Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
grudzień 1995
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
27 września 2019, piątek | 19:00
INAUGURACJA 68. SEZONU ARTYSTYCZNEGO

Strefa I – 50 zł, 25 zł
Strefa II – 40 zł, 20 zł
Strefa III – 30 zł, 15 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Krzysztof Jabłoński – fortepian
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Józef Elsner – Uwertura do opery Jagiełło w Tenczynie (9′)
Fryderyk Chopin – I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 (41′)
Johannes Brahms – II Symfonia D-dur op. 73 (45′)

O repertuarze:
68. Sezon Artystyczny Filharmonii Opolskiej zgodnie z kilkuletnią już tradycją zainauguruje muzyka jej patrona – Józefa Elsnera. Tym razem Orkiestra wraz z dyrektorem, Przemysławem Neumannem, sięgną po uwerturę z opery Jagiełło w Tenczynie – utwór dotychczas pozostający jedynie w rękopisie, nigdy nie nagrany i nie wykonywany w ciągu ostatniego stulecia. Pierwsze dźwięki sezonu będą więc ukłonem w kierunku Elsnera, w trwającym wciąż roku jubileuszu jego urodzin. Połączenie twórczości Elsnera i Chopina to zawsze dobry pomysł. Doskonale obrazuje związki przyczynowo-skutkowe i rozwój historii muzyki – wszak Chopina artystycznie wychował Elsner właśnie. Najmłodszym dziełem koncertu (ale wciąż osadzonym w dziewiętnastowiecznym romantyzmie) będzie II Symfonia Brahmsa – kompozycja pogodna, o kojącym brzmieniu, a jednocześnie charakteryzująca się niezwykłym ładunkiem emocjonalnym, odzwierciedlającym bogate wnętrze jej twórcy.

A to ciekawostka!
Koncert fortepianowy e-moll Chopina figuruje jako pierwszy, mimo że powstał rok później (1830) niż II Koncert f-moll z roku 1829. Ciekawe, na czym polega owo pierwszeństwo?

Ten koncert polecamy szczególnie:
Wszystkim mieszkańcom Opolszczyzny. Inauguracja nowego sezonu zawsze jest szczególnie uroczystym wydarzeniem, w którym warto uczestniczyć. Repertuar wieczoru złożony z kompozycji polskich i niemieckich jest odbiciem wielokulturowości naszego regionu, a dobór utworów ukaże pełne spektrum muzyki romantyzmu – muzyki słuchanej chyba najchętniej
przez melomanów na całym świecie.

fot. Claire Chen

Krzysztof Jabłoński – fortepian

Laureat III Nagrody XI Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina w Warszawie w roku 1985 oraz szeregu czołowych nagród w międzynarodowych konkursach pianistycznych w Mediolanie (1980), Palm Beach (1988), Monzy (1988), Dublinie (1988), Nowym Jorku (1989), Calgary (1992) oraz Złotego Medalu w Konkursie im. A. Rubinsteina w Tel Avivie (1989).

Od ponad 30 lat Jabłoński jest aktywny jako solista i kameralista. Występuje na estradach Europy, obu Ameryk, Azji, Izraela. Wykonywał recitale w prestiżowej serii koncertów mistrzowskich w Filharmonii Berlińskiej. Występował m.in. z 18th Century Orchestra, Berner Symphonie-Orchester, Radio-Sinfonieorchester Stuttgart des SWR, Duesseldorfer Symphoniker, Hamburger Symphoniker, Jenaer Philharmonie, Festival Orchestra of the Grand Teton Music Festival, Helsinki Philharmonic, Lahti Symphony Orchestra, Tokyo Philharmonic Orchestra, Kirishima Festival Orchestra, Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, NOSPR pod batutami takich mistrzów jak V. Gergiev, A. Boreyko, K. Penderecki, J. Semkow, J. Maksymiuk, F. Brueggen, W. Rowicki, A. Wit, J. Krenz. Muzyka kameralna należy do pasji Jabłońskiego. Wśród artystów, z którymi współpracował są między innymi T. Tsutsumi, A. Noras, K.A. Kulka, T. Strahl, Teng Li, Tamaki Kawakubo, Jing Zhao,  Roberto Díaz, Daniel Gaede. Jest także pianistą Kwintetu Warszawskiego.

Romantyczna natura Jabłońskiego kształtowała przez lata jego muzyczny smak i zainteresowania. Obok najbardziej znanych dzieł literatury fortepianowej sięga także do mniej znanych pozycji jak Koncerty fortepianowe F. Riess’a, H Litolff’a, E. Dohnanyi’ego. Był zapraszany do współpracy z baletem, operą oraz do udziału w realizacjach spektakularnych, multimedialnych projektów jak np. wykonanie Prometeusza Skriabina z Duesseldorfer Symphoniker, Baletu „Fortepianissimo” do choreografii Lorca Massine’a w Teatrze Wielkim w Warszawie czy wykonanie oryginalnej, fortepianowej wersji dramatu lirycznego Debussy’ego Peleas i Melizanda. Był specjalnym gościem Wiener Opernball w Wiedniu gdzie wykonywał muzykę Chopina podczas słynnego Balu w Operze Wiedeńskiej wraz z Vienna State Opera Ballet do choreografii Giorgio Madia. Zagrał dla wielotysięcznej publiczności wraz z Grant Park Orchestra pod batutą K. Urbańskiego w Jay Pritzker Pavilion w Millennium Park w Chicago. W lutym 2013 roku Jabłoński wykonał Koncert Czajkowskiego pod batutą V. Gergieva z Helsinki Philharmonic Orchestra podczas charytatywnego „Clean Baltic Sea Concert” w Helsinkach. Koncert został zarejestrowany przez telewizję fińską, był również transmitowany na żywo w Internecie. Jubileusz 30-lecia pracy artystycznej rozpoczął wykonaniem Koncertu e-moll F. Chopina z Yomiuri Nippon Symphony Orchestra pod batutą T. Shimono w Tokyo w styczniu 2015 roku. Koncert zarejestrowała Nippon Television NTV. Koncert e-moll Chopina powtórzył w Filharmonii Narodowej w Warszawie podczas Festiwalu „Chopin i Jego Europa”. Jubileuszowy rok zakończył wykonaniem Koncertu g-moll Saint-Saënsa z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie pod batutą Patricka Fournillier.

Jabłoński dokonał licznych nagrań dla radia i telewizji w wielu krajach. Ma w dorobku wiele płyt wydanych w Niemczech, Japonii i w Polsce. W ramach Wydania Narodowego Dzieł F. Chopina w redakcji prof. J. Ekiera zarejestrował komplety Etiud, Preludiów, Impromptus, a także Wariacje i Krakowiaka z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod dyrekcją J. Kaspszyka. Wraz z Kwintetem Warszawskim nagrał Kwintety fortepianowe G. Bacewicz i J. Zarębskiego, a z T. Strahlem oraz K.A. Kulką – komplet dzieł kameralnych Chopina.

W 2016 r.  Jabłoński otrzymał zaszczytną propozycję zarejestrowania kompletu dzieł F. Chopina na fortepianach współczesnych oraz historycznych. On sam nazywa to przedsięwzięcie “projektem życia”, ale planuje zakończyć nagrania w okresie 3-4 lat.

Uczył się pod kierunkiem Janiny Butor. Studia ukończył z wyróżnieniem w klasie prof. Andrzeja Jasińskiego w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie w 1997 roku uzyskał także tytuł doktora. W roku 2006 odebrał z rąk Prezydenta RP tytuł profesora. Jest regularnie zapraszany do prowadzenia wykładów, kursów mistrzowskich oraz udziału w pracach jury międzynarodowych konkursów pianistycznych, w tym konkursów Chopinowskich w Warszawie, Toronto, Miami, Tokyo oraz Foshan w Chinach. Profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w latach 2004-2017. Uczy także w Mount Royal University w Calgary oraz University of Calgary.

 

Koncert objęty programem:

Patronat medialny:

Współpraca redakcyjna:

Projekt i realizacja: netkoncept.com