Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
wrzesień 2036
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
1 października 2021, piątek | 19:00
Inauguracja 70. Sezonu Artystycznego
STREFA GWIAZD

Strefa I – 49 zł, 37 zł
Strefa II – 39 zł, 29 zł
Strefa III – 29 zł, 22 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Charles Richard-Hamelin – fortepian
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Józef Elsner – Uwertura do opery Echo w lesie (6′)
Fryderyk Chopin – II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 (30′)
Johannes Brahms – III Symfonia F-dur op. 90 (35′)

Prosimy o zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas koncertu, zgodnie z zalecaniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dostępnymi w Regulaminie Bezpieczeństwa na stronie internetowej www.filharmonia.opole.pl/regulaminy.

O repertuarze:
Gdy w 1791 roku Mozart i Schikaneder cieszyli się sukcesem premiery Czarodziejskiego fletu – w Wiedniu przebywał (i z dużym prawdopodobieństwem oklaskiwał mozartowski triumf) Józef Elsner, patron Filharmonii Opolskiej. Siedemnaście lat później – być może zainspirowany lekką formą singspielu – skomponował wodewil zatytułowany Echo w lesie. Programowa uwertura do tej operowej komedii omyłek wybrzmiała w 1952 roku, podczas koncertu inaugurującego działalność Opolskiej Orkiestry Symfonicznej. Rozpoczęcie jubileuszowego, 70. sezonu artystycznego Filharmonii Opolskiej tymi samymi dźwiękami to ukłon w stronę wszystkich, którym zawdzięczamy istnienie i bogatą historię tej instytucji. W przededniu (dosłownie!) XVIII Konkursu Chopinowskiego nie mogłoby zabraknąć także muzyki najbardziej znanego polskiego kompozytora – klasyczny w formie i poetycki w wyrazie Koncert fortepianowy f-moll wykona Charles Richard-Hamelin, laureat II nagrody poprzedniej edycji Konkursu. Drugą część wieczoru wypełni III Symfonia Johannesa Brahmsa – dzieło słynące z przepełnionej liryzmem, nostalgicznej części trzeciej (Poco allegretto) i… cichego zakończenia. Owa zaskakująca coda wiele mówi o osobowości Brahmsa.

A to ciekawostka!
Motyw z trzeciej części III Symfonii Brahmsa został wielokrotnie wykorzystany przez twórców filmów i muzyki rozrywkowej. Najbardziej znanym utworem cytującym brahmsowską frazę jest piosenka Take My Love, którą w 1950 roku nagrał Frank Sinatra.

 

fot. Elizabeth Delage

Charles Richard-Hamelin – fortepian

Zdobywca srebrnego medalu oraz nagrody specjalnej Krystiana Zimermana podczas XVII Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina w 2015 roku, kanadyjski pianista Charles Richard-Hamelin zaliczany jest do grona najważniejszych pianistów swojego pokolenia. W 2014 roku zdobył drugą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Montrealu oraz trzecią nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Seulu w Korei Południowej. Charles został uhonorowany Orderem Sztuki i Literatury przyznawanym przez rząd Quebecu oraz prestiżową Nagrodą za rozwój kariery ufundowanej przez Muzyczny Klub Kobiet w Toronto.

Występował na wielu prestiżowych festiwalach m.in. w La Roque d’Anthéron we Francji, Praska Wiosna w Pradze, Chopin i jego Europa w Warszawie oraz Festival Lanaudière w Kanadzie. Jako solista występował z ponad 50 zespołami, w tym najważniejszymi orkiestrami Kanady (Montreal, Toronto, Ottawa, Métropolitain, Québec, Edmonton, Calgary) jak również z Filharmonia Narodową, Sinfonią Varsovią, a także z orkiestrami symfonicznymi w Singapurze i Korei, orkiestrą OFUNAM w Meksyku oraz orkiestrami kameralnymi Les Violons du Roy oraz I Musici De Montreal. Współpracował ze znakomitymi dyrygentami takimi jak: Kent Nagano, Antoni Wit, Vasily Petrenko, Jacek Kaspszyk, Aziz Shokhakimov, Peter Oundjian, Jacques Lacombe, Fabien Gabel, Bernard Labadie, Carlo Rizzi, Alexander Prior, Giancarlo Guerrero, Christoph Campestrini, Lan Shui oraz Jean-Marie Zeitouni. Charles Richard-Hamelin jest absolwentem McGill University, Yale School of Music, Konserwatorium Muzycznego w Montrealu. Studiował pod kierunkiem takich wybitnych profesorów jak Paul Surdulescu, Sara Laimon, Boris Berman, André Laplante oraz Jean Saulnier.

Solista dokonał 8 nagrań płytowych, wszystkie wydane przez wytwórnię Analekta. W 2015 roku ukazała się pierwsza płyta zawierająca ostatnie utwory Chopina. Następnie w 2016 roku w Pałacu Montcalm w Quebecu nagrał dzieła Beethovena, Enescu i Chopina. Kolekcja fonograficzna zwiększyła się o kolejne trzy płyty, w tym jedną zawierającą wszystkie skrzypcowe dzieła Beethovena oraz jego sonaty fortepianowe nagrane z Montrealską Orkiestrą Symfoniczną z udziałem skrzypka Andrew Wana. Druga z nich poświęcona została dwóm koncertom fortepianowym Chopina, które zostały nagrane na żywo w sali koncertowej La Maison Symphonique wraz z Montrealską Orkiestrą Symfoniczną pod batutą Kenta Nagano. Najnowsza współpraca z orkiestrą kameralną Les Violons du Roy zaowocowała wydaniem płyty z Koncertami fortepianowymi Mozarta (numer 22 i 24) pod batutą Jonathana Cohena. Wszystkie albumy uzyskały nagrody oraz entuzjastyczne recenzje czołowych krytyków muzycznych.

W ostatnim czasie ukazała się druga część wszystkich dzieł Beethovena na skrzypce i fortepian nagranych pod batutą Andrew Wana, jak również nowe nagranie recitali Chopina zawierające 24 preludia, Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22.

 

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Japonia.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
montażystą filmowym.

Za największy sukces artystyczny uważam
Srebrny medal i Nagroda Krystiana Zimermana na Konkursie Chopinowskim w 2015 roku, w Warszawie

Człowiek, którego podziwiam
Radu Lupu.

Co lubię czytać
Biografie wielkich kompozytorów.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Niemieckie requiem Brahmsa.

 

Współpraca redakcyjna:

Projekt i realizacja: netkoncept.com