Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
grudzień 2030
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
9 grudnia 2023, sobota | 18:00
Messa di Gloria

Bilety:
Strefa I – 50 zł, 40 zł
Strefa II – 40 zł, 33 zł
Strefa III – 30 zł, 25 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Chór Filharmonii Opolskiej
Chór Angelus Cantat
Tadeusz Eckert – dyrygent, przygotowanie chórów
Sebastian Mach – tenor
Bartosz Lisik – baryton
Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygentka*

W programie:
muzyka chóralna m.in.: J. Świdra, A. Hundziaka, A. Koszewskiego, F. Nowowiejskiego, J. Łuciuka, J. Lasockiego (36’)
*Giacomo PucciniMessa di Gloria (45’)

Głównym bohaterem tego wieczoru będą zespoły chóralne: Chór Filharmonii Opolskiej oraz Chór Angelus Cantat. Każdego roku mają swoje miejsce w kalendarzu wydarzenia, podczas których – obok instrumentalistów – na podwyższeniu sceny stają ludzie złączeni wspólną pasją, śpiewaniem. Tym razem do chórzystów (i tylko do nich) będzie należała cała pierwsza część koncertu, a w ich wykonaniu zabrzmi prawdziwy muzyczny koktajl: mieszanka twórczości różnych kompozytorów, prezentowanych przez nich stylów, a także wypływających z charakteru pieśni nastrojów. W programie znalazło się dwanaście utworów, począwszy od poważnych dzieł polskich kompozytorów takich jak Feliks Nowowiejski i Józef Świder, a skończywszy na lekkich rytmach piosenek Michaela Massera czy słynnych Paula McCartney’a i Johna Lennona z The Beatles.

Po przerwie charakter wieczoru zmieni się, choć wciąż to radość będzie jego motywem przewodnim. Salę koncertową wypełnią dźwięki Messa di Gloria Giacomo Pucciniego. Kompozycja ta powstawała etapami; Credo zostało napisane już w 1878 roku i początkowo było pomyślane jako samodzielne dzieło. Dwa lata później Puccini rozpoczął studia w Institutio Musicale Pacini w Lukce i wtedy też powstały dodatkowe części, a całość została opatrzona tytułem Messa a quattro voci. Prawykonanie tej kompozycji dyplomowej (sic!) miało miejsce 12 lipca 1880 roku i choć została ona dobrze przyjęta, Puccini nigdy nie opublikował rękopisu Mszy, bowiem wiele z jej motywów wykorzystał później w swoich operach, Manon Lescaut i Edgarze. Ponowne pełne wykonanie dzieła miało miejsce blisko trzydzieści lat po śmierci Pucciniego – w 1952 roku zagrano ją w Chicago, a następnie w Neapolu. Tę niepewność siebie Pucciniego obrazuje zapis jego rozmowy z przyjacielem:

Prawie dwadzieścia lat potrzebowałem, aby dojść do przekonania, że właściwie nie mam zbyt wielkiego talentu do muzyki.

Wtedy przyjaciel zapytał go:

A czy wtedy, zgodnie ze swym sumieniem nie zrezygnowałeś z kariery muzycznej?

Na co Puccini odrzekł:

Niestety! Wtedy było już za późno. W międzyczasie stałem się sławny.

 

Tadeusz Eckert – dyrygent, przygotowanie chórów

Absolwent Wydziału Pedagogiczno-Ar­tystycznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filia w Cieszynie. Bezpośrednio po studiach podjął pracę chórmistrzowską w środowisku edukacyjnym Głubczyc, pracując m.in. w PSM I st., Gimnazjum oraz  Liceum Ogólnokształcącym. W 1988 roku założył Chór Mieszany LO im. A. Mickiewicza w Głubczycach, z którym koncertował w wielu krajach Europy oraz zdobywał nagrody na krajowych i zagranicznych konkursach. Przez 34 lata działalności artystycznej pracował z wieloma chórami i zespołami wokalnymi, m.in. Chórem Filharmonii z Las Palmas de Gran Canaria, Schola Cantorum Opoliensis Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej w Opolu i – od sezonu artystycznego 2021/2022 – z Chórem Filharmonii Opolskiej w Opolu.

W latach 1996-2021 był organizatorem i dyrektorem głubczyckich festiwali chóralnych, które od 2004 roku przyjęły nazwę Głubczyckie Spotkania Chóralne Silesia Cantat. Obok Konkursu o Nagrodę Głubczyckiego Anioła w ramach festiwalu organizowane były seminaria chórmistrzowskie, wykłady oraz warsztaty Międzynarodowego Chóru Silesia Cantat. Od 1992 do 2000 roku współpracował w charakterze asystenta z Polsko-Niemiecką Akade­mią Chóralną In terra pax w Międzyz­drojach. Był także członkiem rady artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu Chórów Szkolnych w Bydgoszczy.

W styczniu 2003 roku, przedstawił autorski referat w Kancelarii Senatu RP, na Ogólnopolskiej Konferencji nt. Edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży. W latach 2009-2019 był członkiem oraz członkiem Rady Artystycznej Międzynarodowego Konkursu Kameralnych Zespołów Wokalnych Stonavska Barborka w Czechach.
W latach 2014-2020 piastował stanowisko Kuratora Regionu Opolskiego Akademii Chóralnej – Śpiewająca Polska, przy NFM we Wrocławiu. Prowadził także ogólnopolskie szkolenia w zakresie sztuki prowadzenia chóru. W listopadzie 2018 roku został powołany przez Dyrektora Teatru Wielkiego Opery Narodowej na stanowisko Koordynatora Regionalnego Regionu Opolskiego Roku Moniuszkowskiego 2019. W latach 2002-2017 piastował stanowisko dyrektora LO im. A. Mickiewicza w Głubczycach. Jesienią 2021 roku, powołał do życia Głubczycką Szkołę Chóralną Angelus Cantat.
Jako dyrygent i nauczyciel otrzy­mał wiele nagród i wyróżnień. Są wśród nich m.in. nagrody Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Kultury i Sztuki, Dyrektora Programu II Pol­skiego Radia, Marszałka Województwa Opolskiego, Wojewody Opolskiego, Kuratora Oświaty w Opolu oraz Nagrody dla Najlepsze­go Dyrygenta na wielu konkursach chóralnych. Zwyciężył także w ple­biscycie Radia Opole i Gazety Wybor­czej pt. Mój belfer w kategorii Mistrz, a w plebiscycie NTO zdobył prestiżową nagrodę Złota Spinka w kategorii Promocja Opolszczyzny. W sierpniu 2003 roku, podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzykującej Młodzieży BIM, uzyskał nagrodę Senatora RP za osobowość artystyczną konkursu. W październiku 2012 roku, otrzymał honorowy tytuł – Profesor Oświaty.

fot. archiwum Chóru “Angelus Cantat”

Głubczycka Szkoła Chóralna Angelus Cantat

Od 30 października 2021 r. działa Głubczycka Szkoła Chóralna Angelus Cantat, została utworzona na gruncie 33-letniej aktywności Chóru Mieszanego Liceum Ogólnokształcącego im. A. Mickiewicza w Głubczycach, którego twórcą i dyrygentem jest Tadeusz Eckert. W dniu dzisiejszym Głubczycka Szkoła Chóralna Angelus Cantat zrzesza dwa zespoły: Chór Mieszany LO w Głubczycach (CheLO) oraz Chór Absolwentów LO w Głubczycach (ChALO). Połączone siły tych chórów tworzą międzypokoleniowy zespół Angelus Cantat. Jego nazwa związana jest z trzydziestopięcioletnią tradycją śpiewu chóralnego oraz z herbem miasta, na którym widnieje anioł z dwoma tarczami.
Chór Mieszany LO w Głubczycach (rok powstania 1988) od 1992 r. chór uczestniczył w Ogólnopolskim Konkursie Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży Szkolnej w Bydgoszczy, zdobywając wielokrotnie szereg prestiżowych nagród, m.in. Grand Prix (3-krotnie), Złoty Kamerton (12-krotnie), Puchar Ministra Edukacji Narodowej i Puchar Ministra Kultury (również 12-krotnie). W maju 1995 roku chór zadebiutował w ogólnopolskim konkursie Legnica Cantat 26 zdobywając Grand Prix. Nagrody na międzynarodowych festiwalach muzycznych to m.in.: Międzyzdroje (2011) – Grand Prix; Bydgoskie Impresje Muzyczne (1996, 1999, 2003) – Złota Struna; Bielsko-Biała Gaude Cantem (2012, 2014) – I miejsce w kategorii chórów młodzieżowych; Szekesfehervar (2000, 2010) – nagroda Alba Regia; Międzynarodowy Konkurs Opava Cantat (2000, 2003) – I miejsce oraz nagroda Złote Pasmo; V Europejskie Spotkania Chóralne w Warszawie (2004) – występ na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej. Począwszy od 1993 r. zespół wyjeżdżał na zagraniczne tournee koncertowe, odwiedzając Danię, Szwajcarię, Niemcy, Holandię, Belgię, Francję, Jugosławię, Węgry, Austrię, Ukrainę, Czechy, Włochy i Wielką Brytanię. W latach 2014-18, przy współpracy z Chórem Cantabile Gimnazjum nr 1 i Szkoły Podstawowej nr 3 w Głubczycach, młodzież licealna uczestniczyła w projekcie Śpiewająca Polska Akademii Chóralnej przy Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Przez wszystkie lata swojej działalności Chór współpracuje ze środowiskiem PSM I st. w Głubczycach, szczególnie z zespołem wokalnym. Owocem tej współpracy stał się m.in. wspólny wyjazd w 2019 r. do Persan (we Francji) na Międzynarodowy Festiwal Chóralny oraz na Międzynarodowy Festiwal Opava Cantat w Opawie (w Czechach). W projektach tych uczestniczyli także chórzyści Szkoły Podstawowej nr 2 w Głubczycach, w której rok wcześniej powstał chór założony przez T. Eckerta. Począwszy od roku 1993 r. Chór LO współpracuje z orkiestrami symfonicznymi, głównie z Orkiestrą Symfoniczną PSM I i II st. w Opolu kierowaną przez Huberta Prochotę (1995-2013). Przy współpracy ze środowiskiem absolwenckim zespół występował także z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Zabrzańskiej (1993, 2008) oraz Orkiestrą Filharmonii Opolskiej (2008, 2018).
Chór Angelus Cantat po dwuletniej działalności może poszczycić się znaczącymi osiągnięciami: Złoty Dyplom na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki im. J. Świdra w Cieszynie (2021); występy na scenie Filharmonii Opolskiej w operetce Zemsta nietoperza J. Straussa razem z Chórem i Orkiestrą Filharmonii Opolskiej oraz Solistami Opery Śląskiej (2022); Złoty Dyplom w konkursie Musica Sacra na Międzynarodowym Festiwalu Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach (2022); Złoty Dyplom, Nagroda Specjalna w postaci nominacji do udziału w Międzynarodowym Festiwalu Canco Mediterranii w Barcelonie (2023) – na 17. Międzynarodowym Festiwalu Chórów im. K. Fobera Gaude Cantem w Bielsku-Białej (2022); Złoty Dyplom na 53 Ogólnopolskim Konkursie Chórów Legnica Cantat w Legnicy (2023); udział w projekcie Ortus de Polonia u boku profesjonalnego zespołu muzyki dawnej Les Traversées Barok z Dijon (2023).

 

fot. © SF/wildbild/Freund

Sebastian Mach – tenor

Ukończył studia wokalne na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Od 2019 roku jest uczestnikiem Programu Kształcenia Młodych Talentów Akademii Operowej Teatru Wielkiego w Warszawie, gdzie doskonali swoje umiejętności pod okiem znakomitych śpiewaków, dyrygentów i pianistów. Artysta pracował z wieloma wybitnymi dyrygentami tj. Umberto Finazzi, Francesco Bottigliero, Paul McCreesh, Jacek Kasprzyk, Adrian Kelly czy Joseph Swensen. Doskonalił swoje umiejętności wokalne na kursach mistrzowskich u takich pedagogów, jak: Gerald Finley, Michelle Wegwart, Andrew Owens czy Robert Nakoneczny. Współpracuje m. in. z Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie, Warszawską Operą Kameralną, Teatrem Wielkim w Łodzi, Polską Operą Królewską, Operą Bałtycką, Narodowym Forum Muzyki. W 2022 roku debiutował w roli Księcia Ramiro w operze La Cenerentola Gioacchino Rossiniego wystawionej na szwajcarskim festiwalu Ticino Musica w Lugano. W 2021 roku brał udział w prestiżowym projekcie Young Singers Project organizowanym przez największy festiwal muzyczny w Europie w Salzburgu. W tym samym roku debiutował w Teatrze Wielkim w Łodzi w operze Wesele Figara Mozarta wcielając się w postacie Don Curzio i Don Basilio. W 2020 roku wykonał główną rolę w światowej prapremierze opery Wehikuł Czasu kompozycji Francesco Bottigliero w Operze Bałtyckiej. W 2019 roku Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Iuventus Canti we Vrablach (Słowacja) otrzymał I Miejsce oraz Nagrodę Specjalną Opery w Bańskiej Bystrzycy za najlepszą interpretacje utworów. W tym też roku otrzymał II Nagrodę Publiczności za Najciekawszą Osobowość Artystyczną 12. Międzynarodowego Operowego Forum Młodych w Bydgoszczy. W 2017 roku otrzymał Nagrodę Specjalną za najlepsze wykonanie pieśni polskiej na IV ogólnopolskim konkursie wokalnym w Drezdenku.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Wszędzie tam, gdzie jest moja rodzina.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
Nikim.

Za największy sukces artystyczny uważam
Wypracowanie bardzo dobrej techniki wokalnej.

Człowiek, którego podziwiam
Rockwell Blake.

Co lubię czytać
Thrillery, horrory i kryminały.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Opera Kopciuszek G. Rossiniego.

 

fot. Mateusz Żaboklicki

Bartosz Lisik – baryton

Bartosz Lisik (ur. 1997) – absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury prof. dr hab. Ewy Marchwickiej oraz w klasie śpiewu solowego dra hab. Roberta Gierlacha. Warsztat wokalny doskonalił na kursach mistrzowskich pod okiem m.in. Bogdana Makala, Ewy Biegas, Fulvio Bettiniego, Marcela Boone, Mariusza Kwietnia, czy Jakuba Józefa Orlińskiego. Debiutował w roli Fabrizia w operze „La Gazza Ladra” G. Rossiniego.

Zarejestrowane z jego udziałem płyty Chopin University Chamber Choir „Drrum Danadam. Pieśni kurpiowskie” oraz „Lauda Anima Mea”, a także płyta „Śpiewajmy! Młodzi – młodym” nagrana wraz z Polskim Narodowym Chórem Młodzieżowym zostały nominowane do nagrody polskiego przemysłu fonograficznego „Fryderyk”. Jako pedagog współpracuje z Chórem Kameralnym Miasta Sulejówek (asystent dyrygenta i pedagog emisji głosu), a także z licznymi polskimi teatrami dramatycznymi, w funkcji konsultanta wokalnego.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Miejsce, w którym czekają na mnie moje koty – Walery i Waleria.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
Matematykiem.

Za największy sukces artystyczny uważam
Realizację każdego projektu, który jest dla mnie debiutem. Za miarę sukcesu uznaję rozwój osobisty oraz zdolność do przekraczania własnych barier – cóż może rozwinąć człowieka bardziej, niż „pierwsze koty za płoty”?

Człowiek, którego podziwiam
Mój Profesor śpiewu – Robert Gierlach.

Co lubię czytać
Pozycje poruszające problematykę powojennej historii świata.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Opera Dydona i Eneasz Henry’ego Purcella, którą niezwykle cenię za wyciskającą łzy prostotę formy i siłę przekazu.

 

fot. Lukasz Rajchert

Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygentka

Agnieszka Franków-Żelazny, jedna z najbardziej uznanych dyrygentek chóralnych w Polsce i Europie, profesor sztuk muzycznych, pedagog, organizatorka życia muzycznego. Wykształcenie wokalne i dyrygenckie zdobyła w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Jest także biologiem, absolwentką Uniwersytetu Wrocławskiego oraz menadżerką kultury z dyplomem Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, a także studiów MBA w Collegium Humanum Szkole Głównej Menedżerskiej. W swoim dorobku posiada 20 nagranych płyt oraz ponad 70 nagród indywidualnych i zespołowych, w tym już w czasie studiów: I nagrodę i dwie nagrody specjalne w Ogólnopolskim Konkursie Dyrygentury Chóralnej (2004), I miejsce w Dolnośląskim Konkursie na Najlepszego Studenta Rzeczpospolitej Polskiej Primus Inter Pares (2004). Za swoją działaność artystyczną i naukową otrzymała Odznakę Honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2008), Wrocławską Nagrodę Muzyczną (2010), Nagrodę Internautów w konkursie Człowiek Roku 2011, Nagrodę „Iuvenes Wratislaviae” Polskiej Akademii Nauk (2012), Brązowy Medal Zasłużony dla Kultury Polskiej – Gloria Artis (2014), a także Fryderyka 2017 i 2019. W 2018 roku programowany przez nią projekt Akademia Chóralna otrzymał nominację do Nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej”.

W latach 2000-2014 prowadziła, założony przez siebie Chór Medici Cantantes Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu. Zdobywając z nim najwyższe nagrody w konkursach chóralnych w Polsce i zagranicą, doprowadziła ten zespół do rangi jednego z najlepszych chórów akademickich w kraju. W latach 2006-2021 była dyrektor artystyczną Chóru Narodowego Forum Muzyki, od początku budując go według autorskiej wizji „chóru solistów”. Jest pomysłodawczynią i dyrektor artystyczną ogólnopolskiego projektu edukacyjnego pod nazwą Polski Narodowy Chór Młodzieżowy, powstałego w 2013 roku. W latach 2015- 2022 roku pełniła funkcję dyrektor programowej Akademii Chóralnej – projektu współfinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego finansowo i merytorycznie wspierającego działalność prawie 300 chórów dziecięcych i młodzieżowych oraz ich dyrygentów, organizującego szkolenia, koncerty, konkursy, konferencje i publikującego utwory muzyczne i wydawnictwa metodyczne. W latach 2013-2016 pełniła funkcję kuratorki priorytetu „Muzyka” Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, współrealizując program muzyczny złożony z kilkuset wydarzeń.

Z kierowanymi przez siebie chórami zrealizowała ponad 1300 utworów chóralnych oraz blisko 300 wokalno-instrumentalnych, dokonała 22 nagrań płytowych i wielu prawykonań muzyki polskiej. Wystąpiła w m.in. w Royal Albert Hall, w lipskim Gewandhausie, paryskiej Filharmonii oraz Salle Pleyel, londyńskim Barbican Centre, Moskiewskim Międzynarodowym Domu Muzyki, brukselskim Bozar i innych ważnych muzycznych miejscach Europy. Przygotowywała chóry dla takich dyrygentów jak Zubin Mehta, Paul McCreesh, Krzysztof Penderecki, Iván Fischer, Pascal Rophe, Lawrence Foster, Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, Andriej Boreyko, Steven Layton, Hans-Christoph Rademann, Robert Reimer, Konrad Junghänel, Andreas Mustonen, Toñu Kaljuste, Giovanni Antonini, Adreas Spering, Carlo Rizzi, Dennis Russel Davies czy Charles Dutoit.

Koncertowała na festiwalach m.in. w Turcji, Stanach Zjednoczonych Ameryki, Rosji, Izraelu, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Grecji, Czechach, Chorwacji, Francji, Irlandii, Hiszpanii, Włoszech i Brazylii.

Jako dyrygentka współparcowała z takimi zespołami, jak: Chór Narodowego Forum Muzyki, Gabrieli Consort, Schleswig-Holstein Festival Choir, Chor der Bamberger Symphoniker, NFM Filharmonia Wrocławska, NFM Orkiestra Leopoldinum, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej, Cappella Gedanensis, Wrocławski Zespół Solistów Ricordanza, Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Chór Festiwalowy Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, Chór Filharmonii Śląskiej, Chór Teatru Wielkiego w Poznaniu.

Z pasją oddaje się pedagogice kształcąc dyrygentów chóralnych oraz śpiewaków zespołowych w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Uniwersytecie Muzycznym
w Warszawie oraz podczas licznych kursów mistrzowskich i warsztatów w ośrodkach akademickich i artystycznych na terenie całej Europy. Zapraszana jako konsultant wokalny i
juror konkursów chóralnych, wokalnych i kompozytorskich. Jest szczęśliwą żoną i matką trójki dzieci. Od września 2022 roku pełni funkcję dyrektora naczelnego Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Mój dom i ogród!

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym
Fotografikiem-podróżnikiem.

Za największy sukces artystyczny uważam
To, że mimo 25. lat pracy w zawodzie muzyka wciąż kocham to, co robię i nie wyobrażam sobie robić czegoś innego.

Człowiek, którego podziwiam
Każdy, który jest człowiekiem pasji i człowiekiem idei! A spotkałam ich wielu w swoim życiu.

Co lubię czytać
Opowieści osadzone w kontekście prawdziwych zdarzeń lub postaci historycznych.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Każda, nad wykonaniem której obecnie pracuję.

Projekt i realizacja: netkoncept.com