Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
czerwiec 2018
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
23
24
25
26
27
28
29
30
1
Zakończenie 66. Sezonu Artystycznego Przemysław Neumann – dyrygent Jan Lisiecki – fortepian
22.06.2018    
19:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Przemysław Neumann – dyrygent Jan Lisiecki – fortepian Program: Franciszek Lessel – Finale. Molto presto g-moll Fryderyk Chopin – II Koncert [...]
30 marca 2025, niedziela | 12:30
Proste historyjki o muzyce
Bajkowy przewodnik po orkiestrze symfonicznej

Bilety:
Strefa I – 42 zł
Strefa II – 36 zł
Strefa III – 30 zł
Dzieci do lat 4, siedzące na kolanach rodziców, opiekunów – wstęp bezpłatny.

Wykonawcy:
Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Maria Sydor – dyrygent
Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu

W nadchodzącym sezonie Prostych historyjek o muzyce zarówno mali jak i towarzyszący im nieco starsi Melomani poznają orkiestrę symfoniczną od podszewki. Czy orkiestra jest jedną wielką rodziną czy może składa się z kilku instrumentalnych rodów? Jaki temperament i talent skrywają jej poszczególne ogniwa? Instrumenty wśród swoich strun, klapek, ustników i stroików kryją niezliczoną ilość muzycznych historii. Specjalnie dla dzieci zgodziły się opowiedzieć najpiękniejsze z nich. Najlepszą drogą do zbudowania przyjaźni z muzyką poważną jest jej zrozumienie i regularne spotkania na żywo. Każdy koncert zaoferuje słuchaczom dużą dawkę wiedzy, zilustrowaną najwspanialszymi dziełami muzyki klasycznej i oprawioną w przystępne dla dzieci bajkowe opowieści.

Ten cykl koncertów polecamy młodym melomanom oraz ich rodzicom, opiekunom i dziadkom. Treść koncertów skierowana jest szczególnie do dzieci w wieku 3-10 lat, ale jako że atmosfera podczas tych spotkań jest swobodna i rodzinna, zapraszamy również z mniejszymi pociechami – a i starszaki w wieku 11-14 lat nie powinny się nudzić.

Koncert 6. Na tropie perkusyjnych uciekinierów
Nadszedł czas poznać największe orkiestrowe rozrabiaki. Instrumenty perkusyjne nie były w stanie usiedzieć spokojnie na scenie i gdy tylko nieopatrznie spuściliśmy z nich wzrok uciekły w głąb gęstej, tętniącej życiem dżungli. Aby je odnaleźć będziemy musieli wyjątkowo wytężyć słuch i podążać za odgłosami perkusyjnych rytmów. Miejmy nadzieję, że mieszkańcy dżungli pomogą nam w szukaniu instrumentów – uciekinierów, a groźny Król Goryl nie zauważy ilu intruzów odwiedziło w ten niedzielny poranek jego królestwo…

Abonament

fot. Michał Grocholski

Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu.

Nauczycielka wychowania przedszkolnego, edukatorka kulturalna, wielka miłośniczka muzyki, twórczyni internetowa. Kobieta pełna uroku, ciepła i delikatności, a przy tym – wulkan kreatywnej energii. Mama, która faktycznie wychowuje swoje dzieci przez sztukę. Zdradza pomysły na twórcze spędzanie czasu z maluchami kilkunastotysięcznej społeczności zgromadzonej wokół jej konta na Instagramie. Po raz trzeci będzie opowiadała swoje Proste historyjki o muzyce opolskiej publiczności.

 

fot. Anita Wąsik Photography

Maria Sydor – dyrygent

Urodziła się w 1991 roku w Oberlin, Ohio, USA, w polsko – amerykańskiej rodzinie o tradycjach muzycznych. Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie z dyplomami: Prowadzenie Zespołów Muzycznych (licencjat), Dyrygentury Chóralnej (magister) oraz Dyrygentury Symfoniczno-operowej (magister) w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W latach 2020-2024 Sydor pełniła obowiązki dyrygenta-asystenta Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.

Maria koncertowała w wielu salach koncertowych w Polsce i za granicą, m.in. Auditorio Edgar Neville w Maladze, Hiszpania, Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, w Filharmonii Śląskiej, Operze Śląskiej, w Złotej Sali w Filharmonii Szczecińskiej, w Akademii Muzycznej Karola Szymanowskiego w Katowicach, na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym, Mazowieckim Instytucie Kultury, Łazienkach Królewskich, Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej oraz w Pałacu Prezydenckim w Warszawie przed wieloma prestiżowymi osobistościami, m.in. prezydentem USA, Barackiem Obamą.

Sydor dokonała wielu światowych prawykonań, a także wielu wspaniałych wykonań dzieł należących do pionierów sztuki muzycznej, m.in. Requiem W. A. ​​Mozarta, Symfonię nr 7 L.van Beethovena, 1 i 2 Symfonię J. Brahmsa, Symfonię nr 3 A. Dvoraka, Uczeń Czarnoksiężnika P. Dukasa, Koncert na orkiestrę B. Bartoka, St. Reich City Life, Overture Hebrides F. Mendelssohna, Tańce połowieckie A. Borodina czy Suitę op. 20 z baletu Jezioro Łabędzie P. Czajkowskiego. Maria również wykonała dzieła muzyki filmowej, m.in. suitę orkiestrową z filmu Harry Potter oraz soundtrack z filmu Jak wytresować smoka.

Sydor współpracowała z takimi zespołami i orkiestrami jak m.in. Orquesta Filarmónica de Málaga, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej, Śląska Orkiestra Kameralna, Akademicka Orkiestra Symfoniczna i Kameralna we Wrocławiu, Wydział Chóralny Matematyki, Informatyki i Mechatroniki Uniwersytetu Warszawskiego, Zespół Echo – Polskiego Związku Niewidomych w Warszawie.

W 2023 roku Sydor miała okazję współpracować z Rafałem Kwiatkowskim (wiolonczela) podczas 60. Chorin Musiksommer Festival, wykonując A. Dvoraka Koncert wiolonczelowy b-moll op. 104 oraz I Symfonię c-moll op. 68 J. Brahma z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Szczecińskiej w Niemczech. Pod koniec sierpnia 2023 roku, Maria pracowała jako asystent dyrygenta podczas XI Edycji Międzynarodowej Orkiestry Młodzieżowej Lutosławskiego (ILYO), pracując nad utworem Witolda Lutosławskiego Concerto for orchestra z młodymi muzykami z całego świata.

Projekt i realizacja: netkoncept.com