Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
listopad 2018
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
29
30
31
1
2
4
5
6
7
8
9
10
12
13
14
15
16
17
19
20
21
22
25
11:00 AM - KONCERT RODZINNY
6:00 PM - NA DWA GŁOSY
27
29
1
2
Uroczysty koncert z okazji Narodowego Święta Niepodległości
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Krzysztof Książek – fortepian (Laureat III Nagrody na I Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych w Warszawie) Przemysław Neumann – dyrygent [...]
SPEAKING CONCERT
16.11.2018    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Tomasz Mazur – baryton Maciej Mazurek – wiolonczela Paweł Mazur – fortepian Marcin Sompoliński – dyrygent, prowadzenie Koncert realizowany w ramach [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
18.11.2018    
10:00 - 11:30
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
18.11.2018    
11:30 - 13:00
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
Cztery saksofony na cztery strony świata
18.11.2018    
16:00 - 18:00
Zespół saksofonowy SAXESFULL założony z inicjatywy Jacka Rybitwa w 2002r.  W repertuarze posiada standardy muzyki jazzowej, rozrywkowej i klasycznej. Występuje w składzie: Jan Swaton – saksofon [...]
Otwarta Próba Generalna
23.11.2018    
11:00 - 12:00
Otwarte próby generalne Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest [...]
Carl Orff – <i>Carmina burana</i>
23.11.2018    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Chór mieszany oraz Chór Absolwentów Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Głubczycach Tadeusz Eckert – dyrygent, przygotowanie chóru przy współpracy z: [...]
Carl Orff – <i>Carmina burana</i>
24.11.2018    
18:00 - 20:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Chór mieszany oraz Chór Absolwentów Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Głubczycach Tadeusz Eckert – dyrygent, przygotowanie chóru przy współpracy z: [...]
KONCERT RODZINNY
25.11.2018    
11:00 - 12:00
Czy muzyka klasyczna ma coś wspólnego z kinem akcji, a zwłaszcza – z westernem? Zależy jak na to spojrzeć. Jedno jest pewne: w sezonie 2018/19 [...]
NA DWA GŁOSY
25.11.2018    
18:00 - 20:00
NIEOBECNI: Mira Kubasińska, Gary Moore OBECNI: Maria Małkiewicz i Michał Warmuzek Jacek Mełnicki – wokal, piano Paweł Mrocheń – bass Grzegorz Król – piano Damian [...]
Ludzie inteligentni
26.11.2018    
17:30 - 19:30
Spektakl w reżyserii Olafa Lubaszenko! Świetnie napisane dialogi, doskonała obsada, bardzo życiowa komedia! Mężczyźni są z Marsa a kobiety z Wenus... A nas jak zwykle [...]
Ludzie inteligentni
26.11.2018    
20:00 - 22:00
Spektakl w reżyserii Olafa Lubaszenko! Świetnie napisane dialogi, doskonała obsada, bardzo życiowa komedia! Mężczyźni są z Marsa a kobiety z Wenus... A nas jak zwykle [...]
RUSSIAN NATIONAL BALLET KOSTROMA
28.11.2018    
19:00 - 21:00
RUSSIAN NATIONAL BALLET KOSTROMA Z wielką przyjemnością mamy zaszczyt przedstawić Państwu jeden z najlepszych zespołów świata – RUSSIAN NATIONAL BALLLET . Pomimo, że zespół na [...]
Kwartet po raz pierwszy
30.11.2018    
19:00 - 20:00
New Music Quartet Katarzyna Gluza – skrzypce Paulina Marcisz – skrzypce Karolina Orsik-Sauter – altówka Dominika Szczypka – wiolonczela W programie: Karol Szymanowski – II [...]
Recital - Neal Larrabee
01.12.2018    
18:00 - 20:00
Szanowni Państwo Konsulat Generalny USA w Krakowie, Stowarzyszenie Alumni oraz Filharmonia Opolska zapraszają na wyjątkowy koncert pt.: „100 lat razem. Uczcijmy Herberta Hoovera”. Koncert fortepianowy [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
02.12.2018    
10:00 - 11:30
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
02.12.2018    
11:30 - 13:00
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
ESTRADA MŁODYCH - GUGULSKA STUDIO Musical Edition
02.12.2018    
18:00 - 20:00
Bilety na wszystkie koncerty klubowe są sprzedawane wyłącznie w kasie filharmonii od strony ul. Krakowskiej. W dniu koncertu nie prowadzimy sprzedaży na terenie klubu, zapraszamy do kasy filharmonii na godzinę przed koncertem.
Wydarzenia w dniu 16.11.2018
10 czerwca 2022, piątek | 19:00
Balet po hiszpańsku

Strefa I – 39 zł, 29 zł
Strefa II – 29 zł, 22 zł
Strefa III – 19 zł, 15 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Łukasz Kuropaczewski – gitara
José Maria Florêncio – dyrygent

W programie:
Emmanuel ChabrierEspaña (7’)
Joaquín RodrigoConcierto de Aranjuez (23′)
Manuel de Falla – II suita z baletu Trójkątny kapelusz (12’)
Alberto Ginastera – Suita z baletu Estancia (12’)

 

O repertuarze:
España Chabriera to już drugie w tym sezonie dzieło Francuza (obok Symfonii hiszpańskiej Lalo), które traktuje o Hiszpanii. Niedługa rapsodia będąca kartką z podróży po Półwyspie Iberyjskim charakteryzuje się intrygującą, nieregularną rytmiką i śpiewnymi frazami – również (co nietypowe) w grupie instrumentów dętych blaszanych. Język hiszpański był za to tym ojczystym w przypadku trzech pozostałych twórców programu czerwcowego koncertu. Joaquin Rodrigo swoim słynnym Concierto de Aranjuez zdawał się podejmować próbę zaklęcia rzeczywistości. Dworskimi rytmami i melodiami osiemnastowiecznej Hiszpanii pragnął zagłuszyć dramatyczne wydarzenia z osobistego życia i paraliżujący lęk przed nieuchronnie zbliżającą się wojną, wszak Concierto datuje się na 1939 rok… Druga część wieczoru to kolej na Czajkowskiego południowej Europy: Manuel de Falla – podobnie jak autor Dziadka do orzechów – szczególnie upodobał sobie tworzenie oper i baletów. Trójkątny kapelusz łączy w sobie elementy muzyki ludowej różnych regionów Hiszpanii, jest jak podróż dookoła kraju. We wspomnianym już, znamiennym 1939 roku de Falla wyemigrował do Argentyny, skąd pochodził Alberto Ginastera – autor baletu Estancia. Ginastera był zatem kompozytorem z kręgu kultury hiszpańskojęzycznej, ale w swojej muzyce – w odróżnieniu od Rodrigo czy de Falli – wyszedł poza temperamentny folklor. Próbował swoich sił w nowoczesnych technikach kompozytorskich XX wieku takich jak klastery, aleatoryzm czy dodekafonia. Słowo estancia w argentyńskim odłamie hiszpańskiego oznacza ranczo, a libretto baletu opowiada o burzliwej historii miłosnej chłopaka z miasta i początkowo nieprzekonanej do niego córki gaucho, czyli południowoamerykańskiego kowboja.

A to ciekawostka!
Ginastera napisał balet Estancia na zamówienie Lincolna Kirsteina, amerykańskiego impresario baletowego. Sytuacja wojenna doprowadziła jednak do rozwiązania zespołu tanecznego American Ballet Caravan w 1942 roku, zanim doszło do premiery baletu. Aby muzyka w ogóle mogła zaistnieć, kompozytor wyodrębnił z partytury cztery fragmenty, które do dziś funkcjonują jako popularna suita orkiestrowa. Dzieło w pierwotnie zaplanowanej formie – z baletową choreografią – wykonano dopiero dekadę później.

fot. Melissa Rachel Kavanagh

Łukasz Kuropaczewski – gitara

Urodził się w 1981 roku w Gnieźnie, mieszkał w Strzałkowie. Naukę gry na gitarze rozpoczął w wieku 10 lat w Słupcy i Koninie. Jest absolwentem Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. Piotra Zaleskiego. W 2003 roku rozpoczął studia w klasie Maestro Manuela Barrueco w Peabody Conservatory of the Johns Hopkins University w Baltimore, USA, które ukończył w 2008 roku.

Występował z recitalami w Polsce, Rosji, Białorusi, Czechach, Słowacji, Bułgarii, Niemczech, Francji, Anglii, Hiszpanii, na Islandii, Węgrzech, Serbii, Kosowie, w Grecji, na Wyspach Kanaryjskich, w Japonii, Chinach, Kanadzie, USA, Meksyku oraz Panamie. Występował w najważniejszych salach koncertowych świata: Royal Festival Hall w Londynie, Concertgebouw w Amsterdamie, Sali im. P. Czajkowskiego w Moskwie czy Carnegie Hall w Nowym Jorku.

Często występuje jako kameralista – m.in. z  Orion String Quartet (USA), Avim Avitalem (Izrael), Chen Reiss (Izrael), Richardem Galliano (Francja).

Kuropaczewski jest wziętym wykładowcą gitary. Prowadzi kursy i lekcje mistrzowskie podczas wielu festiwali gitarowych w Europie oraz na Uniwersytetach w Europie i obu Amerykach. W latach 2007-2010 był wykładowcą University of Pennsylvania w Filadelfii, od 2008 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Poznaniu (na stanowisku prof. AMP), a w 2018 roku wygrał konkurs na profesurę w Kunstuniversitat w Graz, w Austrii, gdzie obecnie pracuje na stanowisku profesora.

Nagrał pięć płyt kompaktowych. Trzy ostatnie (Polish Music, Aqua e Vinho i Nocturnal) otrzymały nominacje do Nagrody Fryderyk w kategoriach: Najwybitniejszy Album – Muzyka Polska, Najwybitniejszy Album – Muzyka Kameralna, Najwybitniejszy Album – Recital Solowy.

Kuropaczewski dokonał wielu premier polskich i światowych takich kompozytorów, jak: A. Tansman (Hommage a de Falla – z orkiestrą Amadeus w 2010 roku w Łodzi, Petit Concerto w 2015 roku w Poznaniu), K. Meyer (Concerto – z orkiestrą Amadeus w 2010 roku w Gnieźnie i Poznaniu, Triptych Sonata w 2015 roku – Caramoor Festival w Nowym Jorku, USA), A. Gilardino (Jerusalem Concerto, wraz z A. Avitalem w 2014 roku w Gnieźnie i Poznaniu), M. Neikrug (Acequias Quintet z Orion String Quartet w 2015 roku podczas Santa Fe Chamber Music Festival w Santa Fe, USA), Mikołaj Górecki (Arioso e Furioso – z orkiestra Aukso w 2014 roku podczas Śląskiej Jesieni Gitarowej w Tychach).

W ostatnich sezonach artystycznych artysta występował w Polsce, Rosji, Niemczech, Belgii, Chorwacji, USA, Kanadzie, Meksyku, Panamie, Puerto Rico, Kosowie, oraz w Chinach. Dokonał premier światowych kompozycji A. Gilardino (Letters to Fryderyk Sonata), oraz M. Neikruga (Three Pieces for Guitar), a także gitarowej wersji Koncertu Altówkowego K. Pendereckiego wraz z Orkiestrą Sinfonia Varsovia pod batutą Maximiano Valdesa oraz z Orquesta Sinfonica de Santiago w Chile. Wraz z Baltimore Symphony Orchestra pod dyrekcją Marin Alsop wykonał słynne Concierto de Aranjuez J. Rodrigo.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to

Puszczykowo, w którym mieszkam. Niesamowite miejsce pełne zieleni, w otulinie Wielkopolskiego Parku Narodowego.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym

Kucharzem! Kocham gotować, podróże są dla mnie ogromną inspiracją miedzy innymi dzięki kuchni, którą poznaję i potem staram się odtworzyć w domu.

Za największy sukces artystyczny uważam

Myślę, że jest jeszcze przede mną. Cieszę się ze wszystkiego, co robię. Kocham swoją pracę i trudno mi jest wskazać ten najważniejszy sukces.

Człowiek, którego podziwiam

Ta lista jest ogromna! Inspirują mnie ludzie, dzięki nim się rozwijam. Każde spotkanie traktuję jako lekcję. Najwięcej w muzyce nauczyłem się od innych, z którymi grałem.

Co lubię czytać

Kocham książki przyrodnicze! Ale ze względu na to, że jestem tatą dwóch chłopców, 3 i 6 latka, to teraz czytam z nimi. Ostatnio trzecią  już część Harry’ego Pottera.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

Znowu mam kłopot, by wskazać tę jedną. Jest ich wiele. Bardzo mi zależy, by pozyskać dla gitary nowy repertuar, dlatego ciągle współpracuję z kompozytorami i zamawiam nowe kompozycje. Fascynują mnie utwory na gitarę pisane przez kompozytorów, którzy na gitarze nie grają.

 

José Maria Florêncio – dyrygent

Jedna z czołowych postaci polskiego świata muzycznego, muzyk ze znaczącą karierą międzynarodową. Pochodzi z Brazylii, a od 1985 roku mieszka na stałe w Polsce.

Edukację muzyczną rozpoczął w swoim rodzinnym mieście Fortaleza, kontynuował ją na Uniwersytecie Minas Gerais w Belo Horizonte, a następnie uzupełniał na wielu kursach mistrzowskich w swoim kraju jak i poza nim m.in. w nowojorskiej The Juilliard School of Music i Musikhochschule w Wiedniu. W warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina z wyróżnieniem ukończył studia na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w klasie dyrygentury Henryka Czyża.

Sprawował funkcje: dyrygenta Teatru Wielkiego w Łodzi i Teatru Wielkiego w Warszawie -Opera Narodowa, dyrektora muzycznego Opery Wrocławskiej, Teatru Wielkiego w Poznaniu i Opery Bałtyckiej w Gdańsku, dyrektora naczelnego i artystycznego Orkiestry i Chóru PRiTV w Krakowie i Filharmonii Poznańskiej, Maestro Titular Orquestra Sinfônica do Theatro Municipal de São Paulo, oraz szefa-dyrygenta Capelli Bydgostiensis w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Gościnnie współpracował niemal ze wszystkimi instytucjami muzycznymi w Polsce oraz ze znaczącymi instytucjami w 28 krajach.

Imponujący zarys kariery artystycznej połączony z wyjątkową wszechstronność artysty, zaowocował licznymi koncertami, a także przygotowaniem wielu spektakli operowych, baletowych, operetkowych, musicalowych, nagrań płytowych, archiwalnych i telewizyjnych, a także udziałem w festiwalach. Oprócz tego arysta prowadzi także działalność pedagogiczną.

Programy koncertów i nagrań obejmują repertuar, który sięga od baroku do muzyki najnowszej z udziałem największych nazwisk solistów w kraju i z zagranicy.

Pod jego batutą zainscenizowano takie dzieła operowe (niektóre wielokrotnie) jak: Czarodziejski flet,  Don Giovanni, Wesele Figara W.A. Mozarta; La Traviatta, Nabucco, Rigoletto, Makbet, Ernani, Don Carlo, Moc Przeznaczenia, Trubadur, Aida G. Verdiego; Salome i Ariadne na Naxos R. Straussa; Madamme Butterfly i Tosca G. Puciniego; Cyrulik Sewilski, Turek we Wloszech i Kopciuszek G. Rossiniego; Córka Pułku i Don Pasquale G. Donizettiego; Werther i Thais J. Massneta; Norma V. Belliniego; Cavalleria Rusticana P. Mascangi; Poławiacze Pereł i Carmen G. Bizeta; Borys Godunov M. Mussorgskiego; Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego; Gwałt na Lukrecji B. Brittena oraz światowe prapremiery oper: Elektra M. Theodorakisa dla Theatre Municipal w Luksemburgu, Tides and waves J. Bruzdowicz na inauguracji Olimpiady w Barcelonie i Olga J. Antunes’a dla Theatro Municipal w São Paulo.

Z muzyki musicalowej zrealizował: Jesus Christ Superstar i Skrzypek na dachu, a z tytułów operetkowych Baron Cyganski J. Straussa. Z repertuaru baletowego zrealizował i poprowadził m.in. Dziadka do orzechów, Śpiąca królewna, Jezioro Łabędzie P. Czajkowskiego; Don Kichot A. Minkusa; Córka źle strzeżona Rossini/Harold;  Święto Wiosny I. Strawinskiego; Scheherezade M.R. Korsakova; L’apres mi di d’un faune C. Debussy’ego; Grek Zorba M. Theodorakisa; oraz światowa prapremiera Brazyljiczyka w Paryżu Offenbach/Malecki spośród wielu innych wieczorów baletowych z wieloma pozycjami różnych autorów w jednym programie.

Aktywność nagraniowa obejmuje 18 płyt i ponad 300 tytułów nagranych dla Polskiego Radia oraz wiele nagrań dla telewizji w Polsce i za granicą.

Obecnie jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie prowadzi klasę dyrygentury, a na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi fakultet z zarządzania teatrem operowym. JMF poprowadził kursy mistrzowskie w kilku Polskich uczelniach muzycznych. Na arenie międzynarodowej może szczycić się, że był pierwszym w stusześćdziesięcioletniej historii Konserwatorium Moskiewskiego zaproszonym dyrygentem z Polski, do poprowadzenia kursów mistrzowskich z zakresu dyrygentury oraz uroczystego koncertu z repertuarem polskim i brazylijskim w programie. W ten sposób José M. Florêncio znalazł się w grupie tak wybitnych osobowości świata muzyki jak sir Georg Solti czy Mścisław Rostropowicz.

José Maria Florêncio jest także laureatem wielu nagród i odznaczeń. Ostatnio został uhonorowany medalem Gloria Artis za zasługi dla kultury Polskiej nadanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Maestro jest także Konsulem Honorowym Republiki Federalnej Brazylii w Polsce.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to

Miejsce, w którym w danym momencie się znajduję.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym

Nie było i nie ma innej opcji – zdecydowałem, że będę dyrygentem europejskim w wieku 7 lat.

Za największy sukces artystyczny uważam

Liczne rozmowy z artystami i słuchaczami, dla których jeden z wykonywanych przeze mnie utworów okazał się wyjątkowy.

Człowiek, którego podziwiam

Moją Matkę.

Co lubię czytać

O mistycyzmie, historii, zakonach rycerskich … raczej o wszystkim oprócz muzyki.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

Partytura, którą mam w tej chwili na pulpicie.

Projekt i realizacja: netkoncept.com