Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
sierpień 2038
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
29 listopada 2019, piątek | 19:00
WIEDEŃ W DUECIE

Strefa I – 40 zł, 20 zł
Strefa II – 30 zł, 15 zł
Strefa III – 20 zł, 10 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Karolina Koczur – skrzypce
Wojciech Koczur – altówka
Yaroslav Shemet – dyrygent

W programie:
Ludwig van Beethoven – Uwertura do baletu Twory Prometeusza op. 43 (5’)
Wolfgang Amadeus Mozart – Symfonia koncertująca KV 364 (31’)
Franz Schubert – V Symfonia B-dur D. 485 (29’)

O repertuarze:
W roku 2020 przypada 250. rocznica urodzin Beethovena – ostatni listopadowy piątek w Filharmonii Opolskiej (rozpoczynający się od uwertury pochodzącej z baletu Twory Prometeusza) będzie więc zapowiedzią tego międzynarodowego jubileuszu. Koncert ów to również kontynuacja naszej lokalnej tradycji, według której w każdym sezonie – obok gwiazd światowych estrad – jako soliści występują artyści naszej Orkiestry. Tym razem partię solową w Symfonii koncertującej Mozarta (w duecie z mężem – altowiolistą) wykona skrzypaczka od 2018 roku związana z FO, Karolina Koczur. Symfonia koncertująca podobna jest w formie do koncertu instrumentalnego; z tą jednak różnicą, że rola orkiestry w tego typu utworze nie ogranicza się jedynie do akompaniowania. Orkiestra i soliści są tu równorzędni, niejako ze sobą rywalizując. Na deser V Symfonia Franciszka Schuberta. Cztery części tej kompozycji, mimo iż stworzone w drugim dziesięcioleciu XIX wieku, są mocno osadzone w stylistyce mozartowskiej. Piękna jest muzyka Schuberta i wymaga szczególnej pokory artysty, który przed nią staje. To nie jest muzyka nieznana, ale w obliczu chociażby twórczości klasyków wiedeńskich – zdecydowanie za mało doceniona.

A to ciekawostka!
Franciszek Schubert napisał kilka symfonii (ile dokładnie tak naprawdę nie wie nikt, ale to zupełnie inna historia) i sporo muzyki wokalno-instrumentalnej. Jednak gatunkiem naprawdę drogim jego sercu i odzwierciedlającym jego charakter była muzyka kameralna. Schubert zasłynął nawet z organizowania w przytulnych kawiarniach i salonikach swoich przyjaciół towarzyskich spotkań z muzyką, nazwanych na jego cześć schubertiadami. W Filharmonii Opolskiej podobny klimat staramy się stworzyć podczas cyklu Koncertów kameralnych.

Ten koncert polecamy szczególnie:
Osobom, które nie wiedzą jeszcze jaka muzyka jest im najbliższa. Ten koncert to czysta klasyka (czyli muzyka pochodząca z epoki klasycyzmu właśnie) z domieszką odrobiny rodzącego się romantyzmu. Można powiedzieć, że wśród muzyki granej przez współczesne orkiestry symfoniczne to właśnie od takich kompozycji wszystko się zaczyna i wywodzi.

fot. Oleksandr Panasiuk

Yaroslav Shemet – dyrygent (ur. 1996 r.) ukraińsko-polski dyrygent. Przez czasopismo Fokus okrzyknięty został wybitnym dyrygentem młodego pokolenia.
Kształcenie muzyczne rozpoczął na Ukrainie w wieku zaledwie trzech lat, w szkole muzycznej w Merefie. W 2013 roku z wyróżnieniem ukończył Charkowską Muzyczną Szkole Talentów w klasie dyrygentury chóralnej, a następnie podjął studia na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu (Polska) w klasie dyrygentury symfonicznej i operowej prof. Warcisława Kunca. Ukończył ją z wyróżnieniem w roku 2018. Kunszt dyrygencki doskonalił również podczas rocznego stypendium w ramach programu Erasmus na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu (Austria) oraz na kursach mistrzowskich m.in. u Yoava Talmi (Israel), Leona Bodsteina (USA), czy Marka Albrechta (Niemcy).
Yaroslav Shemet swoją pierwszą orkiestrę założył mając zaledwie trzynaście lat. Zespół złożony z uczniów i absolwentów szkoły talentów w Charkowie koncertował po całej Ukrainie. Jako student poznańskiej Akademii Muzycznej powołał specjalizującą się w wykonawstwie muzyki współczesnej orkiestrę smyczkową Musique Moderne, którą z powodzeniem prowadził w trakcie studiów licencjackich. Na studiach magisterskich stworzył projekt zrzeszający utalentowanych muzyków z całego kraju pod nazwą: Polish Symphony Orchestra. W 2017 r. orkiestra ta odbyła swoje pierwsze tournée, występując w najważniejszych ośrodkach muzycznych w Chinach.
Mimo młodego wieku Yaroslav Shemet ma na swoim koncie: współpracę z wieloma zespołami zagranicznymi i solistami (z Niemiec, Austrii, Czech, Polski, Chińskiej Republiki Ludowej, Ukrainy i Rosji) takimi jak Opera Graz, Hamburg Neue Philharmonie, Philharmonie der Nationen, INSO-Lviv, Prague Symphony, Lars Danielssohn Libereto Group, Filharmonia Poznańska, Filharmonia Sudecka, Sepia Ensemble, Francesca Dego, Magnus Öström, Georgy Privat, John Parricelli, udział w rozmaitych festiwalach, m.in. Festival junger Künstler Bayreuth, Lviv MozArt, Poznańska Wiosna Muzyczna, Leopolis Jazz Festival. W 2018 roku zadebiutował jako kierownik muzyczny w Operze Bałtyckiej w Gdańsku w produkcji Poławiacze Pereł Georgea Bizeta, następnie jako dyrygent gościnny poprowadził spektakle Carmen Georgea Bizeta oraz Madame Butterfly Giacomo Pucciniego w Narodowej Operze w Odessie. Od lutego 2018 roku jest dyrygentem oraz asystentem dyrektora artystycznego Youth Symphony Orchestra of Ukraine Oskany Lyniv. W sezonie 2018/2019 został gościnnym dyrygentem orkiestry INSO-Lviv. Od października 2018 r. Yaroslav Shemet jest także wykładowcą na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.
Sezon artystyczny 2019/2020 to dla Yaroslava Shemeta nowe wyzwania i ciekawe propozycje m.in. w nagranie swojej pierwszej płyty wspólnie z Larsem Danielssonem i Gothenburg Symphony Orchestra (Szwecja) oraz występ w Elbphilharmonie Hamburg (Niemcy).

fot. Michał Grocholski

Karolina Koczur – skrzypce

Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie skrzypiec prof. Wiesława Kwaśnego. Studiowała także we Wiedniu na Universität für Musik und darstellende Kunst w klasie prof. Stefana Kamilarova. Swoje umiejętności doskonaliła także podczas licznych kursów mistrzowskich z cenionymi artystami jak np. Ilya Gruberts, Krzysztof Węgrzyn, Tomasz Tomaszewski, Grigorij Żyslin.

Brała udział w Gustav Mahler Academy w Bolzano, Moritzburg Festival Academy oraz jednym z najbardziej prestiżowych polskich projektów Santander Orchestra. Ukończyła akademie orkiestrowe: Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, AUKSO i Baltic Neopolis Orchestra.

Jako kameralistka i muzyk orkiestrowy występowała na scenach wielu międzynarodowych festiwali: Istanbul Music Festival, Wielkanocny Festiwal im. Ludwiga van Beethovena w Warszawie, IMF Asia-Siberia-Europe, Baltic Neopolis Virtuosi, Aurora Chamber Music Festival, Festiwal Emanacje, Wawel o Zmierzchu, występując z wybitnymi muzykami, m.in. Daniel Harding, Clemens Hagen, John Axelrode, Gautier Capuçon, Krzysztof Penderecki, Jerzy Maksymiuk, Jacek Kaspszyk. Wiosną tego roku wraz z trio zadebiutowała na scenie Filharmonii Berlińskiej.

Regularnie współpracuje z cenionymi w Polsce orkiestrami, m.in. Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Orkiestra kameralna AUKSO, Sinfonietta Cracovia. Od roku związana jest z orkiestrą symfoniczną Filharmonii Opolskiej.

Od kilku lat wraz z mężem występują na scenach festiwali kameralnych. W roli solistów zadebiutowali w ubiegłym roku z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej.

Wojciech Koczur – altówka

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie altówki prof. Janusza Pisarskiego, studiował także w Universität für Musik und darstellende Kunst we Wiedniu. Obecnie związany jest z orkiestrą symfoniczną Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu.  Swoje umiejętności gry doskonalił u boku wielu znakomitych pedagogów: Tatiany Masurenko, Hariolfa Schlichtiga, Grigorij Żyslina, Jerzego Kosmali, Wiesława Kwaśnego.

Występował na estradach międzynarodowych festiwali kameralnych i orkiestrowych w wielu miastach Polski, Niemiec, Francji, Włoch, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Emiratów Arabskich, Rosji i Chin, koncertując z wybitnymi muzykami, takimi jak: Daniel Harding, Semyon Bychkov, Clemens Hagen, Krzysztof Penderecki, Jacek Kaspszyk. Współpracował również z orkiestrami: German Radio Orchestra, Das Webern Orchester Wien, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, I Culture Orchestra, Santander Orchestra, Filharmonia Krakowska i AUKSO.

Jako solista zadebiutował z orkiestrą symfoniczną Filharmonii Kaliskiej. Jednym z jego ostatnich osiągnięć jest zdobycie II miejsca na Ogólnopolskim Przeglądzie Altowiolowym im. Tadeusza Goneta.  Był stypendystom fundacji Sapere Auso, Rektora Akademii Muzycznej oraz beneficjentem programu Kultura Polska na świecie Instytutu Adama Mickiewicza.

Koncert realizowany w ramach programu filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!
Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Projekt i realizacja: netkoncept.com