Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
grudzień 2028
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
22 listopada 2024, piątek | 19:00
STREFA GWIAZD

Strefa I – 65 zł, 55 zł 
Strefa II – 55 zł, 46 zł
Strefa III – 45 zł, 37 zł

 

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Mateusz Żurawski – obój
Sergey Simakov – dyrygent

W programie:
Felix Mendelssohn-Bartholdy – Uwertura koncertowa Sen nocy letniej op. 21 (13′)
Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert obojowy C-dur KV 314 (20′)
Franz Schubert – VI Symfonia C-dur (30′)

 

Witajcie w naszej muzycznej baśni. Dzięki melodyjnym dziełom Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, Wolfganga Amadeusza Mozarta i Franza Schuberta zapraszamy Was do magicznego świata muzyki klasycznej, gdzie każdy dźwięk przywołuje obrazy łączące sferę fantazji z rzeczywistością.

Koncert rozpocznie się uwerturą koncertową Sen nocy letniej op. 21 Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego – utworem, który subtelnie oddaje baśniową atmosferę dzieła Szekspira. Pełna lekkości i wdzięku uwertura wprowadza w nastrój czarów i fantazji. W komedii Sen nocy letniej William Shakespeare wykreował świat, w którym sceny z pogranicza jawy i snu znajdują mistrzowskie odzwierciedlenie w muzyce Mendelssohna. Gdy kompozytor napisał to dzieło, miał zaledwie 17 lat, co stanowi niezwykły fenomen muzycznej dojrzałości twórczej. Uwertura zachwyca śpiewnością melodii, wyrazistością tematów, romantyczną nastrojowością oraz oryginalnymi rozwiązaniami harmonicznymi. Charakterystyczny jest tu dualizm muzyczny, w którym tryb molowy symbolizuje świat fantastyczny, a tryb durowy odzwierciedla rzeczywistość.

Kolejnym punktem wieczoru będzie Koncert obojowy C-dur KV 314 Wolfganga Amadeusa Mozarta, jeden z najpiękniejszych utworów solowych mistrza klasycyzmu. Śpiewność, lekkość oraz dialogi oboju z orkiestrą tworzą spójność formalną i wyrazową. Ten znakomity koncert, skomponowany w 1777 roku, jest jednym z najważniejszych dzieł w repertuarze obojowym. Mozart, znany z niezwykłej umiejętności tworzenia melodyjnych fraz, łączy tutaj wirtuozerię z głębokim wyrazem emocjonalnym. Solowe partie oboju, przepełnione liryzmem i finezją, dialogują z bogato zaaranżowaną orkiestrą, tworząc niezapomniane muzyczne momenty. W każdej części koncertu będzie można doświadczyć zarówno technicznych możliwości instrumentu, jak i emocjonalnej głębi, którą Mozart tak mistrzowsko potrafił przekazać.

Na zakończenie wieczoru Filharmonicy Opolscy, pod batutą maestro Sergeya Simakova, wykonają VI Symfonię C-dur Franza Schuberta, znaną również jako Symfonię trydencką. Jest to doskonały przykład stylu wiedeńskiego, w którym Schubert łączy klasyczne formy z własnym, niepowtarzalnym językiem muzycznym. Dzieło, skomponowane w 1818 roku, cechuje się lekkością, melodyjnością i niezwykłą witalnością, a radosne tematy, dynamiczna rytmika i harmonijna orkiestracja, nadają utworowi wyrazistości i przejrzystości formy.

Muzyczne arcydzieła Mendelssohna, Mozarta i Schuberta przenoszą do świata, w którym baśniowa muzyka łączy to, co ulotne i zmysłowe, z tym, co ziemskie i realne, oferując melomanom harmonijną, subtelną i przemyślaną narrację muzyczną.

 

Mateusz Żurawski – obój

Solista Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, wykładowca w klasie oboju na Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, członek NFM LutosAir Quintet oraz kwintetu stroikowego Reedbeat. Uczestnik Akademii Sinfonia Varsovia.

Ukończył z wyróżnieniem studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie pod kierunkiem dra hab. Arkadiusza Krupy.

Laureat konkursów o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Brał udział w warsztatach mistrzowskich u światowej klasy profesorów i muzyków, jak: Ralph van Daal, Ivan Podyomov, Ingo Goritzki, David Walter i innych.

W charakterze solisty występował z takimi zespołami jak Śląska Orkiestra Kameralna, NFM Orkiestra Leopoldinum, Capella Gedanensis, Camerata Stargard, Orkiestra Kameralna Filharmonii Podlaskiej, Orkiestrami Symfonicznymi Filharmonii Zielonogórskiej, Filharmonii Sudeckiej, Filharmonii Częstochowskiej.

Współpracuje z wieloma orkiestrami takimi jak Orchestra Da Camera Di Mantova, Haydn Philharmonie, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, NFM Leopoldinum, Sinfonietta Cracovia, Warszawska Opera Kameralna, Chopin University Chamber Orchestra oraz Atom String Quartet i Teatrem Polonia w Warszawie.
Mateusz Żurawski jest artystą marki Marigaux.

 

fot .Akvilė Šileikaitė

Sergey Simakov – dyrygent

Uważany za jednego z najwybitniejszych dyrygentów swojego pokolenia. Odnosi sukcesy zarówno w klasycznym repertuarze koncertowym, jak i operowym. Jego wszechstronność jest ceniona przez renomowane orkiestry w całej Europie.

Kształcił się u wybitnych dyrygentów, takich jak Iván Fischer, Jorma Panula, Eri Klas, Daniel Raiskin, Ilan Volkov, Sian Edwards i Marko Letonja. Sergey Simakov ukończył dyrygenturę w konserwatoriach muzycznych w Kazaniu i Fryburgu pod kierunkiem Fuata Mansurova, Scotta Sandmeiera i Lutza Köhlera. Otrzymał wiele nagród na międzynarodowych konkursach dyrygenckich, w tym w 2015 r. na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim Jeunesses Musicales w Bukareszcie, a ostatnio w 2023 r. drugą nagrodę („Srebrną Batutę”) na Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga oraz Nagrodę Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej. Ponadto w latach 2012–2016 był członkiem DIRIGENTENFORUM Niemieckiej Rady Muzycznej.

Simakov dyrygował w takich teatrach jak Mecklenburg State Theatre Schwerin, Ulm Theatre i Komische Oper Leipzig. Znaczącym sukcesem była jego interpretacja Napoju miłosnego Donizettiego w Teatrze Państwowym w Cottbus, gdzie jego technika dyrygencka była chwalona za „znaczną werwę” („Lausitzer Rundschau”), a on sam został wyróżniony jako „autentyczny dyrygent operowy” („Der Opernfreund”).

Simakov dyrygował wieloma orkiestrami i zespołami. Współpracował m.in. z Stuttgart Philharmonic, Iceland Symphony Orchestra, Konzerthaus Orchestra Berlin, Nord Netherlands Symphony Orchestra, Orchestre Philharmonique de Strasbourg, Moscow Philharmonic Orchestra oraz George Enescu Philharmonic Orchestra. Regularnie bierze udział w różnych festiwalach, w tym w George Enescu Festival 2023 w Rumunii.

Jako założyciel i dyrektor artystyczny orkiestry kameralnej Giraud Ensemble, Simakov wydał w 2019 r. dobrze przyjętą płytę CD z utworami Goulda, Prokofiewa i Poulenca pod szyldem Solo-Musica/SONY Music, we współpracy z SRF2-Kultur. Orkiestra z siedzibą w Zurychu, założona w 2015 r., została doceniona za „precyzyjną i przejrzystą interpretację” („Das Orchester”). Kolejnym nagraniem CD z zespołem była produkcja PRIMUS z 2017 r. dla wytwórni Yartista.

Zaproszenia na rok 2024 obejmują współpracę z Elbląską Orkiestrą Kameralną, Filharmonią Gorzowską, Sinfoniettą Cracovią, Filharmonią Kaliską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Orkiestrą Morawskiej Filharmonii w Ołomuńcu, Filharmonią Opolską i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, a także z Orkiestrą Kameralną Giraud Ensemble.

Od 2017 r. Simakov jest wykładowcą dyrygentury orkiestrowej na Uniwersytecie Muzycznym we Fryburgu.

Projekt i realizacja: netkoncept.com