Filharmonia Opolska
72. Sezon Artystyczny
2023/2024
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
marzec 2024
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
26
28
29
4
5
6
7
9
11
12
13
14
15
7:00 PM - Bachbeat
18
20
21
24
25
26
27
28
29
30
31
Spotkania muzyczne
27.02.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
27.02.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Muzyka nieśmiertelna
01.03.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Jakowicz – skrzypce Jakub Montewka – dyrygent W programie: Claude Debussy – Preludium do Popołudnia fauna (10’) Karol Szymanowski – I [...]
Maciej Tubis – Komeda: Reflections
02.03.2024    
19:00 - 21:00
Maciej Tubis – fortepian W programie: utwory z autorskiej płyty Macieja Tubisa pt. Komeda: Reflections.   Sobotnia rutyna? A gdyby rutynę w niepamięć wysłały bezkreśnie [...]
Organy w samo południe
03.03.2024    
12:00 - 13:30
Jaroslav Tůma – organy W programie: Leoš Janáček – Adagio z Mszy głagolicy (Solo organowe) Bohuslav Martinů – Sonata na klawesyn (transkrypcja organowa J. Tůma) Anonim (XVIII wiek) – [...]
Spotkania muzyczne
05.03.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
05.03.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Amitié, to znaczy przyjaźń
08.03.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Celina Kotz – skrzypce Malwina Kotz – skrzypce Piotr Mazurek – dyrygent W programie: Grażyna Bacewicz – Uwertura na orkiestrę symfoniczną (6’) [...]
Filharmonicy Dzieciom... Zaczarowany królewicz
10.03.2024    
11:00 - 12:30
Jacek Adamaszek – skrzypce Ewa Grześkowiak – skrzypce Czesława Banach – skrzypce Bogdan Staroń – skrzypce Barbara Kowalska – wiolonczela Ryszard Byczkow – kontrabas Magdalena [...]
Bachbeat
15.03.2024    
19:00 - 20:30
Maciej Młodawski – wiolonczela Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela barokowa W programie: Johann Sebastian Bach – Suita wiolonczelowa nr 3 C-dur BWV 1009 (22') Improwizacje na [...]
Opole Youth Choir – koncert dla dzieci i dorosłych
Opole Youth Choir Magdalena Wójcik-Gugulska – prowadzenie chóru Jakub Kirstein – instrumenty klawiszowe Michał Warmuzek – gitary Michał Baranowski – skrzypce Robert Duś – gitara [...]
Proste historyjki o muzyce
17.03.2024    
10:30 - 11:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu Przed nami trzeci sezon Prostych historyjek o muzyce! Podczas Koncertów Rodzinnych w 72. [...]
Proste historyjki o muzyce
17.03.2024    
12:30 - 13:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu Przed nami trzeci sezon Prostych historyjek o muzyce! Podczas Koncertów Rodzinnych w 72. [...]
Spotkania muzyczne
19.03.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
19.03.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Wielki Post Wielka Muzyka
22.03.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Krakowskiej Piotr Piwko – przygotowanie chóru Alina Adamski – sopran Gosha Kowalinska – mezzosopran Przemysław Borys – tenor Volodymyr Tyshkov – [...]
Wielki Post Wielka Muzyka
23.03.2024    
18:00 - 20:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Krakowskiej Piotr Piwko – przygotowanie chóru Alina Adamski – sopran Gosha Kowalinska – mezzosopran Przemysław Borys – tenor Volodymyr Tyshkov – [...]
Wydarzenia w dniu 15.03.2024
12 października 2018, piątek | 19:00
STREFA GWIAZD

Bilety normalne 45 zł
Bilety ulgowe 25 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Sumina Studer – skrzypce
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Piotr Czajkowski – Uwertura-Fantazja Romeo i Julia
Max Bruch – Koncert skrzypcowy g-moll op. 26
Sergiusz RachmaninowTańce symfoniczne op. 45

Koncert realizowany w ramach programu  filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!
Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.
Realizacja programu na terenie Województwa Opolskiego została objęta honorowym patronatem Opolskiego Kuratora Oświaty 

 

A gdyby tak… dać publiczności możliwość kreowania repertuaru Filharmonii? Strach się bać? Niekoniecznie!

W sezonie artystycznym 2017/18 Filharmonia Opolska uczestniczyła w wyjątkowym projekcie filharmonia/ostrożnie, wciąga!!! prowadzonym przez Instytut Muzyki i Tańca. Program „(…) kierowany jest do maturzystów, ponieważ (…) to ostatni moment by wypracować pewien stan świadomości. By w sytuacji, gdy już bez szkolnej kurateli będą poszukiwać czegoś dla siebie w ofercie kulturalnej miasta, (…) zwrócili również uwagę na filharmonię i dokonali świadomego wyboru.” Jednym z elementów ubiegłorocznych działań był plebiscyt, w którym opolscy maturzyści mogli zadecydować o trzech kompozycjach włączonych do repertuaru 67. sezonu: podczas październikowego koncertu w ramach cyklu Strefa Gwiazd, zaprezentowana zostanie pierwsza z nich.

Niełatwo określić gatunek, który Piotr Czajkowski tworzył na przestrzeni lat 1869-1880. On sam dwukrotnie przekomponowywał utwór oparty na najsłynniejszej szekspirowskiej tragedii. Zdecydowanie zbyt rozbudowany na uwerturę, za krótki na poemat symfoniczny i zawierający w sobie pokłady emocji na miarę dobrej symfonii – ostatecznie otrzymał tytuł Romeo i Julia – Uwertura-Fantazja.

Mimo niekwestionowanej pozycji w panteonie arcydzieł muzyki symfonicznej – Romea i Julię Czajkowskiego (właśnie przez wzgląd na nietypowe rozmiary) wcale nie tak łatwo zamknąć w ramach filharmonicznego koncertu. Tym razem Uwertura-Fantazja pojawi się w towarzystwie
I Koncertu Skrzypcowego g-moll op. 26 Maxa Brucha. Ów Koncert był pierwszym poważnym sukcesem niemieckiego twórcy, od urodzin którego minęło w tym roku dokładnie 180 lat. W epoce nazistowskich Niemiec, Bruch znalazł się na liście kompozytorów zakazanych – jego żydowskie pochodzenie nie było co prawda udokumentowane, ale fascynacja  folklorem narodu wybranego znajdowała odbicie na kartach jego partytur. Już po wojnie wielcy skrzypkowie z chęcią wykonywali Koncert na scenach całej Europy; w Polsce jednak częściej usłyszeć go można w interpretacji młodziutkich adeptów gry na tym instrumencie. Niezupełnie słusznie – niech nikogo nie zwiedzie zwarta budowa dzieła i niewielka ilość technicznych trudności! Dobry Bruch, to Bruch zagrany dojrzale i ze świadomym wykorzystaniem dostępnych środków.

Tańce symfoniczne Sergiusza Rachmaninowa, które wypełnią drugą część wieczoru, według zamysłu autora miały być obrazem trzech okresów życia mężczyzny. Pierwotnie zamierzał zatytułować je: Południe, Zmierzch oraz Północ – zrezygnował jednak z tej koncepcji, pozostawiając pole do popisu wyobraźniom słuchaczy. Rachmaninowowi mało było rozszerzonej harmonii i szalonej rytmiki; do orkiestry symfonicznej dodał saksofon altowy i wyrazisty fortepian. Zacytował samego siebie, zacytował też żałobną sekwencję Dies irae. A później… nie skomponował już nic więcej. Tańce symfoniczne – przerażające i fascynujące – są jego ostatnim dziełem...

Partner cyklu:

Sumina Studer, skrzypaczka pochodzenia szwajcarsko-japońskiego. Ostatni sukces Artystki to zdobycie złotego medalu na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Berlinie w 2018r. Jest również laureatką wielu innych międzynarodowych konkursów. Otrzymała m.in.: nagrodę Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Michaela Hilla /2017/, nagrodę Prix Rotary Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Klasycznej w Verbier St-Bernard /2017/, a jako członek zespołu kameralnego nagrodę  TONALi-Violin Competition /2017/. Zdobyła również nagrodę w Międzynarodowym Konkursie im. Louisa Spohra, Międzynarodowym Konkursie im. Arthura Grumiaux oraz European Union of Music Competitions for Youth (EMCY). Jest również trzykrotną zwyciężczynią Narodowego Szwajcarskiego Konkursu Muzycznego dla Młodzieży.

Urodzona w 1997r. skrzypaczka wychowała się w Zurychu i w tamtejszym konserwatorium rozpoczęła studia najpierw pod kierunkiem Simone Zgraggen, a następnie Philipa Draganova. Ukończyła studia licencjackie w wieku 21 lat, prowadzona przez profesor Antje Weithaas w Hochschule für Musik im. Hannsa Eislera w Berlinie. Obecnie kontynuuje studia magisterskie w klasie Sylvii Rosenberg w Juilliard School w Nowym Jorku. Rozwija swoja osobowość artystyczną podczas kursów muzycznych Verbier Festival Academy w Szwajcarii, Sommerakademie Mozarteum w Austrii, Pablo Casals Festival we Francji, podczas których wykładowcami byli Pamela Frank, Ana Chumachenco, Aaron Rosand, Roland Vamos, Boris Kuschnir, Mihaela Martin, Pierre Amoyal, Ulf Hoelscher, IgorOzim, Pavel Vernikov i wielu innych. Suminę Studer wspiera fundacja Ruth i Ernsta Burkhalterów. Artystka jest również stypendystką Gerd-Bucerius-Scholarship Niemieckiej Fundacji Muzyki Instrumentalnej oraz Międzynarodowej Akademii Muzycznej w Lichtensteinie.

Sumina Studer występowała jako solistka z wieloma znakomitymi orkiestrami i zespołami. Wśród nich znajdują się chociażby Camerata Zurich,  NeuesOrchester Basel, Chamber Symphony Hamburg, New Zurich Orchestra, Nota Bene Orchestra oraz  Göttinger Symphony Orchestra, orkiestra Akademii Muzycznej im. Franza Liszta w Weimarze, a wśród dyrygentów, z którymi współpracowała Daniel Zimmermann i Nicolas Pasquet. Jej pasją jest kameralistyka, dlatego z pasją współtworzy zespoły z wybitnymi muzykami, takimi jak Ray Chen, Julien Quentin, Louis Schwizgebel oraz Barbara Buntrock. Występuje również w towarzystwie swojej siostry, wiolonczelistki Sayaki Seliny. Sumina koncertowała w wielu znaczących salach o pięknej akustyce, między innymi podczas transmitowanego na żywo przez Bavarian Radio (Bayerischer Rundfunk) koncertu w Gasteig w Monachium, a także w Minatomirai Hall w Yokohamie, Yamaha Concert Hall w Tokio, Shenzhen Concert Hall w Shenzhen w Chinach, Eslite Hall w Taipei, w Mozarteum w Salzburgu oraz podczas wydarzeń artystycznych, takich jak Menuhin Festival Gstaad, Musikfestival Werdenberg i wielu innych. Ostatnia trasa koncertowa jako solistki prowadziła przez Stany Zjednoczone, Szwajcarię i Japonię. Występy wielokrotnie były transmitowane przez szwajcarskie radio DRS2.

W swojej działalności muzycznej Sumina Studer łączy świat muzyki klasycznej oraz popkultury, co zapewniło jej już liczbę 95 tysięcy fanów w mediach społecznościowych, takich jak Instagram, YouTube i Facebook, gdzie Sumina zaraża młodych ludzi swoją pasją do klasyki. W 2015 roku nakładem SONY RCA Red Seal została wydana pierwsza płyta z udziałem skrzypaczki, Italian Journey, zawierająca jej wykonanie Sonaty z diabelskim trylem Tartiniego.

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com