Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
sierpień 2025
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
11 listopada 2019, poniedziałek | 18:00
NARODOWE ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI

Strefa I – 40 zł, 20 zł
Strefa II – 30 zł, 15 zł
Strefa III – 20 zł, 10 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Mariusz Patyra – skrzypce
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Witold MaliszewskiLegenda op. 31 (13’)
Henryk Wieniawski – I Koncert skrzypcowy fis-moll op. 14 (28’)
Zygmunt Stojowski – Symfonia d-moll op. 21 (38’)

O repertuarze:
Koncerty symfoniczne w Filharmonii Opolskiej (podobnie jak w większości tego typu instytucji na świecie) odbywają się w piątkowe wieczory. Jest jednak wyjątek od tej reguły – niezależnie od dnia tygodnia, w Filharmonii zawsze spotykamy się również 11 listopada, by celebrować kolejne rocznice odzyskania przez Polskę niepodległości. W całości polski jest więc repertuar uroczystego koncertu; rozpocznie go Legenda Witolda Maliszewskiego. Dość krótki utwór najbliższy jest formie poematu symfonicznego, a opowiada o fikcyjnej postaci z podań i legend – Borucie, czyli szlachcicu który stał się diabłem. W centralnej części wieczoru zabrzmi I koncert fis-moll Henryka Wieniawskiego. To gratka dla miłośników muzyki skrzypcowej, pierwszy koncert wykonywany jest bowiem znacznie rzadziej od drugiego, ze względu na wyjątkowy poziom trudności tej kompozycji. Niepozbawiona jest ona jednak zachwycających, romantycznych melodii, tak charakterystycznych dla dojrzalszych dzieł Wieniawskiego. Symfonię d-moll Zygmunta Stojowskiego najlepiej opisałyby przymiotniki takie jak: monumentalna, majestatyczna, doniosła. A zatem – idealnie dopasowana do okazji.

A to ciekawostka!
Nie wiemy, kiedy dokładnie urodził się Zygmunt Stojowski. Był to 8 kwietnia lub 14 maja – znamy takie sytuacje, podobnie zagadkowa jest data urodzin Chopina. W przypadku Stojowskiego niewiadomą pozostaje jednak również rok!
W dokumentach odnaleźć możemy daty od 1863 do 1876, a najczęściej spotykany rok 1870 to efekt dedukcji badaczy którzy odkryli, że siedemnaście lat później młody Zygmunt zdał swój egzamin dojrzałości.

Ten koncert polecamy szczególnie:
Każdemu, komu droga jest nasza Ojczyzna.

Mariusz Patyra – skrzypce

Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku siedmiu lat.

Jego nauczycielami byli: Z. Ciucias, A. Hoffmann w Olsztynie, A. Cypryk-Chmielewska, J.Kucharski w Warszawie, K. Węgrzyn w Hanowerze i Maestro Salvatore Accardo w Cremonie.

W roku 2018 ukończył studia magisterskie z wyróżnieniem na Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Boleslawa Siarkiewicza.

Jest pierwszym Polakiem, który wygrał Premio Nicolo Paganini (Genua 2001) i zdobył specjalną nagrodę za najlepsze wykonanie Kaprysów Nicolo Paganiniego oraz kopię skrzypiec Il Cannone (Armata), które należały do wielkiego wirtuoza.

Mariusz Patyra jest także laureatem Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego J. Joachima w Hanowerze (1997) i finalistą Międzynarodowego Konkursu Stradivariusa w Cremonie (1988).

Artysta zdobył 4 nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Carla Nielsena w Odense a także nagrodę specjalną Odense Sinfonie Orchester (2000)

W 2006 Mariusz Patyra został zwycięzca konkursu na stypendium Japońskiej Fundacji Muzycznej J.E.S.C. oraz laureatem nagrody Premio Pressenda 2006 (Alba/Wlochy).

Występował w Europie, Japonii, Stanach Zjednoczonych Ameryki i w Ameryce Południowej. Koncertował m.in. z Royal Chamber Orchestra Tokyo, Orchestra Fondazione Arturo Toscanini, Orchestra di Roma, Orchestra Filarmonica Marchigiana, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeusz, Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestra Sinfonia Varsovia.

Nagrywał dla Polskiego, Niemieckiego (NDR, WDR) i Włoskiego Radia (RAI TRE).

Nagrania płytowe: Vivaldi: The Four Seasons, Lipinski Royal Fidelity, 2008 Paganini: Violin Concerto No 1, Saint Saens: Introduzione e Rondo Capriccioso, Massenet: Meditation DUX, 2008 Wieniawski: Violin Concertos No 1 in f# minor & No 2 in d minor, DUX, 2008

Mariusz Partyra gra na kopii skrzypiec Il Cannone ( Armata) 1742, J.B. Erwin ( Dallas 2000), na kopii Guarneri del Gesu 1733, Ch. Erichson (Hanower 2003) oraz na skrzypcach Giulio Degani (Venezia 1914).

Koncert realizowany w ramach programu filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!
Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Projekt i realizacja: netkoncept.com