Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
lipiec 2025
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
28 czerwca 2024, piątek | 19:00
Zakończenie 72. Sezonu Artystycznego

Bilety:
Strefa I – 60 zł, 50 zł
Strefa II – 50 zł, 41 zł
Strefa III – 40 zł, 32 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Chór Filharmonii Łódzkiej
Artur Koza – przygotowanie chóru
Joanna Freszel – sopran
Anna Borucka – mezzosopran
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Gustav Mahler – II Symfonia c-moll Zmartwychwstanie (85’)

 

fot. Dariusz Kulesza

Chór Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina stał się zespołem zawodowym w 1969 r. dzięki staraniom Stefana Marczyka, ówczesnego szefa instytucji. Pierwszym chórmistrzem został Tomasz Szymański. Rolę lidera Chóru po 1982 r. przejął Marek Jaszczak, chórmistrz i kompozytor, z FŁ związany przez ponad 40 lat, który przygotował z zespołem wiele monumentalnych dzieł oratoryjno-kantatowych, wpływając trwale na jego artystyczne emploi. W ostatnich latach, do 2021 roku, chórmistrzem Filharmonii Łódzkiej był Dawid Ber, ceniony łódzki dyrygent, doświadczony w kierowaniu różnorodnymi zespołami wokalnymi.

Chór dysponuje bogatym i wszechstronnym repertuarem, obejmującym wiele gatunków muzycznych, stylów i epok. Jest to literatura muzyczna przeznaczona dla wokalistów z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej, zespołów kameralnych oraz śpiewających a cappella. Zespół wykonuje kilkadziesiąt kompozycji oratoryjno-kantatowych, muzykę dawną, a także kolędy  w opracowaniach tradycyjnych i współczesnych oraz utwory jazzowe. Warto też wspomnieć o prawykonaniach utworów kompozytorów współczesnych.

Chór FŁ szczyci się występami w ramach festiwalu Wratislavia Cantans we Wrocławiu, Gaude Mater w Częstochowie, Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Indywidualności Muzycznych im. Aleksandra Tansmana. Od kilku sezonów artystycznych chórzyści otrzymują kolejne zaproszenia do udziału w koncertach Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego organizowanego przez Filharmonię Pomorską w Bydgoszczy. Chór występuje również podczas koncertów macierzystego Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski”. Wraz z orkiestrą FŁ brał udział w międzynarodowym projekcie artystyczno-edukacyjnym „Oratorium Dance”, nagrodzonym w konkursie Energia Kultury 2011 i wyróżnionym Złotą Maską.

W roku 2014 Chór łódzkiej filharmonii obchodził jubileusz 45-lecia swojej działalności – z tej okazji otrzymał Brązowy Medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”.

Chór odbył wiele zagranicznych tournées, występując m.in. we Francji, Belgii i Austrii. Dokonał szeregu nagrań, m.in. dzieł wokalno-instrumentalnych Aleksandra Tansmana. Jedną z nowszych produkcji z jego udziałem jest płyta z utworami Witolda Lutosławskiego na głos i orkiestrę (DUX), nominowana w 2015 r. do nagrody „Fryderyk”.  Z kolei album „Dona nobis pacem” to zapis koncertu, który odbył się w 2014 r. w Bazylice Katedralnej w Łowiczu. Chór i Orkiestra FŁ w kameralnym składzie wykonywali wówczas współczesną muzykę sakralną.

Od sezonu 2022/2023 chórmistrzem jest Artur Koza, absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Mieczysława Gawrońskiego (2017) oraz gitary klasycznej prof. Piotra Zaleskiego (2016). W 2011 roku ukończył z wyróżnieniem Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. H. Wieniawskiego w Łodzi. Od 2018 roku współpracuje z Chórem Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu jako dyrygent asystent. W latach 2018–2021 był również dyrygentem asystentem Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego, w którym w latach 2013–2018 był artystą śpiewakiem. Z zespołami tymi zrealizował wiele projektów artystycznych. Brał udział w nagraniu płyty „Śpiewajmy! Młodzi – młodym” nominowanej do nagrody Fryderyk 2020. Pracował również jako dyrygent asystent w Teatrze Wielkim w Poznaniu, gdzie przygotował premierę „Napoju miłosnego” Gaetana Donizettiego. Doskonalił swoje umiejętności na kursach prowadzonych m.in. przez Gabriela Chmurę, Achima Holuba czy George Tchitchinadze. Dyrygował zespołami kameralnymi, chórami oraz orkiestrami. Prowadził wykonania oper, musicali, utworów oratoryjnych, symfonicznych oraz kameralnych. Dokonał wielu prawykonań utworów wrocławskich kompozytorów.

 

fot. Anna Konieczna-Purchała

Joanna Freszel – sopran

Sopran, trzykrotna stypendystka Ministra Kultury, programu Pro Polonia, ISA2012, odznaczona medalem Magna cum Laude, Stypendium Młoda Polska, Les Orphées d’Or – Prix de la SACD od Académie du Disque Lyrique. Nominowana w dwóch kategoriach do nagrody Fryderyki 2016 za swój debiutancki album real life song; zdobywczyni Paszportu Polityki. Wykładowczyni na UMFC w Warszawie oraz w Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie.

Otrzymała nagrodę Koryfeusz za udział w Drachu A. Nowaka do libretta Sz. Twardocha. Zdobyła Fryderyki za dokonanie nagrania opery ahat-ilī – siostra bogów A. Nowaka do słów O. Tokarczuk oraz opery Syrena. Melodrama aeterna także A. Nowaka i Sz. Twardocha.

Nagrodzona m.in. na: Konkursie im. Halskiej, Konkursie im. Szymanowskiego, Konkursie im. Reszków, Belvedere im. Gabor, J:opera Voice Competition isa 12. Finalistka Viotti Competition.

Nagrywała muzykę do filmów, słuchowisk. Brała udział w najważniejszych Festiwalach w Polsce i zagranicą. Współpracuje z Estońską Operą Narodową, Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie oraz Teatrem Wielkim w Poznaniu i Łodzi.

Występowała jako Musetta w La Bohème Pucciniego, Vénus i Phrygienne w Dardanus Rameau, Fiordiligi w Cosi fan tutte Mozarta, Małgorzata w Faust Gounoda, Maszyna w Nici Wołka, Susanna w Figaro gets a divorce Langer, Psyche w Erosie i Psyche Różyckiego, Inanna w ahat ili Nowaka, Ellenai w Anhellim Przybylskiego, Rozyna w Cyruliku Sewilskim Rossiniego, Hanna w Strasznym Dworze Moniuszki.

W 2020 wydała swoją drugą płytę Śpiewnik polski (Orphée Classics) a w 2021 Akwarelle, będącą pierwszą fonograficzną rejestracją wszystkich pieśni Grażyny Bacewicz (DUX).

Uchodzi za specjalistkę w wykonawstwie muzyki nowej. Na swoim koncie ma kilkadziesiąt prawykonań kompozytorów z całego świata.

Jest mgr inż. Ochrony Środowiska SGGW w Warszawie. Stopień doktora sztuki z wyróżnieniem uzyskała w 2019.

 

fot. Bożena Nitka

Anna Borucka

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Jana Ballarina. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki w 2007 r. Laureatka konkursów wokalnych m.in. Konkursu im. I. Godina we Vrable na Słowacji w 2007 r. – I nagroda, finalistka Konkursu im. Ady Sari w Nowym Sączu w 2007 r. – nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu polskiego, Konkursu im. Schneider-Trnavskyego w Trnavie na Słowacji w 2008 r. – I nagroda i nagroda specjalna dyrektora opery w Bratysławie. Finalistka Konkursu Moniuszkowskiego w Warszawie w 2013 r. – Nagroda Dyrekcji Teatru Wielkiego; Nagroda Opery Bałtyckiej. Laureatka I nagrody III Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Andrzeja Hiolskiego w Kudowie Zdroju w 2014r.

Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich m.in. Christy Ludwig, Heleny Łazarskiej, Izabelli Kłosińskiej, Ingrid Kremling-Domański i Franzisco Araizy, który zaowocował zaproszeniem do wzięcia udziału we wspólnym projekcie z Verein Opera w 2010 roku w Zurychu.

W sezonie 2012/2013 oraz 2013/2014 była słuchaczem Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Od 2008 roku jest solistką Opery Śląskiej w Bytomiu, gdzie debiutowała partią Orfeusza w spektaklu Orfeusz i Eurydyka CH.W. Glucka (2008). Na tej scenie występuje również w partii Jadwigi w Strasznym Dworze S. Moniuszki oraz jako Dorabella w Cosi fan tutte W.A. Mozarta, Karczmarka w operze Borys Godunow M. Musorgskiego, Czipra w operetce Baron Cygański J. Straussa, tytułowa Carmen G. Bizeta, a także Preziosilla w Mocy przeznaczenia G. Verdiego, Ramiro w La finta giardiniera W.A. Mozarta, Placida w Don Desiderio J.M. Poniatowskiego, Flora w Traviacie G. Verdiego.

Współpracuje również z  Teatrem Wielkim Operą Narodową, gdzie zaśpiewała partię Hannah w Pasażerce M. Weinberga, wystąpiła jako Marta w operze Jolanta P. Czajkowskiego, Cześnikowa w Strasznym Dworze S. Moniuszki (transmitowanym na żywo 19 listopada 2015 r.) oraz Druga Dama w Czarodziejskim Flecie W.A. Mozarta.

W Operze Nova w Bydgoszczy wykonywała partię Laury w Giocondzie A. Ponchiellego; W Operze Krakowskiej zaśpiewała partię Ninon w Diabłach z Loudun K. Pendereckiego oraz partię Zofii w Halce S. Moniuszki; w Operze ma Zamku w Szczecinie  wciela się w tytułową Carmen G. Bizeta.

W 2017 r. zadebiutowała na deskach Semperoper w Dreźnie w partii Hannah (Pasażerka M. Weinberga).

W 2011 roku dokonała wraz z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia nagrania operetki K. Szymanowskiego Loteria na mężów, czyli Narzeczony nr 69.

Współpracuje z Instytucją Promocji i Upowszechniania Muzyki Silesia.

W 2013 roku dokonała nagrania Ptasie plotki i inne wiersze – Witold Lutosławski dzieciom, wraz z Orkiestrą Akademii Beethowenowskiej pod batutą Maji Metelskiej.

Wykonuje również muzykę oratoryjną (m.in. utwory Bacha, Vivaldiego, Mozarta, Rossiniego) oraz lirykę wokalną kompozytorów polskich i zagranicznych.

Koncertuje w kraju i za granicą.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to
scena.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym
aktorką.

Za największy sukces artystyczny uważam
wciąż przede mną.

Człowiek, którego podziwiam
Mozart.

Co lubię czytać
biografie, listy, wspomnienia, pamiętniki.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Carmen G. Bizeta

Projekt i realizacja: netkoncept.com