Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
styczeń 2019
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
1
2
3
4
7:00 PM - Koncert kolęd
6
7
8
9
10
14
15
16
17
18
21
24
26
7:00 PM - NA DWA GŁOSY
27
11:00 AM - KONCERT RODZINNY
28
29
30
31
1
2
3
KONCERTY SYLWESTROWE
31.12.2018    
18:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Wokaliści Studia ACCANTUS Paulina Grochowska, Paweł Izdebski, Kuba Jurzyk, Wiktor Korszla, Małgosia Kozłowska, Zuzanna Makowska, Natalia Piotrowska, Adrian Wiśniewski, Kamil Zięba [...]
KONCERTY SYLWESTROWE
31.12.2018    
21:30 - 23:59
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Wokaliści Studia ACCANTUS Paulina Grochowska, Paweł Izdebski, Kuba Jurzyk, Wiktor Korszla, Małgosia Kozłowska, Zuzanna Makowska, Natalia Piotrowska, Adrian Wiśniewski, Kamil Zięba [...]
Koncert kolęd
04.01.2019    
19:00 - 20:30
Chór Filharmonii Opolskiej Marta Mularczyk – fortepian Kwartet smyczkowy Angelus Ewa Andruszkiewicz – I skrzypce Agata Wacowska-Marsac – II skrzypce Sabina Sułkowska-Uronek – altówka Mirosław [...]
Miłość ci wszystko wybaczy.
05.01.2019    
19:00 - 20:30
Agnieszka Grochowicz – wokal Adam Niedzielin – piano | Antoni Dębski – gitara basowa | Damian Niewiński – perkusja Miłość ci wszystko wybaczy, Nikt tylko [...]
GALA NOWOROCZNA Z BATUTĄ I HUMOREM
11.01.2019    
19:00 - 21:00
Wszystkie terminy: 11.01.2019 godz. 19:00  12.01.2019 godz. 18:00 13.01.2019 godz. 18:00 17.01.2019 godz. 19:00 18.01.2019 godz. 19:00 19.01.2019 godz. 18:00 20.01.2019 godz. 18:00   Orkiestra [...]
GALA NOWOROCZNA Z BATUTĄ I HUMOREM
12.01.2019    
18:00 - 20:00
Wszystkie terminy: 11.01.2019 godz. 19:00  12.01.2019 godz. 18:00 13.01.2019 godz. 18:00 17.01.2019 godz. 19:00 18.01.2019 godz. 19:00 19.01.2019 godz. 18:00 20.01.2019 godz. 18:00   Orkiestra [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
13.01.2019    
10:00 - 11:30
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
13.01.2019    
11:30 - 13:00
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
GALA NOWOROCZNA Z BATUTĄ I HUMOREM
13.01.2019    
18:00 - 20:00
Wszystkie terminy: 11.01.2019 godz. 19:00  12.01.2019 godz. 18:00 13.01.2019 godz. 18:00 17.01.2019 godz. 19:00 18.01.2019 godz. 19:00 19.01.2019 godz. 18:00 20.01.2019 godz. 18:00   Orkiestra [...]
GALA NOWOROCZNA Z BATUTĄ I HUMOREM
19.01.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Anita Maszczyk – sopran Wioletta Białk – sopran Maciej Niesiołowski – dyrygent Wszystkie utwory będzie zapowiadał osobiście dyrygent, więc słuchajmy pilnie [...]
GALA NOWOROCZNA Z BATUTĄ I HUMOREM
20.01.2019    
18:00 - 20:00
Wszystkie terminy: 11.01.2019 godz. 19:00  12.01.2019 godz. 18:00 13.01.2019 godz. 18:00 17.01.2019 godz. 19:00 18.01.2019 godz. 19:00 19.01.2019 godz. 18:00 20.01.2019 godz. 18:00   Orkiestra [...]
GALA NOWOROCZNA Z BATUTĄ I HUMOREM
22.01.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Anita Maszczyk – sopran Wioletta Białk – sopran Maciej Niesiołowski – dyrygent Wszystkie utwory będzie zapowiadał osobiście dyrygent, więc słuchajmy pilnie [...]
GALA NOWOROCZNA Z BATUTĄ I HUMOREM
23.01.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Anita Maszczyk – sopran Wioletta Białk – sopran Maciej Niesiołowski – dyrygent Wszystkie utwory będzie zapowiadał osobiście dyrygent, więc słuchajmy pilnie [...]
Trio fortepianowe (...a fortepian tylko jeden)
25.01.2019    
19:00 - 21:00
Ewa Andruszkiewicz – skrzypce Mirosław Makowski – wiolonczela Piotr Kopiński – fortepian W programie: Grzegorz Fitelberg – Trio f-moll op. 10 Johannes Brahms – Trio [...]
NA DWA GŁOSY
26.01.2019    
19:00 - 21:00
Aleksandra Gadzińska Piotr Jurkowski Jacek Mełnicki Grzegorz Król – pianino Michał Gołąb – gitara Łukasz Kotasiński – bas Łukasz Łabuś – perkusja Mateusz Wilk – [...]
KONCERT RODZINNY
27.01.2019    
11:00 - 12:00
Czy muzyka klasyczna ma coś wspólnego z kinem akcji, a zwłaszcza – z westernem? Zależy jak na to spojrzeć. Jedno jest pewne: w sezonie 2018/19 [...]
Idź swoją drogą
27.01.2019    
18:00 - 20:00
Nula Stankiewicz – śpiew Janusz Strobel – gitara klasyczna, aranżacje Jerzy Małek – trąbka Paweł Pańta – kontrabas Cezary Konrad – perkusja Koncert został zainspirowany [...]
ESTRADA MŁODYCH
03.02.2019    
18:00 - 20:00
Bilety na wszystkie koncerty klubowe są sprzedawane wyłącznie w kasie filharmonii od strony ul. Krakowskiej. W dniu koncertu nie prowadzimy sprzedaży na terenie klubu, zapraszamy do kasy filharmonii na godzinę przed koncertem.
Wydarzenia w dniu 04.01.2019
Wydarzenia w dniu 26.01.2019
Wydarzenia w dniu 03.02.2019
10 czerwca 2022, piątek | 19:00
Balet po hiszpańsku

Strefa I – 39 zł, 29 zł
Strefa II – 29 zł, 22 zł
Strefa III – 19 zł, 15 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Łukasz Kuropaczewski – gitara
José Maria Florêncio – dyrygent

W programie:
Emmanuel ChabrierEspaña (7’)
Joaquín RodrigoConcierto de Aranjuez (23′)
Manuel de Falla – II suita z baletu Trójkątny kapelusz (12’)
Alberto Ginastera – Suita z baletu Estancia (12’)

 

O repertuarze:
España Chabriera to już drugie w tym sezonie dzieło Francuza (obok Symfonii hiszpańskiej Lalo), które traktuje o Hiszpanii. Niedługa rapsodia będąca kartką z podróży po Półwyspie Iberyjskim charakteryzuje się intrygującą, nieregularną rytmiką i śpiewnymi frazami – również (co nietypowe) w grupie instrumentów dętych blaszanych. Język hiszpański był za to tym ojczystym w przypadku trzech pozostałych twórców programu czerwcowego koncertu. Joaquin Rodrigo swoim słynnym Concierto de Aranjuez zdawał się podejmować próbę zaklęcia rzeczywistości. Dworskimi rytmami i melodiami osiemnastowiecznej Hiszpanii pragnął zagłuszyć dramatyczne wydarzenia z osobistego życia i paraliżujący lęk przed nieuchronnie zbliżającą się wojną, wszak Concierto datuje się na 1939 rok… Druga część wieczoru to kolej na Czajkowskiego południowej Europy: Manuel de Falla – podobnie jak autor Dziadka do orzechów – szczególnie upodobał sobie tworzenie oper i baletów. Trójkątny kapelusz łączy w sobie elementy muzyki ludowej różnych regionów Hiszpanii, jest jak podróż dookoła kraju. We wspomnianym już, znamiennym 1939 roku de Falla wyemigrował do Argentyny, skąd pochodził Alberto Ginastera – autor baletu Estancia. Ginastera był zatem kompozytorem z kręgu kultury hiszpańskojęzycznej, ale w swojej muzyce – w odróżnieniu od Rodrigo czy de Falli – wyszedł poza temperamentny folklor. Próbował swoich sił w nowoczesnych technikach kompozytorskich XX wieku takich jak klastery, aleatoryzm czy dodekafonia. Słowo estancia w argentyńskim odłamie hiszpańskiego oznacza ranczo, a libretto baletu opowiada o burzliwej historii miłosnej chłopaka z miasta i początkowo nieprzekonanej do niego córki gaucho, czyli południowoamerykańskiego kowboja.

A to ciekawostka!
Ginastera napisał balet Estancia na zamówienie Lincolna Kirsteina, amerykańskiego impresario baletowego. Sytuacja wojenna doprowadziła jednak do rozwiązania zespołu tanecznego American Ballet Caravan w 1942 roku, zanim doszło do premiery baletu. Aby muzyka w ogóle mogła zaistnieć, kompozytor wyodrębnił z partytury cztery fragmenty, które do dziś funkcjonują jako popularna suita orkiestrowa. Dzieło w pierwotnie zaplanowanej formie – z baletową choreografią – wykonano dopiero dekadę później.

fot. Melissa Rachel Kavanagh

Łukasz Kuropaczewski – gitara

Urodził się w 1981 roku w Gnieźnie, mieszkał w Strzałkowie. Naukę gry na gitarze rozpoczął w wieku 10 lat w Słupcy i Koninie. Jest absolwentem Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. Piotra Zaleskiego. W 2003 roku rozpoczął studia w klasie Maestro Manuela Barrueco w Peabody Conservatory of the Johns Hopkins University w Baltimore, USA, które ukończył w 2008 roku.

Występował z recitalami w Polsce, Rosji, Białorusi, Czechach, Słowacji, Bułgarii, Niemczech, Francji, Anglii, Hiszpanii, na Islandii, Węgrzech, Serbii, Kosowie, w Grecji, na Wyspach Kanaryjskich, w Japonii, Chinach, Kanadzie, USA, Meksyku oraz Panamie. Występował w najważniejszych salach koncertowych świata: Royal Festival Hall w Londynie, Concertgebouw w Amsterdamie, Sali im. P. Czajkowskiego w Moskwie czy Carnegie Hall w Nowym Jorku.

Często występuje jako kameralista – m.in. z  Orion String Quartet (USA), Avim Avitalem (Izrael), Chen Reiss (Izrael), Richardem Galliano (Francja).

Kuropaczewski jest wziętym wykładowcą gitary. Prowadzi kursy i lekcje mistrzowskie podczas wielu festiwali gitarowych w Europie oraz na Uniwersytetach w Europie i obu Amerykach. W latach 2007-2010 był wykładowcą University of Pennsylvania w Filadelfii, od 2008 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Poznaniu (na stanowisku prof. AMP), a w 2018 roku wygrał konkurs na profesurę w Kunstuniversitat w Graz, w Austrii, gdzie obecnie pracuje na stanowisku profesora.

Nagrał pięć płyt kompaktowych. Trzy ostatnie (Polish Music, Aqua e Vinho i Nocturnal) otrzymały nominacje do Nagrody Fryderyk w kategoriach: Najwybitniejszy Album – Muzyka Polska, Najwybitniejszy Album – Muzyka Kameralna, Najwybitniejszy Album – Recital Solowy.

Kuropaczewski dokonał wielu premier polskich i światowych takich kompozytorów, jak: A. Tansman (Hommage a de Falla – z orkiestrą Amadeus w 2010 roku w Łodzi, Petit Concerto w 2015 roku w Poznaniu), K. Meyer (Concerto – z orkiestrą Amadeus w 2010 roku w Gnieźnie i Poznaniu, Triptych Sonata w 2015 roku – Caramoor Festival w Nowym Jorku, USA), A. Gilardino (Jerusalem Concerto, wraz z A. Avitalem w 2014 roku w Gnieźnie i Poznaniu), M. Neikrug (Acequias Quintet z Orion String Quartet w 2015 roku podczas Santa Fe Chamber Music Festival w Santa Fe, USA), Mikołaj Górecki (Arioso e Furioso – z orkiestra Aukso w 2014 roku podczas Śląskiej Jesieni Gitarowej w Tychach).

W ostatnich sezonach artystycznych artysta występował w Polsce, Rosji, Niemczech, Belgii, Chorwacji, USA, Kanadzie, Meksyku, Panamie, Puerto Rico, Kosowie, oraz w Chinach. Dokonał premier światowych kompozycji A. Gilardino (Letters to Fryderyk Sonata), oraz M. Neikruga (Three Pieces for Guitar), a także gitarowej wersji Koncertu Altówkowego K. Pendereckiego wraz z Orkiestrą Sinfonia Varsovia pod batutą Maximiano Valdesa oraz z Orquesta Sinfonica de Santiago w Chile. Wraz z Baltimore Symphony Orchestra pod dyrekcją Marin Alsop wykonał słynne Concierto de Aranjuez J. Rodrigo.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to

Puszczykowo, w którym mieszkam. Niesamowite miejsce pełne zieleni, w otulinie Wielkopolskiego Parku Narodowego.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym

Kucharzem! Kocham gotować, podróże są dla mnie ogromną inspiracją miedzy innymi dzięki kuchni, którą poznaję i potem staram się odtworzyć w domu.

Za największy sukces artystyczny uważam

Myślę, że jest jeszcze przede mną. Cieszę się ze wszystkiego, co robię. Kocham swoją pracę i trudno mi jest wskazać ten najważniejszy sukces.

Człowiek, którego podziwiam

Ta lista jest ogromna! Inspirują mnie ludzie, dzięki nim się rozwijam. Każde spotkanie traktuję jako lekcję. Najwięcej w muzyce nauczyłem się od innych, z którymi grałem.

Co lubię czytać

Kocham książki przyrodnicze! Ale ze względu na to, że jestem tatą dwóch chłopców, 3 i 6 latka, to teraz czytam z nimi. Ostatnio trzecią  już część Harry’ego Pottera.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

Znowu mam kłopot, by wskazać tę jedną. Jest ich wiele. Bardzo mi zależy, by pozyskać dla gitary nowy repertuar, dlatego ciągle współpracuję z kompozytorami i zamawiam nowe kompozycje. Fascynują mnie utwory na gitarę pisane przez kompozytorów, którzy na gitarze nie grają.

 

José Maria Florêncio – dyrygent

Jedna z czołowych postaci polskiego świata muzycznego, muzyk ze znaczącą karierą międzynarodową. Pochodzi z Brazylii, a od 1985 roku mieszka na stałe w Polsce.

Edukację muzyczną rozpoczął w swoim rodzinnym mieście Fortaleza, kontynuował ją na Uniwersytecie Minas Gerais w Belo Horizonte, a następnie uzupełniał na wielu kursach mistrzowskich w swoim kraju jak i poza nim m.in. w nowojorskiej The Juilliard School of Music i Musikhochschule w Wiedniu. W warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina z wyróżnieniem ukończył studia na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w klasie dyrygentury Henryka Czyża.

Sprawował funkcje: dyrygenta Teatru Wielkiego w Łodzi i Teatru Wielkiego w Warszawie -Opera Narodowa, dyrektora muzycznego Opery Wrocławskiej, Teatru Wielkiego w Poznaniu i Opery Bałtyckiej w Gdańsku, dyrektora naczelnego i artystycznego Orkiestry i Chóru PRiTV w Krakowie i Filharmonii Poznańskiej, Maestro Titular Orquestra Sinfônica do Theatro Municipal de São Paulo, oraz szefa-dyrygenta Capelli Bydgostiensis w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Gościnnie współpracował niemal ze wszystkimi instytucjami muzycznymi w Polsce oraz ze znaczącymi instytucjami w 28 krajach.

Imponujący zarys kariery artystycznej połączony z wyjątkową wszechstronność artysty, zaowocował licznymi koncertami, a także przygotowaniem wielu spektakli operowych, baletowych, operetkowych, musicalowych, nagrań płytowych, archiwalnych i telewizyjnych, a także udziałem w festiwalach. Oprócz tego arysta prowadzi także działalność pedagogiczną.

Programy koncertów i nagrań obejmują repertuar, który sięga od baroku do muzyki najnowszej z udziałem największych nazwisk solistów w kraju i z zagranicy.

Pod jego batutą zainscenizowano takie dzieła operowe (niektóre wielokrotnie) jak: Czarodziejski flet,  Don Giovanni, Wesele Figara W.A. Mozarta; La Traviatta, Nabucco, Rigoletto, Makbet, Ernani, Don Carlo, Moc Przeznaczenia, Trubadur, Aida G. Verdiego; Salome i Ariadne na Naxos R. Straussa; Madamme Butterfly i Tosca G. Puciniego; Cyrulik Sewilski, Turek we Wloszech i Kopciuszek G. Rossiniego; Córka Pułku i Don Pasquale G. Donizettiego; Werther i Thais J. Massneta; Norma V. Belliniego; Cavalleria Rusticana P. Mascangi; Poławiacze Pereł i Carmen G. Bizeta; Borys Godunov M. Mussorgskiego; Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego; Gwałt na Lukrecji B. Brittena oraz światowe prapremiery oper: Elektra M. Theodorakisa dla Theatre Municipal w Luksemburgu, Tides and waves J. Bruzdowicz na inauguracji Olimpiady w Barcelonie i Olga J. Antunes’a dla Theatro Municipal w São Paulo.

Z muzyki musicalowej zrealizował: Jesus Christ Superstar i Skrzypek na dachu, a z tytułów operetkowych Baron Cyganski J. Straussa. Z repertuaru baletowego zrealizował i poprowadził m.in. Dziadka do orzechów, Śpiąca królewna, Jezioro Łabędzie P. Czajkowskiego; Don Kichot A. Minkusa; Córka źle strzeżona Rossini/Harold;  Święto Wiosny I. Strawinskiego; Scheherezade M.R. Korsakova; L’apres mi di d’un faune C. Debussy’ego; Grek Zorba M. Theodorakisa; oraz światowa prapremiera Brazyljiczyka w Paryżu Offenbach/Malecki spośród wielu innych wieczorów baletowych z wieloma pozycjami różnych autorów w jednym programie.

Aktywność nagraniowa obejmuje 18 płyt i ponad 300 tytułów nagranych dla Polskiego Radia oraz wiele nagrań dla telewizji w Polsce i za granicą.

Obecnie jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie prowadzi klasę dyrygentury, a na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi fakultet z zarządzania teatrem operowym. JMF poprowadził kursy mistrzowskie w kilku Polskich uczelniach muzycznych. Na arenie międzynarodowej może szczycić się, że był pierwszym w stusześćdziesięcioletniej historii Konserwatorium Moskiewskiego zaproszonym dyrygentem z Polski, do poprowadzenia kursów mistrzowskich z zakresu dyrygentury oraz uroczystego koncertu z repertuarem polskim i brazylijskim w programie. W ten sposób José M. Florêncio znalazł się w grupie tak wybitnych osobowości świata muzyki jak sir Georg Solti czy Mścisław Rostropowicz.

José Maria Florêncio jest także laureatem wielu nagród i odznaczeń. Ostatnio został uhonorowany medalem Gloria Artis za zasługi dla kultury Polskiej nadanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Maestro jest także Konsulem Honorowym Republiki Federalnej Brazylii w Polsce.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to

Miejsce, w którym w danym momencie się znajduję.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym

Nie było i nie ma innej opcji – zdecydowałem, że będę dyrygentem europejskim w wieku 7 lat.

Za największy sukces artystyczny uważam

Liczne rozmowy z artystami i słuchaczami, dla których jeden z wykonywanych przeze mnie utworów okazał się wyjątkowy.

Człowiek, którego podziwiam

Moją Matkę.

Co lubię czytać

O mistycyzmie, historii, zakonach rycerskich … raczej o wszystkim oprócz muzyki.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

Partytura, którą mam w tej chwili na pulpicie.

Projekt i realizacja: netkoncept.com