Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
maj 2001
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
20 października 2024, niedziela | 10:30
Proste historyjki o muzyce
Bajkowy przewodnik po orkiestrze symfonicznej

Bilety:
Strefa I – 42 zł
Strefa II – 36 zł
Strefa III – 30 zł
Dzieci do lat 4, siedzące na kolanach rodziców, opiekunów – wstęp bezpłatny.

Wykonawcy:
Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Jakub Przybycień – dyrygent
Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu

W nadchodzącym sezonie Prostych historyjek o muzyce zarówno mali jak i towarzyszący im nieco starsi Melomani poznają orkiestrę symfoniczną od podszewki. Czy orkiestra jest jedną wielką rodziną czy może składa się z kilku instrumentalnych rodów? Jaki temperament i talent skrywają jej poszczególne ogniwa? Instrumenty wśród swoich strun, klapek, ustników i stroików kryją niezliczoną ilość muzycznych historii. Specjalnie dla dzieci zgodziły się opowiedzieć najpiękniejsze z nich. Najlepszą drogą do zbudowania przyjaźni z muzyką poważną jest jej zrozumienie i regularne spotkania na żywo. Każdy koncert zaoferuje słuchaczom dużą dawkę wiedzy, zilustrowaną najwspanialszymi dziełami muzyki klasycznej i oprawioną w przystępne dla dzieci bajkowe opowieści.

Ten cykl koncertów polecamy młodym melomanom oraz ich rodzicom, opiekunom i dziadkom. Treść koncertów skierowana jest szczególnie do dzieci w wieku 3-10 lat, ale jako że atmosfera podczas tych spotkań jest swobodna i rodzinna, zapraszamy również z mniejszymi pociechami – a i starszaki w wieku 11-14 lat nie powinny się nudzić.

Koncert 1. Poznajmy się! Wstęp do orkiestry symfonicznej.
Dlaczego orkiestra składa się z aż tylu instrumentów? Czemu niektóre licznie się powtarzają, a inne występują w pojedynkę? Instrumenty przedstawią nam swoje rodziny i zademonstrują dziedziczone od pokoleń umiejętności. Podejrzymy również jeden dzień z życia kompozytora, by dowiedzieć się do czego orkiestra symfoniczna została stworzona.

Abonament

fot. Michał Grocholski

Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu.

Nauczycielka wychowania przedszkolnego, edukatorka kulturalna, wielka miłośniczka muzyki, twórczyni internetowa. Kobieta pełna uroku, ciepła i delikatności, a przy tym – wulkan kreatywnej energii. Mama, która faktycznie wychowuje swoje dzieci przez sztukę. Zdradza pomysły na twórcze spędzanie czasu z maluchami kilkunastotysięcznej społeczności zgromadzonej wokół jej konta na Instagramie. Po raz trzeci będzie opowiadała swoje Proste historyjki o muzyce opolskiej publiczności.

 

fot. TaJo Photography

Jakub Przybycień – dyrygent

Uznany dyrygent i utalentowany skrzypek pochodzący z Zielonej Góry, wyróżnia się nie tylko niezwykłym talentem muzycznym, ale także charyzmatycznym stylem dyrygowania, zdobywając uznanie muzyków orkiestrowych na całym świecie. Jego ekspresyjne prowadzenie i pełne energii interpretacje przyciągają uwagę zarówno wykonawców, jak i słuchaczy, pozostawiając niezapomniane i trwałe wrażenia.

Z początkiem sezonu artystycznego 2023/24 Jakub Przybycień pełni funkcję asystenta dyrygenta maestro Ludovica Morlot przy Orkiestrze Symfonicznej Barcelony i Narodowej Orkiestrze Katalonii. W czerwcu br. został ogłoszony desygnowanym zwycięzcą międzynarodowego konkursu dyrygenckiego International Conducting Competition Rotterdam 2025, co umożliwi mu dyrygowanie pięciu koncertów z czołowymi orkiestrami holenderskimi w Rotterdamie w przyszłym roku. W kwietniu br. Jakub znalazł się w gronie sześciu półfinalistów prestiżowego międzynarodowego konkursu dyrygenckiego Malko 2024 w Kopenhadze, gdzie dyrygował Duńską Narodową Orkiestrą Symfoniczną. W marcu ubiegłego roku Jakub był finalistą międzynarodowego konkursu dyrygenckiego im. Donatelli Flick w Londynie, gdzie dyrygował London Symphony Orchestra podczas koncertu finałowego. W 2022 roku odniósł sukces jako finalista kursów mistrzowskich Kritisches Orchester Berlin. Jego osiągnięcia nie kończą się na tym – podczas Gstaad Conducting Academy 2021 zdobył nagrodę Neeme Järvi Prize oraz zaproszenie do współpracy z wieloma szwajcarskimi orkiestrami.

Jakub Przybycień przez dwa lata pełnił funkcję asystenta klasy profesorów Johannesa Schlaefli i Christopha-Mathiasa Muellera w Hochschule der Künste w Zurychu, gdzie ukończył podwójne studia magisterskie (Master of Arts and Master Specialized of Arts in Music Performance in Conducting). Jest także pierwszym dyrygentem orkiestry Zürcher Orchester Sozietät oraz stypendystą Forum Dirigieren, programu dla wybitnych młodych dyrygentów studiujących w krajach niemieckojęzycznych.

Jakub nieustannie rozwija swoje umiejętności muzyczne i techniczne poprzez udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych dyrygentów. Współpracował z takimi muzykami jak Neeme, Paavo i Kristjan Järvi, Marin Alsop, Jaap van Zweden, Peter Eötvös, Jorma Panula, Thomas Hengelbrock i Michael Sanderling. Miał również okazję współpracować ze znakomitymi orkiestrami, takimi jak London Symphony Orchestra, Duńska Narodowa Orkiestra Symfoniczna, Balthasar Neumann Ensembles, Baltic Sea Philharmonic, Ensemble Ars Nova, Luzerner Sinfonieorchester, Kritisches Orchester Berlin, Göttinger Symphonie Orchester oraz Opéra Orchestre National Montpellier Occitanie.

Swoją edukację muzyczną rozpoczął w wieku sześciu lat, ucząc się gry na skrzypcach pod kierunkiem mgr. Leszka Kucharuka w PSM I i II st. im. M. Karłowicza w Zielonej Górze. Jako skrzypek zdobył wiele nagród i wyróżnień na licznych krajowych i międzynarodowych konkursach. Jego pasja do muzyki zaowocowała przyjęciem do cenionej Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej Unii Europejskiej (European Union Youth Orchestra), gdzie miał okazję pracować i uczyć się od wybitnych muzyków, takich jak Maestro Bernard Haitink, Manfred Honeck, Noah Bendix-Balgley i Lorenza Borrani.

W latach 2014-2019 studiował grę na skrzypcach w renomowanej klasie profesor Moniki Urbaniak-Lisik w Hochschule der Künste w Bernie, które ukończył z wyróżnieniem. W trakcie studiów skrzypcowych zainteresował się także dyrygenturą, co zaowocowało zdobyciem tytułu licencjata dyrygentury orkiestrowej z wyróżnieniem w klasie profesora Marka Pijarowskiego w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.

Projekt i realizacja: netkoncept.com