Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
luty 2050
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
1
2
3
4
5
6
6 czerwca 2025, piątek | 19:00
HISTORIE PONADDŹWIĘKOWE

Strefa I – 55 zł, 45 zł
Strefa II – 45 zł, 38 zł
Strefa III – 35 zł, 32 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Chór męski Filharmonii Opolskiej
Anna Sikora – przygotowanie chóru
Maciej Fortuna – trąbka
Laura Laszloffy – harfa
Michał Janocha – dyrygent

W programie prawykonania utworów:
Youshin Gim – Nowy utwór na orkiestrę
Michał Janocha – Koncert na harfę, elektronikę i orkiestrę
Maciej Fortuna – Koncert na trąbkę preparowaną, elektronikę, chór i orkiestrę

 

fot. Michał Grocholski

Maciej Fortuna – trąbka

Choć wiele gatunków muzycznych jest mu bliskich, nie zamyka swej działalności w żadnym z nich. Gra solowo i wspólnie z zespołami należącymi do polskiej czołówki muzyki improwizowanej – Maciej Fortuna Trio (Solar Ring, Sahjia, At Home, Jazz), wielokrotnie wyróżnianym Maciej Fortuna Quartet czy duet Fortuna/Dys, mającym w swoim dorobku dwa albumy – Tropy (FM, 2013) i Maciejewski Variations (DUX, 2014). Wykonuje muzykę łączącą jazz z elektroniką – zarówno solo, jak i w duecie z An On Bast (albumy 1, Live oraz Electronic Transcription of Film Music by Krzysztof Penderecki). Wyjątkowy sukces odniósł jego projekt słowiański czerpiący ze zbiorów kolbergowskich (Kolberg Fortuny; później Maciej Fortuna Słowiański). Występował na wielu festiwalach zagranicznych, między innymi Jarasum International Jazz Festival, Heineken Jazzaldia (San Sebastián Jazz Festival), czy Fringe Festival.

W 2016 roku wykonał pierwszy w historii koncert jazzowy we wnętrzu wulkanu. W roku 2017 reaktywował orkiestrę Poznańska Piętnastka. Rok później dyrygował premierowym wykonaniem swojej kompozycji na 100 trąbek i instrumenty perkusyjne. Od 2019 roku pod kierownictwem artystycznym Macieja Fortuny odbywa się Poznań Komeda Maraton. Jerzy Milian dedykował mu swoją ostatnią kompozycję, która ukazała się na przełomie 2019 i 2020 roku. W 2021 roku wznowił działalność swojego trio, z którym nagrał na morzu album Baltic. W tym czasie rozpoczął medytacje na trąbkę solo, cykl interakcji rejestrowany w opuszczonych miejscach oraz wśród przyrody w Polsce i Hiszpanii.

Kreuje własny język muzycznej wypowiedzi oraz poszerza paletę brzmieniową swojego instrumentu, eksperymentuje z łączeniem różnych gatunków sztuki. Tworzy i reżyseruje koncerty multimedialne oraz produkcje video.

Prof. AMP dr hab. Maciej Fortuna jest wykładowcą trąbki jazzowej w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Założył wydawnictwo muzyczne Fortuna Music (2012), oraz był jednym ze współzałożycieli Stowarzyszenia Jazz Poznań (2015).

 

fot. Katja Rivas

Laura Laszloffy – harfa

Austriacka harfistka Laura Laszloffy jest wielokrotną laureatką i zdobywczynią wyróżnień w takich konkursach jak Austrian Music Competition Prima la Musica. Otrzymała również nagrodę za promocję muzyki przyznawaną przez Kulturwelle Wallersee i była stypendystką Fundacji Yehudi Menuhina Live Music Now.

Jej współpraca z orkiestrami obejmuje gościnne występy z Hamburg Symphony Orchestra, Hessian Radio Orchestra, Munich Radio Orchestra, Camerata Salzburg, Mozarteum Orchestra Salzburg, Bruckner Orchestra Linz i Austrian New Music Ensemble.

Koncertowała w renomowanych salach, takich jak: Bremer Glocke, Hercules Hall w Monachium, Musikverein w Wiedniu, Laeiszhalle w Hamburgu i Salzburg Festival Hall.

Występowała na znanych festiwalach, m.in. na Salzburg Festival i Rheingau Music Festival.

Jako solistka zaprezentowała publiczności koncerty harfowe takich kompozytorów jak: Georg Friedrich Händel, Claude Debussy, Antonio Vivaldi, Wolfgang Amadeus Mozart i Radamés Gnattali.

Laura Laszloffy rozpoczęła swoją przygodę z harfą w wieku sześciu lat, szybko wykazując wyjątkowy talent do tego instrumentu. W wieku 13 lat rozpoczęła formalne szkolenie na prestiżowym Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu, dzięki któremu wkrótce dostała się do programu studiów przygotowawczych pod kierunkiem profesora Stevena Fitzpatricka.

Swoje studia licencjackie ukończyła u znanego harfisty profesora Xaviera de Maistre i Catherine Michel w Hamburgu i we Francji, a następnie pod okiem profesora Francoise Verherve uzyskała tytuł magistra we Frankfurcie nad Menem.

Laura wygrała przesłuchanie do orkiestry na staż w Hofer Symphoniker w Niemczech, a także doskonaliła swoją wiedzę orkiestrową jako muzyk akademicki w Oldenburgisches Staatstheater, występując w produkcjach baletowych, operach i koncertach symfonicznych. W październiku 2024 r. została zatrudniona na stanowisku głównej harfistki w Filharmonii Opolskiej.

 

fot. Kacper Kukieła

Michał Janocha – dyrygent

Kompozytor, dyrygent, pedagog; ur. 7 lutego 1990, Łowicz. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie studiował w klasie kompozycji Lidii Zielińskiej oraz w klasie dyrygentury symfonicznej Marcina Sompolińskiego (dyplomy z wyróżnieniem). Kształcił się w zakresie kompozycji elektroakustycznej w Poznaniu i Budapeszcie (Lidia Zielińska, Andrea Szigetvári). W roku 2019 po obronie dysertacji pt. Współczesne systemy wielokanałowej projekcji dźwięku jako środek wyrazu artystycznego nadano mu stopień doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych, dyscyplinie artystycznej kompozycja i teoria muzyki.

Kilkakrotnie brał udział w kursach mistrzowskich dla kompozytorów i dyrygentów, prowadzinych przez Marca Stroppę, Karlheinza Essla, Ramona Lazkana, Vykintasa Baltakasa, Agatę Zubel, Ondřeja Adamka, oraz w ramach projektu Peter Eötvös Contemporary Music Foundation (Peter Eötvös, Georges Aperhis, Unsuk Chin, Gregory Vajda).

Tworzy muzykę kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, instalacje dźwiękowe, muzykę teatralną i operową.

Utwory Michała Janochy wykonywane były w Europie, Stanach Zjednoczonych i Azji podczas tkaich festiwali, jak: Yeongwol Contemporary Music Festival, Musica Electronica Nova, Autumn Waves, Earth Day Art Model, CAFe Budapest Contemporary Arts Festival, Audio Art Festival, MDF MUSIC.DESIGN.FORM Festival, Poznańska Wiosna Muzyczna, Warszawskie Spotkania Muzyczne i in. Był kompozytorem rezydentem festiwalu Yeongwol Contemporary Music Festival 2023 (Korea Południowa).

Pełni funkcje dyrektora artystycznego Trans-for-Matha Ensemble (od 2018), prezesa Poznań Contemporary Music Foundation (od 2024) oraz dyrektora artystycznego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” (od 2024 roku).

Jest współzałożycielem i dyrygentem Lambda Ensemble (Poznańskiej Orkiestry Laptopowej).

Wykłada w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu (Instytut kompozycji i teorii muzyki).

Jest członkiem Zarządu Oddziału Poznańskiego ZKP.

Katalog kompozytora w wydawnictwie BabelScores: www.babelscores.com/MichalJanocha

Wiktoria Antonczyk (2024)

Projekt i realizacja: netkoncept.com