Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
kwiecień 2000
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
10 stycznia 2025, piątek | 19:00
Gala Noworoczna pod batutą Krzesimira Dębskiego

Strefa I – 125 zł
Strefa II – 115 zł
Strefa III – 105 zł

*Przy jednoczesnym zakupie biletu na Galę Noworoczną oraz na Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej, łączna cena za oba bilety wynosi 230 zł.
Promocja wyłącznie w kasie biletowej.

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Hanna Okońska
– sopran
Damian Wilma
– baryton
Krzesimir Dębski – dyrygent, skrzypek, gospodarz wieczoru

Twórczość Krzesimira Dębskiego to muzyczny kalejdoskop. Jako kompozytor, dyrygent i wirtuoz skrzypiec zyskał międzynarodowe uznanie, a jego muzyka filmowa – szczególnie ścieżki dźwiękowe do takich produkcji jak Ogniem i mieczem, W pustyni i w puszczy czy Stara baśń, zdobyły serca słuchaczy całym świecie. Gala Noworoczna pod batutą Krzesimira Dębskiego to nie tylko celebracja jego twórczości, ale także zaproszenie do wspólnego przeżywania muzycznych opowieści, które łączą pokolenia.

Krzesimir Dębski to artysta o wyjątkowym talencie – łączy muzykę klasyczną z elementami jazzu i polskiego folkloru, a jego kompozycje zachwycają pasją i indywidualnością. W trakcie koncertu przeniesiemy się w świat znanych dzieł, takich jak Rzeka marzeń czy Dumka na dwa serca, a także niezapomnianych przebojów, w tym Czas nas uczy pogody i Zakazany owoc. Dopełnieniem wieczoru będą występy znakomitych solistów – Hanny Okońskiej i Damiana Wilmy – oraz wirtuozerskie popisy Krzesimira Dębskiego na skrzypcach.

Gala Noworoczna pod batutą Krzesimira Dębskiego to muzyczny dialog pokoleń – połączenie tradycji z nowoczesnością, niezwykłej różnorodności stylów i gatunków muzycznych oraz profesjonalizmu wykonawczego. To także podróż przez różne etapy jego twórczości oraz prywatne opowieści i muzyczne reminiscencje. To wreszcie idealne wprowadzenie w nowy rok, kiedy z nadzieją, cytując Rzekę marzeń, możemy „(…) wyciągnąć dłonie i chwycić marzenie”.

 

fot. Ewa Ryszkowska

Hanna Okońska – sopran

Urodzona 16.04.1992 roku w Poznaniu. Solistka Teatru Wielkiego w Łodzi od 2018 roku. Obecnie współpracuje również z Teatrem Wielkim-Operą Narodową w Warszawie, Operą Bałtycką, Operą Wrocławską, Narodowym Forum Muzyki, Operą Nova w Bydgoszczy,  Filharmonią Pomorską, Polską Filharmonią Bałtycką, Filharmonią Lubelską oraz Polską Orkiestrą Muzyki Filmowej. Absolwentka studiów I i II stopnia Wydziału Wokalno – Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie dr hab. Małgorzaty Greli, prof. ndzw. Studia ukończyła z wyróżnieniem w 2017 roku. Dwukrotnie otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne.

Do jej sukcesów należy m.in.: Srebrny medal na V Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Nowym Jorku, USA (2020), Nagroda specjalna sekretarza generalnego i dyrektora artystycznego Musikverein w Grazu – Michaela Nemetha, zaproszenie do udziału w specjalnym programie dla najbardziej utalentowanych młodych śpiewaków w Grazu oraz wyróżnienie na IV Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu (2019), I Miejsce na IV Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju (2018), III Nagroda, Nagroda im. Ady Sari dla najlepszej koloratury, Nagroda Towarzystwa Operowego Aria oraz Nagroda Orkiestry Opery Krakowskiej na XVII Międzynarodowym Festiwalu i Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, II Nagroda na V Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Jana, Edwarda, Józefiny Reszków w Częstochowie (2017), Nagroda Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego dla najlepszej aktorki I Ogólnopolskiego Przeglądu Dyplomów i Egzaminów Muzycznych w Toruniu (rola Zuzanny w operze Wesele Figara W. A. Mozarta), I Miejsce na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Maiori (Włochy, 2016), I wyróżnienie oraz nagroda specjalna za najlepsze predyspozycje estradowe na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Złote Głosy” w Warszawie (2016) Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Talsi na Łotwie (2015r), II miejsce oraz nagroda specjalna na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giulio Perrottiego w Ueckermünde (2015r) oraz wiele innych.

Jako solistka wielokrotnie koncertowała w Polsce i za granicą, m.in. w Arabii Saudyjskiej, Zjedenoczonych Emiratach Arabskich, Austrii, Niemczech, Słowacji, Białorusi, na Węgrzech, w Kazachstanie.

 

fot. Simona Skrebutėnaitė

Damian Wilma – baryton

Absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu prof. Wojciecha Maciejowskiego. W latach 2018–2020 kształcił się pod opieką wokalną prof. Heleny Łazarskiej. W 2013 roku ukończył Podyplomowe Międzywydziałowe Studium Pieśni na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W roku 2021 uzyskał stopień naukowy doktora sztuk muzycznych na Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. W latach 2014–2017 uczestnik Akademii Operowej Teatru Wielkiego-Opery Narodowej.

Współpracuje z Teatrem Wielkim-Operą Narodową w Warszawie, Warszawską Operą Kameralną, Polską Operą Królewską w Warszawie, Operą Krakowską oraz Mazowieckim Teatrem Muzycznym w Warszawie. Wykonywał takie partie jak: Hrabia Almaviva (Wesele Figara Mozarta), Ford (Falstaff Verdiego), tytułowa partia w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego, Papageno (Czarodziejski Flet Mozarta), Malatesta (Don Pasquale Donizettiego), Guglielmo (Cosi fan tutte Mozarta), Walenty (Faust Gounoda), Frank (Zemsta nietoperza Straussa), Eneasz (Dydona i Eneasz Purcella), Pimpinone (Pimpinone Telemanna), Bardos (Cud albo Krakowiaki i Górale Stefaniego), Janusz (Halka wileńska Moniuszki).

Współpracuje m.in. z Filharmonią Narodową w Warszawie, Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy, Filharmonią Bałtycką w Gdańsku, Filharmonią Częstochowską, Filharmonią Lubelską, Sinfonia Varsovia, Polskim Chórem Kameralnym. Wiosną 2022 roku na zakończenie sezonu artystycznego Orkiestry Polskiego Radia 2022/2023 wykonał tytułową partię w operze H. Czyża Kynolog w rozterce (Studio Polskiego Radia, dyr. Michał Klauza). W sezonie artystycznym 2022/2023 brał udział w cyklu koncertów w ramach Jubileuszu 50-lecia Pracy Artystycznej Krzesimira Dębskiego. Pod dyrekcją kompozytora odbyły się koncerty m.in. w Operze Leśnej w Sopocie, Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku.

Śpiewak pochodzi z Kaszub i czynnie angażuje się w promocję tradycyjnej muzyki tego regionu. W sezonie artystycznym 2024/2025 będziemy mogli usłyszeć go w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej  w premierowej serii kaszubskich spektakli Wòlô Bòskô. Muzyka autorstwa Łukasza Godyli inspirowana jest tekstami i melodiami tradycyjnych pieśni kaszubskich, których wyboru dokonał Damian Wilma.
Ponadto bierze udział w koncertach muzyki w Chmielnie – w nadchodzącym sezonie artystycznym (trzeci rok z rzędu) weźmie udział w prawykonaniu kompozycji Mateusza Ryczka, która wykonywana będzie właśnie w języku kaszubskim.

Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz laureat Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla najlepszych studentów w roku akademickim.

fot. Szcześniak Szymon

Krzesimir Dębski – dyrygent, skrzypek, gospodarz wieczoru.
Wybitny polski kompozytor, uznany dyrygent orkiestrowy a także wirtuoz jazzowych skrzypiec i pianista. Poruszający się równie swobodnie w świecie jazzu, jak i muzyki klasycznej. Pracował niemal we wszystkich dziedzinach świata muzyki. Znany jest przede wszystkim z licznych i cieszących się dużą popularnością kompozycji muzyki filmowej. Sam artysta przekonuje, że muzyka klasyczna jest jego właściwą domeną. Prof. dr hab. Krzesimir Dębski jest wykładowcą kompozycji i aranżacji na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.

Początki kariery.

Urodził się 26 października  1953 r. w Wałbrzychu w rodzinie uchodźców z Wołynia.
Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 6 lat w Kielcach w szkole muzycznej, której dyrektorem był jego ojciec. Liceum Muzyczne ukończył w Lublinie w klasie fortepianu z Koncertem fortepianowym nr 1 L. v. Beethovena i klasie skrzypiec z Koncertem e-moll F. Mendelssohna w 1972 roku. Następnie studiował kompozycję w Poznańskiej Akademii Muzycznej u Andrzeja Koszewskiego oraz dyrygenturę u Witolda Krzemieńskiego. Śpiewał w Poznańskich Madrygalistach. Grał, komponował i aranżował dla Orkiestry Polskiego Radia w Poznaniu. Jako muzyk uwielbianego przez publiczność Kabaretu Tey zagrał w prawie siedmiuset przedstawieniach. Młode lata zaczęły owocować licznymi sukcesami w jazzie i muzyce popularnej.

Twórczość kompozytorska.

80% swojego czasu poświęca na twórczość, która jest polistylistyczną próbą syntezy szeroko pojętej muzyki współczesnej. Komponowanie to dla Krzesimira Dębskiego najważniejszy aspekt kariery muzycznej.

Ma na koncie ponad 70 utworów symfonicznych i kameralnych. Napisał 4 koncerty fortepianowe i 3 skrzypcowe. Jego utwory były wykonywane na najpoważniejszych festiwalach muzycznych, co najważniejsze  poświęconych nie tylko muzyce współczesnej, jak Luzern Festival czy Piano Spheres w Los Angeles, na festiwalach w Malmo, Brukseli i w Pasandenie, ale także w tak egzotycznych krajach, jak Meksyk, Indie, Korea. Należy podkreślić, że wykonywali je wielcy wykonawcy, którzy nie często dają się namówić na wykonawstwo nowej muzyki: Vadim Riepin, Jose Cura, Susan Svrcek, Daniel Stabrawa – wykonawca II Koncertu skrzypcowego, Gilad Atzmon, Cello Ansamble Filharmoników Berlińskich oraz Solvguttene Chor z Oslo i wykonawca  III Koncertu skrzypcowego Konstanty Andrzej Kulka. Dębski jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich, m.in.: Konkursu z okazji 25-lecia Festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna i nagrody Premiera za Twórczość dla Dzieci.

Skomponował także muzykę do ponad 100 filmów fabularnych i dokumentalnych m.in.: Medium, Thomas FalconerKingsajz, Ogniem i mieczem, W Pustyni i w Puszczy, Tam i z powrotem, Stara Baśń, 1920 Bitwa Warszawska, Wojna światów (2020) i seriali telewizyjnych (Klan, Złotopolscy, Na dobre i na złe, Czułość i kłamstwa, Sfora, Na Wspólnej, Matki żony i kochanki, Ranczo). W roku 2000 otrzymał nagrodę Fryderyk w kategorii „Kompozytor Roku” oraz nagrodę Międzynarodowej Akademii Filmowej Philip Award za muzykę do filmu Ogniem i Mieczem. W 2001 na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Pyrgos (Grecja) otrzymał nagrodę za muzykę do filmu W Pustyni i w Puszczy. Muzyka do filmu Stara Baśń została wyróżniona nagrodą czytelników czasopisma FILM Złota Kaczka 2003. W 2007 w USA serial TVP Andrzeja Maleszki Magiczne drzewo z muzyką Krzesimira Dębskiego otrzymał Emmy Award 2007 w kategorii filmów telewizyjnych i programów dla dzieci. Serial ten nagrodzony został także na Festiwalu Artiek (Ukraina).

W 2005 roku Krzesimir Dębski otrzymał zamówienie od hollywoodzkiej wytwórni LimeLight Films na skomponowanie nowej muzyki do 16 niemych filmów Charlie Chaplina z lat 1914–1917.

Wykładał kompozycję na warsztatach w Bilkent, Darmstadt, Salzau i San Diego.

Działalność dyrygencka.

Prowadził, komponował i aranżował koncerty z udziałem takich międzynarodowych gwiazd jak: Jose Carreras, Luciano Pavarotti, Placido Domingo, Jose Cura, Adam Makowicz, Canadian Brass, Vadim Riepin, Jean-Luc Ponty, Mark O’Connor, Regina Carter, John Blake i Nigel Kennedy, Brandford Marsalis, UB40, Cris DeBurgh, Garou, Keb ’Mo’.

Dyrygował niemal wszystkimi orkiestrami polskimi na czele z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Filharmonią Narodową i NOSPR, a także Irish BBC Orchestra, Moscow Symphony, Guadalajara Symphony Orchestra (Meksyk), Orchestra Teatro Municipal Rio de Janeiro, Cyprus National Orchestra Leopolis Chamber Orchestra i Wind Orchestra Los Angeles oraz Sud-Westfunk Orchester, Novi Sad Radio Orkiestra, Santiago de Chile National Orchestra. Dyrygował muzyką dawną, klasyką (IX Symfonia L.V. Beethovena), Symfonie W.A. Mozarta, wielką symfoniką romantyczną, ale i muzyką baletową i operową. Dokonał też prawykonań i nagrań utworów m.in. L. Fossa, V. Krause, Oralndo Garcii oraz dokonał wielu nagrań muzyki filmowej zarówno własnej, a także innych kompozytorów – Jana A.P. Kaczmarka, St. Syrewicza, M. Lorenca i Alberto Iglesiasa.

Jazz i skrzypce.

Ogromna popularność zespołu String Connection na początku lat osiemdziesiątych sprawiła, że jako lider i solista zagrał blisko 1000 koncertów jazzowych w Europie i Ameryce.

Już na młodego jazzmana sypały się liczne wyróżnienia: na festiwalu Jazz nad Odrą, Nagroda im. Komedy, Medal Młodej Sztuki. Nagrywał swoje pierwsze płyty z Kwintetem K. Jonkisza i zespołem Nasza Basia Kochana. Po występie na Jazz Jamboree 80 został po raz pierwszy zaproszony przez słynnego promotora J. E. Berendta do udziału w festiwalu New Jazz Meeting w Baden-Baden. Tam też nagrał pierwszą płytę w międzynarodowej, gwiazdorskiej obsadzie, między innymi z Wolfgangiem Daunerem, Didierem Lockwoodem, Trilokiem Gurtu i Charlie Mariano. Laureat I Nagrody Europejskiego Konkursu Jazzowego w Hoeilaart w Belgii (1983) oraz Nagrody im. St. Wyspiańskiego (1985). W latach osiemdziesiątych w ankietach magazynu „Jazz Forum” wielokrotnie zdobywał tytuł „Najlepszego Muzyka”, „Najlepszego Kompozytora” oraz „Najlepszego Aranżera Roku”. W roku 1985 znalazł się na liście dziesięciu najlepszych skrzypków jazzowych amerykańskiego pisma „Down Beat”. Grał z czołowymi muzykami jazzowymi w Polsce i na świecie. Uczestniczył m.in. w festiwalach w Reno (USA), Getxo (Hiszpania), Paryżu, Helsinkach, Montrealu, Kongsbergu, Hamburgu, Baden-Baden, Budapeszcie, Leverkusen, Sibiu, Debreczynie, Bratysławie, Berlinie, Norymberdze, Hadze, Pradze, Kopenhadze, Le Mans, Londynie, Rio de Janeiro, Chicago, NY, (Carnegie Hall), Kairze, Moskwie. Nagrał ponad 60 albumów ze swoimi kompozycjami dla wielu wytwórni płytowych.

Projekt i realizacja: netkoncept.com