahmsa nagranymi wraz z wybitnymi kameralistami młodego pokolenia – Apollon Musagete Quartett, Magdalena Wojciechowską i Marcinem Zdunikiem. Wszystkie wymienione publikacje zostały wydane przez firmę fonograficzną DUX.

Arkadiusz Adamski jest twórcą nowej metody nauczania na klarnecie skierowaną do uczniów w wieku wczesnoszkolnym – Rainbow Clarinet. Był i jest nadal cenionym wykładowcą licznych kursów klarnetowych w Polsce i za granicą m.in. w Czechach, Hiszpanii, Portugalii, Belgii, Łotwie, Niemczach. Wielokrotnie pełnił też funkcję członka jury konkursów krajowych i międzynarodowych. Od 2001 prowadzi klasę klarnetu w Akademii Muzycznej w Katowicach a od 2019 również na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2024 decyzją Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej otrzymał tytuł profesora w dyscyplinie sztuki muzyczne. W 2010 został powołany na stanowisko członka zarządu Europejskiego Stowarzyszenia Klarnecistów. W 2014 roku jako dyrektor artystyczny zorganizował i przeprowadził Europejski Kongres Klarnetowy, którego czwarta edycja miała miejsce w Katowicach.

Arkadiusz Adamski gra na klarnecie Buffet Crampon – Legende, ustniku Licostini LN, stroikach D’Addario Reserve Classic i maszynce Silverstein CRYO4 GOLD.

 

 

fot. M. Grocholski

Jan Turkiewicz – skrzypce

Od 2022 roku muzyk Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera. Swą drogę artystyczną rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie skrzypiec dra hab. Jacka Ropskiego. Swoje pierwsze zawodowe doświadczenia orkiestrowe zdobywał w zespole Cappella Thoruniesis pod batutą dyrygenta i kontratenora Paula Esswooda. Miał okazję występować w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki podczas Game Music Festiwal w Sound Factory Orchestra pod kierunkiem Roberta Kurdybachy. W 2019 roku zakwalifikował się do Europe Choir und Orchester Akademie organizowanego przez Hamburger Symphoniker. W 2021 roku był członkiem International Orchestral Academy w Janáček Philharmonic w Ostravie.  W tym samym roku wziął udział w tournée po Stanach Zjednoczonych wraz z Filharmonią Lubelską im. Henryka Wieniawskiego. Od ponad roku przekazuje swoją muzyczną pasję i spełnia się jako nauczyciel skrzypiec w Państwowej Szkole Muzycznej w Gliwicach.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to

Wszystkie te miejsca, w których mogę podziwiać piękno natury.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym

Strażakiem lub inżynierem.

Za największy sukces artystyczny uważam

Połączenie mojej pasji do muzyki i pracy w jednym.

Człowiek, którego podziwiam

Jascha Heifetz.

Lubię czytać

Kryminały.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

Fantazja Szkocka Maxa Brucha.

 

fot. Wiktoria Trzebowska

Agata Serafin – altówka

Skrzypaczka Filharmonii Opolskiej od 2022 roku. Swoją edukację muzyczną rozpoczęła w wieku ośmiu lat w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Stanisława Moniuszki w Raciborzu. Ukończyła z wyróżnieniem II stopień Państwowej Szkole Muzycznej im. Karola i Antoniego Szafranków w Rybniku. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie skrzypiec mgra Radosława Pujanka, jak również w klasie altówki prof. Michała Mickera i mgra Artura Rozmysłowicza.

W 2016 roku zdobyła wyróżnienie na Regionalnych Przesłuchaniach CEA dla szkół muzycznych II stopnia w Katowicach. W wieku osiemnastu lat wystąpiła jako solistka z Filharmonią Rybnicką pod dyrekcją Sławomira Chrzanowskiego. Wielokrotnie brała udział w projekcie Orchestra Sinfonica Giovanile Europea we Włoszech. Wraz z orkiestrą rybnickiej szkoły muzycznej koncertowała również w Grecji, Francji oraz Ukrainie.

Uczestniczyła w mistrzowskich kursach muzycznych u takich pedagogów jak Wiesław Kwaśny, Agata Szymczewska, Sławomir Tomasik, Andrzej Grabiec czy Tomasz Tomaszewski.

Jej pasją jest muzyka kameralna i orkiestrowa. Brała udział w wielu projektach, między innymi International Lutosławski Youth Orchestra w Szczecinie, Santander Orchestra, Young Arts Masterclasses w Krośnie, Szczecin Classic Academy, SommerMusikAkademie w Hundisburgu czy Akademia Orkiestrowa NFM.

Jako altowiolistka czynnie współpracuje z zespołami kameralnymi. W 2024 roku brała udział w XXI Festiwalu Ensemble w Radziejowicach.

 

Agnieszka Płoszejowska-Skubisz – wiolonczela

Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie ukończyła z wyróżnieniem Studia Magisterskie oraz Mistrzowskie Studia Podyplomowe w zakresie instrumentalistyki w klasie wiolonczeli prof. Stanisława Firleja.

Swoje umiejętności, zarówno w grze solowej jak i kameralistyce, doskonaliła na licznych kursach mistrzowskich pod kierunkiem Victorii Yagling, Stanisława Pokorskiego, Stanisława Firleja, Dominika Połońskiego, Jeroena Reulinga i Zbigniewa Pilcha.  Jest laureatką IV nagrody na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Wiolonczelowych w Łodzi oraz II nagrody na Konkursie Małych Form Instrumentalnych we Wrocławiu. Występowała jako z solistka z towarzyszeniem orkiestry: z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu pod dyrekcją Gerda Müllera Lorenza oraz dwukrotnie z Filharmonią Zabrzańską pod dyrekcją Sławomira Chrzanowskiego i Tai Wai Le, a także z Filharmonią Opolska im. J. Elsnera pod dyrekcja Tomasza Bugaja. Do jej ważnych doświadczeń artystycznych należy również szeroka działalność kameralna. Jako członek kilku zespołów (duetu i kwartetu smyczkowego oraz tria fortepianowego) koncertowała w kraju i za granicą. Została zaproszona do udziału w XXXII Festiwalu Przemyskiej Jesieni Muzycznej oraz do prawykonania kwartetu smyczkowego krakowskiego kompozytora Macieja Negreya.

Od 2010 r. jest członkiem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej, a także prowadzi klasę wiolonczeli w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. Fryderyka Chopina w Opolu.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Góry i wszystko co podchodzi pod piękne okoliczności przyrody.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym
Stewardessą albo pilotem wycieczek.

Za największy sukces artystyczny uważam
Każda możliwość występu z orkiestrą w roli solisty to dla mnie ogromne wyróżnienie i przygoda, która sprawia mi wiele radości, więc wszystkie dotychczasowe koncerty, które zagrałam nawet z czasów szkolnych, czy studiów są dla mnie właśnie takimi sukcesami. Niewątpliwie koncert w czerwcu 2017 r., na którym miałam przyjemność wykonać Koncert wiolonczelowy d-moll E. Lalo wraz z Orkiestrą Filharmonii Opolskiej, jest szczególnie miłym wspomnieniem. Do wyjątkowych wydarzeń, z których czerpię zawsze ogromną satysfakcję należą też koncerty kameralne i cieszy mnie bardzo perspektywa nadchodzącego piątkowego koncertu.

Człowiek, którego podziwiam
Żeby ująć temat zgodnie z prawdą i uwzględnić ważnych w ten sposób dla mnie ludzi, musiałabym napisać przydługi esej, niekwalifikujący się do tej ankiety.

Co lubię czytać
Najogólniej beletrystykę. Lubię dać się pochłonąć książce, więc jak mnie coś wciągnie, to czytam do oporu.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
To nie tylko sama kompozycja, ale też jej wykonanie. Takim utworem jest Koncert wiolonczelowy e-moll Edwarda Elgara w wykonaniu Jacqueline du Pre. To połączenie samej kompozycji z osobowością wykonawcy szczególnie mnie zawsze porusza.

 

fot. Natallia Zhukava

Gabriela Karpiesiuk – wiolonczela

Gabriela Karpiesiuk to wiolonczelistka młodego pokolenia o szerokim zakresie zainteresowań artystycznych. Już w wieku piętnastu lat wystąpiła jako solistka z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Ukończyła Akademię Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie prof. Jana Kalinowskiego, następnie doskonaliła swoją grę pod okiem dra hab. Bartosza Koziaka w ramach studiów podyplomowych. Jako uczestniczka programu Erasmus studiowała na Hochschule für Musik Carl Maria von Weber w Dreźnie (Niemcy) w klasie prof. Matthiasa Bräutigama. Podczas studiów oraz kursów mistrzowskich miała okazję współpracować z takimi wiolonczelistami jak: Robert Cohen, Norbert Anger, Vida Vujic, Karlien Bartels, czy Kirill Rodin.

Jej wielką pasją jest kameralistyka. Wielokrotnie koncertowała w różnorakich składach, od dua smyczkowego, po kwintet fortepianowy. Przez lata angażowała się w promowanie zespołów wiolonczelowych, biorąc aktywny udział w różnego rodzaju wydarzeniach artystycznych w kraju i za granicą. W ramach tej działalności wykonała Requiem Davida Poppera na trzy wiolonczele z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej, wzięła udział w koncercie Violoncelles, vibrez w Zwolle w ramach ArtEZ Cello Ensemble (Holandia), wystąpiła na koncercie wieńczącym projekt 6. Dni Muzyki: Krzysztof Penderecki we współpracy z Jakobem Spahnem, a także wielokrotnie koncertowała na festiwalu Krakowska Wiosna Wiolonczelowa. W 2019 roku wzięła udział w Shanghai International Cello Festival (Chiny), koncertując oraz uczestnicząc w wykładach i lekcjach mistrzowskich. Była członkiem Lutosławski Youth Orchestra oraz stypendystką Młodej Polskiej Filharmonii, a także współpracowała z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej i Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. Jako kameralistka oraz muzyk orkiestrowy występowała na wielu festiwalach, m. in. Chopin i jego EuropaMiędzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich, projekt Muzyka Naszych CzasówMuzyka w Starym Krakowie.

Jest wiolonczelistką Filharmonii Opolskiej od 2022 roku, a od 2023 roku pełni funkcję muzyka solisty. We wrześniu 2023 roku wystąpiła z towarzyszeniem Filharmoników Opolskich na Śląskim Festiwalu im. Ludviga van Beethovena, wykonując Suitę na wiolonczelę i orkiestrę Witolda Maliszewskiego pod kierownictwem Przemysława Neumanna.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Świat jest tak ciekawy i różnorodny, trudno zatem wybrać to jedno ulubione, ale na pewno do jednych z najpiękniejszych miejsc należą te, w których ktoś na nas czeka.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym
Mój drugi wymarzony kierunek studiów, zaraz  po studiach muzycznych, to etnologia i antropologia kulturowa.

Za największy sukces artystyczny uważam
Każdy koncert, w który udało mi się włożyć całe serce.

Człowiek, którego podziwiam
Mam to szczęście, że wśród bliskich mi osób jest wiele takich, które za coś podziwiam i które potrafią mnie zainspirować.

Lubię czytać
Zarówno klasyki literatury jak i literaturę współczesną, poezję, książki o tematyce podróżniczej, historycznej oraz reportaże.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Jest wiele utworów, które są dla mnie ważne i do których lubię wracać. Niełatwo wybrać jeden, bo ich waga zależy od tego co w danym momencie przeżywam, na jakim jestem życiowym etapie. Mam również świadomość, że wciąż jest wiele do odkrycia lub odkrycia na nowo.

 

fot. Michał Mazurkiewicz

Aniela Stoch – kontrabas

Edukację muzyczną rozpoczęła w Zespole Szkół Muzycznych w Ostrowie Wielkopolskim w klasie mgra Radosława Maniaka. Studia licencjackie oraz magisterskie ukończyła na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie dra hab. Pawła Jabłczyńskiego.
Brała udział w wielu w projektach orkiestrowych m.in. w Międzynarodowych Młodzieżowych Warsztatach Muzycznych oraz Interntional Lutosławski Youth Orchestra w Szczecinie, Brave Music Festival, Game Music Festival oraz na festiwalu Musica Electronica Nova we Wrocławiu.
W 2018 r. zajęła I miejsce oraz zdobyła Nagrodę Specjalną na Konkursie Małych Form Katedry Instrumentów Smyczkowych we Wrocławiu. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach i warsztatach pod okiem wybitnych kontrabasistów i pedagogów m.in. prof. Luisa Cabrery, prof. Michaela Klinghoffera, prof. Miloslava Jelíneka, dra hab. Szymona Guzowskiego, dra Krzysztofa Firlusa oraz mgra Gerarda Przybyły.
Współpracowała z orkiestrami takimi jak: Filharmonia Dolnośląska, Sound Factory Orchestra, Orkiestra Kameralna Leopoldinum, Orkiestra Kameralna Kawalera de Saint-Georga we Wrocławiu.
W latach 2019–2023 pracowała w Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu.
Obecnie kontrabasistka Filharmonii Opolskiej.

 

fot. Michał Grocholski

Paweł Szklarski – fagot

Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie prof. Zygmunta Tlatlika, swój warsztat wykonawczy doskonalił jako uczestnik wielu kursów mistrzowskich. W latach 2004 do 2009 muzyk Orkiestry Muzyki Nowej z którą nagrywał oraz występował na prestiżowych festiwalach muzyki współczesnej w Europie w tym regularnie na festiwalu Warszawska Jesień.
Od 2009 do roku jest fagocistą oraz kontrafagocistą orkiestry symfonicznej Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera z którą odbył między innymi Tournée po Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej.
Oprócz stałej działalności artystycznej w Filharmonii Opolskiej wspomaga inne orkiestry symfoniczne w kraju oraz udziela się jako muzyk sesyjny. Od 2011 współtwórca tria stroikowego Canzonetta Trio z którym regularnie koncertuje promując grę na instrumentach dętych stroikowych. Od 2021 tworzy wraz z przyjaciółmi rybnicką Nocną Orkiestrę Eksperymentalną.
Prowadzi aktywną działalność pedagogiczną jako nauczyciel klasy fagotu w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola i Antoniego Szafranków w Rybniku.
Jest twórcą multimedialnym oraz twórcą muzyki elektronicznej, z autorskim programem EthnoKontemplacje na fagot i warstwę elektroniczną występował m.in. w ramach festiwalu Ars Cameralis oraz Katowickiego Inkubatora Teatralnego. W 2020 roku wraz z Elżbietą Żłobicką aktorką opolskiego Teatru Lalki i Aktora zrealizował udźwiękowienie oraz stworzył muzykę do serii baśni Hansa Christiana Andersena. Prowadzi aktywną działalność wydawniczą.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to

Zachodnie rejony Tatr.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym

Pilotem samolotów rejsowych.

Za największy sukces artystyczny uważam

Każdy kontakt z publicznością jest dla mnie tak samo ważny i wymagający, dlatego nigdy nie rozpatruję muzyki, tworzenia jej i gry na instrumencie w kategoriach sukcesów.

Człowiek, którego podziwiam

Nirmal Purja.

Lubię czytać

Literaturę podróżniczą, najlepiej o tematyce górskiej.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

Fryderyk Chopin, Koncert fortepianowy e-moll op. 11.

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com