Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
marzec 2031
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
24
25
26
27
28
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
25 marca 2022, piątek | 19:00
MUZYKA POKOJU
STREFA GWIAZD

Strefa I – 49 zł, 37 zł
Strefa II – 39 zł, 29 zł
Strefa III – 29 zł, 22 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Mariam Batsashvili – fortepian
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Mykhailo Shved – Uwertura uroczysta Campana (10′)
Clara Schumann – Koncert fortepianowy a-moll op. 7 (23′)
Ferenc Liszt – I Koncert fortepianowy Es-dur (19′)
Witold Maliszewski – III Symfonia c-moll op. 14 (36′)

Prosimy o zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas koncertu, zgodnie z zalecaniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dostępnymi w Regulaminie Bezpieczeństwa na stronie internetowej www.filharmonia.opole.pl/regulaminy.

Muzyka Pokoju to nie tylko tytuł koncertu, który odbędzie się 25 marca w Filharmonii Opolskiej. To również życzenie, by muzyka była nie tylko wyrazem solidarności, ale także faktycznie przyczyniła się do tak bardzo potrzebnych dla uzyskania pokoju zmian w myśleniu i działaniu. Wieczór rozpocznie Uwertura koncertowa Campana, napisana w 2021 roku przez ukraińskiego kompozytora, Mykhailo Shveda. Następnie zabrzmią dwa dzieła stworzone przez wybitnych kompozytorów-pianistów epoki romantycznej: Koncert fortepianowy a-moll op. 7 Klary Schumann oraz I Koncert fortepianowy Es-dur Franciszka Liszta.

Klara, która w historii muzyki zapisała się głównie jako wybitna pianistka oraz żona Roberta Schumanna, była również utalentowaną kompozytorką. Świadczy o tym między innymi napisany przez nią w nastoletnim wieku Koncert a-moll op.7, którego prawykonania autorka dokonała wraz z lipską orkiestrą Gewandhausu pod batutą Feliksa Mendelssohna. Dłuższego przedstawienia nie wymaga natomiast twórczość fenomenalnego węgierskiego pianisty, Franciszka Liszta. Wykreowana przez niego faktura fortepianowa wzorowana na tej orkiestrowej i wirtuozowski styl wywarły znaczący wpływ na muzykę europejską drugiej połowy XIX wieku.

Wieczór zakończy III Symfonia Witolda Maliszewskiego, powstała w 1907 roku – czyli w ostatnich miesiącach bytności kompozytora w Petersburgu. Pewnym novum jest tu część trzecia, gdzie Maliszewski (w miejscu tradycyjnego scherza) umieścił Temat z wariacjami, charakteryzujący się szczególnie barwną instrumentacją i ambitnym podejściem do warstwy rytmicznej.

 

fot. Josef Fischnaller

Mariam Batsashvili – fortepian

Jej techniczna sprawność i zdolność do kreowania efektownej wielkości Liszta jest oczywista, ale jej wyczucie jego wewnętrznego świata, zadumy, nonszalanckiej poezji (…) wyróżnia ją jako jedną z tych artystek, które należy obserwować.

The Observer, Fiona Maddocks, 18/09/2019

28-letnia pianistka Mariam Batsashvili już teraz zalicza się do najbardziej obiecujących artystów swojego pokolenia. Międzynarodowe uznanie zdobyła na X Konkursie Pianistycznym im. Franciszka Liszta w Utrechcie (2014 r.). Jako BBC New Generation Artist zadebiutowała na Cheltenham Festival z BBC Symphony Orchestra, BBC National Orchestra of Wales oraz z Ulster Orchestra na BBC Proms. Latem 2019 roku ukazał się jej pierwszy album dla Warner Classics. Niedługo ukaże się jej druga płyta, do której zakończyła już nagrania.

Pierwsze doświadczenia zdobywała z czołowymi orkiestrami symfonicznymi, m.in. z Orkiestrą Filharmonii Radia Holenderskiego pod batutą Jamesa Gaffigana w Concertgebouw w Amsterdamie (I Koncert fortepianowy Liszta), z Orkiestrą Filharmonii Rotterdamskiej pod dyrekcją Rafaela Payare (I Koncert fortepianowy Czajkowskiego) oraz z Royal Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Alexandra Shelleya (I i II Koncert fortepianowy Liszta). Występowała z recitalami w ponad 30 krajach, m.in. w Chinach, Korei Południowej, Indonezji, Brazylii, RPA, Francji, Hiszpanii, Norwegii, krajach bałtyckich, Beneluksu i Niemczech. Brała udział w wielu międzynarodowych festiwalach, m.in. Beethovenfest w Bonn, Schleswig-Holstein Music Festival, Piano City w Mediolanie, Piano aux Jacobins w Tuluzie.

Została nominowana przez European Concert Hall Organisation (ECHO) jako „Wschodząca Gwiazda” sezonu 2016/17, podczas którego występowała w najważniejszych salach koncertowych całej Europy. W sezonie 2020/21 wystąpiła w Filharmonii w Sankt Petersburgu, Tonhalle Zürich, Mozarteum Salzburg i Wigmore Hall oraz zadebiutowała w Filharmonii Berlińskiej w ramach cyklu Debüt im Deutschlandfunk Kultur.

W sezonie 2021/22 otrzymała zaproszenia do występu na takich festiwalach jak: Rheingau Musik Festival, Edinburgh Festival, Klavier-Festival Ruhr, Schumannfest Dusseldorf, Phoenix Hall Osaka, Fundación Juan March Madrid i De Bijloke Muziekcentrum Gent oraz wykonania koncertów: z orkiestrą Staatstheater Cottbus (Koncert fortepianowy Clary Schumann), z Royal Northern Sinfonia (I Koncert fortepianowy Chopina), z Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra (I Koncert fortepianowy Liszta), z Filharmonią Opolską (II Koncert fortepianowy Czajkowskiego), z Duisburg Philharmonic Orchestra (Koncert fortepianowy Clary Schumann) oraz z Monachijską Orkiestrą Symfoniczną (I Koncert fortepianowy Czajkowskiego).

Urodzona w 1993 roku w Tbilisi (Gruzja), Mariam Batsashvili studiowała początkowo u Natalii Natsvlishvili w Centralnej Szkole Muzycznej im. E. Mikeladze w rodzinnym mieście, a następnie kontynuowała naukę w Hochschule für Musik Franz Liszt w Weimarze u profesora Grigory’ego Gruzmana. W 2011 roku zdobyła I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów im. Franciszka Liszta w Weimarze, a w 2015 roku otrzymała prestiżową nagrodę Arturo Benedetti Michelangeli Award. Mariam Batsashvili jest stypendystką Deutsche Stiftung Musikleben oraz jest wspierana przez The Keyboard Charitable Trust. Od 2017 roku jest oficjalną artystką Yamahy.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to

Kapsztad, Republika Południowej Afryki.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym

psychologiem lub aktorką.

Za największy sukces artystyczny uważam

zwycięstwo w Konkursie im. Franciszka Liszta i koncerty, które miałam szansę zagrać po nim.

Człowiek, którego podziwiam

w muzycznym świecie – Liszt.

Co lubię czytać

wielu pisarzy, m.in. Oscar Wilde.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

Benediction de dieu dans la solitude Franciszka Liszta (Boże błogosławieństwo w samotności).

 

Współpraca redakcyjna:

Projekt i realizacja: netkoncept.com