Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
czerwiec 2057
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
6 marca 2020, piątek | 19:00
WIOLONCZELA W ROLI GŁÓWNEJ
Beethoven 2020

Strefa I – 50 zł, 25 zł
Strefa II – 40 zł, 20 zł
Strefa III – 30 zł, 15 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej 
Santiago Cañón Valenciawiolonczela
Wojciech Rodek dyrygent

W programie:
Antonín Dvořák – Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104 (42’)
Ludwig van Beethoven – VIII Symfonia F-dur op. 93 (27’)

O repertuarze:
Tym razem obędzie się bez uwertury – Koncert wiolonczelowy Dvořáka jest bowiem koncertem-symfonią. Obłędny, cudowny, poruszający najgłębsze struny serca. Z potężną partią orkiestry przypominającą muzykę słowiańskiej duszy w iście hollywoodzkiej wersji, z ciemnymi instrumentami dętymi drewnianymi, z rozczulającą waltornią, z perlistymi solówkami skrzypiec koncertmistrza, ze wzruszającymi melodiami wiolonczeli przeplatanymi fragmentami takiej siły i zdecydowania, która największego osiłka wbija w fotel. Ten Koncert po prostu trzeba znać i kochać. Druga część wieczoru to kolejny ukłon w stronę dostojnego jubilata, Beethovena. Ósma od pierwszych dźwięków sprawia, że kąciki ust unoszą się w niewymuszonym uśmiechu. Trudno uwierzyć, że w czasie jej tworzenia choroba słuchu kompozytora postępowała bardzo gwałtownie, a sześć lat później Ludwig nie słyszał już nic.

A to ciekawostka!
Jeden z największych romantyków w historii muzyki – Johannes Brahms – napisał dwa koncerty fortepianowe, koncert skrzypcowy i koncert podwójny na skrzypce i wiolonczelę. Ten sam Brahms jest autorem chyba największego komplementu w dziejach! Tak powiedział swojemu przyjacielowi, Dvořákowi, po wysłuchaniu jego koncertu wiolonczelowego: Gdybym wiedział, że wiolonczela jest zdolna do takich rzeczy, sam bym napisał ten koncert.

Ten koncert polecamy szczególnie:
Tym, którzy nie mogą doczekać się prawdziwej wiosny i pragną za pomocą muzyki dodać sobie energii; miłośnikom obiektywnego piękna; początkującym melomanom; wszystkim tym, którzy w filharmonii ostatni raz byli z klasą w podstawówce i chcieliby odczarować wspomnienia o muzyce klasycznej.

 

Santiago Cañón Valencia – wiolonczela

Uznawany za jednego z najlepiej zapowiadających się młodych wiolonczelistów swojego pokolenia. Urodził się w 1995 roku w Bogocie. Jego największymi mentorami byli Henryk Zarzycki w Kolumbii, James Tennant w Nowej Zelandii oraz Andres Diaz w Stanach Zjednoczonych. Obecnie kontynuuje naukę u Wolfganga Emanuela Schmidta w Kronberg Academy dla młodych solistów.

Zwycięzca Srebrnego Medalu w kategorii Nagroda Publiczności podczas XVI Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Piotra Czajkowskiego w 2019 roku, jest również laureatem nagrody Starker Foundation. Cañón Valencia na wiele lat stał się nieodłączną częścią międzynarodowej sceny konkursów wiolonczelowych. W 2017 roku w Brukseli zdobył trzecią nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Królowej Elżbiety Belgijskiej. Jest także zwycięzcą pierwszych nagród w następujących konkursach: w Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Carlosa Prieto w Meksyku, w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Beijing, Gisborne International Music Competition oraz Lennox International Young Artists Competition. Był także laureatem w następujących konkurach wiolonczelowych: Sphinx, Casals, Johansen, Cassadó oraz Adam.

W wieku 6 lat Cañón Valencia zadebiutował jako solista z Orquesta Filarmónica de Bogotá. Od tego czasu występował z wszystkimi większymi orkiestrami w swojej rodzimej Kolumbii, a dzięki rozwijającej się międzynarodowej karierze występował z takimi orkiestrami jak m.in.: Mariinsky Orchestra pod batutą Valerego Gergieva, Brussels Philharmonic pod batutą Stephane Deneve, St. Petersburg Philharmonic pod batutą Nikolai Alexeev, Hungarian Radio Symphony Orchestra pod batutą Janos Kovacs, Moscow Soloists pod batutą Yuri Bashmet, The Orchestre Royal de Chambre de Wallonie pod batutą Franka Braley, Orpheus Chamber Orchestra, Münchener Kammerorchester pod batutą Clemensa Schuldt oraz Antwerp Syphony pod batutą Muhai Tanga.

Jego pasją jest odkrywanie nowych gatunków muzycznych. Z wielkim zaangażowaniem Cañón Valencia przygotował światową premierę Koncertu wiolonczelowego Carlosa Izcaray’a z Alabamą Symphony Orchestra. A podczas Cartagena International Music Festival w 2019 roku Santiago dokonał premierowego wykonania Koncertu wiolonczelowego Rapsodia a los 4 Elementos Jorge’a Pinzón’a. Był odpowiedzialny także za kolumbijską premierę Koncertu wiolonczelowego nr 2 Ginastera z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Kolumbii, jak również za premierowe wykonanie Koncertu wiolonczelowego Gulda w Auckland w Nowej Zelandii z Auckland Chamber Orchestra.

Debiutancka płyta Solo wydana przez wytwórnię Atoll w Nowej Zelandii, zyskała międzynarodowe uznanie docenione przez Strad Magazine. Wśród ostatnich nagrań artysty należy wymienić rosyjskie sonaty i popularne utwory z repertuaru na wiolonczelę nagrane w duecie z pianistką Katherine Austin.

Wśród ważnych wydarzeń w sezonie artystycznym 2019 – 2020 należy wymienić tournée po Japonii i Korei z Tokyo Symphony oraz Orkiestrami Symfonicznymi Japan Century i Yamagata, jak również ponowne występy podczas Cartagena International Music Festival, koncerty z Orquesta Filarmónica de Bogotá oraz Filarmónica de Medellín, a także debiut w londyńskiej Wigmore Hall, oraz na festiwalach Mecklenburg Vorpommern i Kronberg Academy.

Od 2011 roku Cañón Valencia jest sponsorowany przez Stypendium Mayra & Edmundo Esquenazi w Fundacji Salvi.

Oficjalne profile artysty w mediach społecznościowych:
Instagram: @s._a._n._t._i
Facebook: @santiagocanon

www.santiagocanonvalencia.com

 

Wojciech Rodek – dyrygent

Urodzony w 1977 roku w Brzegu. Gry na fortepianie uczył się od 8 roku życia w PSM I st. w Namysłowie i w PSM II st. we Wrocławiu u Jacka Gębskiego i Krystyny Puchały-Kajdasz. W latach 1998-2003 studiował dyrygenturę w klasie prof. Marka Pijarowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie debiutował w 2000 roku z Orkiestrą Symfoniczną AM. Ukończył również Filologię Słowiańską na Uniwersytecie Wrocławskim. Studiował w instytucie Języka Rosyjskiego im. Puszkina w Moskwie. W 2005 roku wygrał konkurs na stanowisko asystenta Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej w Warszawie, gdzie pracował w latach 2005-2007. Prowadzi klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Posiada tytuł doktora sztuki. Laureat II nagrody na III Przeglądzie Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku (2002). W 2011 roku został wyróżniony Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii: Najlepszy Dyrygent. W 2015 roku odznaczony medalem Zasłużony Kulturze-Gloria Artis.

Od 2005 roku związany z Filharmonią Lubelską jako dyrygent i dyrektor artystyczny, a obecnie dyrektor naczelny. Był kierownikiem muzycznym Gliwickiego Teatru Muzycznego, dyrektorem artystycznym Filharmonii Dolnośląskiej, dyrektorem artystyczny Teatru Wielkiego w Łodzi.

Dyrygował wieloma zespołami symfonicznymi m.in. Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, orkiestrami filharmonicznymi w Gdańsku, Koszalinie, Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy, Białymstoku, Kielcach, Łodzi, Zielonej Górze, Wrocławiu, Opolu, Wałbrzychu, Katowicach, Rzeszowie, Krakowie, Lwowie, Weronie, orkiestrami w Toruniu, Płocku, Łomży, zespołami kameralnymi Capella Bydgostiensis, Capella Cracoviensis, Leopoldinum. Stale współpracuje z Ankara Presidential Symphony Orchestra, Antalya State Symphony Orchestra, Bursa Regional Symphony Orchestra, Izmir State Symphony Orchestra, European Johann Strauss Orchestra, INSO-Lviv, Lviv Philharmonic Orchestra, Royal Camerata Bucharest, Ostrava Janacek Philharmonic Orchestra. Występował z wybitnymi solistami (m.in. Rafał Blechacz, Konstanty A. Kulka, Tomasz Strahl, Idil Biret, Ingolf Wunder, Michael Vaiman, Olga Rusina, Alexandre Dubach, Krzysztof Jakowicz, Marcin Zdunik, Paweł Wakarecy, Gavriel Lipkind, Lukas Geniusas, Jakub Jakowicz, Johannes Moser, Soyoung Yoon, Gautier Capucon, Gulsin Onay, Alexander Markov).

Wojciech Rodek przygotowywał premiery dla Theatre Montansier w Wersalu (Mozart Apollo i Hiacynt), Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu (Loewe My Fair Lady), festiwalu Wratislavia Cantans (Britten Mały Kominiarczyk), Gliwickiego Teatru Muzycznego (Lehar Wesoła wdówka, Strauss Noc w Wenecji, Rodgers The Sound of Music, Lippa The Addams Family – Teatralna Nagroda im. J. Kiepury 2015 za najlepszy spektakl), Teatru Wielkiego-Opery Narodowej (Zubel Oresteja), Teatru Wielkiego w Łodzi /Mozart Don Giovanni, Strauss Noc w Wenecji, Czajkowski Eugeniusz Oniegin, Moniuszko Halka, Chaczaturian Spartakus/. Występował w najważniejszych salach koncertowych Europy i Chin m.in. w: Bazylei, Bernie, Dreźnie, Hamburgu, Monachium, Salzburgu, Wiedniu, Zurichu, Pekinie, Szanghaju. Brał udział w renomowanych festiwalach: Wratislavia Cantans, Xanten Sommerfestspiele, Sinfonia Varsovia swojemu miastu, Wirtuozi we Lwowie, Międzynarodowym Festiwalu im P. Czajkowskiego i N. von Meck w Winnicy. Dyryguje w Teatrze Muzycznym w Poznaniu i Operze Wrocławskiej.

Dyskografia Wojciecha Rodka zawiera nagrania muzyki symfonicznej, filmowej i rozrywkowej /m. in. VII symfonia A. Illaramendi z Chórem i Orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie; Koncert na głos i orkiestrę Witolda Friemanna z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, sol. M. Rodek; I Koncert wiolonczelowy D. Szostakowicza z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, sol. G. Lipkind; Koncert skrzypcowy A. Berga z NOSPR, sol. K. Jakowicz; Melodramat L. Zielińskiej z NOSPR, Zamiana, muz. M. Mirowski, The Film Harmony Orchestra; ENEN, muz. B. Gliński, Sinfonia Varsovia; City Island, muz. J.A.P. Kaczmarek, Polska Orkiestra Radiowa; Get Low, muz. J.A.P. Kaczmarek, Polska Orkiestra Radiowa; Kanapka z człowiekiem, muz. P. Gintrowski, Polska Orkiestra Radiowa.

 

Koncert realizowany w ramach programu filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!
Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny:

Współpraca redakcyjna:

Projekt i realizacja: netkoncept.com