Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
lipiec 2024
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
1
2
3
4
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
30 września 2023, sobota | 18:00
Odnaleziona muzyka Śląska Opolskiego cz. 2
Miejsce: Klub muzyczny

Bilety: 5zł

Koncert kameralny w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa oraz Weekendu seniora z kulturą.

Musica Vena Roots
Joanna Widawska – skrzypce
Małgorzata Rędzińska – altówka
Mariusz Pucia – klarnet
Dariusz Kownacki – akordeon

W programie:
Dawne tańce regionu opolskiego z niepublikowanych rękopisów Jana Taciny.

 

Jan Tacina urodził się 25 października 1909 roku w Oldrzychowicach na Zaolziu. Był pracownikiem naukowym Instytutu Śląskiego w Katowicach, następnie Państwowego Instytutu Sztuki w Warszawie, współpracował z Centralnym Archiwum Fonograficznym w Poznaniu.
Dość szybko zainteresował się zapisywaniem ludowych pieśni. Pierwszy zbiór liczył 80 przekazów z rodzinnych Oldrzychowic i okolicy. Następny zbiór liczył już 458 pieśni zgromadzonych w latach 1928-1936 na teranie czeskiej części Śląska Cieszyńskiego. Jego transkrypcje znalazły się też w niezwykle cennym zbiorze Pieśni ludowych z Polskiego Śląska, publikował teksty w wielu czasopismach.
Jeszcze przed wybuchem II wojny światowej Tacina zainteresował się tańcem ludowym, zapisując muzykę oraz opis choreograficzny. Niestety, zachowała się tylko niewielka część tego materiału. Plan wydawniczy obejmował cztery tomy tańców ludowych: Tom pierwszy – tańce Śląska Cieszyńskiego, drugi – Śląska Opolskiego, trzeci – Górnego Śląska, czwarty – Żywiecczyzny. Tańce Opolskie nigdy nie ukazały się drukiem. Pozostając w rękopisach i rozproszeniu, wciąż oczekują na redakcję tym bardziej, że brak jest wyczerpujących opracowań w literaturze. Warto dodać, że w roku 1963 Tacina opublikował Pieśni ludowe Śląska Opolskiego, materiał ten pochodził głównie z badań terenowych Ogólnopolskiej Akcji Zbierania Folkloru Muzycznego (AZFM – 1950-51), temat opolskiego folkloru muzycznego nie był mu więc obcy.
Podejmując zatem to zagadnienie pragniemy przypomnieć sylwetkę niestrudzonego badacza i jego spuścizny tradycyjnych opolskich tańców ludowych, opracowanych tu współcześnie, z nadzieją na odnalezienie i publikację zamierzonego, długo oczekiwanego tomu Tańców Opolskich.

Projekt i realizacja: netkoncept.com