Filharmonia Opolska - logo
TO NIE TYLKO DŹWIĘK, TO WŁAŚCIWE MIEJSCE I CZAS.
67. SEZON ARTYSTYCZNY FILHARMONII OPOLSKIEJ
Repertuar
Strzałka w lewo Grudzień 2018 Strzałka w prawo
powtśrczptsoni
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
11 listopada 2018, niedziela | 18:00
Uroczysty koncert z okazji Narodowego Święta Niepodległości
POLSKA MUZYKA ZAPOMNIANA

Bilety normalne 25 zł
Bilety ulgowe 15 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Krzysztof Książek – fortepian (Laureat III Nagrody na I Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych w Warszawie)
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Feliks Nowowiejski – Uwertura do oratorium Powrót syna marnotrawnego op. 3
Ignacy Jan Paderewski – Koncert fortepianowy a-moll op. 17
Witold Maliszewski – IV Symfonia D-dur Odrodzonej i odnalezionej Ojczyźnie op. 21

Koncert realizowany w ramach programu  filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!
Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.
Realizacja programu na terenie Województwa Opolskiego została objęta honorowym patronatem Opolskiego Kuratora Oświaty 


 

 

Dwa lata temu hucznie obchodziliśmy 1050-lecie Chrztu Polski. Choć właśnie w 966 roku rozpoczęła się historia naszej ojczyzny – na swoje oficjalne milenium Polska musi poczekać jeszcze 71 lat. Wszystko przez trudną (ale i ważną) historię rozbiorów i zaborów.

Być może 123 lata Polski nieistniejącej to pewien myślowy skrót, z pewnością jednak drogą na skróty nie szli Polacy, którzy postanowili o ojczyznę zawalczyć. Powstania zbrojne, spotkania dyplomatyczne oraz literatura i muzyka budujące narodową tożsamość i pokrzepiające serca – wszystko to doprowadziło do pamiętnego roku 1918, dzięki któremu dziś świętować możemy 100 lat Polski niepodległej.

123 lata w ponad tysiącletniej historii narodu są właściwie chwilą. Podobnie niewielką część Ewangelii wg św. Łukasza stanowi słynna przypowieść o synu marnotrawnym. Mimo to, Feliks Nowowiejski nadał tej perykopie ogromne znaczenie, tworząc na jej kanwie monumentalne oratorium. Uwertura do Powrotu syna marnotrawnego (nagrana przez Opolskich Filharmoników we wrześniu ubiegłego roku i wydana przez wytwórnię DUX na płycie Nowowiejski – Dzieła symfoniczne) rozpocznie zatem koncert opowiadający o drodze do wolności, o powrocie Polski na mapy Europy i świata.

Niepodległej nie byłoby prawdopodobnie bez zaangażowania Ignacego Jana Paderewskiego. Dziś trudno sobie wyobrazić, by naród swoje sprawy złożył w rękach artysty. Paderewski najpierw i przede wszystkim był bowiem artystą: pianistą i kompozytorem. Swój Koncert fortepianowy a-moll ukończył w roku 1888, rok później zinstrumentował dzieło i wtedy też doszło do jego premierowego wykonania. Realizacji partii solowej podjęła się Anette Jessipowa, a orkiestrę poprowadził Hans Richter, o którym sam Paderewski napisał w swoich Pamiętnikach: „Richter należał wówczas do najsławniejszych dyrygentów świata.” O Paderewskim zaczęło być głośno. Zaledwie dwa lata później trafił do Stanów Zjednoczonych, gdzie odbył wielkie tournée na zaproszenie fortepianowego potentata – firmy Steinway. Związki Paderewskiego z Ameryką przetrwały zresztą do końca jego życia. To popularności, ugruntowanej pozycji i mądrej odwadze polskiego muzyka zawdzięczamy obecność polskiej sprawy w słynnych 14 punktach Wilsona.

Kompozycją powstałą już w niepodległej Polsce jest IV Symfonia D-dur Witolda Maliszewskiego o znamiennym tytule: Odrodzonej i odnalezionej Ojczyźnie. Dwa przymiotniki łączą tu w niezwykły sposób dwie rzeczywistości – globalną (w której nasz kraj znajdował się w 1923 roku) oraz tę osobistą Maliszewskiego, twórcy z pogranicza kilku kultur i światów. Opisy IV Symfonii były dotychczas pracami z zakresu teorii muzyki, dzieło przez prawie sto lat pozostawało bowiem jedynie w rękopisie. Dzięki staraniom Filharmonii Opolskiej utwór ten został w ciągu ostatniego roku wydany i nagrany, a publiczność uczestnicząca w koncercie w dniu setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości będzie świadkami jego premierowego wykonania.

(MK)




Fot. Bruno Fidrych, na zlecenie Stowarzyszenie im. Ludwiga Van Beethovena


Krzysztof Książek ur. 1992 r. w Krakowie. Półfinalista i laureat dwóch nagród pozaregulaminowych w XVII Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie.  Rozpoczął naukę w wieku 9 lat w klasie fortepianu mgr Grażyny Hesko-Kołodzińskiej i ukończył PSM I st. im. S. Wiechowicza w Krakowie. Od 2005 roku kształcił się pod okiem prof. Stefana Wojtasa, najpierw jako uczeń POSM II st. im. F. Chopina w Krakowie, a później jako student Akademii Muzycznych w Krakowie i Bydgoszczy. Obecnie realizuje program studiów podyplomowych w klasie prof. Arie Vardiego w Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover.

Laureat najwyższych nagród na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in.: , The International Chopin Piano Competition – I miejsce, Grand Prix, nagroda specjalna (Lwów, Ukraina 2010), The II American Paderewski Piano Competition – II nagroda, nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu Paderewskiego (Los Angeles, USA 2013), IX Międzynarodowy Konkurs im. I.J. Paderewskiego – nagroda specjalna dla najlepszego Polaka, który awansował do półfinału, lub finału konkursu (Bydgoszcz 2013), Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina – I nagroda oraz nagroda specjalna (Warszawa 2013), Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie – II nagroda  (Warszawa 2015), Concours International de Piano de l’Orchestre Philharmonique du Maroc – III nagroda (Rabat i Casablanca, Maroko 2016), IV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny Halina Czerny-Stefańska in memoriam - I nagroda (Poznań 2017), ), I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych - III nagroda i nagroda specjalna za najlepsze wykonanie mazurków, (Warszawa 2018).

Występował na 67 i 69 Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju,  Festiwalu „Chopin i Jego Europa”, Festival Chopin à Paris, The New Year Music Festival w Gstaad. 17 marca 2018 roku wystąpił jako solista z towarzyszeniem Collegium 1704 roku pod batutą Václava Luksa podczas koncertu „Warszawski Fortepian Chopina” prezentującego kopię fortepianu Buchholtza Koncertował w Japonii, Chinach, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Włoszech, RPA, USA, Polsce, na Słowacji, Ukrainie i na Węgrzech. Jest stypendystą Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacji Pro Musica Bona, programu stypendialnego "Młoda Polska". W latach 2005-2011 był objęty programem Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. W marcu 2014 roku otrzymał Stypendium Krystiana Zimermana.

W kręgu jego zainteresowań znajduje się również kameralistyka, której uczył się pod kierunkiem prof. Kai Danczowskiej, mgr Justyny Danczowskiej, dr hab. Sławomira Cierpika, prof. Marii Szwajger- Kułakowskiej. Występuje w duecie fortepianowym ze swoją żoną Agnieszką Zahaczewską-Książek.

W listopadzie 2016 r. ukazała się płyta CD z Koncertem e-moll op. 11 Fryderyka Chopina, który artysta wykonuje wraz z Santander Orchestra pod dyrekcją José Maria Florêncio. Jesienią 2017 roku została wydana solowa płyta Krzysztofa Książka z utworami Fryderyka Chopina. W 2018 roku w serii The Real Chopin Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina ukazało się premierowe nagranie na kopii warszawskiego fortepianu Fryderyka Chopina: Buchholtza z ok. 1825 roku.  Jest to pierwsze nagranie artysty na instrumencie historycznym, na którym prezentuje utwory Karola Kurpińskiego i Fryderyka Chopina.

Krzysztof Książek jest reprezentowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.

Materiały: beethoven.org.pl



 

Projekt i realizacja: netkoncept.com