Filharmonia Opolska
72. Sezon Artystyczny
2023/2024
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
styczeń 2019
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
1
2
3
4
7:00 PM - Koncert kolęd
6
7
8
9
10
14
15
16
17
18
21
24
26
7:00 PM - NA DWA GŁOSY
27
11:00 AM - KONCERT RODZINNY
28
29
30
31
1
2
3
KONCERTY SYLWESTROWE
31.12.2018    
18:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Wokaliści Studia ACCANTUS Paulina Grochowska, Paweł Izdebski, Kuba Jurzyk, Wiktor Korszla, Małgosia Kozłowska, Zuzanna Makowska, Natalia Piotrowska, Adrian Wiśniewski, Kamil Zięba [...]
KONCERTY SYLWESTROWE
31.12.2018    
21:30 - 23:59
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Wokaliści Studia ACCANTUS Paulina Grochowska, Paweł Izdebski, Kuba Jurzyk, Wiktor Korszla, Małgosia Kozłowska, Zuzanna Makowska, Natalia Piotrowska, Adrian Wiśniewski, Kamil Zięba [...]
Koncert kolęd
04.01.2019    
19:00 - 20:30
Chór Filharmonii Opolskiej Marta Mularczyk – fortepian Kwartet smyczkowy Angelus Ewa Andruszkiewicz – I skrzypce Agata Wacowska-Marsac – II skrzypce Sabina Sułkowska-Uronek – altówka Mirosław [...]
Miłość ci wszystko wybaczy.
05.01.2019    
19:00 - 20:30
Agnieszka Grochowicz – wokal Adam Niedzielin – piano | Antoni Dębski – gitara basowa | Damian Niewiński – perkusja Miłość ci wszystko wybaczy, Nikt tylko [...]
GALA NOWOROCZNA Z BATUTĄ I HUMOREM
11.01.2019    
19:00 - 21:00
Wszystkie terminy: 11.01.2019 godz. 19:00  12.01.2019 godz. 18:00 13.01.2019 godz. 18:00 17.01.2019 godz. 19:00 18.01.2019 godz. 19:00 19.01.2019 godz. 18:00 20.01.2019 godz. 18:00   Orkiestra [...]
GALA NOWOROCZNA Z BATUTĄ I HUMOREM
12.01.2019    
18:00 - 20:00
Wszystkie terminy: 11.01.2019 godz. 19:00  12.01.2019 godz. 18:00 13.01.2019 godz. 18:00 17.01.2019 godz. 19:00 18.01.2019 godz. 19:00 19.01.2019 godz. 18:00 20.01.2019 godz. 18:00   Orkiestra [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
13.01.2019    
10:00 - 11:30
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
13.01.2019    
11:30 - 13:00
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
GALA NOWOROCZNA Z BATUTĄ I HUMOREM
13.01.2019    
18:00 - 20:00
Wszystkie terminy: 11.01.2019 godz. 19:00  12.01.2019 godz. 18:00 13.01.2019 godz. 18:00 17.01.2019 godz. 19:00 18.01.2019 godz. 19:00 19.01.2019 godz. 18:00 20.01.2019 godz. 18:00   Orkiestra [...]
GALA NOWOROCZNA Z BATUTĄ I HUMOREM
19.01.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Anita Maszczyk – sopran Wioletta Białk – sopran Maciej Niesiołowski – dyrygent Wszystkie utwory będzie zapowiadał osobiście dyrygent, więc słuchajmy pilnie [...]
GALA NOWOROCZNA Z BATUTĄ I HUMOREM
20.01.2019    
18:00 - 20:00
Wszystkie terminy: 11.01.2019 godz. 19:00  12.01.2019 godz. 18:00 13.01.2019 godz. 18:00 17.01.2019 godz. 19:00 18.01.2019 godz. 19:00 19.01.2019 godz. 18:00 20.01.2019 godz. 18:00   Orkiestra [...]
GALA NOWOROCZNA Z BATUTĄ I HUMOREM
22.01.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Anita Maszczyk – sopran Wioletta Białk – sopran Maciej Niesiołowski – dyrygent Wszystkie utwory będzie zapowiadał osobiście dyrygent, więc słuchajmy pilnie [...]
GALA NOWOROCZNA Z BATUTĄ I HUMOREM
23.01.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Anita Maszczyk – sopran Wioletta Białk – sopran Maciej Niesiołowski – dyrygent Wszystkie utwory będzie zapowiadał osobiście dyrygent, więc słuchajmy pilnie [...]
Trio fortepianowe (...a fortepian tylko jeden)
25.01.2019    
19:00 - 21:00
Ewa Andruszkiewicz – skrzypce Mirosław Makowski – wiolonczela Piotr Kopiński – fortepian W programie: Grzegorz Fitelberg – Trio f-moll op. 10 Johannes Brahms – Trio [...]
NA DWA GŁOSY
26.01.2019    
19:00 - 21:00
Aleksandra Gadzińska Piotr Jurkowski Jacek Mełnicki Grzegorz Król – pianino Michał Gołąb – gitara Łukasz Kotasiński – bas Łukasz Łabuś – perkusja Mateusz Wilk – [...]
KONCERT RODZINNY
27.01.2019    
11:00 - 12:00
Czy muzyka klasyczna ma coś wspólnego z kinem akcji, a zwłaszcza – z westernem? Zależy jak na to spojrzeć. Jedno jest pewne: w sezonie 2018/19 [...]
Idź swoją drogą
27.01.2019    
18:00 - 20:00
Nula Stankiewicz – śpiew Janusz Strobel – gitara klasyczna, aranżacje Jerzy Małek – trąbka Paweł Pańta – kontrabas Cezary Konrad – perkusja Koncert został zainspirowany [...]
ESTRADA MŁODYCH
03.02.2019    
18:00 - 20:00
Bilety na wszystkie koncerty klubowe są sprzedawane wyłącznie w kasie filharmonii od strony ul. Krakowskiej. W dniu koncertu nie prowadzimy sprzedaży na terenie klubu, zapraszamy do kasy filharmonii na godzinę przed koncertem.
Wydarzenia w dniu 04.01.2019
Wydarzenia w dniu 26.01.2019
Wydarzenia w dniu 03.02.2019
11 października 2019, piątek | 19:00
SYMFONICZNY BIAŁY KRUK

Strefa I – 40 zł, 20 zł
Strefa II – 30 zł, 15 zł
Strefa III – 20 zł, 10 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Sebastian Aleksandrowicz – obój
Wojciech Rodek – dyrygent

W programie:
Carl Maria von Weber – Uwertura do opery Wolny strzelec (10′)
Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert obojowy C-dur KV 314 (22′)
Mikołaj Rimski-Korsakow – II Symfonia Antar op. 9 (31′)

O repertuarze:
Koncert obojowy Wolfganga Amadeusza Mozarta to klasyczna kompozycja prawdopodobnie najbardziej uzdolnionego twórcy w dziejach muzyki – niejako zapakowana w dziewiętnastowieczne pudełko. Mozart bardzo przysłużył się nią wszystkim oboistom, o ile bowiem na wybór repertuaru nie mogą narzekać skrzypkowie czy pianiści – liczba utworów napisanych na obój z towarzyszeniem orkiestry jest nieporównywalnie mniejsza. Wolny strzelec Carla Marii von Webera, to dzieło przełomowe, pierwsza opera uznana za romantyczną; choć dzisiaj wiemy, że to romantyzm ledwie raczkujący. Tego wieczoru szczególnie warto pochylić się nad niezmiernie rzadko grywaną II Symfonią Antar Mikołaja Rimskiego-Korsakowa. Rosyjski kompozytor przez szmat czasu zafascynowany był kulturą bliskiego wschodu, czego najsłynniejszym owocem jest suita Szeherezada. W podobnym klimacie – choć nieco spokojniejszym, mniej złowrogim – utrzymany jest Antar. Arabska opowieść ubrana przez Korsakowa w dźwięki snuje się jak dym orientalnego kadzidełka, a powtarzające się przez wszystkie cztery części motywy melodyczne sprawiają, że muzyka ta na długo pozostaje w pamięci.

A to ciekawostka!
Carl Maria von Weber jest dość znanym kompozytorem, ale daleko mu do rozpoznawalności Mozarta. A ciekawe, że… był z wielkim klasykiem wiedeńskim spowinowacony przez żonę Wolfganga Amadeusza, Konstancję Weber.
Warto też wiedzieć, że od roku 1804 pracował we Wrocławiu, a w latach 1806-1807 działał na dworze księcia Eugeniusza Wirtemberskiego w oddalonej zaledwie 32 km od Opola miejscowości Pokój. Dla upamiętnienia kompozytora, od kilkunastu lat odbywa się tam Festiwal Weberowski, który i Filharmonicy Opolscy niejednokrotnie uświetniali swoimi koncertami.

Ten koncert polecamy szczególnie:
Fanom klasyki. Tej dosłownej, czyli umiejscowionej w drugiej połowie XVIII wieku. I choć Wolny strzelec Webera już zdecydowanie klasyczny nie jest – wyraźnie wyrasta z tamtej tradycji. Z drugiej strony, ten wieczór to wyjątkowa gratka dla poszukiwaczy muzycznych białych kruków. Okazem takim jest zupełnie w Polsce nieznana symfonia Antar (doskonale znanego z innych osiągnięć) Rimskiego-Korsakowa.

 

Sebastian Aleksandrowicz – obój

Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Stanisława Malikowskiego i Tytusa Wojnowicza. Od 1996 roku solista orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, w latach 2007- 2014 roku pierwszy oboista  NFM Filharmonii Wrocławskiej. Był także pierwszym oboistą Polskiej Orkiestry Radiowej (2001-2003) oraz Filharmonii Narodowej (2005-2007). Współpracował z takimi orkiestrami, jak: Philharmonie der Nationen Hamburg, Polska Filharmonia Kameralna, Sinfonia Varsovia, Leopoldinum, Wratislawia, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Sinfonietta Cracovia, Morphing Chamber Orchestra Vienna, Vienna Waltzer Orchester.
Znaczące miejsce w jego działalności koncertowej zajmuje muzyka kameralna i solowa. Jako solista lub kameralista występował w Polsce, Hiszpanii, Niemczech, Austrii, Rosji, Korei południowej i Japonii, z takimi zespołami jak: Ensemble de Narol, Essentia Musica, New Art Ensamble, Tokyo Solisten, Sinfonia Varsovia Soloists, Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Varsovia, Filharmonia Wrocławska, Filharmonia Gorzowska, Orkiestra Kameralna Leopoldinum, Polska Orkiestra Sinfonia Juventus, Concerto Avenna, Przemyska Orkiestra Kameralna, Morphing Chamber Orchestra Vienna, Gruppo di Tempera, Royal String Quartet, Orkiestra Polskiego Radia, Lutosławski Quartet, Kwartet Camerata, Hilliard Ensemble, z artystami takimi jak Jose Gallardo, Paavali Jumpanen, Marcin Masecki, Tomoko Akasaka, Marcin Zdunik, Łukasz Długosz, Katarzyna Budnik, Jakub Jakowicz, Agata Szymczewska, Jakob Kullberg. Wystąpił także w duecie z Andreasem Schollem. Jest muzykiem Amadeus Wind Ensemble zespołu skupiającego muzyków z Polski i London Symphony Orchestra. W 2016 raku wraz z Arturem Kasperkiem w ramach festiwalu Łańcuch dokonał  światowego prawykonania Interludiów Witolda Lutosławskiego. Był współtwórcą kilkudziesięciu nagrań jako solista i kameralista dla Polskiego Radia i Telewizji, wytwórni płytowych Takich jak DUX, Pomaton, EMI, Sony Classical. Od wielu lat jest wykładowcą i koordynatorem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej Ensemble w Książu oraz dyrektorem artystycznym Warsaw Winds Plus Festival.

fot. Michał Grocholski

Wojciech Rodek – dyrygent

Urodzony w 1977 roku w Brzegu. Gry na fortepianie uczył się od 8 roku życia w PSM I st. w Namysłowie i w PSM II st. we Wrocławiu u Jacka Gębskiego i Krystyny Puchały-Kajdasz. W latach 1998-2003 studiował dyrygenturę w klasie prof. Marka Pijarowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie debiutował w 2000 roku z Orkiestrą Symfoniczną AM. Ukończył również Filologię Słowiańską na Uniwersytecie Wrocławskim. Studiował w instytucie Języka Rosyjskiego im. Puszkina w Moskwie. W 2005 roku wygrał konkurs na stanowisko asystenta Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej w Warszawie, gdzie pracował w latach 2005-2007. Prowadzi klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Posiada tytuł doktora sztuki. Laureat II nagrody na III Przeglądzie Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku (2002). W 2011 roku został wyróżniony Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii: Najlepszy Dyrygent. W 2015 roku odznaczony medalem Zasłużony Kulturze-Gloria Artis.

Od 2005 roku związany z Filharmonią Lubelską jako dyrygent i dyrektor artystyczny, a obecnie dyrektor naczelny. Był kierownikiem muzycznym Gliwickiego Teatru Muzycznego, dyrektorem artystycznym Filharmonii Dolnośląskiej, dyrektorem artystyczny Teatru Wielkiego w Łodzi.

Dyrygował wieloma zespołami symfonicznymi m.in. Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, orkiestrami filharmonicznymi w Gdańsku, Koszalinie, Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy, Białymstoku, Kielcach, Łodzi, Zielonej Górze, Wrocławiu, Opolu, Wałbrzychu, Katowicach, Rzeszowie, Krakowie, Lwowie, Weronie, orkiestrami w Toruniu, Płocku, Łomży, zespołami kameralnymi Capella Bydgostiensis, Capella Cracoviensis, Leopoldinum. Stale współpracuje z Ankara Presidential Symphony Orchestra, Antalya State Symphony Orchestra, Bursa Regional Symphony Orchestra, Izmir State Symphony Orchestra, European Johann Strauss Orchestra, INSO-Lviv, Lviv Philharmonic Orchestra, Royal Camerata Bucharest, Ostrava Janacek Philharmonic Orchestra. Występował z wybitnymi solistami (m.in. Rafał Blechacz, Konstanty A. Kulka, Tomasz Strahl, Idil Biret, Ingolf Wunder, Michael Vaiman, Olga Rusina, Alexandre Dubach, Krzysztof Jakowicz, Marcin Zdunik, Paweł Wakarecy, Gavriel Lipkind, Lukas Geniusas, Jakub Jakowicz, Johannes Moser, Soyoung Yoon, Gautier Capucon, Gulsin Onay, Alexander Markov).

Wojciech Rodek przygotowywał premiery dla Theatre Montansier w Wersalu (Mozart Apollo i Hiacynt), Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu (Loewe My Fair Lady), festiwalu Wratislavia Cantans (Britten Mały Kominiarczyk), Gliwickiego Teatru Muzycznego (Lehar Wesoła wdówka, Strauss Noc w Wenecji, Rodgers The Sound of Music, Lippa The Addams Family – Teatralna Nagroda im. J. Kiepury 2015 za najlepszy spektakl), Teatru Wielkiego-Opery Narodowej (Zubel Oresteja), Teatru Wielkiego w Łodzi /Mozart Don Giovanni, Strauss Noc w Wenecji, Czajkowski Eugeniusz Oniegin, Moniuszko Halka, Chaczaturian Spartakus/. Występował w najważniejszych salach koncertowych Europy i Chin m.in. w: Bazylei, Bernie, Dreźnie, Hamburgu, Monachium, Salzburgu, Wiedniu, Zurichu, Pekinie, Szanghaju. Brał udział w renomowanych festiwalach: Wratislavia Cantans, Xanten Sommerfestspiele, Sinfonia Varsovia swojemu miastu, Wirtuozi we Lwowie, Międzynarodowym Festiwalu im P. Czajkowskiego i N. von Meck w Winnicy. Dyryguje w Teatrze Muzycznym w Poznaniu i Operze Wrocławskiej.

Dyskografia Wojciecha Rodka zawiera nagrania muzyki symfonicznej, filmowej i rozrywkowej /m. in. VII symfonia A. Illaramendi z Chórem i Orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie; Koncert na głos i orkiestrę Witolda Friemanna z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, sol. M. Rodek; I Koncert wiolonczelowy D. Szostakowicza z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, sol. G. Lipkind; Koncert skrzypcowy A. Berga z NOSPR, sol. K. Jakowicz; Melodramat L. Zielińskiej z NOSPR, Zamiana, muz. M. Mirowski, The Film Harmony Orchestra; ENEN, muz. B. Gliński, Sinfonia Varsovia; City Island, muz. J.A.P. Kaczmarek, Polska Orkiestra Radiowa; Get Low, muz. J.A.P. Kaczmarek, Polska Orkiestra Radiowa; Kanapka z człowiekiem, muz. P. Gintrowski, Polska Orkiestra Radiowa/

 

Koncert realizowany w ramach programu filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!
Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Projekt i realizacja: netkoncept.com