Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
wrzesień 2007
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
9 października 2020, piątek | 19:00
XVII Dni Kultury Niemieckiej na Śląsku Opolskim

Strefa I – 40 zł, 20 zł
Strefa II – 30 zł, 15 zł
Strefa III – 20 zł, 10 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Anna Maria Staśkiewicz – skrzypce
Johannes Klumpp – dyrygent

Felix Mendelssohn-Bartholdy – Uwertura Ruy Blas op. 95 (8′)
Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert skrzypcowy G-dur KV 216 (26’)
Ludwig van Beethoven – VI Symfonia F-dur op. 68 Pastoralna (40′)

 

Patronat Honorowy
BIRGIT FISEL-RÖSLE
Konsulin der Bundesrepublik Deutschland in Oppeln / Konsul Republiki Federalnej Niemiec w Opolu

 

Drodzy Melomani, ze względu na panującą sytuację epidemiologiczną prosimy o przestrzegania poniższych zasad bezpieczeństwa podczas wizyty w Filharmonii:

  • noszenie maseczki ochronnej/przyłbicy zakrywającej usta i nos, zapewnionej we własnym zakresie, na terenie Filharmonii oraz podczas koncertu. W razie potrzeby maseczkę można nabyć w kasie biletowej Filharmonii
  • dezynfekcji rąk lub rękawiczek płynem dezynfekującym znajdującym się przy wejściu głównym do Filharmonii oraz we foyer
  • złożenie obowiązkowego pisemnego oświadczenia o stanie zdrowia przy wejściu na koncert, zgodnie ze wzorem:
  • zachowania dystansu 1,5 metra od innych uczestników koncertu

 

fot. Anita Wąsik-Płocińska

Anna Maria Staśkiewicz – skrzypce

Jest laureatką III nagrody na XIII Międzynarodowym Konkursie im. H. Wieniawskiego w Poznaniu w 2006 r, laureatką I nagrody i nagrody specjalnej na V Międzynarodowym Konkursie im. K. Szymanowskiego w Łodzi, zwyciężczynią Ogólnopolskich Przesłuchań Skrzypków w Elblągu, XVI Ogólnopolskiego Konkursu Bachowskiego w Zielonej Górze.

Skrzypaczka ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie skrzypiec prof. Marcina Baranowskiego. Swoje umiejętności doskonaliła również pod kierunkiem prof.  Wandy Wiłkomirskiej.

Skrzypaczka koncertowała w: Albanii, Austrii, Brazylii, Bułgarii, Chinach, Estonii, Gruzji, Japonii, Niemczech, Rosji, Rumunii, Słowacji, Szkocji, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, USA, we Włoszech, na Ukrainie, Litwie i Łotwie a także w wielu miastach Polski. Współpracowała z większością krajowych zespołów filharmonicznych (Bydgoszcz, Gdańsk, Kraków, Lublin, Łódź, Poznań, Toruń, Warszawa, Zielona Góra), a ponadto z Narodowa Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Polskiego Radia Amadeus, Polską Orkiestrą Radiową, Polish Art Philharmonic, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy Aukso, Orkiestrą Kameralną Leopoldinum, Orkiestrą Kameralną Wratislavia, Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Iuventus, Sinfonia Varsovia, Sinfonia Viva. Wśród zagranicznych zespołów, które jej partnerowały, znajdują się orkiestry kameralne z Kaliningradu i Zurychu oraz symfoniczne z Ankary, Getyngi, Tirany i Sao Paulo.

Anna Maria Staśkiewicz wystąpiła w charakterze solistki na estradach wielu renomowanych sal, m.in. Municipal Theatre w Sao Paulo, Kaisersaal we Frankfurcie nad Menem, Laeiszhalle, Grosser Konzertsaal w Hamburgu, Konzertsaal im Kulturpalast w Dreznie, Musikvereinssaal w Wiedniu,  Raitt Recital Hall w Malibu (USA), Hatch Recital Hall, Eastman School of Music w Rochester ( USA), Grossmunster w Zurichu, Kioi Hall w Tokio, Auli UAM w Poznaniu, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Studio S1 PR im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Zamku Królewskiego w Warszawie.

Anna Maria Staśkiewicz jest sześciokrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacji Yamaha Europa oraz laureatką programu stypendialnego Młoda Polska.

Od  2015 roku pracuje w orkiestrze Sinfonia Varsovia na stanowisku koncertmistrza.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to

Las.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym

Tancerką.

Za największy sukces artystyczny uważam

Jest ciągle przede mną.

Człowiek, którego podziwiam

Jest wiele takich Osób – trudno naprawdę stwierdzić która z nich zasługuje na szczególne wyróżnienie.

Co lubię czytać

Wszystko, od czego nie mogę się oderwać… ostatnio Sapiens, autorstwa Yuval Noah Harari.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

J. S. Bach – Wariacje Goldbergowskie, ale tylko w wykonaniu Glenna Goulda.

 

fot. Janine Kuehn

Johannes Klumpp – dyrygent

„Młody i obiecujący dyrygent Johannes Klumpp dyryguje z niezwykłą zręcznością, wychwytując subtelne niuanse. (…) To sprawia, że poddajemy się urokowi niepohamowanej magii przepływu muzyki, w której można się zatracić i której urok oczarowuje słuchaczy.” – Wiesbadener Tageblatt

W ramach kreatywnej współpracy z orkiestrą, Johannes Klumpp przygotowuje unikalne programy – sięgając po repertuar od późnego baroku po klasyczny modernizm – które zachwycają publiczność. Począwszy od sezonu 2020/2021 pełni obowiązki Dyrektora Artystycznego i Głównego Dyrygenta Heidelberg Symphony Orchestra. Chociaż planowanie artystyczne w czasach pandemii obarczone jest dużą niepewnością, jedno główne zadanie jest pewne: ukończenie nagrań wszystkich symfonii Haydna, nad czym jego poprzednik, założyciel orkiestry Thomas Fey z powodzeniem pracował. W tym sezonie Johannes Klumpp zadebiutuje z Gulbenkian Orchestra wykonując rosyjski repertuar, jak również ponownie wystąpi z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Opolskiej, Munich Symphony Orchestra, Northwest German Philhamonic oraz Stuttgart Chamber Orchestra.

Od sezonu 2013/14 współpracuje z młodymi muzykami z Folkwang Kammerorchester Essen jako główny dyrygent i dyrektor artystyczny. Wraz z tą orkiestrą, Klumpp wykonał i opracował innowacyjny cykl koncertów ExtraKlang, które odbywały się w kompleksie przemysłowym kopalni i koksowni Zollverein znajdującej się na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO. Koncerty te powstały we współpracy z takimi osobistościami kultury niemieckiej, jak publicysta Roger Willemsen, aktor Rufus Beck oraz nominowany do Oscara kompozytor i pianista Hauschka. Bogaty grafik koncertowy dyrygenta obejmuje występy z wybitnymi orkiestrami, takimi jak Konzerthausorchester Berlin, Düsseldorf Symphony, Dresdner Philharmonie, Staatsorchester Stuttgart, a także orkiestry symfoniczne w Monachium, Stuttgarcie i Norymberdze, Russian Philharmonic Orchestra i Kammerakademie Potsdam.

Jego występy w operze również spotkały się z dużym uznaniem, a krytycy nazywają go „dyrygentem śpiewaków par excellence”. Wielkim zainteresowaniem cieszyło się wykonanie Wesela Figara w tyrolskim Teatrze Miejskim w Innsbrucku zimą 2016/17. Dyrygent czuje się szczególnie blisko związany z twórczością Mozarta, ale od czasów, gdy był pierwszym kapelmistrzem Musiktheater im Revier Geselkirchen, rozwinął również szeroki repertuar teatralny, obejmujący dzieła od Flavio Handla i Lamenti Monteverdiego do Aidy Verdiego, Manon Lescaut Pucciniego, Wesołych kumoszek z Windsoru Nicolaia i Fausta Gounoda.

Klumpp regularnie występuje również w podwójnej roli dyrygenta i prowadzącego, aby zachęcić publiczność do kontaktu z muzyką. Jest przekonany, że „w dzisiejszych czasach musimy pokazać drogę do tego, co tak bardzo kochamy – przekroczyć ustalone granice”. Filozofię tę realizuje również na Festiwalu Letniej Akademii Muzycznej na zamku w Hundisburgu w niemieckim landzie Saksonia-Anhalt, którego dyrektorem artystycznym został w 2013 roku. Tutaj dyrygent i jego zespół tworzą wyjątkowe wspomnienia muzyczne z dala od ośrodków kultury.

Urodzony w Stuttgarcie Johannes Klumpp uczył się zawodu pod kierunkiem prof. Nicolása Pasqueta i prof. Guntera Kahlerta w Weimarze, jednocześnie doskonaląc grę na altówce. Po raz pierwszy przyciągnął uwagę, zdobywając drugą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Besancoonie w 2007 roku. Następnie otrzymał kolejne nagrody w niemieckim konkursie konserwatoriów In memoriam Herbert von Karajan, w którym zdobył zarówno pierwszą, jak i specjalną nagrodę, oraz w niemieckim konkursie dyrygentury w 2011 roku. Kursy mistrzowskie z Kurtem Masurem, Genadijem Rozhdestvenskym i Michałem Jurowskim były częścią edukacji artystycznej Klumppa, który był także stypendystą programu rozwoju dyrygentów Niemieckiej Rady Muzycznej „Maestros of Tomorrow”.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to

Dom, z moją rodziną.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym

Najważniejszy jest dla mnie kontakt z ludźmi. Wywieranie wpływu na życie innych. Nie ma znaczenia gdzie i w jaki sposób.

Za największy sukces artystyczny uważam

Ciężko mi odpowiedzieć na to pytanie. Bardzo cieszę się z tego, że mogę żyć otoczony muzyką. Mogę wykonywać fantastyczną muzykę ze wspaniałymi orkiestrami. Czegoś można chcieć więcej?

Człowiek, którego podziwiam

Mozart, Haydn, Beethoven… i wielu więcej…

Co lubię czytać

Przez większość czasu czytam książki o muzyce, kompozytorach i źródłach historycznych… Jest tak wiele książek do przeczytania – nigdy nie ma końca.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

Symfonia Jowiszowa Mozarta, Symfonia nr 17 Haydna, III Symfonia Beethovena, II Symfonia Schumanna, III Symfonia Brahmsa, VI Symfonia Brucknera, IX Symfonia Mahlera i jeszcze wiele, wiele innych…

Materiały własne artystów.

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com