Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
lipiec 2020
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM 2020
30.06.2020    
09:00 - 20:00
Jak co roku, Filharmonia Opolska dołączyła do Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom. Podczas tegorocznej, XIX edycji - CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM O ZWIERZĘTACH, Filharmonicy Opolscy wraz [...]
7 marca 2020, sobota | 18:00
SINFONIA IUVENTUS w Filharmonii Opolskiej

Bilety 20 zł

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Szymon Klimaklarnet
Marek Wroniszewskidyrygent

W programie:

Henryk Mikołaj Górecki – Trzy tańce op. 34 na orkiestrę cz. III
Gerald Finzi – Koncert klarnetowy op. 31
Witold Lutosławski – Preludia taneczne na klarnet i orkiestrę
Siergiej Prokofiew –  Suita symfoniczna op. 60 z muzyki do filmu Porucznik Kijé

fot. BARCZ / DRUSZCZ.
Zdjęcie zostało wykonane w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

POLSKA ORKIESTRA SINFONIA IUVENTUS IM. JERZEGO SEMKOWA

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus powstała z inicjatywy Jerzego Semkowa, jednego z najwybitniejszych dyrygentów polskich. Utworzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na mocy rozporządzenia z 1 października 2007 r. jest państwową instytucją artystyczną. Głównym jej celem jest stworzenie młodym muzykom szansy na artystyczny debiut orkiestrowy i przygotowanie ich do pracy w podobnych zespołach zawodowych. W skład Orkiestry wchodzą najzdolniejsi absolwenci i studenci akademii muzycznych, którzy nie ukończyli 30 lat.

Sinfonia Iuventus rozpoczęła działalność artystyczną w czerwcu 2008 r. Współpracowała z wieloma uznanymi dyrygentami, takimi jak: Jerzy Semkow, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Krzysztof Penderecki, Gabriel Chmura, Antoni Wit, Tadeusz Strugała, John Axelrod, Charles Dutoit, Agnieszka Duczmal, Nicolae Moldoveanu, Juozas Domarkas, Grzegorz Nowak, Jerzy Maksymiuk, Michaił Jurowski, Tadeusz Kozłowski, Andrzej Boreyko, Marek Pijarowski, Mirosław Jacek Błaszczyk, Jerzy Salwarowski, Evgeny Volynsky, Gerd Schaller, Eugene Tzigane, Massimiliano Caldi, Andriy Yurkevych, Tadeusz Wojciechowski, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Łukasz Borowicz, oraz solistami, wśród których byli m.in. Konstanty Andrzej Kulka, Piotr Paleczny, Ivan Monighetti, Zakhar Bron, Krzysztof Jakowicz, Tatiana Szebanowa, Janusz Olejniczak, Jonathan Plowright, Abdel Rahman El Bacha, Eugen Indjic, Krzysztof Jabłoński, Olga Pasiecznik, Jadwiga Rappé, Vadim Repin, Jan Stanienda, Tomasz Strahl, Alena Baeva, Leszek Możdżer, Yulianna Avdeeva, Agata Szymczewska, Jakub Jakowicz, Piotr Pławner, Patrycja Piekutowska, Łukasz Kuropaczewski.

Orkiestra zrealizowała szereg rejestracji płytowych, radiowych oraz telewizyjnych dla Universal Music, CD Accord, DUX, Polskiego Radia, Albany Records, TVP Kultura, Warner Classics. Szczególne miejsce w dyskografii Orkiestry zajmują dwie płyty z repertuarem symfonicznym: Schubert (2008) i Czajkowski (2010), zarejestrowane pod batutą Jerzego Semkowa. Ważną pozycję zajmują w niej również płyty z muzyką Krzysztofa Pendereckiego pod jego dyrekcją – komplet symfonii (2010–2012) oraz płyty z koncertami solowymi (2014–2018). Wybrane wydawnictwa z tej serii zostały uhonorowane wyróżnieniami, m.in. nagrodą International Classical Music Award (2014 i 2016). Orkiestra występowała na wielu estradach koncertowych oraz podczas licznych festiwali w Polsce i za granicą: w Austrii (Musikverein), Chinach (National Grand Theater), Francji (Grand Auditorium UNESCO, Palais de la Musique et des Congrès), Hiszpanii (Auditorio Nacional de Música), Niemczech (Konzerthaus), Portugalii (Grande Auditório), Włoszech, Szwajcarii, na Litwie i Ukrainie.

W sezonie artystycznym 2017/2018 zespół zrealizował współczesne prawykonanie opery sakralnej Mojżesz Antona Rubinsteina pod batutą Michaiła Jurowskiego oraz półsceniczną wersję opery Cyganeria Giacoma Pucciniego pod dyrekcją Tadeusza Kozłowskiego.

Od kwietnia 2009 r. Orkiestra jest członkiem Europejskiej Federacji Narodowych Orkiestr Młodzieżowych, a od września 2018 r. Zrzeszenia Filharmonii Polskich. W listopadzie 2013 r. Krzysztof Penderecki objął Orkiestrę honorowym patronatem artystycznym.

W 2018 r. Orkiestra obchodziła jubileusz dziesięciolecia działalności artystycznej, a podczas koncertu 8 października w Filharmonii Narodowej w Warszawie oficjalnie przyjęła imię Jerzego Semkowa.

www.sinfoniaiuventus.pl

fot. Alicja Dybowska

Szymon Klimaklarnet

Szymon Klima urodził się 18 grudnia 1984 roku w Krakowie. Naukę gry na klarnecie rozpoczął w wieku ośmiu lat. Jako dziesięciolatek zaproszony został przez Brada Terry’ego do udziału w koncercie II Międzynarodowego Festiwalu Klarnetowego w Piwnicy pod Baranami w Krakowie, gdzie wystąpił ze Zbigniewem Wegehauptem i Joachimem Menclem.

W 1998 roku wystąpił jako solista z Stoneleigh Youth Orchestra pod dyrekcją Adriana Browna podczas II Europejskiego Kongresu EuroCass w ramach programu UE Kaleidoscope. Wspólnie wystąpili też w Londynie w 1999 r., gdzie Klima został okrzyknięty Prodigy from Poland. Jeszcze w 2000 roku, wybitny brytyjski klarnecista David Campbell tak wspominał jego występ w specjalistycznym piśmie The Clarinet: „…One of the highlights was hearing Simon aged 14 playing the Finzi concerto really musically. Simon Klima has great talent and is going to be a top star in the future”.

Występował jako solista m.in. z: Sinfoniettą Cracovia, Capellą Cracoviensis, Capellą Bydgostiensis, Polish Chamber Ensemble, Orkiestrą Akademii Bydgoskiej. Występował również z Robym Lakatosem,  Philippem Cuperem, Davidem Campbellem, José Maria Florêncio. W lipcu 1999 roku Szymon wystąpił na światowym Kongresie Klarnetowym w Ostende, organizowanym przez amerykańskie stowarzyszenie ICA.

Nagrał dwie płyty  z repertuarem klasycznym – Tango (2010) oraz La Vision (2012) z XX-wieczną muzyką francuską. Tak o wykonaniu Variations sur Carmen wypowiedział się kompozytor J.L. Petit: „Wysłuchałem Carmen. To idealne wykonanie. Nie może być lepsze. Wyobrażam sobie Bizeta przewracającego się w grobie z radości jego słuchania!”.

Jest autorem projektu Lutosławski Returned przygotowanego w Roku Witolda  Lutosławskiego (2013) w konwencji łączenia klasyki z muzyką improwizowaną. Do projektu zostali zaproszeni: Piotr Wyleżoł, Adam Kowalewski oraz gościnnie występujący z polskimi muzykami Roby Lakatos. Inauguracja projektu odbyła się w Operze Narodowej w Kairze, jego prezentacje odbyły się m. in. w: NOSPR w Katowicach, Filharmonii Kaliningradzkiej, Muzeum Filharmoników Wiedeńskich we Wiedniu. Projekt został wydany w 2013 roku nakładem wydawnictwa płytowego Hevhetia.

Szymon Klima jest również pomysłodawcą oraz kierownikiem artystycznym projektu Roby Lakatos with Polish Friends. Jest to przedsięwzięcie łączące muzyków z Polski i Węgier, którzy prezentują repertuar z obydwu tych krajów. Gościem specjalnym tego projektu jest wybitny skrzypek węgierski Roby Lakatos.

W 2017 roku Klima wraz z Dominikiem Wanią (fortepian), Adamem Kowalewskim (kontrabas) Przemysławem Jaroszem (perkusja) założył Improvision Quartet. W tym samym roku zespół nagrał płytę Free-Folk-Jazz z materiałem oparty na inspiracjach polską muzyką ludową. Album stanowi połączenie światów jazzu, klasyki, muzyki tradycyjnej i współczesnej improwizowanej. Free-Folk-Jazz został uznany polską jazzową płytą roku według krytyków muzycznych Polish Jazz. W 2018 roku ukazała się kolejna płyta Klimy z repertuarem jazzowym pod tytułem Folwark. Została nagrana przez Szymon Klima Quintet i wpisuje się w estetykę fusion.

Klima ukończył Akademię Muzyczną we Wrocławiu na kierunku Jazz i muzyka rozrywkowa.

 

fot. D. Vass

Yannis Pouspourikasdyrygent

Urodzony w Marsylii, Yannis Pouspourikas studiował w Konserwatorium w Genewie, a następnie odbył praktyki w Opernhaus Zürich, gdzie jednogłośną oceną jury otrzymał pierwszą nagrodę w kategorii dyrygentury orkiestrowej.

Po debiucie w Genewie, gdzie w 1999 roku zadyrygował Zemstę nietoperza, został zaproszony przez Sir Simona Rattle’a jako asystent dyrygenta na festiwalu w Glyndebourne. Następnie, w latach 2002-2004, objął tą samą funkcję w Opéra National de Paris. W 2004 roku został mianowany dyrygentem rezydentem Orchestre National de Lyon, a rok później zastępcą dyrygenta Orchestre Symphonique de Mulhouse, gdzie pozostał przez kolejne cztery sezony. W roku 2008 w Opera Ballet Vlaanderen objął pozycję Pierwszego Dyrygenta Gościnnego (Huisdirigent), gdzie prowadzi zróżnicowany repertuar operowy i baletowy, poczynając od takich tytułów jak Wesele FigaraDon GiovanniIdomeneo czy Samson i Dalila, po dzieła bardziej współczesne jak Peter GrimesKandydMiłość do trzech pomarańczy czy Rozkwit i upadek miasta Mahagonny. Do 2017 roku był również związany jako dyrygent z Aalto-Theater w Essen. Nadal regularnie współpracuje z Festiwalem w Glyndebourne jak również z festiwalem operowym Chorégies d’Orange oraz takimi teatrami jak Teatro Real w Madrycie, Grand Théâtre w Genewie czy Théâtre Royal de la Monnaie w Brukseli.

W 2010 roku w Opéra National de Paris zadyrygował Opowieściami Hoffmanna, zastępując Jesusa Lopez-Cobosa i poprowadził dwie duże serie spektakli baletowych Rolanda Petita, między innymi Le Loup Henri Dutilleux’a, w obecności kompozytora.

Yannis Pouspourikas jest też uznanym dyrygentem repertuaru symfonicznego. Jest regularnie zapraszany do współpracy przez takie orkiestry jak m. in. Orchestre philharmonique de Monte–Carlo, Orchestre de la Suisse Romande w Szwajcarii, RTÉ National Symphony Orchestra w Dublinie, Orchestre philharmonique de Strasbourg, Orchestre national de Lorraine oraz Orquesta Sinfónica de Madrid.

W sezonie 2017/2018 powrócił do Opernhaus Zürich biorąc udział w nowej produkcji Dziadka do orzechów oraz do Opéra National de Paris, zastępując Fabia Luisiego w dziele A. Reimanna Lear. Zadebiutował również w Stanach Zjednoczonych, podczas tournée dyrygując czternastoma koncertami muzyki filmowej.

Wśród jego angaży w sezonie 2018/2019 można wyliczyć premierową produkcję L. Eötvös Radames/S. Sciarrino Lohengrin w Theater Biel-Solothurn w Szwajcarii, balet B. Asafyeva Fontanna Baczysaraju w Magyar Állami Operaház w Budapeszcie, Toskę G. Pucciniego na festiwalu Opéra en Plein Air w Paryżu czy balet A. Messagera Les deux Pigeons w Opéra National de Paris.

Na swoim pierwszym albumie, który zdobył wiele wyróżnień, Yannis Pouspourikas poprowadził Orchestre de la Suisse Romande grającą O dzielnym krawczyku Tibora Harsányi’ego oraz Karnawał zwierząt C. Saint-Saëns’a. Niebawem zostanie wydane jego kolejne nagranie, tym razem opery Dirka d’Ase l’Intruse (do libretta Maurice’a Maeterlincka), zamówione przez Opera Ballet Vlaanderen w celu upamiętnienia przyznania pisarzowi literackiej Nagrody Nobla.

 

Materiały własne Artystów

Projekt i realizacja: netkoncept.com