Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
marzec 2027
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
16 listopada 2018, piątek | 19:00
SPEAKING CONCERT
Kariera Wojskowej Piosenki, czyli rzecz o hymnie narodowym

Bilety normalne 25 zł
Bilety ulgowe 15 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Tomasz Mazur – baryton
Maciej Mazurek – wiolonczela
Paweł Mazur – fortepian
Marcin Sompoliński – dyrygent, prowadzenie

Koncert realizowany w ramach programu  filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!
Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.
Realizacja programu na terenie Województwa Opolskiego została objęta honorowym patronatem Opolskiego Kuratora Oświaty 

 

 

Speaking Concert

Speaking Concert to niesamowite wydarzenie muzyczne, które łączy w sobie najznamienitsze utwory klasyczne z nowoczesnymi multimediami oraz charyzmatycznym komentarzem maestro Marcina Sompolińskiego.
Koncert poświęcony historii powstania “Mazurka Dąbrowskiego” – rzecz o Hymnie Narodowym. W programie zaprezentujemy utwory, bez których nie można byłoby mówić o polskości. Przypomnimy muzyczne pomniki rodzimej kultury i poszukamy polskich tropów w twórczości zagranicznych kompozytorów. Odsłonimy też wiele sensacyjnych tropów dotyczących powstania muzyki do naszego hymnu. Czy możliwe, że wywodzi się on od biesiadnej pieśni? Wyjaśnimy też jakie dźwięki wygrywał opisany przez Adama Mickiewicza w Panu Tadeuszu zegar. Ujawnimy polityczne intrygi które sprawiły że to Mazurek Dąbrowskiego a nie Rota ostatecznie uznany został hymnem państwowym.
Koncert w 220. rocznicę powstania Mazurka Dąbrowskiego oraz 90. rocznicę ustanowienia Mazurka Dąbrowskiego Hymnem Narodowym.
W repertuarze m. in.:
Mazurek Dąbrowskiego
F. Nowowiejski – Rota
Anonim – Bogurodzica
M. Ogiński – Pożegnanie Ojczyzny
R. Wagner – Overture Polonia WWV39


Marcin Sompoliński –
dyrygent, profesor klasy dyrygentury Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. Renarda Czajkowskiego, w 1989 roku obronił dyplom pod kierunkiem prof. Witolda Krzemieńskiego. Był uczestnikiem wielu kursów mistrzowskich, m.in. w Lipsku (H. Rilling), Stuttgarcie (J.E. Gardiner) i Brixen (J. Riffkin). Otrzymał Stypendium dla młodych twórców miasta Poznania (1993) oraz Medal Młodej Sztuki Głosu Wielkopolskiego (1994).
Jako dyrygent współpracował z wieloma uznanymi orkiestrami i teatrami muzycznymi. Jeszcze w trakcie studiów objął prowadzenie nad Wielkopolską Orkiestrą Symfoniczną, a kolejno w latach 1997-2002 pracował jako dyrygent Teatru Wielkiego w Poznaniu, gdzie przygotował m.in. premierę opery Czarodziejski flet W.A. Mozarta, która została zaprezentowana na festiwalach w Carcassone (Francja) i Xanten (Niemcy). W latach 2005-2008 pełnił stanowisko kierownika muzycznego Teatru Muzycznego w Poznaniu, gdzie przygotował premierowe realizacje m.in. Carewicza F. Lehara oraz Upiora M. Yestona. W latach 1993-2013 był szefem Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Poznaniu. Od roku 2008 jest stałym dyrygentem niemieckiej orkiestry Concerto Brandenburg specjalizującej się w wykonawstwie muzyki klasycznej na instrumentach historycznych. W trakcie niemal 30 lat swojej aktywności artystycznej Marcin Sompoliński towarzyszył na scenie wielu wybitnym solistom (do których należą m.in. K.A. Kulka, J. Kotnowska, E. Chojnacka, W. Ochman, M. Bilson), występując w prestiżowych salach koncertowych (Beethovenhalle-Bonn, Festspielhaus w Salzburgu, Alte Oper we Frankfurcie).
Wśród najważniejszych dokonań operowych dyrygenta znajduje się m.in. polska premiera opery M. Landowskiego Galina (1999), a także premierowe spektakle Halki S. Moniuszki (2000) oraz Aidy G. Verdiego (2001). W roku 2006 wraz z zespołem Opera Nova z Bydgoszczy przygotował oraz wystawił w Fetsspielhaus w Salzburgu austriacką prapremierę nowo odnalezionej opery Der Stein der Weisen (za jednego z autorów dzieła uznaje się W. A. Mozarta, natomiast głównym twórcą partytury był J.B. Henneberg).
Marcin Sompoliński dokonał licznych, entuzjastycznie przyjętych nagrań radiowych i telewizyjnych. Ponadto jego produkcja Missa pro defuncto Wolfgango Amadeo (2001) oraz koncerty monograficzne Arvo Pärta (1998) zostały uznane przez Gazetę Wyborczą za „Artystyczne wydarzenie roku”. Dyrygent jest również pomysłodawcą i realizatorem nowatorskiego cyklu multimedialnych koncertów edukacyjnych Speaking Concerts, które od blisko dekady cieszą się olbrzymim zainteresowaniem i uznaniem publiczności w całym kraju. Marcin Sompoliński jest autorem międzynarodowego projektu Muzyka w obozach zagłady (prezentowanego w roku 2012 w Polsce, Izraelu i Niemczech), a także cyklu filmów edukacyjnych (Między nutami: Po diabła orkiestrze dyrygent, Być jak Mozart, czyli Amadeusz w podróży oraz Wzór na utwór, czyli nauka i muzyka), które zdobyły główne nagrody „Złotego Kopernika” na Festiwalu Filmów Edukacyjnych EDUKINO w Warszawie kolejno w latach 2013, 2015 i 2016.
Osobny nurt działalności dyrygenta stanowią prawykonania muzyki współczesnej, wśród których znajdują się kompozycje Zbigniewa Kozuba Beati estis oraz Marka Jasińskiego Ad Iuvenatem. Spectrum jego pracy artystycznej nie ogranicza się jednak wyłącznie do wykonawstwa muzyki klasycznej. W 2017 roku Marcin Sompoliński wziął udział w dwóch ogólnopolskich trasach koncertowych: Twój jubileusz – artyści w hołdzie Zbigniewowi Wodeckiemu oraz La La Land in Concert.

Maciej Mazurek od lat uczestniczy w projektach solistycznych oraz kameralnych. Od 1988 członek Orkiestry Kameralnej Amadeus P. R. pod dyr. Agnieszki Duczmal; od 1998 członek kwartetu ”Wieniawski”. Jako członek kwartetu ”Wieniawski” posiada w dorobku 8 płyt CD w tym 4 wydane przez wytwórnię NAXOS. W ramach Orkiestry Kameralnej Amadeus uczestniczył w wielu tournee artystycznych, nagrał kilkadziesiąt płyt oraz zarejestrował wiele godzin nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia.
W 2007 r. wydał wspólnie z pianistą Krzysztofem Sowińskim płytę pt: Beethoven, Boccherini, Shostakovich – Sonatas.
Laureat III nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelowym im. D. Danczowskiego w Poznaniu; Otrzymał również nagrodę indywidualną II stopnia od Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce.
W 2010 roku otrzymał odznakę honorowa Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ”Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Obecnie jest adiunktem na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Prowadzi klasę wiolonczeli.

Tomasz Mazur – Puławianin. Z wykształcenia śpiewak operowy (baryton) i menedżer kultury. Reżyser, inicjator i organizator spektakli, koncertów oraz innych przedsięwzięć artystycznych. Edukację muzyczną rozpoczął w Lublinie w Szkole Muzycznej im. Tadeusza Szeligowskiego w klasie śpiewu solowego Heleny Szaciłowskiej. Naukę kontynuował na wydziale wokalno-aktorskim Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu i ukończył ją pod kierunkiem prof. Leonarda Mroza. Studia ukończył w 1998 roku z wynikiem bardzo dobrym. Od 1997 roku jest solistą Teatru Wielkiego w Poznaniu. Wystąpił w ponad 60 rolach operowych w Polsce a także w Niemczech, Austrii, Belgii, Holandii, we Włoszech i w Luxemburgu. Tomasz Mazur jest laureatem II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Budapeszcie oraz III nagrody i Nagrody Publiczności na Konkursie Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu. Nominowany do Nagrody Artystycznej Miasta Poznania. Za działalność w dziedzinie kultury uhonorowany w 2017 r. nagrodą Prezydenta Miasta Puławy. Zadebiutował partią Malatesty w operze Don Pasquale G. Donizettiego a w jego repertuarze znalazły się między innymi: St. Moniuszko – Halka (Janusz), Straszny Dwór (Miecznik); W. A. Mozart – Wesele Figara (Hrabia i Figaro); G. Rossini – Cyrulik Sewilski (Figaro); G. Bizet – Poławiacze Pereł (Zurga); Ch. Gounod – Romeo i Julia (Mercutio); P. Czajkowski – Eugeniusz Oniegin (Oniegin); G. Puccini – Madame Butterfly (Sharpless), M. Yeston – Phantom (Phantom); G. Verdi – Don Carlos (Posa), Trubadur (Luna), Traviata (Germont); U. Giordano – Andrea Chenier (Gerard) i wiele innych. Na estradach filharmonicznych artysta występuje od 1995 roku, kiedy razem z poznańskimi filharmonikami i chórem Akademii Muzycznej wykonał psalm Beatus Vir Henryka Mikołaja Góreckiego. Obok muzyki operowej i oratoryjnej w programach recitali artysty pojawia się bogaty wybór pieśni, między innymi cykle R. Schumanna, M. Ravela, G. Mahlera, F. G. Lorki a także liryka polska i rosyjska

Paweł Mazur – Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie kształcił się w klasie prof. Andrzeja Tatarskiego, wybitnego pianisty i pedagoga. Z rodzimą uczelnią związał również swoje życie zawodowe. Od 2000 roku pracuje jako wykładowca na Wydziale Instrumentów Smyczkowych, Harfy, Gitary i Lutnictwa.

Wrodzone zdolności akompaniatorskie nie uszły uwadze nie tylko pedagogów uczelni, ale także wybitnym jurorom wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, w których uczestniczył. Od wielu lat jest stałym akompaniatorem na kursach mistrzowskich w Żaganiu, Chalinie, Szamotułach. Otrzymał szereg nagród i wyróżnień za akompaniament na konkursach ogólnopolskich oraz międzynarodowych. Jako pianista i kameralista koncertował w wielu miastach Polski i Europy m.in. w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Słowacji, Austrii, Chorwacji, Czechach.

Oprócz kariery muzyka, którą rozwija z wielką pasją, od lat działa na rzecz popularyzacji kultury muzycznej. Jest producentem wielu imprez muzycznych m.in. cyklu koncertów edukacyjnych „Speaking Concerts” realizowanych na terenie całego kraju, współorganizatorem Mistrzowskich Kursów Wiolonczelowych w Szamotułach, Festiwalu im Ph. i Ks. Scharwenków. Do ważniejszych jego realizacji zaliczyć należy ogólnopolską akcję edukacyjną „Piramida Chopina” (2010 rok) oraz międzynarodowy projekt „Muzyka w obozach zagłady” prezentowany w 2012 roku w Polsce, Niemczech i Izraelu.

 

Materiały: Fabryka Sztuki

Projekt i realizacja: netkoncept.com