Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
grudzień 2025
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
14 marca 2025, piątek | 19:00
ZAMGLONE WRAŻLIWOŚCI

Strefa I – 55 zł, 45 zł
Strefa II – 45 zł, 38 zł
Strefa III – 35 zł, 32 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Zuzanna Sosnowska – wiolonczela
Michał Janocha – dyrygent

W programie:
Camille Saint-Saëns – Uwertura do opery La princesse jaune op. 30 (7’)
Camille Saint-Saëns – Koncert wiolonczelowy nr 1 a-moll op. 33 (20’)
Claude Debussy – Zatopiona katedra (8′)
Claude Debussy – La mer (27’)

 

fot. Katarzyna Sarama

Zuzanna Sosnowska – wiolonczela

Jedna z najwybitniejszych polskich wiolonczelistek młodego pokolenia, aktywna solistka, kameralistka i pedagog. Jest zwyciężczynią (I nagroda ex aequo) X Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie oraz laureatką ponad 20 nagród na konkursach międzynarodowych na 3 kontynentach. Regularnie koncertuje solo, w duecie Sosnowska-Garcías oraz jako członek Tansman Trio i Ensemble Esperanza w Polsce, Niemczech, Szwajcarii, Austrii, Norwegii, Holandii, Szwecji, Hiszpanii, Chorwacji, Włoszech i Namibii. Jako solistka występuje z czołowymi polskimi i zagranicznymi orkiestrami takimi jak m.in. Orkiestra Filharmonii Narodowej, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej, AUKSO, Orquestra Cambra de Mallorca, Orchestra Nazionale de la RAI w Turynie, Metamorphosen Berlin czy Philharmonisches Orchester der Hansestadt Lübeck pod batutą m.in. A. Wita, T. Strugały, M. Mosia, D. Runtza, M. Klauzy, A. Humali, M. J. Błaszczyka, S. Bywalca czy A. Klocka.
Wiolonczelistka występowała m.in. W Elbphilharmonie w Hamburgu, Beethoven-Haus w Bonn, na Zamku Królewskim w Warszawie czy Auditorio Nacional w Madrycie. Jej koncerty transmitowane są w Programie 2 Polskiego Radia, Norddeutsche Rundfunk, Radio Nacional España, na platformie Idagio i Telewizji Allegro HD. Wraz z Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach pod batutą Bassem Akiki artystka dokonała również nagrania I Koncertu Wiolonczelowego G. Bacewicz dla Polskiego Radia.
Zuzanna Sosnowska z wyróżnieniem ukończyła studia w Hochschule für Musik w Weimarze w klasie prof. W.E. Schmidta i w Escuela Superior de Música Reina Sofia w Madrycie u prof. J.P. Maintza jak również prestiżowe studia podyplomowe Konzertexamen w Musikhochschule w Lubece u prof. T. Svane. W 2019 i 2020r. otrzymała nagrodę specjalną Królowej Hiszpanii, jest również stypendystką Fundacji Y. Menuhina, programu Villa-Musica oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Aktywność koncertową łączy z pedagogiczną pasją – od 2022r. prowadzi klasę wiolonczeli w Hochschule für Musik und Tanz w Kolonii oraz dzieli się z entuzjazmem zdobytą wiedzą i doświadczeniem podczas kursów mistrzowskich w Polsce, Niemczech, Hiszpanii i Namibii.

 

fot. Kacper Kukieła

Michał Janocha – dyrygent

Kompozytor, dyrygent, pedagog; ur. 7 lutego 1990, Łowicz. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie studiował w klasie kompozycji Lidii Zielińskiej oraz w klasie dyrygentury symfonicznej Marcina Sompolińskiego (dyplomy z wyróżnieniem). Kształcił się w zakresie kompozycji elektroakustycznej w Poznaniu i Budapeszcie (Lidia Zielińska, Andrea Szigetvári). W roku 2019 po obronie dysertacji pt. Współczesne systemy wielokanałowej projekcji dźwięku jako środek wyrazu artystycznego nadano mu stopień doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych, dyscyplinie artystycznej kompozycja i teoria muzyki.

Kilkakrotnie brał udział w kursach mistrzowskich dla kompozytorów i dyrygentów, prowadzinych przez Marca Stroppę, Karlheinza Essla, Ramona Lazkana, Vykintasa Baltakasa, Agatę Zubel, Ondřeja Adamka, oraz w ramach projektu Peter Eötvös Contemporary Music Foundation (Peter Eötvös, Georges Aperhis, Unsuk Chin, Gregory Vajda).

Tworzy muzykę kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, instalacje dźwiękowe, muzykę teatralną i operową.

Utwory Michała Janochy wykonywane były w Europie, Stanach Zjednoczonych i Azji podczas tkaich festiwali, jak: Yeongwol Contemporary Music Festival, Musica Electronica Nova, Autumn Waves, Earth Day Art Model, CAFe Budapest Contemporary Arts Festival, Audio Art Festival, MDF MUSIC.DESIGN.FORM Festival, Poznańska Wiosna Muzyczna, Warszawskie Spotkania Muzyczne i in. Był kompozytorem rezydentem festiwalu Yeongwol Contemporary Music Festival 2023 (Korea Południowa).

Pełni funkcje dyrektora artystycznego Trans-for-Matha Ensemble (od 2018), prezesa Poznań Contemporary Music Foundation (od 2024) oraz dyrektora artystycznego Festiwalu Muzyki Współczesnej “Poznańska Wiosna Muzyczna” (od 2024 roku).

Jest współzałożycielem i dyrygentem Lambda Ensemble (Poznańskiej Orkiestry Laptopowej).

Wykłada w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu (Instytut kompozycji i teorii muzyki).

Jest członkiem Zarządu Oddziału Poznańskiego ZKP.

Katalog kompozytora w wydawnictwie BabelScores: www.babelscores.com/MichalJanocha

Wiktoria Antonczyk (2024)

Projekt i realizacja: netkoncept.com