Filharmonia Opolska - logo
70. Sezon Artystyczny
2021/2022
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
Strzałka w lewo sierpień 2022 Strzałka w prawo
powtśrczptsoni
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
29 marca 2022, wtorek | 19:00
Laureaci Konkursu Chopinowskiego

Bilety: 70 zł,  55 zł, 40 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Aimi Kobayashi – fortepian / Laureatka IV nagrody XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina (2021)
Martín García García – fortepian / Laureat III nagrody XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina (2021)
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Fryderyk Chopin
– I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 (42′)
– II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 (36′)

Ostatniej jesieni oczy całego świata zwrócone były na Polskę i salę koncertową Filharmonii Narodowej w Warszawie, gdzie odbywał się XVIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Już sam udział w tym Konkursie jest dla młodych pianistów wielką nobilitacją, a tytuł laureata otwiera przed najlepszymi najważniejsze drzwi muzycznego świata, właściwie – zmienia ich życie. Z dumą i radością informujemy, że Filharmonia Opolska – będąc jednym z przystanków w koncertowej trasie czworga wyróżnionych artystów – również staje się częścią tej zmiany. Dwa wieczory wypełni oczywiście muzyka Fryderyka Chopina, a każdy z koncertów patrona Konkursu (I Koncert e-moll i II Koncert f-moll) będzie można usłyszeć dzień po dniu, w dwóch wykonaniach. Soliści: Aimi Kobayashi, Martín García García, Kyōhei Sorita oraz Alexander Gadjiev wystąpią z towarzyszeniem Filharmoników Opolskich pod batutą Przemysława Neumanna.

 

fot. Makoto Nakagawa

Aimi Kobayashi – fortepian

Laureatka IV nagrody XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina (2021)

Doskonała technika, lekki dotyk, szybkość i wirtuozeria.

Aimi Kobayashi urodziła się w 1995 roku w Ube w Japonii. Zaczęła grać na fortepianie w wieku trzech lat, w wieku ośmiu lat zadebiutowała na koncercie, a w wieku dziewięciu lat rozpoczęła międzynarodową karierę.

Obecnie kontynuuje studia pod kierunkiem Meng-Chieh Liu w Curtis Institute of Music.

W 2009 roku zdobyła nagrodę sekcji juniorów Asia-Pacific International Chopin Piano Competition w Korei, a następnie w 2011 roku została złotą medalistką Asia International Chopin Competition za występ w sekcji koncertów oraz zdobyła nagrodę Yasuko Fukuda. W 2012 roku zdobyła III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Młodych Artystów im. Giny Bachauer.

Swój pierwszy recital dała w Carnegie Hall podczas festiwalu Japan NYC Festival, którego dyrektorem artystycznym jest Seiji Ozawa. W kolejnym miesiącu wystąpiła w Tokyo Opera City.

Występowała już z kilkoma dużymi orkiestrami, zarówno w Japonii, jak i za granicą, m.in. z Orkiestrą XVIII Wieku pod batutą Fransa Bruggena i Moscow Virtuosi pod batutą Vladimira Spivakova.

Regularnie występuje w Japonii z Yomiuri Orchestra, Japan Philharmonic i Hyogo Performing Arts Center Orchestra. Nagrała utwory Bacha, Beethovena, Chopina i Liszta dla Warner Classics. W 2015 roku została jedną z dziesięciu finalistów XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w którym wzięło udział 452. uczestników z 45. krajów. W lipcu 2019 roku wykonała Koncert fortepianowy d-moll nr 20 KV 466 W. A. Mozarta z Orchestre Philharmonique Royal de Liège pod batutą Christiana Arminga. W marcu 2020 zagrała z Tonhalle-Orchester Zürich pod batutą Kristiiny Poskiej.

Ankieta:

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym
Nie wyobrażam sobie nie bycia muzykiem, ale w dzieciństwie chciałam zostać stylistką fryzur.

Za największy sukces artystyczny uważam
chwilę, gdy po raz kolejny zdałam sobie sprawę, że uwielbiam występować na scenie i moment kiedy postanowiłam zostać muzykiem.

Człowiek, którego podziwiam
Radu Lupu i moi rodzice.

Co lubię czytać
Haruki Murakami.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Preludia Chopinowskie oraz IV Koncert fortepianowy Beethovena.

 

fot Tamana Tanaka

Martín García García – fortepian

Laureat III nagrody XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina (2021).

„Publiczność jest wspaniała, uwielbiam każdą z osób, które siedziały na widowni. I wiem, że niektórzy przychodzą na kilka koncertów, poznaję te twarze” – mówił po jednym z występów w tegorocznym Konkursie Chopinowskim Martín García García. Hiszpański pianista niewątpliwie zdobył sobie serca dużej części warszawskiej publiczności. Sympatię odbiorców zaskarbił sobie nie tylko grą, lecz także szczerymi, często dowcipnymi i pełnymi emocji wypowiedziami. Artysta ma nietuzinkową, charyzmatyczną osobowość estradową i potrafi to wykorzystać. Jego interpretacje muzyki Chopina wzbudzały liczne kontrowersje i były szeroko dyskutowane przez krytyków.

Martín García García urodził się w 1996 roku. Rozpoczął naukę gry na fortepianie w wieku 5 lat, początkowo u Natalii Mazoun i Ilyi Goldfarba. Obecnie jest studentem w Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie w klasie Galiny Egujazarowej oraz Mannes School of Music w Nowym Jorku w klasie Jerome’a Rose’a. Zdobył nagrody w wielu konkursach pianistycznych w rodzinnej Hiszpanii, m.in. w Barcelonie, San Sebastian i Madrycie, a także poza granicami (m.in. w Moskwie). W 2021 roku zdobył I nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Cleveland oraz III nagrodę i nagrodę za najlepsze wykonanie koncertu w XVIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Ma na swoim koncie liczne recitale i koncerty z orkiestrami w Hiszpanii i USA, odbył m.in. tournée z Freixenet Symphonic Orchestra pod batutą Josepa Ponsa. Brał udział w wielu festiwalach i kursach mistrzowskich, w tym u nieżyjącego już wybitnego pianisty i pedagoga Wladimira Krajniewa.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
miejsca, w których jeszcze nie byłem.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
matematykiem lub pilotem.

Za największy sukces artystyczny uważam
te chwile, gdy publiczność wychodzi z mojego koncertu z uśmiechem.

Człowiek, którego podziwiam
Alexander Goldenweiser

Co lubię czytać
Fiodora Dostojewskiego.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
III Sonata h-moll F. Chopina

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com