Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
wrzesień 2019
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
7
9
10
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
22
3:30 PM - SKOK W BOK
6:30 PM - SKOK W BOK
23
24
25
28
29
6:00 PM - NA DWA GŁOSY
30
1
2
3
4
5
6
27. EDYCJA  EUROPEJSKICH DNI DZIEDZICTWA
06.09.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Witold Maliszewski Bajka op. 30 Poemat symfoniczny Legenda op. 31 Scherzo i Uwertura (ku czci [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
08.09.2019    
10:00 - 13:00
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Zajęcia muzyczne dla dzieci
08.09.2019    
11:30 - 14:30
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Koncert Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej w Opolu
15.09.2019    
18:00 - 20:00
Program koncertu: Christina Świtała (klasa organów: mgr Maciej Lamm) Franck, Piece Heroique mgr Maciej Lamm (organy) mgr Karolina Peczkis (saksofon) Improwizacje na organy i saksofon [...]
SKOK W BOK
22.09.2019    
15:30 - 17:30
DONALD CHURCHILL I PETER YELDHAM SKOK W BOK (Fringe benefits) Dwie pary z długoletnim stażem planują kolejne wspólne wakacje. Ta sama willa, te same atrakcje, [...]
SKOK W BOK
22.09.2019    
18:30 - 20:30
DONALD CHURCHILL I PETER YELDHAM SKOK W BOK (Fringe benefits) Dwie pary z długoletnim stażem planują kolejne wspólne wakacje. Ta sama willa, te same atrakcje, [...]
Otwarta Próba Generalna
26.09.2019    
09:00 - 10:30
„filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!” dopiero drugi raz gości w murach naszej instytucji. Program skierowany jest do maturzystów. W ramach jego realizacji Filharmonia Opolska przygotowuje 15 koncertów [...]
Otwarta Próba Generalna
27.09.2019    
10:30 - 12:00
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
INAUGURACJA 68. SEZONU ARTYSTYCZNEGO
27.09.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Krzysztof Jabłoński – fortepian Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Józef Elsner – Uwertura do opery Jagiełło w Tenczynie (9') Fryderyk [...]
NA DWA GŁOSY
29.09.2019    
18:00 - 19:00
Magda Wójcik-Gugulska – wokal Natalia Janus – wokal Jacek Mełnicki – fortepian Andrzej Bielski – instrumenty klawiszowe Robert Duś – bas Adam Kędzia – perkusja [...]
Otwarta Próba Generalna
04.10.2019    
10:30 - 12:00
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
XVI DNI KULTURY NIEMIECKIEJ NA ŚLĄSKU OPOLSKIM
04.10.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Konstancja Śmietańska – wiolonczela Johannes Klumpp – dyrygent W programie: Engelbert Humperdinck – Uwertura do opery Jaś i Małgosia (8') Joseph Haydn [...]
Wydarzenia w dniu 22.09.2019
Wydarzenia w dniu 29.09.2019
28 stycznia 2022, piątek | 19:00
Geografia muzyki
STREFA GWIAZD

Strefa I – 49 zł, 37 zł
Strefa II – 39 zł, 29 zł
Strefa III – 29 zł, 22 zł

Drodzy Melomani,

Ze smutkiem informujemy, że z przyczyn niezależnych od Filharmonii, najbliższy koncert nie odbędzie się w planowanym terminie (28.01.2022).
Nowy termin wydarzenia to piątek, 21 października 2022, godz. 19:00.

Posiadane przez Państwa bilety zachowują ważność. Jeśli jednak nowy termin Państwu nie odpowiada, można dokonać ich zwrotu:
– z biletami zakupionymi stacjonarnie należy zgłosić się do kasy FO między środą a piątkiem w godzinach 12-19;
– w sprawie tych zakupionych przez internet prosimy o kontakt mailowy pod adresem kasa@filharmonia.opole.pl

 

 

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Lidia Baich – skrzypce
Kristjan Järvi – dyrygent

W programie:
Kristjan JärviNordic Escapes:
Runic Prayer (4’)
Kirbu Epiphany (3’)
Nebula (11’)
Aurora (9’)
Philip GlassAguas da Amazonia (52’)

Prosimy o zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas koncertu, zgodnie z zalecaniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dostępnymi w Regulaminie Bezpieczeństwa na stronie internetowej www.filharmonia.opole.pl/regulaminy.

O repertuarze:
Ten koncert niewątpliwie będzie wydarzeniem sezonu. Opolskich Filharmoników poprowadzi Kristjan Järvi, jedna z największych osobistości w całym świecie dźwięków. Järvi to współczesny człowiek renesansu – jest dyrygentem, kompozytorem i producentem, który przeciwstawia się muzycznej ortodoksji. W przeszłości był szefem orkiestr w Wiedniu, Bazylei czy Lipsku, a obecnie prowadzi własne zespoły, z którymi – za sprawą szczególnych więzi estetycznych – realizuje swoje pionierskie idee. Mimo że nagrał ponad sześćdziesiąt płyt, wydany w 2020 roku album Nordic Escapes jest pierwszym w całości poświęconym autorskim kompozycjom Kristjana i jego holistycznemu spojrzeniu na człowieka w relacji ze sztuką. W czterech utworach, które zaprezentuje wraz Orkiestrą, porusza tematy takie jak natura, kosmos i pragnienie ucieczki na północ, które może stanowić remedium na problemy współczesnego społeczeństwa. W muzyce tworzonej przez Järviego wyraźnie słychać fascynację amerykańskim (Estończyk zresztą spędził dzieciństwo w USA) minimalizmem. Nic więc dziwnego, że drugą część wieczoru wypełni dziesięcioczęściowa suita Aguas da Amazonia autorstwa Philipa Glassa. Każdy z płynnie (sic!) łączących się ze sobą fragmentów obrazuje jeden z dopływów największej rzeki świata. Ta muzyka faktycznie jest jak woda: ruchliwa – ale powtarzalna, porywająca i kojąca zarazem.

A to ciekawostka!
Philip Glass międzynarodową sławę jako kompozytor zyskał w latach siedemdziesiątych XX wieku. Za jeden z jego największych sukcesów twórczych uważana jest opera o intrygującym tytule Einstein on the Beach (Einstein na plaży). Chociaż dzieło Glassa doczekało się premiery m.in. na deskach Metropolitan Opera w Nowym Jorku, utrzymywał się on w tym czasie z pracy hydraulika i taksówkarza. Sytuacja finansowa dopiero w latach osiemdziesiątych pozwoliła Glassowi na poświęcenie się wyłącznie działalności kompozytorskiej.

 

fot. Lena Nesic

Lidia Baich – skrzypce

Jest uważana za jedną z najbardziej wszechstronnych skrzypaczek naszych czasów. Swoimi przejmującymi i dogłębnymi interpretacjami porusza słuchaczy na całym świecie. Austriaczka urodzona w Sankt Petersburgu, swoje pierwsze lekcje gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 4 lat, ucząc się od swojego dziadka. Naukę kontynuowała u prof. Borisa Kuschnira w Wiedniu. W wieku 8 lat odniosła swój pierwszy sukces wygrywając międzynarodowy konkurs, który zapoczątkował pasmo głównych nagród na kolejnych festiwalach. W wieku 16 lat, jej muzyczne osiągnięcia zostały ukoronowane Grand Prix na konkursie Eurowizji oraz nagrodą European Musician of the Year przyznaną przez Lorda Yehudi Menuhina.

Lidia Baich wstępuje w solowych recitalach, jak również jako solistka z orkiestrami w najważniejszych salach koncertowych na całym świecie. Podczas licznych tournée występowała w Europie, Azji, Ameryce Południowej, USA, RPA, Rosji i Indiach.  Współpracowała z takimi dyrygentami jak Lorin Maazel, Adam Fischer, Vladimir, Fedoseyev, Yuri Temirkanov, Jukka-Pekka Saraste, Kristjan Järvi, Bertrand de Billy czy Jakov Kreizberg, z towarzyszeniem takich renomowanych orkiestr jak: New York Philharmonic, St. Petersburg Philharmonic, Tokyo Philharmonic, NHK Orchestra, Berliner Symphoniker, Bavarian Radio Orchestra, Wiener Symphoniker, Orchester National de France, Orchestra Arturo Toscanini, Malaysia Philharmonic oraz Camerata Salzburg. Jako pasjonatka muzyki kameralnej, Baich występuje w zespołach kameralnych współpracując z uznanymi kameralistami, takimi jak: Helmut  Deutsch, Nobuko Imai, Alexander Knyazev, Aleksey Igudesman, Hyung-Ki Joo, Boris Giltburg oraz muzykami wchodzącymi w skład Vienna Philharmonic, the Vienna Brahms Trio i in. Lidia Baich występowała na festiwalach: Wiener Festwochen, the Salzburg Festival, the Dubrovnik Festival, the Moritzburg Festival, the Jerusalem Chamber Music Festival, and the Johannesburg Mozart Festival. Wystąpiła także podczas 10. edycji koncertów z cyklu Pavarotti and Friends w Modenie we Włoszech. Swoją muzyczną i artystyczną wszechstronność artystka potwierdza współpracując przy różnych produkcjach z teatrem operowym Komische Oper Berlin oraz z State Ballet Berlin. Lidia Baich współpracuje z operowymi śpiewakami takimi jak Elina Garanca, Erwin Schrott, a także ze swoim mężem Andreasem Schagerem występując w Berlin State Opera, Vienna State Opera oraz Bolshoi Theater Moscow. Nagrania płytowe Lidii Baich ukazują się nakładem wydawnictwa Deutsche Grammophon. Lidia Baich była także jurorem na międzynarodowych konkursach skrzypcowych tj. Menuhin i Eurovision Competition. Artystka piastuje stanowisko profesora na uniwersytecie Music and Art University w Wiedniu. Współpracuje z różnymi organizacjami i fundacjami promującymi młodych muzyków i pomaga im w zdobywaniu stypendiów wspierających ich rozwój.

Lidia Baich gra na skrzypcach Jean Baptiste Vuillaume z 1860 roku.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to

Dom!
Przebywanie nad morzem.
Wyjątkowe miejsce w lesie, gdzie medytuję.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym

historykiem, weterynarzem, adwokatem lub baletnicą.

Za największy sukces artystyczny uważam

Dla mnie osobiście: umiejętność cieszenia się sukcesami innych.

Człowiek, którego podziwiam

mój mąż i moi synowie.
Wśród artystów: Richard Wagner, Friedrich Schiller, Piotr Czajkowski i Tizian.

Co lubię czytać

Jako nastolatka bardzo dużo czytałam, głównie klasyczną literaturę z epoki antycznej i XVIII-XX wieku.
Aktualnie lubię (ponownie) wiersze, m.in.: Rainera Marii Rilke czy Aleksandra Puszkina. Są dla mnie świetnym źródłem inspiracji!

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

Romeo i Julia S. Prokofiewa, Lohengrin R. Wagnera, wszystkie symfonie i Jezioro łabędzie P. Czajkowskiego, utwory zespołu Queen, piosenki Franka Sinatry, Electro Swing i wiele innych.

 

fot. Siiri Kumari

Kristjan Järvi – dyrygent

Kristjan Järvi żyje i oddycha muzyką i wykorzystuje jej moc do tego by tworzyć przestrzeń, gdzie wszystko jest możliwe. Kristjan Järvi realizuje swoje pionierskie pomysły jako dyrygent, producent, kompozytor i aranżer – do wszystkiego podchodząc z kreatywną przedsiębiorczością. Prowadzi także swoją własną firmę producencką Sunbeam Productions.

„Kristjan Järvi cieszy się reputacją jednego z najbardziej uzdolnionych i innowacyjnych twórców programowych na scenie muzyki klasycznej” – Reuters. Jako dyrygent, doskonale czuje się na dużych międzynarodowych scenach, dyrygując dziełami wielkich twórców muzyki klasycznej od Wagnera po Czajkowskiego, jak również od Steve Reicha po Radiohead, a także tworzy oryginalne produkcje bez podziałów na gatunki muzyczne.

Kristjan Järvi stworzył swój własny unikalny dźwięk wraz z nowojorskim zespołem klasyczno-hip-hoppowo-jazzowym Absolute Ensemble, z orkiestrą Baltic Sea Philharmonic oraz z własnym zespołem Nordic Pulse. Wraz z zespołem Sunbeam Productions Kristjan kształtuje swoje życie artystyczne oraz przenosi środki wyrazu artystycznego na wyższy poziom m.in. tworząc nowy paradygmat wielosensorycznych występów Xperiences. Pod koniec 2020 roku Kristjan założył nową wytwórnię płytową nEscapes. Oprócz internetowej dystrybucji muzyki, oferuje ona także swój własny nEscapes’owy język dla artystów, jako nowy format odtwarzania.

Poza własnymi produkcjami, Kristjan Järvi współpracuje na arenie międzynarodowej z takimi wyjątkowymi artystami jak reżyser Tom Tykwer (ścieżka dźwiękowa do serialu Babylon Berlin) oraz z takimi artystami jak MUM, Bryce Dessner (The National), Hauschka, Robot Koch oraz Max Richter. Występował także w filmie dokumentalnym Bastille Re-Orchestrated dostępnym na Amazon Prime.

Jako kompozytor i producent Kristjan podpisał kontrakt na wyłączność z wytwórnią BMG Music w kategorii współczesne nagrania. Jego najnowszy album nosi tytuł Nordic Escapes.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to

miejsce przed kominkiem, gdy na zewnątrz jest mróz.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym

astronomem.

Za największy sukces artystyczny uważam

nagranie ostatniego albumu z Joe Zawinulem.

Człowiek, którego podziwiam

mój Ojciec.

Co lubię czytać

krótkie teksty.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

moja kompozycja Kirbu Epiphany, która przenosi mnie do mojego dzieciństwa, do którego stale powracam aby na nowo uświadomić sobie, jak proste i piękne jest życie w jego prawdziwej istocie.

Współpraca redakcyjna:

Projekt i realizacja: netkoncept.com