Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
kwiecień 2030
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
24 marca 2023, piątek | 19:00
Bach vs. Telemann. Pojedynek mistrzów.
Koncert kameralny

Normalny – 40 zł
Ulgowy – 30 zł

Zespół barokowy Sanssouci

Katarzyna Raczkowska – flet traverso
Monika Targowska – flet traverso
Maria Misiarz – wiolonczela barokowa
Tomasz Głuchowski – klawesyn

oraz gościnnie:
Paweł Miczka, Joanna Walczak, Szymon Strzelczyk – skrzypce barokowe
Dominika Garncarz – altówka barokowa

W programie:
Johann Sebastian Bach – IV Koncert brandenburski G-dur BWV 1049
Georg Philipp Telemann – Sonata na wiolonczelę i basso continuo D-dur TWV 41:D6
Johann Sebastian Bach – Sonata klawesynowa a-moll BWV 965
Georg Philipp Telemann – Koncert podwójny e-moll TWV 52:e1

 

Ostatnie lata pokazały, że w Opolu znajduje się całkiem pokaźna grupa słuchaczy szczególnie dojrzałych w swoich muzycznych wyborach. To między innymi dla nich, w zgoła innym od orkiestrowego anturażu, prezentowana jest muzyka kameralna: delikatniejsza od symfoniki – ale często jednocześnie bardziej angażująca, dotykająca z bliska, intymna.

W czwartej już odsłonie cyklu FO Kameralnie po raz pierwszy zabrzmi saksofon (a właściwie saksofony), usłyszymy muzykę patrona Filharmonii – Józefa Elsnera, podziwiać będziemy najlepszego reprezentanta Polski na 16. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego, spróbujemy rozstrzygnąć pojedynek barokowych mistrzów kompozycji oraz w pomnikowym dziele Oliviera Messiaena pochylimy się nad trudną rocznicą wybuchu wojny w Ukrainie. Nie zabraknie również kwartetowej klasyki i potęgi fortepianowego brzmienia. Crème de la crème sezonu zaś będzie koncert finałowy, podczas którego – ramię w ramię z wybitnymi polskimi kameralistami – wystąpią artyści naszej Orkiestry.

 

Zespół kameralny Sanssouci powstał z inicjatywy dwóch flecistek związanych z Filharmonią w Opolu: Katarzyny Raczkowskiej i Moniki Targowskiej. Obie artystki, oprócz studiów na współczesnych instrumentach, ukończyły również wydział muzyki dawnej w zakresie gry na poprzecznych fletach historycznych (traverso) w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Katarzyna Raczkowska współpracowała z wieloma znanymi zespołami muzyki dawnej, m.in. Wrocławską Orkiestrą Barokową, Christophorus, Harmonologia, Kapela Jasnogórska. W 2007 roku rozpoczęła pracę w orkiestrze symfonicznej Filharmonii Opolskiej. Monika Targowska jest członkiem tego zespołu od 2006 roku, a od 2008 roku gra również na flecie barokowym, od tego czasu doskonaląc swoje umiejętności na licznych kursach mistrzowskich. Jeszcze podczas studiów flecistki stworzyły wspólnie zespół kameralny, a w 2015 postanowiły zaprosić do współpracy uznanych muzyków: Marię Misiarz, wiolonczelistkę barokową, absolwentkę Akademii Muzycznej w Katowicach, współpracującą m.in. z Theresia Youth Baroque Orchestra czy Academia Montis Regalis (Włochy), oraz organistę, klawesynistę, wykładowcę wrocławskiej Akademii Muzycznej, Tomasza Głuchowskiego, stałego współpracownika Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, koncertującego w kraju i za granicą.  Tak rozpoczął swoją działalność zespół muzyki dawnej, którego nazwa – Sanssouci (fr. bez trosk) nawiązuje do perły barokowej architektury w Poczdamie – pałacu Fryderyka Wielkiego, monarchy i flecisty. Od tego czasu Sanssouci spotyka się z uznaniem publiczności na scenach miasta Opola (Filharmonia Opolska, Muzeum Śląska Opolskiego, Festiwal Gaude Mater Polonia), prezentując muzykę dworską francuskiego i niemieckiego baroku w nurcie wykonawstwa historycznego.

Partner cyklu:

Projekt i realizacja: netkoncept.com