Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
sierpień 2024
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
30
31
1
Muzyczne pożegnanie wakacji
29.08.2024    
19:00 - 20:30
POLISH STRING QUARTET BERLIN Tomasz Tomaszewski – I skrzypce (I koncertmistrz Deutsche Oper Berlin) Piotr Niewiadomski – II skrzypce Michał Micker – altówka Weronika Strugała [...]
18 października 2024, piątek | 19:00
Wszystkiego wiolonczelowego!

Normalny – 50 zł
Ulgowy – 40 zł

Wiolonczeliści Orkiestry Filharmonii Opolskiej:

Agata Gawin-Gluza
Mirosław Makowski
Aldona Markowicz
Gabriela Karpiesiuk
Agnieszka Płoszejowska-Skubisz
Mikołaj Gałan
Barbara Kowalska
Marta Ryś
Anna Wąsik

oraz gościnnie:
Anna Furkałowska
Agata Magosz
Oskar Kondzioła

Jakub Karmelita – prowadzenie koncertu

W programie:
David Popper – Suita G-dur op. 16 na dwie wiolonczele
Niccolò Paganini – Wariacje na temat z opery Mojżesz w Egipcie Gioacchina Rossiniego
Franz Schubert – Moments musicaux f – moll op. 94, D. 870, nr 3
Wilhelm Fitzenhagen – Walc koncertowy op. 31 na cztery wiolonczele
Max Bruch – Kol Nidrei op. 47
Antonio Vivaldi – Koncert na dwie wiolonczele g-moll RV 531
Édouard Lalo – Intermezzo z Koncertu wiolonczelowego d – moll
Julius Klengel – Hymn na 12 wiolonczel op. 57

 

fot. M. Grocholski

Agata Gawin-Gluza – wiolonczela

Rozpoczęła edukację muzyczną w Zespole Szkół Muzycznych w Wałbrzychu.

W 2006 roku ukończyła studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, w klasie prof. Lidii Grzanki-Urbaniak. W tym samym roku została przyjęta na studia doktoranckie w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, które ukończyła w 2010 roku otrzymując tytuł naukowy doktor sztuki muzycznej w dziedzinie artystycznej instrumentalistyka.

W latach 2006–2011 była wykładowcą Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, a w latach 2007–2009 nauczycielem wiolonczeli w Zespole Szkół Muzycznych w Legnicy.

Pracowała również w Orkiestrze Kameralnej Leopoldinum na stanowisku muzyka solisty w grupie wiolonczel oraz w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu. W 2008 roku za swe osiągnięcia artystyczne została nagrodzona stypendium Rady Miejskiej Wałbrzycha.

Brała udział w wielu konkursach wiolonczelowych. Jest laureatką Konkursu Małych Form Instrumentalnych we Wrocławiu (III nagroda), Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Ludwiga van Beethovena w Hradec nad Moravici w Czechach (wyróżnienie) oraz Konkursu Wiolonczelowego im. Janiny Garści w Stalowej Woli (wyróżnienie). Swoje umiejętności uzupełniała podczas warsztatów i kursów mistrzowskich m.in. Międzynarodowych Kursów Muzycznych im. Zenona Brzewskiego w Łańcucie, Letniej Akademii Muzycznej w Żaganiu, Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Darłowie, Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Kołobrzegu oraz Mistrzowskiego Kursu Kameralnego we Wrocławiu. Miała możność brać udział w lekcjach mistrzowskich u takich pedagogów jak: Krystyna Borucińska, Stanisław Firlej, Lidia Grzanka-Urbaniak, Kazimierz Michalik, Andrzej Orkisz, C. Reichardt, Tomasz Strahl, J. Taulis, U. Tischbierek oraz P. Uyterlinde.

Stale pogłębia doświadczenie zawodowe biorąc udział w licznych koncertach jako solistka i kameralistka. Uczestniczyła w prestiżowych festiwalach muzycznych: Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Warszawska Jesień, Poland 2006 w Trondheim w Norwegii, Wieczory w Arsenale we Wrocławiu, Koncerty pod lipą w Łazienkach Królewskich w Warszawie, Podróże po strunach we Wrocławiu, Festiwalu Kultury Żydowskiej Warszawa Singera w Warszawie, Muzyka w Muzeum w Legnicy oraz w Walimskim Lecie Muzycznym.

Odbyła też liczne koncerty w Niemczech i w Czechach. Wraz z Kwintetem fortepianowym Filharmonii Opolskiej wystąpiła na Światowej Wystawie – Shanghai EXPO 2010.

Obecnie jest koncertmistrzem grupy wiolonczel w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera w Opolu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mirosław Makowski – wiolonczela

Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną I i II st. w Rybniku w klasie mgr. L. Mielimąki i Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie P. Głombika. Edukację kontynuował w Hochschule fur Musik und Darstellende Kunst in Wien oraz w Scuola Superiore di Musica da Camera del Trio di Trieste.

Brał udział w kursach mistrzowskich które prowadzili: I. Stern, J. Laredo, Yo-Yo Ma, W. Pleeth, T. Tsutsumi, H.E. Deckert, Y. Bronfmann, E. Ax. La Salle Quartet.

Jest laureatem konkursów muzycznych w Katowicach, Chorzowie i Gdańsku.

Był wykładowcą Akademii Muzycznej w Katowicach, członkiem Kwartetu Ślaskiego i Lutosławski Trio.

Dokonał wielu prawykonań utworów m.in. R. Augustyna, Z. Bargielskiego, W. Cienciały, G. Krzanowskiej, J.W. Hawela.

Nagrywał dla firmy Muza, Polskiego Radia, SFB, ORF.

Koncertował jako solista i kameralista w Austrii, Brazylii, Czechach, Grecji, Holandii, Izraelu, Jugosławii, Niemczech, Włoszech, Portugalii, Szwajcarii.

Obecnie jest koncertmistrzem grupy wiolonczel Filharmonii Opolskiej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aldona Markowicz – wiolonczela

Wiolonczelistka urodzona we Wrocławiu, tutaj też ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego w klasie Zdzisława Butora, doktor sztuki muzycznej w dziedzinie artystycznej instrumentalistyka.

Po ukończeniu studiów rozpoczęła współpracę z Wrocławską Orkiestrą Kameralną Leopoldinum pod dyrekcją Karola Teutscha.

W 1996 roku została współzałożycielem Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Wratislavia, której szefem do chwili obecnej jest Jan Stanienda. W latach 2002-2006 piastowała stanowisko koncertmistrza wiolonczel w Filharmonii Wrocławskiej im. Witolda Lutosławskiego, a obecnie jest koncertmistrzem w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera. Współpracowała z wieloma orkiestrami, a także znakomitymi dyrygentami. Uczestniczyła w nagraniach płytowych, koncertowała w całej Polsce oraz w wielu krajach świata. Nieprzerwanie występuje jako solista i kameralista. Zajmuje się także dydaktyką. W 1992 roku objęła klasę wiolonczeli w PSM II st. we Wrocławiu, a od 1999 roku prowadzi również zajęcia w Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

 

fot. Natallia Zhukava

Gabriela Karpiesiuk – wiolonczela

Gabriela Karpiesiuk to wiolonczelistka młodego pokolenia o szerokim zakresie zainteresowań artystycznych. Już w wieku piętnastu lat wystąpiła jako solistka z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Ukończyła Akademię Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie prof. Jana Kalinowskiego, następnie doskonaliła swoją grę pod okiem dra hab. Bartosza Koziaka w ramach studiów podyplomowych. Jako uczestniczka programu Erasmus studiowała na Hochschule für Musik Carl Maria von Weber w Dreźnie (Niemcy) w klasie prof. Matthiasa Bräutigama. Podczas studiów oraz kursów mistrzowskich miała okazję współpracować z takimi wiolonczelistami jak: Robert Cohen, Norbert Anger, Vida Vujic, Karlien Bartels, czy Kirill Rodin.

Jej wielką pasją jest kameralistyka. Wielokrotnie koncertowała w różnorakich składach, od dua smyczkowego, po kwintet fortepianowy. Przez lata angażowała się w promowanie zespołów wiolonczelowych, biorąc aktywny udział w różnego rodzaju wydarzeniach artystycznych w kraju i za granicą. W ramach tej działalności wykonała Requiem Davida Poppera na trzy wiolonczele z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej, wzięła udział w koncercie Violoncelles, vibrez w Zwolle w ramach ArtEZ Cello Ensemble (Holandia), wystąpiła na koncercie wieńczącym projekt 6. Dni Muzyki: Krzysztof Penderecki we współpracy z Jakobem Spahnem, a także wielokrotnie koncertowała na festiwalu Krakowska Wiosna Wiolonczelowa. W 2019 roku wzięła udział w Shanghai International Cello Festival (Chiny), koncertując oraz uczestnicząc w wykładach i lekcjach mistrzowskich. Była członkiem Lutosławski Youth Orchestra oraz stypendystką Młodej Polskiej Filharmonii, a także współpracowała z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej i Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. Jako kameralistka oraz muzyk orkiestrowy występowała na wielu festiwalach, m. in. Chopin i jego EuropaMiędzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich, projekt Muzyka Naszych CzasówMuzyka w Starym Krakowie.

Jest wiolonczelistką Filharmonii Opolskiej od 2022 roku, a od 2023 roku pełni funkcję muzyka solisty. We wrześniu 2023 roku wystąpiła z towarzyszeniem Filharmoników Opolskich na Śląskim Festiwalu im. Ludviga van Beethovena, wykonując Suitę na wiolonczelę i orkiestrę Witolda Maliszewskiego pod kierownictwem Przemysława Neumanna.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Świat jest tak ciekawy i różnorodny, trudno zatem wybrać to jedno ulubione, ale na pewno do jednych z najpiękniejszych miejsc należą te, w których ktoś na nas czeka.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym
Mój drugi wymarzony kierunek studiów, zaraz  po studiach muzycznych, to etnologia i antropologia kulturowa.

Za największy sukces artystyczny uważam
Każdy koncert, w który udało mi się włożyć całe serce.

Człowiek, którego podziwiam
Mam to szczęście, że wśród bliskich mi osób jest wiele takich, które za coś podziwiam i które potrafią mnie zainspirować.

Lubię czytać
Zarówno klasyki literatury jak i literaturę współczesną, poezję, książki o tematyce podróżniczej, historycznej oraz reportaże.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Jest wiele utworów, które są dla mnie ważne i do których lubię wracać. Niełatwo wybrać jeden, bo ich waga zależy od tego co w danym momencie przeżywam, na jakim jestem życiowym etapie. Mam również świadomość, że wciąż jest wiele do odkrycia lub odkrycia na nowo.

 

Agnieszka Płoszejowska-Skubisz – wiolonczela

Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie oraz mistrzowskie studia podyplomowe w zakresie instrumentalistyki w klasie wiolonczeli prof. Stanisława Firleja.

Swoje umiejętności, zarówno w grze solowej jak i kameralistyce, doskonaliła na licznych kursach mistrzowskich pod kierunkiem Victorii Yagling, Stanisława Pokorskiego, Stanisława Firleja, Dominika Połońskiego, Jeroena Reulinga i Zbigniewa Pilcha.  Jest laureatką IV nagrody na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Wiolonczelowych w Łodzi oraz II nagrody na Konkursie Małych Form Instrumentalnych we Wrocławiu. Występowała jako z solistka z towarzyszeniem orkiestry: z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu pod dyrekcją Gerda Müllera Lorenza oraz dwukrotnie z Filharmonią Zabrzańską pod dyrekcją Sławomira Chrzanowskiego i Tai Wai Le, a także z Filharmonią Opolska im. J. Elsnera pod dyrekcja Tomasza Bugaja. Do jej ważnych doświadczeń artystycznych należy również szeroka działalność kameralna. Jako członek kilku zespołów (duetu i kwartetu smyczkowego oraz tria fortepianowego) koncertowała w kraju i za granicą. Została zaproszona do udziału w XXXII Festiwalu Przemyskiej Jesieni Muzycznej oraz do prawykonania kwartetu smyczkowego krakowskiego kompozytora Macieja Negreya.

Od 2010 roku jest członkiem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej, a także prowadzi klasę wiolonczeli w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. Fryderyka Chopina w Opolu.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Góry i wszystko co podchodzi pod piękne okoliczności przyrody.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym
Stewardessą albo pilotem wycieczek.

Za największy sukces artystyczny uważam
Każda możliwość występu z orkiestrą w roli solisty to dla mnie ogromne wyróżnienie i przygoda, która sprawia mi wiele radości, więc wszystkie dotychczasowe koncerty, które zagrałam nawet z czasów szkolnych, czy studiów są dla mnie właśnie takimi sukcesami. Niewątpliwie koncert w czerwcu 2017 r., na którym miałam przyjemność wykonać Koncert wiolonczelowy d-moll E. Lalo wraz z Orkiestrą Filharmonii Opolskiej, jest szczególnie miłym wspomnieniem. Do wyjątkowych wydarzeń, z których czerpię zawsze ogromną satysfakcję należą też koncerty kameralne i cieszy mnie bardzo perspektywa nadchodzącego piątkowego koncertu.

Człowiek, którego podziwiam
Żeby ująć temat zgodnie z prawdą i uwzględnić ważnych w ten sposób dla mnie ludzi, musiałabym napisać przydługi esej, niekwalifikujący się do tej ankiety.

Co lubię czytać
Najogólniej beletrystykę. Lubię dać się pochłonąć książce, więc jak mnie coś wciągnie, to czytam do oporu.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
To nie tylko sama kompozycja, ale też jej wykonanie. Takim utworem jest Koncert wiolonczelowy e-moll Edwarda Elgara w wykonaniu Jacqueline du Pre. To połączenie samej kompozycji z osobowością wykonawcy szczególnie mnie zawsze porusza.

 

fot. Michał Grocholski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Mikołaj Gałan
– wiolonczela

Urodził się w Poznaniu. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Agaty Jareckiej. Studia kontynuował w Hochschule fur Musik und Theater/Richard Strauss Konservatorium w Monachium w klasie prof. Katalin Rootering.

Swój kunszt doskonalił podczas kursów mistrzowskich m.in. w Baden-Baden, Salzburgu, Zurychu u takich profesorów jak: Wolfgang Boettcher, Eberhard Finke, Ulf Tischbirek, Tsuyoshi Tsutsumi, Paul Uyterlinde, Barbara Westphal, Wen-Sinn Yang.

Jest Stypendystą Stiftung für Internationale Meisterkurse für Musik Zurych, Carl Flesch Akademie Baden-Baden, Mozarteum Stiftung Salzburg, Stiftung Dr. Gerber-ten Bosch Zurich.

Jako kameralista i solista występował m.in. w takich salach jak: Philharmonie am Gasteig w Monachium, Mozarteum w Salzburg, Festspielhaus Baden-Baden, Sale Cortot w Paryżu.

Od roku 2006 jest wiolonczelistą Filharmonii Opolskiej.
Grając w orkiestrze kameralnej i symfonicznej Filharmonii Opolskiej występował w wielu krajach Europy, a także w Argentynie i Brazylii oraz w Stanach Zjednoczonych.
Wraz z kolegami z orkiestry tworzy Opole Quartet oraz Duo Halvorsen.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Dom, w którym mieszkam z moją rodziną. To moja oaza i źródło natchnienia.

Gdybym nie był muzykiem, to bym był
Malarzem. Od najmłodszych lat uwielbiam malować i jest to kolejna po muzyce moja wielka pasja. Obrazy, które stworzyłem od lat cieszą oko całej rodziny.

Za swój największy sukces artystyczny uważam
Wzruszenie i wdzięczność publiczności po koncercie. To chyba najcenniejsze co można otrzymać.

Człowiek, którego podziwiam
Moja mama.

Co lubię czytać
Uwielbiam twórczość ks. Jana Twardowskiego. Poezję Norwida, Czechowicza czy La Fontaine. Fascynuje mnie baśniowy świat stworzony przez C. S. Lewisa. Mógłbym jeszcze długo wymieniać.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Z pewnością Suity na wiolonczelę solo Jana Sebastiana Bacha.

 

fot. Michał Grocholski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Barbara Kowalska – wiolonczela

Ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, na wydziale instrumentalnym, w klasie  wiolonczeli profesor Urszuli Marciniec-Mazur.

Była stypendystką Fundacji Sokrates; Muziek Conservatorium Enschede w Holandii (klasa wiolonczeli prof. Paul Uynterlinde).

Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich w kraju i za granicą.

Brała udział w warsztatach prowadzonych przez Elisabeth Simpkin, Victorię Yagling, Stanisława Firleja, Tomasza Strahla.

Doświadczenie orkiestrowe zdobywała na kursach orkiestrowych w Bayreuth, w Filharmonii Kaliskiej, Dolnośląskiej oraz orkiestrach kameralnych.

Współtworzy kwartet smyczkowy działający przy Filharmonii Opolskiej.

Jest wiolonczelistką orkiestry Filharmonii Opolskiej od 2001 roku.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi
Przynajmniej raz w roku jestem z rodziną na Roztoczu. Kocham Roztocze za dziką, zachwycającą i fascynującą przyrodę.

Gdybym nie była muzykiem to bym był
Prowadziłabym  księgarnio – kawiarnię. Książka i kawa to duet idealny.

Za swój największy sukces artystyczny uważam
Wciąż przede mną.

Człowiek, którego podziwiam
Mój tata, za to że potrafi dostrzec dobro w każdym człowieku.

Co lubię czytać
Życie bez muzyki byłoby pomyłką, a ja sobie nie wyobrażam życia bez książek. Zwykle już po pierwszym zdaniu wiem czy książka mi się spodoba. Ostatnio czytam powieści Margaret Atwood, Davida Lodge, Carol Oates, Orzeszkową. Lista autorów oczekujących jest bardzo długa.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Symfonie S. Rachmaninowa.
Do łez wzrusza mnie utwór Jacqueline Tears J. Offenbacha w wykonaniu Jacqueline du Pre.

 

Fot. Maja Iga Pictures

Marta Ryś – wiolonczela

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W 2015 roku ukończyła studia magisterskie w klasie wiolonczeli dr. hab. Piotra Janosika oraz adt. dr. Adama Krzeszowca. Podczas studiów uczestniczyła w kursach i warsztatach prowadzonych m.in. przez Dominika Połońskiego, Kazimierza Michalika. Brała udział w warsztatach orkiestrowych: I Culture Orchestra, Młoda Filharmonia AUKSO, Akademia Orkiestrowa Narodowego Forum Muzyki. W latach 2016–2023 była wiolonczelistką Orkiestry Kameralnej Miasta Jaworzna Archetti . W 2023 roku rozpoczęła pracę w Filharmonii Opolskiej im. J. Elsnera. Współpracuje również z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej w Krakowie, udziela się jako muzyk także w innych zespołach i projektach oraz współtworzy kwartet smyczkowy Nature String Quartet. Oprócz działalności koncertowej zajmuje się także edukacją muzyczną prowadząc zajęcia wykorzystujące relaksacyjne i terapeutyczne właściwości muzyki oraz przygotowuje i prowadzi interaktywne koncerty. Obecnie doskonali swoje umiejętności wykonawcze studiując kameralistykę instrumentalną na studiach magisterskich w Akademii Muzycznej w Katowicach pod okiem profesora Arkadiusza Kubicy.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Chyba najbardziej lubię być w drodze, najlepiej z miłym towarzystwem.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym
Nauczycielem, co w sumie się nie wyklucza.

Za największy sukces artystyczny uważam
Uważam, że dla artysty sukcesem jest ciągłe rozwijanie i doskonalenie swojej sztuki.

Człowiek, którego podziwiam
Wielu ludzi podziwiam, jeśli chodzi o wiolonczelistów, to chyba ostatnio Sol Gabetta.

Co lubię czytać
Biografie i książki oparte na faktach, jestem również wielką miłośniczką literatury dziecięcej.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Pierwsza moja myśl to Suity wiolonczelowe Jana Sebastiana Bacha.

Projekt i realizacja: netkoncept.com