Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
styczeń 2048
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
28 czerwca 2019, piątek | 19:00
ŚLĄSKA MUZYKA ORATORYJNA
Koncert w ramach przewodu doktorskiego w dyscyplinie artystycznej Dyrygentura.

Bilety 15 zł

Natalia Stawicka –  sopran
Agata Ranz – alt
Paweł Zdebski – tenor
Oskar Koziołek Goetz – bas
Michał Blechinger – organy
Chór mieszany DIMK w Opolu Schola Cantorum Opoliensis
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej 
Anna Sikora – dyrygent

Prowadzenie koncertu – ks. dr hab. Grzegorz Poźniak, prof UO

W programie:
Max Filke – Missa brevis in honorem Reginae sacratissimi Rosarii op. 1
Max Filke – Missa solemnis in D, Oriens ex alto op. 106
Max Filke – Missa in D in honorem St. Antonii de Padua op. 90

Organizatorzy
Diecezjalny Instytut Muzyki Kościelnej w Opolu
Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera w Opolu
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Muzykologia Uniwersytetu Opolskiego

Anna Sikora – dyrygent
z klasy dyrygentury dr hab. Aleksandry Gruczy-Rogalskiej, prof. AM

Od 2016 roku studentka studiów doktoranckich Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na kierunku Dyrygentura (specjalność Realizacja Projektów Artystycznych Oratoryjno-Kantatowych) w klasie dyrygentury dr hab. Aleksandry Grucza-Rogalskiej, prof. AM. Absolwentka Wydziału Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na specjalnościach: Edukacja Muzyczna, Prowadzenie Zespołów Wokalnych i Instrumentalnych oraz Muzyka Kościelna w klasie dyrygentury dr Małgorzaty Podzielny. W 2009 roku ukończyła podyplomowy kierunek Prowadzenie Zespołów Śpiewaczych w Studium Muzyki Kościelnej przy Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Opolskiego, a w 2007 roku na kierunku Organista. W 2003 roku ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia w Strzelcach Opolskich w klasie fortepianu.

W 2013 roku współpracowała z Chórem Chłopięcym Filharmonii Wrocławskiej, a także była asystentem dyrygenta w Zespole Wokalnym Rondo Szkoły Muzycznej I st. im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu. Była członkiem Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego w 2013 roku, a w 2016 i 2017 roku uczestnikiem seminarium dla dyrygentów. Od października 2015 roku dyrygent czterech odsłon Opolskiego Śpiewnika Rodzinnego. W 2013 i 2016 roku prowadziła zajęcia chóru Divertimento w Publicznym Gimnazjum im. Jana Pawła II w Szymiszowie, a od 2012 roku dyrygent chóru mniejszości niemieckiej DFK Chor Tarnau.

Od 2011 roku pracuje w Diecezjalnym Instytucie Muzyki Kościelnej w Opolu jako nauczyciel dyrygowania, organów, akompaniamentu liturgicznego, czytania partytur, metodyki prowadzenia zespołów śpiewaczych oraz dyrygent chórów: Pueri Cantores Opolienses (od 2018 roku) i Schola Cantorum Opoliensis (od 2014 roku), które powstały z inicjatywy ks. dra hab. Grzegorza Poźniaka, prof. UO. Chór Schola Cantorum Opoliensis ma na swoim koncie liczne nagrody na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, płyty oraz koncerty w kraju i za granicą.

Od 2016 roku nauczyciel przedmiotów Podstawy Dyrygowania i Dydaktyka Prowadzenia Zespołów Śpiewaczych na kierunku Muzykologia (Uniwersytet Opolski).

Otrzymała wyróżnienie na XV Ogólnopolskim Konkursie Dyrygentów Chóralnych im. Prof. Stanisława Kulczyńskiego w Poznaniu (2014) oraz Nagrodę Specjalną dla młodego, utalentowanego dyrygenta podczas XVI. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Mundus Cantat – Sopot 2018. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez J. Busto, E. Wtorkowską, J. Łukaszewskiego, A. Franków-Żelazny, K. Szydzisza, M. Gandeckiego, M. Sławeckiego, D. Reussa, S. Makino, T. Ralmara, B. Radovanović Brkanović i S. Heeleina.

Natalia Stawicka – sopran

Studiowała śpiew w klasie profesor Agaty Młynarskiej-Klonowskiej na Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz pobierała lekcje mistrzowskie od wielu wybitnych pedagogów śpiewu.

Pochodzi z Głubczyc, gdzie śpiewała w chórach prowadzonych przez Tadeusza Eckerta. W trakcie studiów filologicznych we Wrocławiu, kontynuowała chóralną przygodę z zespołem Medici Cantantes i Chórem NFM pod kierunkiem Agnieszki Franków-Żelazny. Uczestniczyła w licznych projektach, m.in. wykonując Eliasza F. Mendelssohna-Bartholdy’ego w finałowym koncercie BBC Proms w Royal Albert Hall, czy Symfonię VIII G. Mahlera w Ankarze. Przy współpracy z Chórem NFM, dokonała licznych nagrań płytowych, m.in. Grande Messe des Morts H. Berlioza, czy War Requiem B. Brittena.

Artystka współpracuje z międzynarodowym zespołem EuropaChorAkademie od marca 2017 roku. Wystąpiła m.in. w Elbphilharmonie pod batutą Gustavo Dudamela, wykonując IX Symfonię L. van Beethovena, czy w Laeiszhalle w roli solistki w Magnificat J. S. Bacha i Mszy As-dur F. Schuberta pod batutą Sir Rogera Norringtona (09/2017), czy kantacie F. Mendelssohna-Bartholdy’ego Psalm 42. Wie der Hirsch schreit (04/2018).

W trakcie studiów debiutowała rolą Pani Kochanowskiej w operze Jan Kochanowski w Czarnym Lesie K. Kurpińskiego oraz rolą Donny Anny w Don Giovannim W. A. Mozarta w reżyserii R. Skolmowskiego, pod batutą T. Zatheya. W rolę Donny Anny wcieliła się kilkukrotnie, m.in. podczas 54. Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie Zdroju (08/2016), na 24. Bydgoskim Festiwalu Operowym (05/2017), czy na festiwalu Voci Nel Montefeltro we Włoszech (07/2017).

Jako solistka często wykonuje repertuar oratoryjny, m.in. dzieła J. S. Bacha, G.B. Pergolesiego, G.G. Gorczyckiego i C. Francka oraz pieśni różnych kompozytorów.

Agata Ranz – alt, pianistka i organistka

Pochodzi z Poznania, gdzie ukończyła szkoły muzyczne I oraz II stopnia w klasie fortepianu. Rozpoczętą w szkole średniej naukę gry na organach kontynuowała na studiach w klasie organów dr. Marka Fronca, obecnie kończy studia na specjalności Prowadzenie zespołów wokalnych i instrumentalnych we wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie dyrygowania dr hab. Agnieszki Franków-Żelazny. Od zawsze zafascynowana śpiewem rozwija się wciąż w tym kierunku, kształci się regularnie w ramach warsztatów wokalnych Roberta Nakonecznego, uczestniczyła m.in. w sześciu edycjach Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego, Akademiach Mozartowskiej i Mendelssohnowskiej organizowanych przez Narodowe Forum Muzyki, często bierze udział w zespołowych oraz solowych projektach organizowanych w poznańskim i wrocławskim środowisku muzycznym. Należy do założycieli Studenckiego Koła Artystyczno-Naukowego Wokalnej Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, któremu przewodniczyła w pierwszych latach działalności, obecnie jest artystką Chóru Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Biorąc udział w różnorodnych projektach miała okazję współpracować z wieloma dyrygentami, m.in. z Giovannim Antoninim, Paulem McCreeshem, Jackiem Kaspszykiem, Bobem Chilcottem, Giancarlo Guerrero oraz dyrektor artystyczną Chóru NFM Agnieszką Franków-Żelazny. Z przyjemnością wykonuje muzykę wielu epok w różnych zespołach a wśród tej działalności szczególnym zainteresowaniem darzy współpracę w oktecie wokalnym, poszczególne nurty kompozytorskie XX i XXI wieku oraz barwną muzykę okresu baroku.

Paweł Zdebski urodził się 11 października 1990 roku i na co dzień związany jest z Chórem Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Średnią szkołę muzyczną ukończył na kierunkach klarnet oraz wokalistyka, natomiast studia w zakresie teorii muzyki oraz wokalistyki. Brał udział w wielu projektach muzycznych w Polsce oraz za granicą: Francji, Niemczech, Belgii, Włoszech, Austrii, Litwy czy Izraelu, realizując takie opery jak Carmen, Die Entführung aus dem Serail, Makbet, Der fliegende Holländer w chórze oraz jako solista Don Ottavio z opery Don Giovanni, Damon z opery Les indes Galantes oraz Schober z operetki  Das Dreimäderlhaus. Był stypendystą programu Erasmus+ dzięki czemu spędził pół roku w Wiedniu kształcąc się na uczelni Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien .

W 2010 roku Paweł Zdebski zdobył wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Harmonicznym w Łodzi.  W 2015 roku otrzymał nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Haliny Halskiej-Fijałkowskiej we Wrocławiu. Dzisiaj najwięcej doświadczenia muzycznego zdobywa w Chórze Narodowego Forum Muzyki pod kierownictwem Agnieszki Franków-Żelazny, realizując, oprócz partii chóralnych, partie solowe. Jest współzałożycielem Wrocławskiego Męskiego Oktetu Wokalnego, który powstał w 2017 roku.

 

Oskar Koziołek Goetz – bas

Pochodzący spod Głogówka na Opolszczyznie absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. Opolu, Uniwersytetu Opolskiego oraz Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Śpiewak podejmujący wielostronną działalność muzyczną w kraju i zagranicą, związany m. in. z zespołami Deutsche Oper w Berlinie, Rundfunkchor Berlin, Solistenensemble Phoenix16, Winteroper w Poczdamie. Wykonuje muzykę zróżnicowaną stylistycznie, od baroku po prawykonania muzyki współczesnej, nominowany wraz z zespołem Solistenensemble Phoenix16 do Fryderyka za Passio Dariusza Przybylskiego.
Na przestrzeni lat dwie pasje – muzyka i podróże – zawiodły go m. in. do Chin, Izraela, RPA, Singapuru, Indonezji, Malezji, Indii oraz do większości krajów Europy, włączając Gruzję i Islandię. Śpiewał w uznanych na świecie salach koncertowych jak Royal Albert Hall w Londynie, Tonhalle w Zurychu, Filharmonia Berlińska, Konzerthaus Berlin, wiedeńska Kunsthalle, Megaron w Atenach. Brał udział w projektach pod dyrekcją Riccardo Mutiego – Festiwal Vie dell’Amicizia w Ravennie oraz Pfingstfestspiele w Salzburgu.
Wystąpił z recitalem kantat barokowych na festiwalu Uckermärkische Musikwoche, współpracował z Preussisches Kammerorchester Prenzlau.
Współpracuje z krakowskim Kolegium Muzyki Ewangelickiej, z którym w ramach jubileuszu 500-lecia Reformacji wystąpił m.in. na Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej w Poznaniu, na Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie oraz na
XIV Dniach Kultury Niemieckiej na Śląsku Opolskim.
Wraz z Solistenensemble Phoenix16 brał kilkakrotnie udział w festiwalach Ultraschall oraz Mäerzmusik, a podczas greckiej edycji wystawy Documenta 14 (Documenta Kassel) wykonał z tym zespołem w Atenach Horos Meteoros Jakoba Ullmanna, uznawanego za jednego z najciekawszych współczesnych kompozytorów niemieckich.
Na festiwalu im. C. M. Webera w Pokoju 2018 wykonał kantatę J. S. Bacha Ich habe genug. Brał udział w koncertach festiwalu Dobrodzień Classic. Dyrygent chóru Mniejszości Niemieckiej Glogovia z Głogówka. Współpracownik tamtejszego Śląskiego Festiwalu im. Ludwika van Beethovena. Instruktor wokalny chórów i zespołów śpiewaczych MN regionu opolskiego. Jako solista współpracuje z Młodzieżową Orkiestrą Dętą Leśnica, reprezentując region m.in. na Festiwalu Kultury Niemieckiej 2018 w Hali Stulecia we Wrocławiu.

Michał BLECHINGER – organy

Absolwent Studium Muzyki Kościelnej w Opolu i Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów ad. Marka Wolaka. Jako stypendysta programu Socrates-Erasmus przebywał we Frankfurcie nad Menem, gdzie doskonalił swoje umiejętności w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst pod kierunkiem prof. Daniela Rotha. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich w kraju i za granicą, prowadzonych m.in. przez Jona Laukvika, Guy Boveta, Oliviera Latry, Jamesa Davida Christie, Liuwe Tammingę. Koncertował w Polsce, w Niemczech i w Czechach. Występował z takimi zespołami, jak Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej, Chór Polskiego Radia w Krakowie, chór Papieskiej Akademii Teologicznej Psalmodia, zespół wokalny Lege Artis. Jest organistą kościoła Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Opolu–Nowej Wsi Królewskiej. Prowadzi działalność pedagogiczną w Diecezjalnym Instytucie Muzyki Kościelnej w Opolu.

 

 

Chór mieszany DIMK w Opolu Schola Cantorum Opoliensis

Chór został założony we wrześniu 2014 roku, działa przy Diecezjalnym Instytucie Muzyki Kościelnej w Opolu. Od października 2015 roku przyjął nazwę Schola Cantorum Opoliensis, dyrygentami są Anna Sikora i Tadeusz Eckert. Zespół zajął 3. miejsce w kategorii G Muzyka Sakralna podczas 7-go Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Cracovia Cantans
w Krakowie (2016), został zarejestrowany na płycie z serii Magister et Discipuli DIMK (Missa in D in honorem St. Antonii de Padua, op. 90, M. Filke) (2015) oraz na debiutanckiej płycie Spotkania ks. Grzegorza Poźniaka (2016). W 2017 roku chór reprezentował Opolszczyznę w siedzibie Ambasady RP podczas dorocznego Kulturalnego Domu Polski Południowej,
wydarzenia zorganizowanego przez DPP w Brukseli pod patronatem Artura Orzechowskiego, Ambasadora RP w Królestwie Belgii. W 2017 roku chór nagrał płytę kolędową …i Piękno zamieszkało między nami. W maju 2018 r., podczas XIV Międzynarodowego Festiwalu Mundus Cantat w Sopocie, zespół zdobył I nagrodę w kategorii BS – w języku kaszubskim, Złoty Dyplom oraz II nagrodę w kategorii A2 – Muzyka Sakralna, Srebrny Dyplom w kategorii B2 – Muzyka Świecka, Nagrodę Publiczności oraz Nagrodę Specjalną dla młodego, utalentowanego dyrygenta. W grudniu 2018 roku chór otrzymał Srebrny Dyplom podczas IX. Krakowskiego Festiwalu Pieśni Adwentowych i Bożonarodzeniowych.

Projekt i realizacja: netkoncept.com