Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
grudzień 2049
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
11 kwietnia 2025, piątek | 19:00
MUZYKA UDUCHOWIONA

Strefa I – 65 zł, 55 zł
Strefa II – 55 zł, 46 zł
Strefa III – 45 zł, 37 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Chór Filharmonii Opolskiej
Anna Sikora – przygotowanie chóru
Piotr Kosarga – skrzypce
Joanna Sojka – sopran
Magdalena Pluta – alt
Piotr Kalina – tenor
Szymon Kobyliński – bas
Rafał Kłoczko – dyrygent*

W programie*:
Arvo Pärt – Fratres na skrzypce, orkiestrę smyczkową i perkusję (10’)
Mikołaj Górecki – Concerto-Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową (15′)
Wolfgang Amadeus Mozart – Requiem d-moll KV 626 (50′)

*Szanowni Państwo,
informujemy, że z przyczyn niezależnych nastąpiła zmiana dyrygenta oraz programu koncertu. Za zaistniałą sytuację serdecznie przepraszamy.

 

Piotr Kosarga – skrzypce

Solista i kameralista. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Poznaniu w klasie prof. Marcina Baranowskiego. Jest wykładowcą macierzystej uczelni oraz prowadzącym grupę II skrzypiec w Orkiestrze Polskiego Radia w Warszawie. Współpracuje z orkiestrą Sinfonia Varsovia, a w przeszłości także z Filharmonią Poznańską im. Tadeusza Szeligowskiego (jako kierownik II skrzypiec), Collegium F oraz I, Culture Orchestra. Występował jako solista m.in. z orkiestrą Filharmonii Opolskiej im. J. Elsnera. Miał okazję współpracować z wieloma wybitnymi artystami: Anną Sophie Mutter, Krzysztofem Pendereckim, Jerzym Maksymiukiem, Kirillem Karabitsem, Garrickiem Ohlssonem, Azizem Shokhakimovem, Pinchasem Zuckermannem.

Jego największą pasją jest muzyka kameralna. Swe doświadczenie zdobywał jako członek Jahnke String Quartet oraz założyciel kwartetu skrzypcowego Elliptique Ensemble, z którym oprócz działalności koncertowej, prowadzi autorskie warsztaty orkiestrowe dla uczniów szkół muzycznych II stopnia.

Jako solista i kameralista występował w salach koncertowych w Europie i Azji oraz znaczących festiwalach muzycznych w Polsce i za granicą. Jest laureatem ogólnopolskich konkursów skrzypcowych oraz zwycięzcą 21st Young Musician International Competition Citta di Barletta we Włoszech (2011). Kilkukrotny zdobywca stypendiów, w tym Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2014), Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2020) oraz Prezydenta Miasta Opola.

Od roku 2019 współtworzy zespół Apeiron Trio, z którym prowadzi ożywioną działalność koncertową, występując podczas znaczących międzynarodowych festiwali muzycznych. Zespół zdobył wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie (2019 r.) oraz III nagrodę w International Classical Music On Stage (2020 r.). Wśród wielu zakresów działalności zespołu najważniejsze miejsce zajmuje promocja muzyki polskiej. W 2023 roku ukazała się debiutancka płyta zespołu Polish Piano Trios wydana w prestiżowej wytwórni DUX.

 

fot. Beata Synkiewicz

Joanna Sojka – sopran

Sopran liryczno-koloraturowy. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie. Studiowała także na Hochschule für Künste Bremen.

Zadebiutowała na scenie jako Belinda w operze Dydona i Eneasz Henryka Purcella w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Od tamtej pory brała udział w uznanych produkcjach operowych w Polsce i za granicą wcielając się takie role jak Euridice w Orfeo ed Euridice Ch. W. Glucka w Operze Nova w Bydgoszczy, Królowa Nocy w Czarodziejskim Flecie Piccolo, Nina w Il giovedi grasso oraz Serafina w Il campanello G. Donizettiego, Belinda w Dydonie i Eneaszu H. Purcella, Cleone/Une Ombre Hereuse/Une suivante d’Phebe w Castor et Pollux J. Ph. Rameau a także Abra w Judycie Triumfującej A. Vivaldiego w Warszawskiej Operze Kameralnej. Ponadto wcielała się w rolę Marzii w Arminio J. A. Hasse w Teatrze w Gliwicach, Eurindy w Moro per amore A. Stradelli wystawianej w Rzymskim teatrze Palazzo Altemps. Wersje koncertowe przyniosły jej również ważne role, m.in Megacles w L’Olimpiade A. Vivaldiego pod batutą Rinalda Alessandriniego w NFM, Celia w Lucio Silla W. A. Mozarta w Teatrze Słowackiego w Krakowie, Publia w Aureliano in Palmira G. Rossiniego na festiwalu Opera Rara w Pradze, Dreźnie i Krakowie.

Repertuar sopranistki obejmuje zarówno dzieła operowe, jak i oratoryjne, m.in. partie Królowej Nocy, Zerliny i Susanny (Mozart), Gildy w Rigoletto (Verdi), Aminy w Lunatyczce oraz Elviry w Purytanach (Bellini), Julii w Romeo i Julii (Gounod), Adeli w Zemście Nietoperza (Strauss), Zerbinetty w Ariadnie na Naxos (Strauss) oraz Morgany w Alcinie (Haendel). Wykonuje również oratoria, takie jak Carmina Burana, Stworzenie świata, Pory roku, Wielka Msza c-moll, Mesjasz i Gloria Poulenca, a także pieśni polskie i zagraniczne. Dzięki elastyczności wokalnej i wyjątkowej barwie głosu artystka odnajduje się także w repertuarze muzyki filmowej.

Artystka koncertuje z wieloma cenionymi orkiestrami i zespołami, w tym z Sinfoniettą Cracovią, Sinfonią Varsovią, Capellą Cracoviensis, Arte dei Suonatori, Oh! Orkiestrą Historyczną, Wrocławską Orkiestrą Barokową, Baroque Collegium 1685, Ensemble Mare Nostrum. Jej występy były częścią prestiżowych festiwali, takich jak Misteria Pashalia, Opera Rara, Actus Humanus a także Tage Alte Musik Regensburg czy Händel-Festspiele Halle. Współpracowała z filharmoniami w Szczecinie, Łodzi, Bydgoszczy, Gdańsku, Koszalinie, Krakowie i w wielu innych miastach. Występowała pod batutą tak wybitnych dyrygentów jak Marc Minkowski, Rinaldo Alessandrini, Joshua Rifkin, Dirk Vermeulen, Dirk Brossé.

Jej dyskografia obejmuje m.in. pieśni Eugeniusza Pankiewicza  utwory Wojciecha Kilara, Krzysztofa Pendereckiego a także Josepha Haydna czy Mozarta.

Najważniejszym wydarzeniem bieżącego sezonu będzie dla artystki debiut w roli Królowej Nocy w Czarodziejskim Flecie W. A. Mozarta na deskach Opery na Zamku w Szczecinie, którego premiera ma mieć miejsce w marcu 2024 roku.

 

fot. Anna Świeczkowska

Szymon Kobyliński – bas

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie prof. Floriana Skulskiego. Studiował również w Conservatorio di Musica Giuseppe Verdi w Turynie, a także International Opernstudio w Hamburgu. Doskonalił swoje umiejętności u takich pedagogów jak: C. Desderi, R. Bruson, T. Krause, B. Giaiotti, A. Dobber, R. Nakoneczny, A. Saciuk.

Już na studiach zadebiutował w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie w operach Borys Godunow oraz Lukrecja Borgia. W latach 2012–2015 występował w Staatsoper w Hamburgu. Współpracuje z teatrami operowymi w całej Polsce, śpiewając m.in. w spektaklach: La Boheme, Madama Butterfly, Turandot, Tosca, Straszny dwór, Halka, Szwajcarska chatka, Paria, Król Roger, Wanda, Eugeniusz Oniegin, Borys Godunow, Salome, Śpiewacy norymberscy, Madame Curie, La Traviata, Nabucco, Rigoletto, Aida, Otello, Norma, Anna Bolena, Il Barbiere di Seviglia, L’Italiana in Algeri, Don Giovanni, La Clemenza di Tito, Czarodziejski flet.

Zdobywca Grand Prix VIII Ogólnopolskiego Konkursu Impressio Art – Sopot 2016. Zwycięzca I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Ars et Gloria w Katowicach 2016. Finalista Międzynarodowego Konkursu Belvedere 2016 w Cape Town oraz Międzynarodowego Konkursu Hariclea Darclee 2010 w Braila.

Poza światem muzyki operowej znakomicie odnajduje się w repertuarze oratoryjno-kantatowym i kameralnym. Występował m.in. w Filharmonii Narodowej w Warszawie, NOSPR w Katowicach, Narodowym Forum Muzyki i innych salach koncertowych z wieloma zespołami: Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Orkiestrą Filharmonii Śląskiej, Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Częstochowskiej, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot, Orkiestrą Bałtyckiej Filharmonii Młodych, Orkiestrą Capella Gedanensis, Orkiestrą Symfoniczną i Kameralną Akademii Muzycznej w Gdańsku, Orkiestrą Filharmonii Hradec Kralove.

W swoim dorobku posiada nagrania płytowe: Stanisław Moniuszko Kantaty Milda / Nijoła, Filharmonia Poznańska, dyrygent – Łukasz Borowicz, Wyd. DUX; L.Kułakowski – Missa miseri cordis, Toruńska Orkiestra Symfoniczna, dyrygent – Aleksandra Grucza-Rogalska; Wyd. 2011; Muzyczne Dziedzictwo Miasta Gdańska  – Kantaty Bożonarodzeniowe, Goldberg Baroque Ensemble, Wyd. 2010 SARTON; Muzyczne Dziedzictwo Miasta Gdańska – Kantaty adwentowe gdańskich mistrzów baroku, Goldberg Ensemble, dyrygent – Andrzej Szadejko, Wyd. 2008 DUX; Tadeusz Zygfryd Kassern – Comedy of the Dumb Wife dyrygent – Przemysław Stanisławski, Wyd. Akademii Muzycznej w Gdańsku 2006.

Od 2024 r. pracuje jako asystent na wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Projekt i realizacja: netkoncept.com